Toon posts:

Welke wireless is "the best"

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een wireless lannetje aan te leggen, maar welk merk kan ik nu het beste aanschaffen?
Het is uitsluitend bedoeld voor huis-, tuin- en keukengebruik.
Ik heb al een aantal andere topics doorgelezen maar aangezien er de laatste tijd veel meer van die rommel op de markt komt, ben ik benieuwd hoe men hier over denkt.

Peter

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
het beste : 3com

het beste kwa prijskwaliteit : sitecom

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Kijk eens naar wireless setje van Intel (PRO/Wireless 2011). Ik heb daar een pc-kaartje van en ben er zeer tevreden over.

Hier staat een review van dat Intel setje. 8wire is er erg positief over (je moet je wel ff reggen om de review te lezen).

Verwijderd

Topicstarter
Dus alles even op een rijtje:

-----------------------------------

3COM accesspoint 2000 .. € 259,-
3COM accesspoint 6000 .. € 557,-
3COM pcmcia pc-card ..... € 201,-

------------------------------------

SiteCom accesspoint ........ € 325,-
SiteCom pcmcia pc-card ... € 136,-

Intel accesspoint ............. € 480,-
Intel pcmcia pc-card ........ € 177,-

Alle prijzen volgens PriceWatch.

Sitecom spreekt me wel aan. Al doet 3COM ook aardig in de race mee. Ik heb nog wel een paar vragen:

Maar wat doet Sitecom "minder" dan Intel en 3COM?

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de verbinding in en rondom het huis?

Wat is het grote verschil tussen 3COM accesspoint 2000 en de 6000 (Behalve de prijs)?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

In dit soort dingen heb ik altijd zoiets van "ik kies maar de duurste, zal wel het beste zijn".
ík zou voor de 3com of intel gaan, met een lichte voorkeur voor 3Com. Gewoon omdat mijn gevoel zegt dat de verbinding met die 3Com/Intel stabieler is/meer bereik heeft.

Verklaar me maar voor gek, maar zo denk ik erover :)

Verwijderd

3Com
:Z

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Och voor een thuis situatie zou ik gewoon de goedkoopste pakken. Die paar meter meer bereik boeit denk ik echt niet.

Ik heb nu draytek kaartjes, welk merk dat nou weer is weet ik niet, maar ze bieden meer dan voldoende bereik voor in huis, door betonnen muren, en je kunt er goed mee in de tuine mee werken (nog steeds 11mbit)

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:29
Op zaterdag 02 maart 2002 22:58 schreef 2Advanced het volgende:
3Com
:Z
Goed Onderbouwd!

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

welke de beste? is altijd lastig... immers ben je iemand die voor prijs vs prestatie gaat? of simpel voor de beste? Waar gebruik je hem voor? (zakelijk, prive) Reis je er veel mee naar het buitenland?

Over het algemeen kan je stellen (vindt ik) dat wireless kaarten van lucent technologies het beste zijn. Immers het wordt geleverd door Orionoco (verkeerd geschreven), Avaya ,Compaq, Dell , Toshiba. Het voldoet aan de standaarden. En dus de kans is hoog dat je A de spullen makkelijk kan aanschaffen, en B dat 'visite' het zelfde merk gebruikt

3com maakt ze zelf, de kaarten zijn naar mijn mening puur voor et gebruikers gemak beter, maar ook ietsje duurder. Waarom? 3com heeft nu de wireless pccard XJack. Deze kaart verdwijnt in het geheel in je laptop; hangt er dus niet een lelijk stuk buiten je laptop.

Voor de rest....
XP drivers.... de pccard's hebben allemaal wel xp drivers echter voor de USB clients is het wel een probleempje. De lucent technologies client heeft ze niet.
De Sitecom usb client weer wel. Maar ja..
De 3com weet ik niet
De nokia...hahahah....

Kort gezegd: Lucent technologies is een aanrader, iedereen levert ze, er is van alles voor te koop (pccard, usb client, base station voor ISDN/ modem en als je goed zoekt ook direct voor ADSL (router principe), antenna's (buiten, als binnen) en vele ander opties. In vele kleuren leverbaar (voor estethiek , zwart (compaq), grijs en wit)
Xp drivers voor usb komen in midden maart zegt avaya..

Zakelijk is de intel pccard intresant. Op een of andere manier blijkt deze kaart meer vermogen te leveren (grote afstand mogelijk) en communiceert deze kaart makkelijker met ander merk kaarten (men zegt het... oftewel heb ik gehoord). Dit is handig als je veel congressen en beursen afloopt. Intel heeft ook een wereldwijde wireless kaart. In Amerika bv. hebben de kaarten een ander frequentie bereik dan in Europa dus de kaartjes die hier verkocht worden werken niet best in de states

<edit>meest schandalige schrijf fout eruit gehaald, 't is laat :-0 </edit>

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 02:26 schreef Alientrader het volgende:
welke de beste? is altijd lastig... immers ben je iemand die voor prijs vs prestatie gaat? of simpel voor de beste? Waar gebruik je hem voor? (zakelijk, prive) Reis je er veel mee naar het buitenland?
Die laptop zal voornamelijk gebruikt worden op de keukentafel. (Ik had een paar aandeeltjes die flink zijn gestegen. Effe me zelf flink verwennen :) :) :))
3Com lijkt voor mij de beste keuze denk ik. Voornamelijk de pccard die volledig in je laptop verdwijnt spreekt me enorm aan. Ik heb een hekel aan uitsteekseltjes, die kunnen alleen maar beschadigen.
Maar eerst nog even een weekje wachten op mijn bestelling van m'n laptop :( (Dell >:))

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zondag 03 maart 2002 02:26 schreef Alientrader het volgende:

Over het algemeen kan je stellen (vindt ik) dat wireless kaarten van lucent technologies het beste zijn. Immers het wordt geleverd door Orionoco (verkeerd geschreven), Avaya ,Compaq, Dell , Toshiba. Het voldoet aan de standaarden. En dus de kans is hoog dat je A de spullen makkelijk kan aanschaffen, en B dat 'visite' het zelfde merk gebruikt

3com maakt ze zelf, de kaarten zijn naar mijn mening puur voor et gebruikers gemak beter, maar ook ietsje duurder. Waarom? 3com heeft nu de wireless pccard XJack. Deze kaart verdwijnt in het geheel in je laptop; hangt er dus niet een lelijk stuk buiten je laptop.

Voor de rest....
XP drivers.... de pccard's hebben allemaal wel xp drivers echter voor de USB clients is het wel een probleempje. De lucent technologies client heeft ze niet.
De Sitecom usb client weer wel. Maar ja..
De 3com weet ik niet
De nokia...hahahah....

Kort gezegd: Lucent technologies is een aanrader, iedereen levert ze, er is van alles voor te koop (pccard, usb client, base station voor ISDN/ modem en als je goed zoekt ook direct voor ADSL (router principe), antenna's (buiten, als binnen) en vele ander opties. In vele kleuren leverbaar (voor estethiek , zwart (compaq), grijs en wit)
Xp drivers voor usb komen in midden maart zegt avaya..

Zakelijk is de intel pccard intresant. Op een of andere manier blijkt deze kaart meer vermogen te leveren (grote afstand mogelijk) en communiceert deze kaart makkelijker met ander merk kaarten (men zegt het... oftewel heb ik gehoord). Dit is handig als je veel congressen en beursen afloopt. Intel heeft ook een wereldwijde wireless kaart. In Amerika bv. hebben de kaarten een ander frequentie bereik dan in Europa dus de kaartjes die hier verkocht worden werken niet best in de states

<edit>meest schandalige schrijf fout eruit gehaald, 't is laat :-0 </edit>
ik ben met alle dik gedrukte woorden met je eens, want daar werk ik voor :P

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Ik heb zelf ervaring met Netgear en Draytek.
Van Draytek heb ik de Vigor 2200W laatst geïnstalleerd, icm een Netgear wlan kaartje. (Vigor2200W is een router/switch/wireless-basisstation)
Werkt allemaal prima, maar als je in een gebouw zit met veel staal, in de constructie, dan is de ontvangst heel wisselend.
Het signaal kan bijv. 10 cm verderop bijna 100% beter (of slechter ;) ) zijn.
Hierom heb ik een 2e basisstation erbij besteld, zodat overal een goede ontvangst is.
Het viel me op dat de prijs van de 3com basisstations vrij laag is, tov de rest. Ik heb toch maar de netgear genomen, omdat de 3Com waarschijnlijk een levertijd op zat van 1 maand.

Let er op dat de SIID die je meegeeft (soort paswoord voor je netwerk) case-sensitive is. Dit stond bij mij niet in de handleiding en dat heeft me vrij veel tijd gekost.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
we hebben hier 3com wireless en dat werkt goed en we hebben ruim 16 meter berijk met muren ertussen. eerst hadden we van sitecom maar die pci-pcmcia kaart kregen we niet werkend met nt4.

• wezep
  • Laatst online: 12-06 21:15
Kijk voor de 3com PCMMIA kaarten even bij www.beat-it.nl Net van de week daar zo'n kaartje gahaald: 108 euro, incl.
Duurde wel twee weken voordat ik hem had (moet normaal sneller gaan volgens beat-it).
Heb die kaart in mijn Dell 8100 zitten en wireless aangesloten op een PCI 3com kaartje: werkt perfect.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 22:49
ik heb zelf een Sitecom Home Wireless networking kit 2
11 mbit.
signaal tussen 2 pc's die verdieping onder elkaar staan 90-100%
staat de pc 2 verdiepingen lager nog steeds 70 - 80%
:)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb niet alles gelezen maar er was pas een artikel in CT over draadloze netwerken. Ze konden door er extra antennes aan te doen bijna 1200 meter overbruggen dacht ik. Ik had topen uitgerekend dat je dan ongeveer 600 euro kwijt was (met antennes, draad). Maar dat kost natuurlijk wel wat!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>NT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 17:43
Heb sinds een tijdje een verbinding over 3 km met Lucent ORiNOCO pcmcia-kaartjes en een access point (AP-500).
Ik ben hier enorm tevreden over, het werkt als een trein.
Alleen mag het wel wat goedkoper worden !!!
(KEV0867: lees bovenstaande nog een keer *D )
Wat enorm belangrijk is als je grotere afstanden wil overbruggen: de antenne (en de kabel er naartoe).
Volgens de antenna installation guide van Agere (=Lucent) zijn er afstanden te halen tot 240 km al hebben ze het maar(!?) tot 110 km getest.
Ga binnenkort testen over afstand van zo'n 20 km, kijken of het wat wil doen en wat we nodig hebben...
Interessante site is ook http://www.frars.org.uk/cgi-bin/render.pl?pageid=1066
Deze britten hebben een 5,5 mbit/s verbinding over 14 km gehad met vrij simpele antennetjes.

cu

• Alientrader

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Deze spreekt je dus erg aan (mij ook, echter hij is een stuk duurder dan Lucent Technologies)

Afbeeldingslocatie: http://shop.dunnet.nl/dunnet/prod/shopgraph/126933-N-0.jpg

Dat uitstekende klepje kan je gewoon erin duwen, echter voor beter ontvangs kan hij ook naar buiten toe

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik wil op mijn laptop draadloos kunnen internetten en kwam het volgende tegen, en gelijk mijn vraag wat vinden jullie hiervan ?
Kost trouwens 226 euro en de pcmcia adapter is 100 euro

Specificaties Wireless router: E-Tech

Ingebouwde wireless access point 11Mbps, 128 bit encryptie

Ingebouwde firewall met SPI, zeer uitgebreide configuratiemogelijkheden

Ondersteunt PPPoE, PPTP/VPN

Ondersteunt NAT (Network Address Translation)

Ondersteunt Multicast forwarding (IP/TV en andere)

Ondersteunt Virtual Private Network (VPN)

WAN poort ondersteunt RTSP NAT (Real Player, Quick Time, IP/TV Video On Demand, H.323...etc)

Static Routing Table

Ondersteunt Access Control

Ondersteunt Virtual Server (Local Server Mapping)

Ondersteunt Visual Computer

Ondersteunt filteren van websites en blokkeren van websites

Externe antenne (25cm) voor optimaal ontvangst bereik (connector: TNC Reverse)

Outdoor bereik tot 120 meter, indoor bereik tot 40 meter

Optionele buiten antenne beschikbaar voor een bereik tot 250m rondom de wireless router

Ondersteunt Netmeeting, PCAnywhere, ICQ, Quake 2, Quake III, Diablo, Kali, Need for Speed en nog veel meer!

Switch met 4 poorten 10/100Mbps

1 WAN UTP-poort 10Mbps voor kabelmodem of ADSL modem

Eenvoudig te configureren via web browser

Ondersteunt NAT (Network Address Translation)

Ondersteunt DHCP client voor de WAN poort

Ingebouwde DHCP-server voor LAN

Ondersteunt wijzigen van MAC adres

Specificaties Wireless PCMCIA adapter:
Het meegeleverde programma geeft uitgebreide gegevens over de verbinding.

PCMCIA card

3.3 Volt

Antenne is in de kaart ingebouwd met LED's voor power en link

Leverbaar in 2 versies: met ingebouwde antenne of met antenne aansluiting

Ondersteunt 11, 5.5, 2 en 1 Mbps data rate

Gebruikt de 2.4GHz frequentie band

Overeenkomstig IEEE 802.11b

Optimale beveiliging dankzij Wired Equivalent Privacy (WEP)

Compatible met Wi-Fi voor perfecte uitwisselbaarheid

13 kanalen (Europa)

Bereik: 7 kilometer met juiste antenne

Bereik: 25m op 11Mbps, 100m op 5.5Mbps of minder

CE keuring Class B, FCC Class A & NSTL certified

Gebruikers kunnen vrij bewegen terwijl de netwerk verbinding continu aanwezig is

Compatible met Cisco Aironet en andere merken!

Drivers voor Windows 95, 98, ME, NT4, 2000 en Linux

Be Stronger Than Your Excuses

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Duwtje
Ben best nieuwsgierig vandaar.

Be Stronger Than Your Excuses

Verwijderd

Topicstarter
Nog een schop. Ik ben ook nieuwschierig...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 02:27 schreef Alientrader het volgende:
Deze spreekt je dus erg aan (mij ook, echter hij is een stuk duurder dan Lucent Technologies)

[afbeelding]

Dat uitstekende klepje kan je gewoon erin duwen, echter voor beter ontvangs kan hij ook naar buiten toe
Dit lijkt me wel wat ja. Scheelt het bereik veel als het lipje naar binnen geschoven wordt?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:54
Hm.. ik heb op verschillende plekken gelezen dat 3com kaarten wat functionaliteit en compatibiliteit missen, maar misschien is dat al opgelost.

De Lucent/Orinoco kaartjes worden als beste gezien, en als AP zou ik zelf voor een Cisco Aironet 350 gaan, mits je budget het toelaat.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
Geen sitecom want ook ik heb daar nog steeds geen antennes voor en is m`n verbinding dus ruk. Iemand die wel antennes weet met mmcx connector ??

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op maandag 04 maart 2002 04:24 schreef KimSaRo het volgende:
Ik wil op mijn laptop draadloos kunnen internetten en kwam het volgende tegen, en gelijk mijn vraag wat vinden jullie hiervan ?
Kost trouwens 226 euro en de pcmcia adapter is 100 euro

Specificaties Wireless router: E-Tech

bla bla bla..etc.
Kennis van mij heeft hm laatst getest, en was er tevreden over, niet bijzonder goed of slecht. Hij werkt bij Botman Multi Media in Hoorn.
Bel hm eens zou ik zeggen. :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Alientrader

Alientrader

Dit was mijn compu!!

We gaan het informatie gehalte van deze topic even verhogen. De topic starter wilde weten wat de beste wireless kaart is (ik weet het nog niet, ben wel al aan het zoeken voor mezelf..ohoh wat is dit mooi spul). Hoe goed de kaart is hangt af van hoe hij presteert. Prestatie indicatoren zijn naast de afstand dat hij kan verzenden, de receiver gevoeligheid, het stroomverbruik (hij hangt in je laptop), programeerbaarheid (mac adres aan te passen i.v.m netwerk veiligheid) etc etc.

Ook moet er natuurlijk support worden geleverd door de fabrikanten, voornamelijk driver ondersteuning voor alles wat zichzelf een bestuuringssysteem noemt (niet alleen windows, maar ook linux, en CE). Ook zijn de extra opties zeer welkom, zoals antenna's e.d.

De mate van beveiliging: WEP is totaal niet intresant. Deze encriptie techniek is zo fout opgezet dat het password simpel te kraken is. Normaal is het zo dat bij elke letter extra van je password gaat het aantal mogelijkheden logaritmisch omhoog(=heeeel veel) echter bij wep is ie door een kleine maar belangrijke onzorgvuldigheid linear (=niet zo hoog). Veiligheid is zeker een issue dus...

Naar mijn mening zijn er nog drie kaarten in de race op in mijn laptopje gezet te worden.

Namelijk:
* "de Lucent Technologies Pccard (avaya, compaq, dell, toshiba,)"
Laag geprijst, overal verkrijgbaar, goede ondersteuning, veel extra's verkrijgbaar

* "de Intel pro/wireless 2011"
Sterker vermogen, kan beter overweg met andere merkkaarten

* "de 3com wireless PCcard XJack"
Estethisch het mooiste (hangt geen geneuzel uit je laptop), 3com: het merk zegt genoeg

Even wat Guide Links
Avaya PCCard Getting Started Guide
Avaya Residential Gateway Getting Started Guide
3com wireless pccard Xjack

Er was een gast op dit topic dat nogal wat kilometertjes haalde met zijn wlan kaartje. Dit is niet mogelijk met een standaard antennetje. Hiervoor heb je echt parabolische versterker antennes nodig (zoiets als je satelietontvanger, maar dan andersom). Het leuke is dit spul wordt gewoon verkocht door avaya (het kost zeker wat)Click hier voor de brochure hierover

Na een klein surf tochtje langs de websites van de fabrikanten zag ik al heel snel dat de technische specs zo verschillend zijn opgeschreven. Dat ik niet eens eerder genoemde prestatie indicatoren kan benoemen per kaart. Hier de specs maar geloof ze maar niet zo ik zeggen...

------------------------------------------------------
Lucent Technologies
Open Office Semi Open Office Closed Office
11 Mbit/s --- 160 m --- 50 m --- 25 m
5.5 Mbit/s --- 270 m --- 70 m --- 35 m
2 Mbit/s --- 400 m --- 90 m --- 40 m
1 Mbit/s --- 550 m --- 115 m --- 50 m

Receiver Sensitivity
11 Mbit/s --- -82 dBm
5.5 Mbit/s --- -87 dBm
2 Mbit/s --- -91 dBm
1 Mbit/s --- -94 dBm

Output Power 15 dBm

Power Consumption PC Card Doze: 9 mA
Receive: 185 mA
Transmit: 285 mA
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
Intelcard pro 2011b

11 Mbit/s --- 120m --- --- 30m
5.5 Mbit/s --- --- ---
2 Mbit/s --- --- ---
1 Mbit/s --- 460m --- --- 90m

Receive Sensitivity
-87dBm @ 1 Mbps
-85dBm @ 2 Mbps
-84dBm @ 5.5 Mbps
-81dBm @ 11 Mbps

Output Power Typical: 18dBm Minimum: 14dBm

Power Consumption
Sleep: 10mA (25mA max)
Receive: 170mA typical (300mA max)
Transmit: 300mA typical (500mA max)

---------------------------------------------

--------------------------------------------
3com Wireless Xjack

11 Mbit/s --- --- ---
5.5 Mbit/s --- --- ---
2 Mbit/s --- --- ---
1 Mbit/s --- --- ---

Receive Sensitivity
?dBm @ 1 Mbps
?dBm @ 2 Mbps
?dBm @ 5.5 Mbps
?dBm @ 11 Mbps

Output Power Typical: ?

Power Consumption
Sleep: 32mA
Receive: 310mA typical
Transmit: 340mA typical

<edit>oei copy paste uit notepad is nie mooi<edit>

Verwijderd

Doe mij maar Cisco Aironet

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Op dinsdag 05 maart 2002 02:30 schreef ugh het volgende:
Doe mij maar Cisco Aironet
Goede onderbouwing ook :Z

Wat ik me afvraag, op mijn werk gebruiken we Apple wireless oplossingen, weet iemand wie die kaartjes maakt of maakt Apple ze helemaal zelf.

Ik kan namelijk goedkoper dan normaal aan een basestation (wireless router/firewall etc) van Apple komen. Maar dan wil ik wel zeker weten dat een 3Com of Intel kaartje ook met dat ding overweg kan. (Het zal wel, aangezien ze allemaal hetzelfde protocol gebruiken, maar toch, met Apple weet je het nooit).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 14:21
Intel PRO/Wireless !!! Stabiel, goed bereik, en makkelijk te inplementeren

Verwijderd

Topicstarter
Vrienden,

Ja zo noem ik jullie. Geen van jullie kent mij, maar toch worden vragen zeer serieus genomen en wordt er tijd aan besteed om ze te beantwoorden.
Aan alle info hierboven heb ik zeker wat. Ik heb het nog niet allemaal nagelopen maar uit bovenstaande conclusies zal ik zeker mijn keuze kunnen maken.

Peter
Pagina: 1