2 computers, 2 modems internet delen

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier 2 computers met ieder een eigen analoge (telefoonlijn) modem.
Als de ene computer aan het internetten is (de persoon die er achter zit), wil ik met de andere computer ook het internet op. Ze zitten in een goed werkend netwerk met switch.
Ik weet dat het mogelijk is om internet te delen zodat er 1 computer als router gebruikt kan worden waardoor de andere computer ook het internet op kan, maar mijn vraag is nu:
Wat moet ik doen als beide computers zowel router als client kunnen zijn?
Ik weet dat er diverse programma?s zijn om internet te delen, maar voordat ik aan het downloaden sla en er dan achterkom dat het niet kan zoals ik het zou willen was het verspilde moeite. Internet delen met Windows 98SE is nog niet gelukt, omdat er volgens mij maar 1 computer als router gebruikt kan worden.
Computer 1: PIII 850, 448MB ram, Win 98SE, voorkeursbrowser: Opera 6, maar IE 6 heb ik ook.
Computer 2: P133, 40MB ram, Win 98SE, browser: Opera 5, IE werkt niet goed genoeg (5.5 dacht ik)
Beide computers hebben externe 56K modems, en zitten op de zelfde telefoonlijn.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit kan wel maar je zal toch 1 computer aan moeten wijzen .. ik heb laast een apparaatje gezien (ze bestaan in vele vormen,vandaar dat ik ff de naam niet weet) maaruh

er zijn dus routers (externe kastjes) die dat wel voor je opkunnen lossen. dan kan je ongeacht welke compu je aanzet internetten .. met dial on demand start er 1tje de verbinding op en de ander kan er dan gebruik van maken.

maar beide computers als router en client hmm dat is niet makkelijk, te realiseren maar ik zou het niet doen.

Tja vanalles

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ok, bedankt.
Dan laat ik het maar zoals het is, ieder voor zich inbellen als de lijn vrij is.
Het is niet snel, 2 computers op 1 telefoonlijn, maar ja, even je mail controleren als de ander zit te internetten was wel makkelijk geweest. Ik kreeg internet delen onder W98SE trouwens toch niet geinstalleerd, als ik op een van beide computers opstartte terwijl de andere aanstond krijg ik op beide een foutmelding: Er is een conflict aangetroffen tussen IP-adres (oude computer) en het systeem dat hardwareadres (macadres computer 2?) heeft, en op de oude hetzelfde, maar met een ander macadres.
(macadres= het nummer van de netwerkkaart)

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Met internetdelen gaat dat in iedergeval niet werken. De andere computer waar geen modem aan zit. Moet je namelijk een adres laten zoeken op een DHCP. Die gaat ie niet vinden dus zal hij een adresje kiezen. Dat adres is wonder boven wonder in de zelfde subnet als je router.

"Is your mother proud of you ?"

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ICS van windows geeft de netwerkkaart als standaard ipadres 192.168.0.1 en aangezien dan de andere dat heeft ... dan zijn de rapen gaar ... vandaar de IP conflict .

je zou ook hiervoor zo'n routerkastje kunnen kopen (externe) als je goed zoekt dan kan je zelfs 2 modems aansluiten kan je loadballancing doen .. maaruh dan eigenlijk kan je beter isdn of kabel nemen, kabel c.q. adsl is goedkoper .. zeker als je er meer en meer van gebruik maakt

Tja vanalles

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Nou, ADSL is hier al te krijgen, kabel nog niet (en als het er wel zou zijn is het Casema, wat volgens jullie in het algemeen niet zo goed is), maar de telefoonkosten zijn nog niet zo hoog dat ik beter ADSL kan nemen. Het idee was goed, alleen van de uitvoering komt niets terecht.

Pagina: 1