[EL] Blauwe LED op 2.2V (oplossing)

Pagina: 1
Acties:
  • 635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:34
Ik zit al een tijdje met het probleem dat ik ook blauwe leds in mijn compu wil waar nu groene zitten. Echt een oplossing heb ik er hier nog niet voor gevonden, daarom nu deze oplossing voor iedereen die geinteresseerd is:

Als voorbeeld neem ik mijn netwerkkaart. Dit ledje krijgt 2.2V, en de blauwe leds die ik hier heb, hebben 3.3V nodig. En omdat 't Xenon leds zijn, werken ze niet op minder, ook niet een klein beetje.

Ik heb een simpel schakelingetje gemaakt waarbij ik m.b.v. een transistor de 12V gebruik van de voeding om de led te laten branden.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://vdsluis.servicez.org/led.gif

Benodigdheden:
Weerstand 1K ohm
Weerstand 3.3K ohm
Transistor BC547

En evt. een stekkertje waar je je diskdrive-voeding plugje op kunt zetten.

Waar je in het bovenstaande schema de 2.2V ziet staan, daar moet je dus een draadje maken naar de + van het te vervangen ledje.

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat er iemand is die er iets aan heeft!
(Met dank aan Apex voor het schematje. ICQ#15114481)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

thnx, hier heb ik wat aan, mn gemodde netwerkledje brandt wel, maar heel zwakjes, dis een fijne oplossing :) (Zoiets had ik zelf ook al wel bedacht, maar ik heb geen idee welk type transistor ik dan moet gebruiken enzo, is daar eigenlijk een guide voor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Cheezus

Luiaard

is die 3K3 weerstand niet veel te hoog? Volgens mij moet die eerder rond de 470 Ohm zitten ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb dus dit schemaatje ontworpen (dwz effe aan de telefoon bedacht hehehe ;-))

Aangezien Bas_F mij aan de telefoon niet kon vertellen hoeveel stroom die blauwe LEDjes kunnen verdragen maar het alleen over een spanning van 3,3 Volt had, heb ik gewoon een schatting gedaan dat ie rond de 2 a 3 mA (2,5 mA gemiddeld dus) nodig heeft bij 3,3 Volt. Een simpel rekensommetje leert ons dan dat er 12-3,3/0,0025 = 3480 ohm.. Dichtstbijliggende weerstand in de E12 reeks is dan dus 3,3kiloohm (or or rood)..

Natuurlijk kan dit varieren per LED. Brandt ie niet fel genoeg dan pak je gewoon een kiloohm minder : 2.2k (ro ro ro ). Gewoon effe proberen.

470 Ohm gebruik je meestal bij een voedingsspanning van een voltje of negen. Ik vermoed dus dat bij 470 Ohm de LED je om de oren knalt op 12 Volt. Maar nogmaals dit verschilt per LED.

Daar waar het rookt loopt de meeste stroom (3e wet kirchoff)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
zie ook mijn topic hier

en het werkt btw het schema met die transistor uit mijn topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Op zaterdag 02 maart 2002 22:55 schreef Apex het volgende:
Ok ik heb dus dit schemaatje ontworpen (dwz effe aan de telefoon bedacht hehehe ;-))

Aangezien Bas_F mij aan de telefoon niet kon vertellen hoeveel stroom die blauwe LEDjes kunnen verdragen maar het alleen over een spanning van 3,3 Volt had, heb ik gewoon een schatting gedaan dat ie rond de 2 a 3 mA (2,5 mA gemiddeld dus) nodig heeft bij 3,3 Volt. Een simpel rekensommetje leert ons dan dat er 12-3,3/0,0025 = 3480 ohm.. Dichtstbijliggende weerstand in de E12 reeks is dan dus 3,3kiloohm (or or rood)..

Natuurlijk kan dit varieren per LED. Brandt ie niet fel genoeg dan pak je gewoon een kiloohm minder : 2.2k (ro ro ro ). Gewoon effe proberen.

470 Ohm gebruik je meestal bij een voedingsspanning van een voltje of negen. Ik vermoed dus dat bij 470 Ohm de LED je om de oren knalt op 12 Volt. Maar nogmaals dit verschilt per LED.

Daar waar het rookt loopt de meeste stroom (3e wet kirchoff)
Een LED lust toch al gauw 15 mA. Een felle blauwe wel 20 of 25 (hele felle) mA. 12-3.3=8.7, 8.7/470=17mA dus 470 is wel een goede waarde voor 12V. Bovendien kunnen LEDjes wel ongeveer 50mA hebben voordat ze doorbranden (dan beginnen groene LEDjes wel geel te branden trouwens :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_f
Op zondag 03 maart 2002 11:10 schreef primusz het volgende:

[..]

Een LED lust toch al gauw 15 mA. Een felle blauwe wel 20 of 25 (hele felle) mA. 12-3.3=8.7, 8.7/470=17mA dus 470 is wel een goede waarde voor 12V. Bovendien kunnen LEDjes wel ongeveer 50mA hebben voordat ze doorbranden (dan beginnen groene LEDjes wel geel te branden trouwens :D .
Ik heb hier exact bovenstaand schakelingetje gemaakt voor mijn netwerkkaart (zonder 't originele ledje te verwijderen), en het blauwe ledje brand op de juiste sterkte. Ik denk dat wanneer ik die 3300ohm weerstand vervang door een 470ohm, dat mijn ledje redelijk snel wordt gefrituurd. :P

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Op zondag 03 maart 2002 11:57 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Ik heb hier exact bovenstaand schakelingetje gemaakt voor mijn netwerkkaart (zonder 't originele ledje te verwijderen), en het blauwe ledje brand op de juiste sterkte. Ik denk dat wanneer ik die 3300ohm weerstand vervang door een 470ohm, dat mijn ledje redelijk snel wordt gefrituurd. :P
Dat is vaag. Dan heb jij een speciale VVLC (Very Very Low Current :P ) LED?
Kijk maar eens bij de specs van LED's (conrad ofzo) ze zijn toch echt meestal 20mA.
Heb je niet toevallig een 330 Ohm i.p.v. 3K3 Ohm weerstandje gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_f
Op zondag 03 maart 2002 14:09 schreef primusz het volgende:

[..]

Dat is vaag. Dan heb jij een speciale VVLC (Very Very Low Current :P ) LED?
Kijk maar eens bij de specs van LED's (conrad ofzo) ze zijn toch echt meestal 20mA.
Heb je niet toevallig een 330 Ohm i.p.v. 3K3 Ohm weerstandje gebruikt?
oranje-oranje-rood-goud

Verder is 't een gewoon 3.3V 3mm blauwe led, gehaald bij Display in Haarlem.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:16
(Zoiets had ik zelf ook al wel bedacht, maar ik heb geen idee welk type transistor ik dan moet gebruiken enzo, is daar eigenlijk een guide voor?)
EL studeren :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks hier was ik naar op zoek :)

Ik heb dezelfde leds en als ik het goed begrijp werkt dit dus ook voor mijn cd rom en floppy disk die geven 2.7 en 2.1 v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op zondag 03 maart 2002 16:53 schreef Terror het volgende:

[..]

EL studeren :)
Heb je geen reed aan, op universiteiten is alleen maar theorie.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basisweerstand mag best worden verhoogd naar 10 - 15k.
Bij een collectorstroom van 20 mA en een Hfe van 200 is de basisstroom 100 uA.
2,2V - 0,6V / 100uA = 16k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HELUP.....

Zal vast aan mij liggen, ben niet zo'n electro technisch
wonder
maar werkt dit schematje nou ook voor een cdrom speler of
floppy?
volgens mij gaat nu de led alleen maar branden op 3,3 V ??
Ik wil dus de leds in mijn cd speler vervangen door blauwe
van 3,3 V maar cd rom geeft leverd 2,6 V en floppy 2,1 V aan de Led
Werkt het bovenstaande schematje ook voor mij ?
is dus wel de bedoeling dat de led ook aan en uit gaat
als ik bv een cd erin stop

Hoop dat iemand hier eens een duidelijk antwoord voor me heeft
Want ik ben nl al een paar dagen aan het zoeken en klooien maar ik heb er nog staads geen duidelijk antwoord op gevonden

Bedankt alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 11:31 schreef HaRdCaSe het volgende:
HELUP.....

Zal vast aan mij liggen, ben niet zo'n electro technisch
wonder
maar werkt dit schematje nou ook voor een cdrom speler of
floppy?
volgens mij gaat nu de led alleen maar branden op 3,3 V ??
Ik wil dus de leds in mijn cd speler vervangen door blauwe
van 3,3 V maar cd rom geeft leverd 2,6 V en floppy 2,1 V aan de Led
Werkt het bovenstaande schematje ook voor mij ?
is dus wel de bedoeling dat de led ook aan en uit gaat
als ik bv een cd erin stop

Hoop dat iemand hier eens een duidelijk antwoord voor me heeft
Want ik ben nl al een paar dagen aan het zoeken en klooien maar ik heb er nog staads geen duidelijk antwoord op gevonden

Bedankt alvast ;)
Volgens mij hoeft dat niet.
Ik heb alle LED's in de volgende apparaten vervangen voor blauwe 3mm LED's (3.3V, 20mA)
- Cdrom spelers
- Floppydrives
- Keyboards
- Zipdrives (SMD LED)
- Cases (HDD, Turbo, Power, Energy)
- Nokia 3210! (SMD LED)

Alles werkt prima en een hoge lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 12:05 schreef UnXplained het volgende:

[..]

Volgens mij hoeft dat niet.
Ik heb alle LED's in de volgende apparaten vervangen voor blauwe 3mm LED's (3.3V, 20mA)
- Cdrom spelers
- Floppydrives
- Keyboards
- Zipdrives (SMD LED)
- Cases (HDD, Turbo, Power, Energy)
- Nokia 3210! (SMD LED)

Alles werkt prima en een hoge lichtopbrengst.
Moet werken als je de + ingang van je oude ledje op het apparaat naar de 2,2V ingang van het schema leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand dit schema even opnieuw delen, link werkt nl. niet meer.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:20
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:23:
Kan iemand dit schema even opnieuw delen, link werkt nl. niet meer.

Thx!
Niet het precise schema, maar van internet geplukt:
http://www.mikrocontrolle.../85673/LED_Transistor.png

R1 = 10K
R2 = 1K

R1 mag ook nog wel zo'n 15K zijn zonder problemen, die komt niet zo heel nauw.

Dit levert op 12V met een 3.3V led een stroom van zo'n 9mA. Daar zou je iig licht van moeten krijgen. Wil je hem feller dan moet die R2 lager zijn. Let er wel op dat je er niet te veel stroom door je led laat gaan.

Mocht je het specifiek voor je eigen toepassing willen kun je waarschijnlijk beter een nieuw topic openen.
Pagina: 1