Toon posts:

wat voor n laptop voor programmeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ga over iets meer dan een jaar naar de HBO en ga daar hogere informatica doen (lees: leren programmeren) nu leek mij een laptop daar wel handig voor, vooral die pc's die ze op die school hebben

ik wil hem ook voor internetten/verslagen schrijven thuis

ik moet nu al gaan sparen (:P) en ik wil het goedkoop houden (budget is niet te groot) en moet redelijk lang met een battarij doen

ik vraag me af wat nou een goede processor is, gamen hoeft niet dat doe ik wel op mn desktop (zie sig) dus een gewoon videokaartje voldoet wel, maar mij lijkt de processor en geheugen het belangrijkst, wat is dan de beste CPU?

voldoet een Celly? Pentium III?

edit: nog tips (qua merk enz)

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Kheb hiero een Dell Latitude C600 -> PIII 850, 256 mb ram, 14.1 tft, kan ik perfect op proggen :D

accu gaat 3.5 uur mee met proggen en word enzo :9

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik denk dat het weinig zin heeft om nu al te gaan rondneuzen als je pas over een jaar naar de HBO toe gaat.

hogere informatica doen = leren programmeren is trouwens een beetje kort door de bocht.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik zou eerst kijken of je het wel nodig hebt.
Zelf heb ik een laptop gekocht (Toshiba 1 gig & 256 MB) om te kunnen programmeren & voor verslagen.
Maar, ik heb een laptop gekocht omdat ik nogal vaak tussen Nijmegen en Enschede reis.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je op kamers gaat helemaal geen laptop nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
hogere informatica doen = leren programmeren is trouwens een beetje kort door de bocht.
das wel waar, ik heb het ff snel getypt en niet echt nagedacht wat ik zei (nogal dom :( maja)

het lijkt me gewoon handiger dat je je eigen pc meeneemt, zodat je niet steeds alles op een ander medium hoeft te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 16:40 schreef Toverstaf het volgende:
Ik zou eerst kijken of je het wel nodig hebt.
Zelf heb ik een laptop gekocht (Toshiba 1 gig & 256 MB) om te kunnen programmeren & voor verslagen.
Maar, ik heb een laptop gekocht omdat ik nogal vaak tussen Nijmegen en Enschede reis.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je op kamers gaat helemaal geen laptop nodig hebt.
nee ik ga niet op kamers.. tis voor op school en ook (wel een beetje) thuis werken (beneden op de bank i-netten)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 12:04

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je hem pas volgend jaar zou kunnen gebruiken, wacht je imo beter nog even. :) Computers evolueren zo snel dat je volgend jaar voor dezelfde minder dan de helft van de prijs betaalt. Processor en geheugen zijn idd het belangrijkste. Ik zou rekenen op 128-256 mb ram en de proc zo snel als je budget toelaat.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Als je java gaat leren moet je gaan kijken vanaf pII 300 64 MB, anders kun je met minder al uit de voeten. Ik doe alles met een PII 266 32MB maar voor mn java vind ik hem iets te traag.(Maar het kan dus wel)

Verwijderd

De ontwikkelomgeving is meestal niet zo heel zwaar hoor. k draai hier MS Visual Studio 6.0 onder Win2k op een PII 333 met 256 mb geheugen, gaat perfect, alleen bij erg grote projecten duurt het compileren af en toe beetje lang, maar ik vermoed dat je al weer een heel eind verder bent met je studie voordat je dat soort dingen zelf zult gaan maken. :)

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 16:44 schreef slamm het volgende:

[..]

nee ik ga niet op kamers.. tis voor op school en ook (wel een beetje) thuis werken (beneden op de bank i-netten)
2e hands P2'tje?

Ik heb zelf een Dell Inspiron 7000, met een erg mooi 15'4" TFT scherm, P2-400 en dat ding gaat met gewoon tekstverwerken een kleine 3.5 uur mee, dus ook ideaal tijdens colleges.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 16:35 schreef slamm het volgende:
ik ga over iets meer dan een jaar naar de HBO en ga daar hogere informatica doen
In Mei ofzo? :? :)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

Ik heb van al die jaren op die opleiding slechts een paar keer echt daadwerkelijk achter een PC zitten programmeren. Eigenlijk was dat dan met name achter Unix machines, maar goed.

Dus of je nou echt wat hebt aan een laptop om te programmeren ... nee. Je verkijkt je op de opleiding. Informatica opleiding is niet leren programmeren. Het is de grondslag leren van programmeertalen (theorie dus) en de plek van IT binnen bedrijven. Dus, HOE zet je iets op wat een zeker nut heeft (onderzoek) en welke processen moet je hebben om dat te kunnen bereiken (deel problemen). Het programmeren is uiteindelijk bijzaak, dat is helemaal niet waar het om gaat. Dat kan je de spreekwoordelijke aap nog wel leren. (low level talen als assembly daargelaten, maar dat leer je daar ook vrijwel niet) Programmeur is op de professionele IT ladder ook een van de lagere baantjes, zeg maar, meestal groei je daar in een aantal jaren doorheen en wordt je iemand die programmeurs aanstuurt, bv. een application designer. Dan ontwikkel je de processen maar je bent niet degene die het uiteindelijk in do...while lusjes zet, zeg maar. ;)

Maar goed, voor gewoon Word e.d. is het wel handig om iets bij je te hebben. Je zal veel moeten gaan typen aan verslagen dus zorg dat je een compu hebt waar Word goed op draait. En dat stelt dus bijna geen eisen. :z

Ergo, elke laptop vanaf een P200 is goed. :)

Enneh, geef ook niet heel veel geld uit aan laptops. Over twee jaar zijn ze net als alle PC's hopeloos verouderd, maar de aanschafprijs is zeker 2x zo hoog.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Ik programmeer wel veel, maar maak ook veel verslagen. Ik denk dat het heel erg van de Hogeschool en richting afhangt. BI zal meer verslagen ed zijn. SE enz is meer programmeren.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 16:56 schreef Pogostokje het volgende:
Ik heb van al die jaren op die opleiding slechts een paar keer echt daadwerkelijk achter een PC zitten programmeren. Eigenlijk was dat dan met name achter Unix machines, maar goed.

Dus of je nou echt wat hebt aan een laptop om te programmeren ... nee. Je verkijkt je op de opleiding. Informatica opleiding is niet leren programmeren. Het is de grondslag leren van programmeertalen (theorie dus) en de plek van IT binnen bedrijven. Dus, HOE zet je iets op wat een zeker nut heeft (onderzoek) en welke processen moet je hebben om dat te kunnen bereiken (deel problemen). Het programmeren is uiteindelijk bijzaak, dat is helemaal niet waar het om gaat. Dat kan je de spreekwoordelijke aap nog wel leren. (low level talen als assembly daargelaten, maar dat leer je daar ook vrijwel niet) Programmeur is op de professionele IT ladder ook een van de lagere baantjes, zeg maar, meestal groei je daar in een aantal jaren doorheen en wordt je iemand die programmeurs aanstuurt, bv. een application designer. Dan ontwikkel je de processen maar je bent niet degene die het uiteindelijk in do...while lusjes zet, zeg maar. ;)

Maar goed, voor gewoon Word e.d. is het wel handig om iets bij je te hebben. Je zal veel moeten gaan typen aan verslagen dus zorg dat je een compu hebt waar Word goed op draait. En dat stelt dus bijna geen eisen. :z

Enneh, geef ook niet heel veel geld uit aan laptops. Over twee jaar zijn ze net als alle PC's hopeloos verouderd, maar de aanschafprijs is zeker 2x zo hoog.
Neej?
Kijk maar es op de Saxion in Enschede.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de reply's!

die toshiba's zijn echt goedkoop,

TOSHIBA SATELLITE 1800-214 = 1ghz celeron, 128 MB intern (zou dan uitgebreid worden), 10 gig hardeschijf (is genoeg), 24x cd rom, fdd, 16 MB DDR-RAM videogeheugen (van trident), win xp...(bij dunnet voor EUR 1355,41 inc. btw)

iig zie:

http://www.computers.toshiba.nl/Contents/Toshiba_nl/NL/Others/Others/Brochures/Satellite%201800-214-514%2010-01.pdf

zoals gezegd verouderen die dingen heel gouw, hopelijk maakt toshiba in de toekomst nog van die goedkope laptops ;)

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

pogostok heeft helemaal gelijk

Laten we lekker link gaan doen...

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zaterdag 02 maart 2002 16:56 schreef Pogostokje het volgende:

Hier sluit ik me volledig aan..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Op zaterdag 02 maart 2002 17:57 schreef Kev0867 het volgende:

[..]

Hier sluit ik me volledig aan..
Verontrustende reacties hier. Blijkbaar wil iedereen hier 'in de IT bezig zijn' zonder daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan een hogere stand van het IT gebeuren. Daarvoor is het toch echt nodig om zaken te 'creeren' en iets creeren kan niet alleen maar door andere mensen te willen aansturen. (En ja, veel mensen die in NL 'in de IT werkzaam zijn', zijn in feite resellers van producten die door 'echte IT-ers' gemaakt zijn.

Het lijkt er wel op alsof de mensen die nu (Technische) Informatica studeren alleen maar willen managen en niet werkelijk in techniek geinteresseerd zijn. Met name de ontwikkelingen in het HBO verontrusten me, want dat zijn toch typisch de mensen die zaken moeten 'creeren', lees programmeren, waarbij ze mogelijk aangestuurd worden door (meewerkende) academisch opgeleide projectmanagers en ontwerpers.
Het ontstaan van vele zwakkere broertjes van echte informatica opleidingen (Bedrijfs Informatie Technologie, of BedrijfsInformatica) geeft deze trend al aan. Vervolgens moeten deze mensen toch onderaan beginnen in vele bedrijven (lees: dus ook programmeren) en dan blijkt dat ze niet op hun plaats zitten.

Als ik de reactie hier zo lees dan zijn er in Nederland teveel wannabee IT-ers die geen hart van de zaak hebben en nog een degelijk stuk programmeer- of implementatiewerk willen (en kunnen!) afleveren.
Het verwordt tot het verkopen van wat SAPpakketjes waarbij wat configuratie en integratie werk moet plaatsvinden of consultancy werk waarbij men in een net pak gestoken mag zeggen dat men 'in de IT werkt'.

Vergeet niet dat werkelijk toegevoegde waarde gecreeerd wordt door iets te maken zoals ook in andere bedrijfstakken. Je kunt wel allemaal baas willen worden, maar dan zijn er op den duur toch echt teveel bazen en te weinig resultaat.
De perceptie dat programmeur laag op de professionele IT-ladder staat zou ook eens herzien moeten worden. Hoeveel andere ingenieurs staan echt laag op de ladder, bruggenbouwers, architecten, etc.?

(/me is afgestudeerd Technisch Informaticus die wat programmeerwerk niet schuwt buiten de rest van het ontwikkel en ontwerp proces)

Oja: die laptop is simpel: kopen wanneer je hem echt nodig hebt en vooral voor veel geheugen gaan. Processor mag middelmatig zijn aangezien een compile job met name geheugen en diskruimte intensief is. Hetzelfde geld voor Word processing.

edit: conceptie toch maar even in perceptie aangepast :+

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Met het risico dat we een beetje off-topic gaan:
Op zaterdag 02 maart 2002 18:14 schreef Rukapul het volgende:

[..]
...
De perceptie dat programmeur laag op de professionele IT-ladder staat zou ook eens herzien moeten worden. Hoeveel andere ingenieurs staan echt laag op de ladder, bruggenbouwers, architecten, etc.?
Eeuhm, zeg je nu dat de programmeurs ('lassers en metselaars') wel of juist niet hoger op de ladder staan dan de ontwerpers ('ingenieurs')

;)

Zoals een enkele programmeur in z'n eentje geen grote klussen kan doen zonder iemand die op hoog niveau ontwerpt, en vooral iemand die weet wat de klant nu eigenlijk wil hebben kan ook niets gedaan worden zonder programmeurs.

Maar langzaamaan veranderd een programmeur toch al in een ontwerper, het echte programmeren is er niet meer bij sinds de ponskaarten weg zijn :+

Ik studeer trouwens Bedrijfswiskunde en Informatica en zoals ik al zij: ga pas over een jaar naar een laptop kijken. Met een beetje geluk kan je er zelfs een via de school kopen.

Edit: Ik ken een hoop SAP/Oracle/etc verkopers en consultants, die noemen zich in de regel geen IT-er.

En het zo aan de praat krijgen zodat de klant heeft wat hij hebben wil van een beetje SAP configuratie is trouwens niet per se minder makkelijk dan de C++/Java programma's die je op een HBO / universiteit moet maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben juist heel erg geinteresseerd in de techniek die in de IT zit, dat vind ik nou juist het leuke eraan, niet het salaris ofzo...

ik vind het jammer dat de HBO zo aan het veranderen is :( ik vind het juist leuk om veel bezig te zijn met programmeren, maar je moet het blijkbaar zelf maar uitzoeken, dus.. tijdens je HBO iets extra's doen qua programmeren?

ik had altijd gedacht dat je op de HBO (informatica) een stevige computer moest hebben door al die berekeningen, wat dus helemaal niet zo blijkt, dat erna dus komt.. vandaar deze vraag,

nu het zo veranderd is kan je dan niet beter systeembeheerder worden ofzo

edit: rukapul, als je het niet in dit topic wil zetten, je kan me ICQ'en

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Bij een HBO opleiding informatica leer je AFAIK niet alleen programmeren, maar ook vele zaken eromheen. Maar zo'n opleiding is ook niet bedoeld om alleen te leren programmeren, zoals bij eigenlijk alle opleidingen leer je pas echt als je aan het werk bent, de opleiding is alleen maar een goede basis. En je blik verbreden kan nooit geen kwaad.

Je zou inderdaad als bijbaantje ergens aan de gang kunnen gaan als programmeur, ervaring kan weinig kwaad :)

Maar het is (jammergenoeg?) zo dat deel van het pure programmeerwerk voor de grotere projecten niet binnen Nederland gebeurt, dit kan veel goedkoper in bijv. Zuid-Oost-Azie. Maar nog steeds kan je in NL als programmeur heel goed aan de bak komen hoor, zeker met een diploma HBO informatica op zak (in tegenstelling tot de filosofen etc. die tijdens de hype voor de centen overgingen naar de IT). Als je wilt programmeren zal je vooral geen systeembeheer moeten gaan doen!

En zoals gezegt, tijdens het 'code kloppen' zal je helemaal geen dikke PC nodig hebben, tijdens het compileren van projecten in de latere fase van de studie zal het wel lekker zijn om genoeg geheugen te hebben maar tijdens je studie zal je geen programma's maken waarvoor je uren aan het compileren bent.

Verwijderd

Meestal kan je via je HBO instelling wel aan een laptop komen volgens mij.. in Groningen is er iig zelfs een NoRRoD vestiging in de faculteit. Ik kreeg ongeveer 800 piek korting op mn Toshiba, en de mogelijkheid om een _goede_ verzekering af te sluiten. Heel belangrijk vindt ik zelf, ik ken een hoop mensen die hun dure toppie na een jaar weg konden gooien wegen een defect mobo of beeldscherm. Na een jaar studeren, zeker als je op jezelf zit, heb je meestal geen 1500 piek over om dat te laten repareren.

Beter wacht je dus nog even met het kopen van een portable unit... zowiezo hoef je de eerste weken van een trimester niet zoveel te doen, tijd zat om een laptop aan te schaffen :+
Pagina: 1