Op zaterdag 02 maart 2002 17:57 schreef Kev0867 het volgende:
[..]
Hier sluit ik me volledig aan..
Verontrustende reacties hier. Blijkbaar wil iedereen hier 'in de IT bezig zijn' zonder daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan een hogere stand van het IT gebeuren. Daarvoor is het toch echt nodig om zaken te 'creeren' en iets creeren kan niet alleen maar door andere mensen te willen aansturen. (En ja, veel mensen die in NL 'in de IT werkzaam zijn', zijn in feite resellers van producten die door 'echte IT-ers' gemaakt zijn.
Het lijkt er wel op alsof de mensen die nu (Technische) Informatica studeren alleen maar willen managen en niet werkelijk in techniek geinteresseerd zijn. Met name de ontwikkelingen in het HBO verontrusten me, want dat zijn toch typisch de mensen die zaken moeten 'creeren', lees programmeren, waarbij ze mogelijk aangestuurd worden door (meewerkende) academisch opgeleide projectmanagers en ontwerpers.
Het ontstaan van vele zwakkere broertjes van echte informatica opleidingen (Bedrijfs Informatie Technologie, of BedrijfsInformatica) geeft deze trend al aan. Vervolgens moeten deze mensen toch onderaan beginnen in vele bedrijven (lees: dus ook programmeren) en dan blijkt dat ze niet op hun plaats zitten.
Als ik de reactie hier zo lees dan zijn er in Nederland teveel wannabee IT-ers die geen hart van de zaak hebben en nog een degelijk stuk programmeer- of implementatiewerk willen (en kunnen!) afleveren.
Het verwordt tot het verkopen van wat SAPpakketjes waarbij wat configuratie en integratie werk moet plaatsvinden of consultancy werk waarbij men in een net pak gestoken mag zeggen dat men 'in de IT werkt'.
Vergeet niet dat werkelijk toegevoegde waarde gecreeerd wordt door iets te maken zoals ook in andere bedrijfstakken. Je kunt wel allemaal baas willen worden, maar dan zijn er op den duur toch echt teveel bazen en te weinig resultaat.
De perceptie dat programmeur laag op de professionele IT-ladder staat zou ook eens herzien moeten worden. Hoeveel andere ingenieurs staan echt laag op de ladder, bruggenbouwers, architecten, etc.?
(/me is afgestudeerd Technisch Informaticus die wat programmeerwerk niet schuwt buiten de rest van het ontwikkel en ontwerp proces)
Oja: die laptop is simpel: kopen wanneer je hem echt nodig hebt en vooral voor veel geheugen gaan. Processor mag middelmatig zijn aangezien een compile job met name geheugen en diskruimte intensief is. Hetzelfde geld voor Word processing.
edit: conceptie toch maar even in perceptie aangepast