wireless 802.11B/A afknijpen ?

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Hej,

Ik vroeg me af welke manieren er zijn om een pcmcia wireless nic af te knijpen op een bepaalde snelheid. Voor zover ik weet kunnen de kaartjes dat zelf niet hardwarematig.

Maar zou je mischien met software dit kunnen doen, en dan wel zo dat de gebruiker het niet kan veranderen/disablelen... :?

Remote knijpen is geen optie, omdat al het verkeer dan alsnog door de lucht gaat......(= voor andere gebruikers geen verkeer meer mogelijk)

Of zou het hardwarematig te doen zijn met een soort van router :?
(de duure Cisco routers zullen het wel kunnen jah, maar 't moet wel een beetje goedkoop blijven :P )

thnx already

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
op m'n linksys wap11 kan ik toch echt de snelheid instellen :? of ben jij bezig in adhoc mode en 2 kaartjes .. ???

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Xandrios
Op zaterdag 02 maart 2002 16:36 schreef l.d._ het volgende:
op m'n linksys wap11 kan ik toch echt de snelheid instellen :? of ben jij bezig in adhoc mode en 2 kaartjes .. ???
ik neem aan dat dat een pcmcia kaartje is? of een AP?

(als het een AP is, is deze dan te beveiligen met een password ofzow? )
En hoe precies kun je dat instellen? per mbit, of echt per kb :?

ennuh..wat kostie ?

• Xandrios
Zouden er iets van programma's bestaan die je op een client pc kan runnen, en welke dan de snelheid cappen ?

En dan wel zo, dat als het programma NIET draait, dat er natuurlijk ookgeen verbinding is...
(door mischien altijd iets van een sleutel mee te sturen...als programma uit = geen sleutel. Dit betekend ook dat de ontvangende AP/server natuurlijk moet controleren op een sleutel, en als deze er niet is, de verbinding dichtgooien. )

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Is het niet zo dat de effectieve snelheid van 802.11b (a weet ik niet, zal wel zelfde systeem zijn though) bepaald word door het aantal clients?
Dus: als er 2 wlan kaartjes met een access point babbelen, de snelheid per wlan kaartje maximaal 5.5mbit is (ookal is de link supergoed).. en als er 4 wlan kaartjes zijn de snelheid bij 2.75mbit blijft steken... (maar als de anderen niks doen kan er natuurlijk meer verkeer lopen..)
in het kort heeft dit shared use.. goed te vergelijken met kabelinternet dus, hoe meer mensen in je straat internetten hoe slomer (bij iedereen) het internet is... alleen het maximum (in het geval de rest van de straat aan 't feesten is in het buurthuis ofzo) zou bij kabel nog gecapt zijn en bij wlan kun je dan tegen de 11Mbit halen als de rest maar staat te idlen...

hoop dat je hier wat aan hebt... :)

DatDus.DE --- DatDus!

• l.d._
m'n wap11 is een access point.
En om altijd een stabiele link te houden kan hij de snelheid terug brengen tot ik meen 1Mbit.
Maar de max snelheid is ook in te stellen, dus als ik in m'n acces point instel dat er max 2Mbit is komt niemand hoger dan die 2Mbit.

wat beveileging betreft, ik kan mensen op mac adres toegang geven en nog wat extra met de brakke wep encrypt.
de setup is beveiligd met een extra pass. dus dat gaat ook wel.
en ik laat zelf alles via een proxy lopen waar ze een ipsec verbinding mee moeten opbouwen anders accepteerd hij de clients niet.

• Xandrios
Op zondag 03 maart 2002 10:51 schreef l.d._ het volgende:
m'n wap11 is een access point.
En om altijd een stabiele link te houden kan hij de snelheid terug brengen tot ik meen 1Mbit.
Maar de max snelheid is ook in te stellen, dus als ik in m'n acces point instel dat er max 2Mbit is komt niemand hoger dan die 2Mbit.

wat beveileging betreft, ik kan mensen op mac adres toegang geven en nog wat extra met de brakke wep encrypt.
de setup is beveiligd met een extra pass. dus dat gaat ook wel.
en ik laat zelf alles via een proxy lopen waar ze een ipsec verbinding mee moeten opbouwen anders accepteerd hij de clients niet.
Dat klinkt goed :)

Hoeveel kost dat ding ongeveer?

• Xandrios
Op zondag 03 maart 2002 01:24 schreef carnager het volgende:
Is het niet zo dat de effectieve snelheid van 802.11b (a weet ik niet, zal wel zelfde systeem zijn though) bepaald word door het aantal clients?
Dus: als er 2 wlan kaartjes met een access point babbelen, de snelheid per wlan kaartje maximaal 5.5mbit is (ookal is de link supergoed).. en als er 4 wlan kaartjes zijn de snelheid bij 2.75mbit blijft steken... (maar als de anderen niks doen kan er natuurlijk meer verkeer lopen..)
in het kort heeft dit shared use.. goed te vergelijken met kabelinternet dus, hoe meer mensen in je straat internetten hoe slomer (bij iedereen) het internet is... alleen het maximum (in het geval de rest van de straat aan 't feesten is in het buurthuis ofzo) zou bij kabel nog gecapt zijn en bij wlan kun je dan tegen de 11Mbit halen als de rest maar staat te idlen...

hoop dat je hier wat aan hebt... :)
Dat klopt redelijk, maar als je bijvoorbeeld 10 gebruikers hebt, en 1tje gaat zwaar uploaden, zal voor elke andere gebruiker de up EN de downloadsnelheid snel zakken...
Dus dat moet gewoon gecapped worden op een bepaalde snelheid (1 of 2mbit)

• Xandrios
Maar zijn er geen losse kastjes op de markt die aan een kant een ethernet aansluiting hebben, en aan de andere kant een ehternet of USB aansluiting ?

En dat het kastje dan de bandbreedte afknijpt op de 1 of andere manier :?

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Op zondag 03 maart 2002 13:26 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Dat klopt redelijk, maar als je bijvoorbeeld 10 gebruikers hebt, en 1tje gaat zwaar uploaden, zal voor elke andere gebruiker de up EN de downloadsnelheid snel zakken...
Dus dat moet gewoon gecapped worden op een bepaalde snelheid (1 of 2mbit)
Klopt, zolang die andere gebruikers die snelheid ook niet zozeer nodig hebben... Wanneer een tweede gebruiker ook veel traffic gaat genereren zal het over de twee verdeeld worden zegmaar.. dus bijvoorbeeld:

1 gebruiker heeft 10Mbit verkeer door datatransfer,
10 gebruikers delen samen 1Mbit voor beetje emailen, browsen.

een van de 10 gebruikers wil ook veel data gaan transferren, dan:

2 gebruikers hebben ieder 5Mbit verkeer door datatransfer,
9 gebruikers delen samen 1Mbit voor email, browsen..

zoiets.. zouden ze alle 11 flink gaan datatransferren, komen ze per persoon uiteraard niet boven de 1Mbit meer.. totdat er weer iemand klaar is.. :)

DatDus.DE --- DatDus!

• l.d._
Op zondag 03 maart 2002 13:06 schreef Cutebritney het volgende:

Dat klinkt goed :)

Hoeveel kost dat ding ongeveer?
hij staat meen ik in de pricewatch {niet dus} linksys wap11 met orinoco silver in de laptop.

tja ik was totaal een 500 euro kwijt maar dat was in azie en voor de linksys is dat goedkoop

tja je kan het goedkoper doen maar dan kom je met sitecom thuis en ik weet niet hoe goed dat werkt en of het ook zo lekker tweakbaar is !!!

• Xandrios
Op zondag 03 maart 2002 21:59 schreef l.d._ het volgende:

[..]

hij staat meen ik in de pricewatch {niet dus} linksys wap11 met orinoco silver in de laptop.

tja ik was totaal een 500 euro kwijt maar dat was in azie en voor de linksys is dat goedkoop

tja je kan het goedkoper doen maar dan kom je met sitecom thuis en ik weet niet hoe goed dat werkt en of het ook zo lekker tweakbaar is !!!
behoorlijk prijzig :(

Hiero in NL heb je voor €300 al een AP + ROUTER + 4 ports switch in een :P (Netgear MR314)

'k heb mischien een andere oplossing:
het schijnt dat Lucent een stukje software heeft geschreven welke de snelheid kan cappen. Deze client software zal dan samenwerken met de software op de server achter de AP.
Iemand die ervaring heeft met deze software, of toevallig weet hoe het heet ozfow? ('k kan et niet vinden op de lucent site :'( )
Pagina: 1