Hele systeem dondert in elkaar na plaatsen P3

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54
Ik heb er al eerder topics over geopend, maar ik weet nu wat meer over het probleem en ik had geen zin om een oude }:O uit de sloot te halen.

Ok, de hele situatie. Ik heb een Fastfame 9VAAV moederbord met socket 370 en slot 1, en Via693/Via Apollo Pro 133 chipset. Hierop heeft heel lang een celeronnetje op 433 mhz goed gedraait, maar lekker werken is het natuurlijk niet (langzaam :P). Dus ik had een P3 733 gekocht, omdat mijn bordje die nog ondersteunde. http://www.fastfame.com.tw/ENGLISH/PRODUCT/9VAAV.htm :

Socket370 Platform for Intel® Celeron PPGA Processor 366~733MHz
Socket370 Platform for Intel® Coppermine FC-PGA Processor up to 800Mhz
Socket370 Platform for VIA® Cyrix III Processor from 433 to 533 Mhz
Slot 1 Platform for Pentium II Processor up to 450Mhz
Slot 1 Platform for Pentium III Coppermine SECC2 Processor up to 866Mhz and Katmai SECC2/SECC processor up to 667Mhz
Na plaatsing deed het systeem niks, cmos clear, en toen had ik beeld. Toen ik mijn geheugen naar 133 Mhz wou schakelen lag ie weer flat op z'n bek. Dus geheugen op hstclck-33 dan maar. Na in windows te zijn geboot kwam de begrafenisondernemer van windows (een error dus) me vertellen dat mijn register dood is en ik moet restarten om een oude kopie terug te zetten. Reset, oud register wordt teruggezet, dus hij reset weer na het register te hebben teruggezet, en gaat weer het register terugzetten |:(. En hij blijft register terugzetten. Als ik de cpu underclock naar 550 Mhz met mem op 100 Mhz kan ik gewoon windows draaien, gamen en alles, maar in Quake 3 zitten fouten (in Q3DM6 werden geen bots ingeladen, ergens anders werd er een bepaald geluid niet afgespeeld). 3Dmark 2000's fillrate test is verkleurd.. Met de cpu op 550 Mhz probeerde ik voor het geheugen op hstclck+33 te zetten, en het systeem lag weer flat op z'n bek. Dit was dus niet zoals het hoort.

Dus stap voor stap onderdelen vervangen, om te zien wat er mis is :

• Andere PC133 geheugenbank : nu kon het geheugen op 133 Mhz, maar het register werd nog steeds gemolt en het werkte allemaal nog voor geen meter.
• Ondertussen ook al een andere videokaart gehad, maar dat maakt niets uit.
• Aangezien mijn mobo de cpu zou moeten ondersteunen concludeerde ik toen dat de cpu stuk zou zijn, en ik kreeg een nieuwe...maar wat blijkt. Zelfde probleem.

Dus ik weet het niet echt meer. Ik denk dat m'n moederbord defect is, wat denken jullie..? Ik heb een 300 watt voeding, die zou het geheel toch wel moeten trekken... Het terugplaatsen van m'n celeron verhelpt trouwens uiteraard alle problemen |:(. Ik heb ook het nieuwste bios al.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Wanneer het mij zou overkomen en ik had geprobeerd wat jij geprobeerd hebt, donderde ik het bord resoluut het raam uit. Maar dat ben ik. Je hebt het BIOS goed nagelopen en weet zeker dat AGP en PCI niet te snel ingesteld staat? RAM settings ook conservatief en een verse Win install plus juiste drivers? En met "Andere PC133 geheugenbank" bedoel je een andere PC133 DIMM i.p.v. alleen een ander socket geprobeerd te hebben? En natuurlijk een goede cpu koeler die goed geplaatst is. Zo ja, door 't raam met dat ding :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hiervoor had je dus een Celeron en een FSB van 66MHz (of hoger indien overgeklokt ;) ). Daarna prikte je er een PIII in, welke op een FSB van 133MHz hoort te lopen. De computer werkte alleen als je het boeltje @100MHz liet lopen of als de geheugensnelheid op hstclk-33 staat ingesteld.

Hieruit haal ik snel conclusie dat het aan je geheugenreepjes ligt. Misschien zijn het (per abuis?) PC100 exemplaren of deze reepjes kunnen bij een hogere snelheid niet op een veel te lage CAS lopen. Check nog eens welke geheugenreepjes je precies hebt en probeer in de BIOS de geheugentimings wat minder agressief in te stellen (hogere CAS latency, etc) :)

edit:

Wat Shuvit hieronder zegt versterkt mijn mening ook. Registerfouten worden inderdaad bijna altijd veroorzaakt door brak of buiten de specs lopend geheugen..

Verwijderd

Test je geheugen, een computer doet vage dingen als je geheugen defect is en toch goed getest word met booten. Ik heb dat ook gehad en kreeg dus ook telkens een melding van dat mijn register dood is.

• Mentalist
Ik heb een Dane-elec PC133 bank van 128MB standaard in de bak zitten, en ik had een OEM bank PC133 van 128 ervoor in de plaats gezet om te testen. De OEM bank kon dus op 133 maar die molde mijn register ook. Lagere CAS hielp niet echt, die Dane-elec kan op CAS 2 en die OEM moest op CAS 3, maar het zooitje werd niet stabiel.

En dat bord gooi ik niet het raam uit, ik ga eerst uitzoeken hoelang er garantie op dat ding zit >:)

Als het geheugen brak was, dan zou 133 Mhz bus en voor het mem hstclck-33 hetzelfde effect moeten hebben als 100 Mhz bus met geheugen gewoon op de bussnelheid. En dan had een andere bank het hele probleem opgelost, 2 verrote PC133 banken lijkt me redelijk sterk, met allebei een totaal andere herkomst/merk.

[edit!]Bovendien, mijn celeron deed het al op 66Mhz bus en hstclk+33 voor geheugen, dus geheugen draait prima op 100 Mhz, dat sowieso. En geheugen op 100 Mhz is ook niet perfect stabiel met die P3.[/edit!]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is idd vaag..

Hoe zit het met je PCI divider?

• Mentalist
Op zaterdag 02 maart 2002 17:35 schreef BalusC het volgende:
Dat is idd vaag..

Hoe zit het met je PCI divider?
Ik schakel met een jumper naar 133 Mhz bus, en in de settings staat ook nog 133/33 pci clock.

edit:
Btw, ik heb inderdaad wat abbadon zei nog geen nieuwe windows install gedaan. Ik had nog wel een 428 MB hdtje met win95 erop liggen, toen ik die plaatste en opstartte was het register op die schijf ook naar de kloten :P. Ik heb al in zoveel machines en zoveel windows installs van hele computer gewisseld zonder problemen. Nee hoor. Dat lijkt me het probleem niet.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de VCore ook verlaagd zoals vereist voor de PIII?

• Mentalist
Op zaterdag 02 maart 2002 17:43 schreef BalusC het volgende:
Heb je de VCore ook verlaagd zoals vereist voor de PIII?
Uit m'n hoofd stond die op 1,76 V. Dat is onmogelijk te veranderen, dat zoekt het bord voor zichzelf uit. Er zijn overigens ook geen temperatuurproblemen. Not at all. Hij haalt de 35 graden (van mobo sensor) niet eens.

• Mentalist
Oh, crap. Mijn garantie is ongeveer 1 maand geleden verlopen (ik koop nooit meer troep met 6 maanden garantie).

Goedkoop mobo aan m'n neus voorbij gegaan zojuist...net iets te laat gereageert...

Crap hoor. Dat wordt de komende maanden op jacht naar een nieuw mobo...

• Abbadon
Op zaterdag 02 maart 2002 22:25 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Oh, crap. Mijn garantie is ongeveer 1 maand geleden verlopen (ik koop nooit meer troep met 6 maanden garantie).

Goedkoop mobo aan m'n neus voorbij gegaan zojuist...net iets te laat gereageert...

Crap hoor. Dat wordt de komende maanden op jacht naar een nieuw mobo...
Dus toch het ram uit gooien >:) Neem iets met een i815 B0-stepping van een gerenommeerd merk (passen ook Tualatin core's op) is mijn goedbedoelde advies :)

• Mentalist
Op zaterdag 02 maart 2002 22:45 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Dus toch het ram uit gooien >:) Neem iets met een i815 B0-stepping van een gerenommeerd merk (passen ook Tualatin core's op) is mijn goedbedoelde advies :)
Celeron werkt er wel goed op dus daar kan ik nog wel wat mee >:)

Ik heb dode Super7 borden om aan de muur te hangen 8-) (en ja dat was meervoud.)
815 zat ik al aan te denken, maar ik moet een mobo met ISA sloten hebben, in ieder geval 1, want ik heb een goede ISA geluidskaart en onboard sound zuigt hard :+.

• Abbadon
Oh ja, natuurlijk, je hebt nog die 433. Anyway, een S370 bord met ISA wordt lastig, helemaal met i815 chipset. Er zijn zeker weten wel S370 ViA borden met een ISA slot gemaakt, maar of die nog nieuw zijn te krijgen? Zoekze :)

Verwijderd

ik heb hier nog een moederbord liggen voor je

stuur maar een email naar me op
suijkerbuijk@noknok.nl
heb je msn het zelfde email

• Mentalist
Op zaterdag 02 maart 2002 23:02 schreef Abbadon het volgende:
Oh ja, natuurlijk, je hebt nog die 433. Anyway, een S370 bord met ISA wordt lastig, helemaal met i815 chipset. Er zijn zeker weten wel S370 ViA borden met een ISA slot gemaakt, maar of die nog nieuw zijn te krijgen? Zoekze :)
No problem, eynstein heeft ze zo liggen. Alleen heb ik geen 120 euro meer liggen |:(

En dat zuigt (ook) hard :+

• Mentalist
Nu wil ik het kwijt ook. Ik weet waarom de cpu niet werkt! Op de website van Fastfame staat het volgende over mijn mobo :
Front Side Bus
Slot1 : 66/100 MHz

Socket370 : 66/100/133 MHz
Nu zou je dus denken dat in die socket 370 best een P3 733 kan. Volgens deze info wel, maar een mail naar fastfame en ik kreeg dit antwoord :
Dear Sir,
This M/B support 370 series processors upto 800MHz ( "66 or 100MHz
FSB" )
& Slot 1 series processors upto 866MHz ( 66,100 or 133MHz FSB )
That's the reason why your system shows you this problem.
We feel sorry for that brings inconvenience.
Thanks!
Jaaaa, nou wordt ie helemaal mooi :o

Ik heb ze om een nieuw moederbord gevraagt omdat ze mij verkeerde informatie over hun product verstrekt hebben op hun website >:)

• Mentalist
Geloof het of niet maar Fastfame heeft het op hun website veranderd. Jaja, dat kunnen ze nog wel. En ik zit met een cpu en mobo die niet met elkaar samenwerken, terwijl ze dat eerst wel konden volgens de infopagina van Fastfame. Ze hebben me niet eens een mail gestuurd. Nu staat er wél
Front Side Bus
Slot1 : 66/100/133 MHz

Socket370 : 66/100 MHz
Fastfame |:(. Ze zijn echt goed triest zo.

* Mentalist is niet blij!!

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Betekent dit dat als je de CPU op een converter (Slotkett of zo) prikt en dan in de Slot1 het dan wel werkt?!?!

• Mentalist
Op woensdag 06 maart 2002 15:43 schreef Jake Blues het volgende:
Betekent dit dat als je de CPU op een converter (Slotkett of zo) prikt en dan in de Slot1 het dan wel werkt?!?!
In theorie wel, maar dan moet ik aan een slotket zien te komen die op 133 Mhz kan werken :P

Slotket overklokkû :P

Pagina: 1