• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
even een vraag..waar komt het feit vandaan dat iedereen (ook lord d..) liefde nodig heeft ?? als het fenomeen "liefde"wordt erkent als iets bestaands...zul je toch zeggen dat er meer is tussen hemel en aarde dan wiskundig te berekenen is ??

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

mens is een kudde dier. Het liefst in een groep van ongeveer 100 mensen. Liefde is een vorm van erkenning en dat geeft aanzien binnen de groep waardoor je overlevingskansen aanzienlijk toenemen.

• whitehouse
  • Laatst online: 16-12-2025
ah...nu snap ik het..als ik het goed heb..betekend dat dus dat het leven geen zin heeft..laten we dan eerlijk voor elkaar zijn..goed voor elkaar..en laat iemand op de rode knop drukken..zodat er een aantal waterstop-bommen ontploffen..en deze aarde in 2en splijt..heeft niemand meer pijn enzo..
met alle respect..maar dan verlaag je het leven tot het nieveau van de beesten..jammer..ben je 100..sterf je..en wat heb je bereikt ??...nix..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

ehm... houden van je cavia heeft volgens mij geen invloed op je overlevings kansen

evenmin het houden van muziek..
het houden van kunst
het houden van je puutter :)

liefde is dus niet enkel een overlevings instinct

Verwijderd

het enige dat wij van beesten verschillen is dat we een bewustzijn hebben, als we in de spiegel kijken weten we dat we datzelf zijn i.p.v een andere geweldige vent.
Dat geeft ons begrijpend uit de replies in deze topic gelijk ook de arrogantie om ons beter te voelen dan een ander organisme op deze planeet. Ons leven als mens is zinloos. Wat presteren wij dat als zinvol moet doorgaan. In relatie tot de "beesten" doen wij het zelfs bijzonder slecht. Bijna elke vorm van leven op aarde zorgt dat ze in een zeker evenwicht met elkaar kunnen leven, dat er genoeg voedsel is, dat de soort kan blijven voortbestaan etc. etc. De mens daarentegen is altijd al self-destructing geweest. Overal waar een mens komt wordt de techniek van de verbrande aarde toegepast. Zo snel mogelijk alle recources opmaken de er zijn te vinden om daarna weer verder te trekken (het nomaden leven). Er is een organisme dat gebruik maakt van dezelfde manier van leven en dat is een virus.
Daarbij komt ook nog eens een keer dat het eerder beschreven bewustzijn ons laat denken dat het leven zinvol moet zijn omdat het anders inderdaad zinloos zou zijn.

Mijn beeindiging van dit pleidooi. wat de mens hier op aarde doet is niks anders als entropie produceren. En op dit gaat dat met een ongeevenaard tempo.

Verwijderd

Liefde vergroot wel degelijk je overlevingskansen en is gewoon een onderdeel van de evolutie.

Liefde valt een beetje onder het begrip altruisme. Dit houdt in dat mensen soms dingen voor een ander doen (en dan met name voor familieleden, mensen met grote overeenkomst in genen) ten koste van zichzelf.

Dat mensen hun eigen overlevingskansen verkleinen ten bate van familie heeft ermee te maken dat ze dan meer genen redden dan ze op het spel zetten. (Ik wil dit wel gedetailleerder uitleggen als iemand daar behoefte aan heeft). Kortom: uiteindelijk wil iedereen alleen maar zoveel mogelijk genetisch materiaal doorgeven. Een middele daartoe is liefde.

Overigens heeft liefde voor niet-familieleden ook te maken met sociale status en dergelijke, omdat mensen anders uit "de groep" verstoten worden en alle voordelen van het in een groep leven kwijtraken.

Goed voorbeeld van het vergroten op het doorgeven van je eigen genetisch materiaal (daar draait het allemaal om) is moederliefde

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>met alle respect..maar dan verlaag je het leven tot het nieveau van de beesten..jammer..ben je 100..sterf je..en wat heb je bereikt ??...nix..[/quote]Zo'n soort argument kom je bar veel tegen, ook in bv the matrix (do you believe in faith neo? no, why not? Dan zo'n verhaal van dat hij z'n leven zelf onder controle wil hebben). Dat slaat nergens op. Dat is iets wat jij zou WILLEN. Maar dat hoeft dan nog helemaal niet zo te zijn.
Als het zo is dan is het zo en dan is er nix aan te doen dat je voor nix hebt geleeft.

Verwijderd

Uit niets ontstond liefde.
Uit niets ontstond kwaad.
Uit niets ontstond angst.
Ga zo maar door.

Of had het eerste levende wezen dit al in zich.

• Jag
  • Laatst online: 15:15

Jag

Liefde is niet iets dat door de lucht zweeft of zo, het is gewoon een begrip dat een bepaald gedrag omvat.
En liefde in het algemeen heeft zeker wel een functie, dat wil alleen nog niet zeggen dat elk voorbeeld ervan ook direct nut heeft, zoals de cavia.

Jag

• Morgoth
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Uit niets ontstond liefde.
Uit niets ontstond angst.
Ga zo maar door.
Of had het eerste levende wezen dit al in zich.[/quote]Er gebeurt niets zonder toedoen van god. Dus die liefde, kwaad en angst moeten door god zijn geschapen. Of door de duivel, maar dat was een gevallen engel en engelen komen weer bij god vandaan......

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ehmmm...

mis ik iets of is Morgoth ineens bekeerd?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Dit is weer een goede. Typisch iets voor mensen., aangezien wij de eninge soort op aarde zijn die over zoiets kunnen nadenken. Grappig dat je dan altijd op zoiets stuit.

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Whitehouse:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ah...nu snap ik het..als ik het goed heb..betekend dat dus dat het leven geen zin heeft..[/quote]Nou nee, de zin van het leven is nog altijd het leven zelf. Waarom grijpen theïsten in een reflexbeweging naar dit soort nihilistische zelfvernietigingsideeën zodra ze zich een wereld zonder goden voorstellen?

Flamez:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ehm... houden van je cavia heeft volgens mij geen invloed op je overlevings kansen
evenmin het houden van muziek..
het houden van kunst
het houden van je puutter[/quote]Ik weet niet of dat nu wel de soort liefde is waar we het hier over hebben.

Maar inderdaad, het kunnen waarderen van een goed stukje muziek of een kunstwerk verhoogt niet de overlevingskans. Maar het verlaagt het ook niet. Het is een "bijprodukt" van onze intelligentie.

Basr:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>het enige dat wij van beesten verschillen is dat we een bewustzijn hebben, als we in de spiegel kijken weten we dat we datzelf zijn i.p.v een andere geweldige vent.[/quote]En zelfs daarin verschillen we nog niet eens van alle andere dieren.

Avater:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Uit niets ontstond liefde.
Uit niets ontstond angst.[/quote]Liefde en angst onstonden niet uit niets. Deze vormen van gedrag verhogen de overlevingskans van de soort, en ontstonden uit de bekende evolutionaire mechanismen.
"Kwaad" is gewoon een begrip dat we zelf verzonnen hebben.

• Diadem

Diadem

fossiel

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nou nee, de zin van het leven is nog altijd het leven zelf. Waarom grijpen theïsten in een reflexbeweging naar dit soort nihilistische zelfvernietigingsideeën zodra ze zich een wereld zonder goden voorstellen?[/quote]Ik het niet met Unicorn eens? jaja! het kan! :)

Waarom is het nihilistisch om te denken dat het leven geen zin heeft? Waarom moet het leven een zin hebben? Het leven is volkomen zinloos, nou en? Do I look like I give a shit?

En verder: Leven als zin van het leven is eigenlijk niet mogenlijk. Als iets alleen zin heeft voor zichzelf heeft het feitelijk geen zin. Immers, als je het dan weg zou halen zou niets daardoor minder goed verloren gaan, omdat je tegelijkertijd met het weghalen van dit iets de reden dat het zinvol is weghaald.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Avater:
Uit niets ontstond niets
alles is een illusie
iedereen is zijn eigen god
het onzegbare is het tao

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Morgoth
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ehmmm...
mis ik iets of is Morgoth ineens bekeerd?[/quote]Nee hoor, ik beweerde (en nog steeds) dat het kwaad bij god zelf vandaan komt, en hoe kan dat als god liefde is?

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Diadem:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik het niet met Unicorn eens? jaja! het kan![/quote]Volgens mij kan dat toch echt niet. ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom is het nihilistisch om te denken dat het leven geen zin heeft?[/quote]Dat zei ik ook niet. Ik had het over de beredenering van "het leven heeft geen zin, dus laten we maar een paar waterstofbommen afsteken".<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Immers, als je het dan weg zou halen zou niets daardoor minder goed verloren gaan, omdat je tegelijkertijd met het weghalen van dit iets de reden dat het zinvol is weghaald.[/quote]Klopt. Als de aarde niet zou bestaan dan zou er ook niets zijn om daarom te rouwen. Maar vergeet niet dat dat een hypothetische situatie is; zolang je bestaat is leven toch wel het beste wat je kunt doen ;).

• Jag
  • Laatst online: 15:15

Jag

Ik vind het ook altijd weer verwonderlijk dat theisten hun hele zingeving ophangen aan een god. Ik vind de hele vraag of het leven zin heeft al iets van een hoger doel en daaraan gekoppeld een god suggereren. Ik zelf ben van mening dat er helemaal niets voorbestemds is of zo, dat we niet het "masterplan" volgen, of iets anders "bedachts". Ik heb er ook helemaal geen problemen mee, met die gedachten, in tegenstelling tot veel andere mensen die dat een kille gedachte vinden.

Nog ff wat anders: Unicorn, of iemand anders, hebben jullie links voor mij naar de evolutie draden? Ik heb alleen de eerste en laatste kunnen vinden (die brakke search werkt echt kl*te). En ook is het nog zo dat de hele lange reacties worden afgebroken, en dat is sinds de nieuwe UBB versie. Zo wordt bijvoorbeeld Unicorns post in de eerste draad afgebroken.

Jag

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

morgoth:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee hoor, ik beweerde (en nog steeds) dat het kwaad bij god zelf vandaan komt, en hoe kan dat als god liefde is?[/quote]Goed en kwaad zijn onafscheidelijk. Ze vormen samen 1 geheel.

• Diadem

Diadem

fossiel

Morgoth: Gelukkig, ik begon mij al ernstig zorgen te maken om je :)

Unicorn: Hmm, dan zijn wij het toch eens met elkaar dus eigenlijk. Dus heb je gelijk, het is niet mogelijk dat wij het niet met elkaar eens zijn (hmm, zijn we het weer eens!) :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>even een vraag..waar komt het feit vandaan dat iedereen (ook lord d..) liefde nodig heeft ??[/quote]Nee leuk is dat! Waar heb ik ooit gezegd dat ik geen liefde nodig heb? Misschien niet om te overleven, maar wel om een beetje een leuk leven te hebben.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>als het fenomeen "liefde"wordt erkent als iets bestaands...zul je toch zeggen dat er meer is tussen hemel en aarde dan wiskundig te berekenen is ??[/quote]Nee hoor. Liefde is niets anders dan een bepaald patroon van axonen in het brein van een individu, en de daardoor resulterende interactie met het brein van een ander individu. (Niet ieder zulk proces is liefde, maar liefde is wel zo'n proces.) Liefde is dus prachtig biologisch, natuurkundig en wiskundig te beschrijven.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>dat er meer is tussen hemel en aarde dan wiskundig te berekenen is ??[/quote]Yes, but we're working on it. [Dawkins]

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Diadem

Diadem

fossiel

Lord Daemon:

Ehm, jij hebt wel liefde nodig om te overleven. Klinkt misschien vreemd, maar het is gewoon zo. Daar is ooit een keer onderzoek naar gedaan. Ooit lang geleden door een of andere geschifte koning. Die liet 200 pasgeboren verzorgen, waarbij er 100 gewoon goed verzorgt werden. Genoeg te eten, kleding enzovoort, maar geen liefde. Dus nooit iemand die ze vast hield als het niet strikt noodzakelijk was enz. De ander 100 kregen dezelfde verzorging, alleen met liefde.

Van de groep met liefde overleefde bijna alle babies het, van de groep zonder liefde gingen ze allemaal dood.

Helaas worden dat soort onderzoeken tegenwoordig niet meer herhaald :P

Verwijderd

hmmmm, ik geloof in een God en ik geloof dat het leven zinloos is en ik geloof dat alles uit oorzaak en gevolg voortkomt.

Volgens mij moet ik eens naar een psych.

• Morgoth
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Morgoth: Gelukkig, ik begon mij al ernstig zorgen te maken om je [/quote]HOeft niet, als ik bekeert zou zijn zou dat wel het eerste zijn wat ik hier in hoofdletters zou posten met complete uitgebreide argumentatie :)
Pagina: 1