[debian] alles geladen maar pingen ho maar

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Zie mijn vorige topic hier voor een beetje voorgeschiedenis.

Ik heb nu twee SMC-ultra kaarten. Tijdens de installatie van debian heb ik aangegeven dat het ip-adres van eth0 192.168.1.2 moet zijn, subnetmask is 255.255.255.0
Broadcast is 192.168.1.255

Opnieuw gestart, ifconfig geeft aan dat eth0 een ip adres heeft en de rest van de gegevens hierboven. Eth1 is ook geladen, met IP 192.168.1.3 en verder alles hetzelfde.

IO adressen zijn goed ingesteld, irq's ook. module smc-ultra wordt voor beide kaarten geladen, dus daar zit het probleem niet.

Vanuit de PC zelf is eth0 (x.x.1.2) wel te pingen, maar eth1 (x.x.1.3) niet. Ik heb beide hetzelfde subnet etc gegeven, alleen een ander IP adres.

Verder kon ik gisteravond met 1 kaart erin soms wel pingen (compu was zelfs zichtbaar op het net) en dan ineens weer niet :? Reboot, doet ie het weer wel, weer reboot, niks. Heel vaag.

Testen met EZstart tussen twee van die kaarten in verschillende compu's gaat altijd vlekkeloos, dus de kabels zullen ook wel oke zijn toch?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Ik denk dat het heeft te maken met het feit dat beide netwerkkaarten een ip adres hebben in hetzelfde subnet. Als het de bedoeling is om de machine verkeer te laten routeren gaat dat nooit lukken, omdat hij dan meerdere interfaces in hetzelfde subnet heeft.

Een cisco router accepteerd om die reden geeneens dat je 2 netwerkinterfaces een ip adres geeft in dezelfde range. Ik zie ook niet in waarom je 2 netwerkkaarten in een machine wilt hebben met een ander doel dan routering.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ah, ik ga die ander eens een adres in de 10.0.0.x range geven, kijken wattie dan doet :)

Ik heb eth1 het volgende meegegeven in /etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
iface eth0 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

iface eth1 static
address 10.0.0.1
netmask 255.0.0.0
network 192.168.1.0
broadcast 10.0.0.255
gateway 192.168.1.1

Vanaf de linux machine zijn beide netwerkkaarten nu te pingen, maar vanaf andere machines is hij niet te pingen en hij kan ook geen andere machines pingen die elkaar wel kunnen pingen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
help :'(

Jongens (en dames) ik heb op google _veel_ gezocht, van alles doorgestpit, alle kabels 6x getest, netwerkkaarten onder windows getest en hier stopt het ook een beetje.

Weet iemand nog een plek waar ik hier hulp voor kan krijgen?
Google heeft me veel info gebracht, maar niet hetgene dat ik zocht.

www.nl.debian.org was ook niet erg verhelderend hierover.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 16:16 schreef VROEM! het volgende:
Ah, ik ga die ander eens een adres in de 10.0.0.x range geven, kijken wattie dan doet :)

Ik heb eth1 het volgende meegegeven in /etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
iface eth0 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

iface eth1 static
address 10.0.0.1
netmask 255.0.0.0
network 192.168.1.0
broadcast 10.0.0.255
gateway 192.168.1.1

Vanaf de linux machine zijn beide netwerkkaarten nu te pingen, maar vanaf andere machines is hij niet te pingen en hij kan ook geen andere machines pingen die elkaar wel kunnen pingen.
Ik neem aan dat je gewoon op ip adres pingt en niet op hostnaam. Kun je trouwens eens "route -n" hier posten?

Verwijderd

Moet eth0 eth1 kunnen pingen?? Dat word moeilijk omdat ze van verschillende ip range's zijn...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 maart 2002 16:16 schreef VROEM! het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
iface eth1 static
address 10.0.0.1
netmask 255.0.0.0
network 192.168.1.0
broadcast 10.0.0.255
gateway 192.168.1.1
Volgens mij hoort het 'network' stukje, bij deze op 10.0.0.0 te staan :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 21:10 schreef balou het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je gewoon op ip adres pingt en niet op hostnaam. Kun je trouwens eens "route -n" hier posten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Kernel IP routing table
Destination    Gateway     Genmask    Flags Metric, ref, use alles 0
192.168.1.0    0.0.0.0     255.255.255.0  U
10.0.0.0     0.0.0.0     255.0.0.0  U
0.0.0.0   192.168.1.1 0.0.0.0     UG

use iface
eth0 eth1 eth0 (sorry van de layout)
Op zaterdag 02 maart 2002 21:12 schreef Markiedam het volgende:
Moet eth0 eth1 kunnen pingen?? Dat word moeilijk omdat ze van verschillende ip range's zijn...
eth0 hoeft eth1 niet te kunnen pingen wat mij betreft, maar 192.168.1.1 (onze gateway, router en DHCP thuis) moet wel gepingd kunnen worden. Ook moeten de rest van de compu's thuis bij deze PC kunnen omdat het o.a. een fileserver wordt. Maar je kan toch elk willekeurig IP pingen vanaf je compu als dat ip maar bestaat? (ik kan vanaf mijn pc toch bijvoorbeeld ook een quake server pingen?)
Op zaterdag 02 maart 2002 21:15 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Volgens mij hoort het 'network' stukje, bij deze op 10.0.0.0 te staan :?
Stond ie ook, typo van me :+

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik vermoed dat er in de output van route -n wat dingen staan die niet kloppen... Heb ik gelijk?

Verwijderd

Misschien is het handig als je nog een keertje stap voor stap uit kan leggen wat je precies wilt bereiken. Als het kan met een simpel plaatje met de netwerk layout. Ik snap namelijk niet helemaal wat precies wilt bereiken.

Ik heb alvast een aantal vragen voor je:

1 Wat is de reden dat er 2 netwerkkaarten in die machine zitten?
2 Waar wordt die machine voor gebruikt?
3 Moet er tussen beide ip ranges verkeer gerouteerd worden?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 21:41 schreef balou het volgende:
Misschien is het handig als je nog een keertje stap voor stap uit kan leggen wat je precies wilt bereiken. Als het kan met een simpel plaatje met de netwerk layout. Ik snap namelijk niet helemaal wat precies wilt bereiken.

Ik heb alvast een aantal vragen voor je:

1 Wat is de reden dat er 2 netwerkkaarten in die machine zitten?
2 Waar wordt die machine voor gebruikt?
3 Moet er tussen beide ip ranges verkeer gerouteerd worden?
1, 2) Ik wil hem (op termijn) inzetten als multifunctionele server in huis. Maw hij moet routeren, firewallen en fileserver zijn. Er komt als hij klaar is voor routeren ook een zip drive in (die zit nu in een windows machine)

Verder wil ik linux leren :) :) Vind dat ik dat als techniek bikkel zoiets gewoon onder de knie moet kunnen krijgen, ook al is het met k*t netwerkkaarten.
En ik ZAL het onder de knie krijgen :7

Om niet eerst abo geld voor niks kwijt te zijn aan adsl heb ik besloten eerst op 1 pc linux aan de gang te krijgen incl netwerk en daar mee te kloten tot ik het "nu kan ik het" gevoel te pakken heb. Zodra ik genoeg vertrouwen heb in mijn linux kunsten ga ik dat ding verbouwen naar router.

3) Ik denk ja als ik dat ding in wil zetten als router, alleen krijgt eth1 dan zowiezo een ander IP adres, ik verwacht van de TU geen 10.x of 192.x adres.

Layout op dit moment is vrij simpel.
code:
1
2
3
4
5
-casema modem---router---hub---huisgenoten+zipcomputer
                    \--hub in mijn kamer--windows pc
                                \linux pc
Moet op termijn worden:
-adsl modem--linuxpc---hub---huisgenoten+ikke

zo beter?

Verwijderd

Ok, als je je linuxpc als internetgateway wil gebruiken is het handig om het ip van je inet provider via dhcp op te vragen op je externe netwerkkaart(bij veel providers is dit verplicht). Je interne netwerkkaart kun je een private range ip adres geven. Vervolgens moet je de masquerading opties van je kernel aanzetten.
Dit is natuurlijk kort door de bocht en ik verwijs je dan ook door naar de masquerading howto: http://www.e-infomax.com/ipmasq/howto/c-html/index.html

Zoals je het nu hebt geconfigureerd (setup achter de router) heb je maar een netwerkaart nodig. Het ligt aan de configuratie van de router of je dhcp moet gebruiken of dat je zelf een private range ip adres moet opgeven. Als default gateway geef je het interne ip adres van de router op. Zorg ook natuurlijk dat je in dezelfde ip range als de router zit. Bovendien moet je ook nog in /etc/resolv.conf een dns server opgeven als je die niet krijgt toegewezen via dhcp.

Als je trouwens iets tussen [ code] [ /code] zet (zonder spatie) blijft de layout beter behouden.

Verwijderd

Misschien raar dat ik dit zeg hoor. Maar ik heb ook zoiets gehad, en toen kwam ik gewoon tot mijn stomme verbazing erachter dat 1 van mijn netwerkkaarten defect was, je moet eens een andere kaart erin stoppen en kijken of hij dan nog steeds hetzelfde aangeeft. Doet ie het in 1x goed, dan weet je dus je probleem. Ik had dus ook ooit eens met netwerkkaarten dat de ene het de ene keer dus wel deed, en andere keer niet.... die kaart was gewoon niet 100%, voor linux gebruik ik trouwens of een 3Com kaart, of een Realtek kaart..... tja, wat jij dus hebt draai ik dus niet ... maar ok, hopelijk heb je nog een kaartje liggen ergens, om het uit te testen...

See you...... oh oeps, mag ik niet meer zeggen zei nelske geloof ik.... word mijn mooie onderegel met Axia et Resona maar veranderen....

CoolZero

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dat masquerading document ga ik maar eens doorlezen.

Als ik eht goed heb heb je masquerading toch alleen nodig voor routeren? Ik wil op dit moment alleen een SAMBA fileserver opzetten. Dat moet toch werken zonder?

Verder: de netwerkaarten zijn getes in windows pc's en hebben allemaal vlekkeloos gefunctioneerd (ik heb 4 smc-ultra's). Ik ga er dus vanuit dat die goed zijn.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:49 schreef VROEM! het volgende:
Dat masquerading document ga ik maar eens doorlezen.

Als ik eht goed heb heb je masquerading toch alleen nodig voor routeren? Ik wil op dit moment alleen een SAMBA fileserver opzetten. Dat moet toch werken zonder?

Verder: de netwerkaarten zijn getes in windows pc's en hebben allemaal vlekkeloos gefunctioneerd (ik heb 4 smc-ultra's). Ik ga er dus vanuit dat die goed zijn.
masquerading is alleen nodig voor het routeren van private<-> public range ip adressen.

De samba server kan je vanaf een machine in je lokale netwerk ook zonder masquerading benaderen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Goed. Masquerading is inmiddels compleet gedownload, maar die ga ik dus op een later tijdstip lezen, nu wil ik eerst alleen een thuis-fileserver.
Hoe moet ik daar nu mee verder?

Oh en nog iets: Gaat debian 2.2R5 draaien op de compu waar ik nu op werk?

Specs:
Athlon 600
AOPen AK72 (KX133)
256 MB PC133
SBLIVE! 1024
Realtek 8029 pci 10Mbit
ASUS V6800 Pure (Geforce 256 DDR)
Matrox millenium 2MB PCI
AOPen 40x CDROM
Floppy 3.5" 1.44MB :P
Ik heb nog een 5,25" drive liggen die ik er eigenlijk voor de grap nog wel bij wil hangen >:) Kijken wie er probeert een CD in de gleuf te proppen :P dat past namelijk wel....

-nu komt de moeilijkste
Mijn harddisks hangen aan een promise fasttrack 66 in RAID 0
Hier boot ik ook van. Schijven zijn twee quantum fireballs 20GB 5400rpm.

Ik wil kunnen installeren zonder eerst een eigen kernel te moeten compileren.

• easydisk
  • Laatst online: 12-08 14:26
Een stomme opmerking misschien, maar zitten de kabels wel goed ?
Dat je kabel van je 192..... netwerk niet op de netwerk kaart met 10.... zit. Linux geeft niet aan welke kaart eth0 en eth1 is, bovenste/onderste kaart.

over masquadering is er maar 1 document nodig voor Debian 2.2R5
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html hoofdstuk 12.4

En installeer even het programma 'iptraf' dan kan je echt alles zien, ook broadcast e.d. over je netwerk dus kan je zie of er wel verbinding is.

Voor je gewone compu:
je SbLive! werkt niet met de kernel modules maar waarschijnlijk wel met alsa/Sb drivers van creactive zelf.
En voor je Geforce wil je waarschijnlijk wel Xfree 4.1.X hebben.
Je raid weet ik niet zeker.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
-knip- hier stond onzin :+

Beide kaarten hadden trouwens een kabel erin naar de hub. (Heb nog 8 poorten vrij)

Maar ik doe maar weer eens een clean install met 1 netwerkkaart en zet daar gelijk dat programma'tje bij.

Wat ook al opvallend is is dat hij tijdens de install de kaart niet wil instellen vanaf een DHCP server. Terwijl we er toch echt een hebben. De windows pc's halen allen keurig hier hun IP vanaf.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dames en heren, mijn klomp is zojuist in duizend stukskes gebarsten.

Ik heb het volgende ontdekt:
-Als ik de computer opstart zonder netwerkkabel erin, krijg ik een -tx-time out error, cable problem?- van de kernel. (laatste regel dmesg)
Vervolgens prik ik de stekker erin en de kaart pingt alles wat er te pingen valt en is zelf ook te pingen.

-Start ik de compu op met netwerkstekker erin-->geen error, maar ook niet te pingen en hij pingt ook zelf niks.

1) Is dit nu hard- of softwareproblematiek :?
2) Wie kent dit?
3) Hoe kom ik er aan en (nog belangrijker) hoe kom ik er weer af?

Verwijderd

Jouw probleem is erg appartig, kijk want het vrijwel haast niet mogelijk om zoiets te kunnen krijgen, heel raar misschien maar ik zou toch eens andere netwerkkaartmerk gaan proberen, kijk, want als die kernel MODULES niet ok zijn, of niet 100% goed functionerend, dan werkt die netwerkkaart ook niet 100%, maar dat van kabel eruit en erin, en dan weer werken ineens, dat is heel uniek. Ik denk nog steeds dat het de netwerkkaart is, maar dan de module ervan, check eens of je een kernel update erover kan doen.... dat wilt misschien helpen, anders mail je me maar, want dit is wel heel uniek, zoals je zelf al zei .... ik ken dit probleem niet, werk ongeveer nu 4 jaar met linux/unix/openbsd/freebsd etc.... maar dit, jah, breekt ook mijn klomp ;)

-CoolZero

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb al zo'n vermoeden waar de kneep zit....
hij wil niet communiceren met de DHCP server in ons huis. (zo'n klein hardware routertje met ingebakken DHCP server).

Als je hem aanzet en hij komt gelijk die DHCP server tegen gaat het initialiseren mis. Zet je hem aan zonder DHCP dan denkt ie hé, geen netwerkverbinding. Nou ja boeie ik start toch lekker op, wie weet is het met de kabel vervangen weer oke.

De DHCP server inmiddels iedereen een vast IP adres gegeven behorende bij zijn/haar mac adres en 192.168.1.6 (daar staat die linux compu nu op) is ook gereserveerd. Zodra ik de stekker er dan in doe klopt het IP gewoon bij het MAC adres en is er niks aan de hand.

Toch is hoe ik dit nu omzeil zachtjes gezegd niet erg practisch...

Na ja boeie als hij eenmaal full time server is dan start ie maar 1x op :7

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Als je opstart met de kabel erin (zodat het dus fout gaat), zie je de netwerkkaart dan bij 'ifconfig' ? En bij 'ifconfig -a' ?
Als je hem ziet, wat voor IP, subnetmask e.d. staan er dan bij?
Welke dhcp client gebruik je? pump?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Met kabel erin ziet ifconfig hem meteen prima, IP-adres 192.168.1.6, netmask 255.255.255.0, broadcast 192.168.1.255 en <dinges> 192.168.1.0

Er lijkt als ik opstart met kabel erin echt_niks aan de hand te zijn, behalve dat je alleen jezelf kunt pingen.

DHCP client is degene die ingebakken is in de router. De router is zo'n apparaatje ter grootte van een flinke luciferdoos met aan een kant een paralelle poort en de andere een 10Mbit netwerkaansluiting.
Configgen met een tooltje vanaf een windows pc en nooit meer aankomen :7
Ingebakken firewall etc etc. Leuk ding :) Spijtig dat m'n huisgenoten niet direct veel zien in ook zo'n apparaatje dokken voor ADSL.

De router is trouwens van e-tech, heet IAD128 oid.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 04 maart 2002 08:30 schreef VROEM! het volgende:
Met kabel erin ziet ifconfig hem meteen prima, IP-adres 192.168.1.6, netmask 255.255.255.0, broadcast 192.168.1.255 en <dinges> 192.168.1.0

Er lijkt als ik opstart met kabel erin echt_niks aan de hand te zijn, behalve dat je alleen jezelf kunt pingen.
Zijn er na het opstarten met kabel erin nog meer interfaces? Zo ja, welk IP e.d. hebben die?
DHCP client is degene die ingebakken is in de router.
Nee, das de DHCP server :)
De DHCP client is een programmaatje dat over het netwerk roept dattie een IP wilt en dan antwoord krijgt van de DHCP server.
Waarschijnlijk heb jij pump als DHCP client.
Ik weet niet hoe/waar pump logt, maar je zou eens in /var/log/messages en /var/log/daemon.log kunnen kijken of hij daar wat te melden heeft.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nog een updateke: Inmiddels is de DHCP server in ons huis uitgeschakeld en nu initialiseren de SMC netwerkkaarten prima, alsof er niks aan de hand is.

Zal wel een bug in de module zijn oid....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 04 maart 2002 08:30 schreef VROEM! het volgende:
Ehm, wat is <dinges> ?

Dat het DHCP-en tijdens het booten fout gaat, ok... Misschien is dat kleine apparaatje niet 100% RCF-compliant oid, weet ik het... Maar dat je na het DHCP-en zo'n raar probleem hebt wil er niet in :)
Pagina: 1