Toon posts:

demping in boxen (zelf gemaakt)

Pagina: 1
Acties:
  • 838 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu zover dat ik werkende boxen heb, dus houten kast en de conussen e.d. erin, maaruh... :?
1. moet daar demping in?
2. wat voor materiaal kun je daarvoor gebruiken?
3. wat is het effect van dempen of niet?

ben vandaag/nu aan het bouwen, dus snel antwoorden ajb ;)

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 15:16
heh, dus je bent zonder daar over na te denken begonnen met bouwen, en nu moeten wij maar ff snel jouw probleem oplossen??

specs

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
noppenschuim.

Verwijderd

Gewoon GEEN DEMPING })
Ik vind het altijd stoer als de buren ook meeluisteren >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 14:58 schreef twopack het volgende:
heh, dus je bent zonder daar over na te denken begonnen met bouwen, en nu moeten wij maar ff snel jouw probleem oplossen??
ik heb er wel over nagedacht, ik wilde het eerst niet doen, maar ik vraag me nu af of het misschien een beter resultaat kan opleveren das alles...

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Gesloten systeem: ja, glaswol (een prop in het midden van de kast). tapijt, bitumen oid tegen de wanden kan wel helpen bij resonerende kasten.

Basreflex, 50% van de wanden met BAF of noppenschuim bedekken, (achter de woofer, niet in de buurt van de poort)

Transmissielijk, die heb je niet gemaakt hoop ik

edit lol, transmissielijN

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

duck twacy is me altijd voor :7

btw wat vind je zo brak aan transmissionline? (enneh.. heb je weleens icq aanstaan ? :9 )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
Ik heb dus zelf hier boxen staan, maar wat is het 'grote' voordeel van dempen dan ?

want bij mij zit er dus GEEN Demping in.

Join the club

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

strakkere bassen...reduceert staande golven etc etc etc

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Een TL is qua demping een horror, erg moeilijk om goed te krijgen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Op zaterdag 02 maart 2002 14:52 schreef Stars het volgende:
Ik ben nu zover dat ik werkende boxen heb, dus houten kast en de conussen e.d. erin, maaruh... :?
1. moet daar demping in?
2. wat voor materiaal kun je daarvoor gebruiken?
3. wat is het effect van dempen of niet?

ben vandaag/nu aan het bouwen, dus snel antwoorden ajb ;)
euh, heb je geen bouwtekening dan? een fatoenlijke speaker wordt helemaal berekend en getest, je kan niet zomaar een aardappelkistje omtoveren naar een speakers, verder moet je dus ff kijken bij het orgineel of een bouwtekening. Heb je dat niet is het waarschijnlijk een beetje zonde van het geld en had je een beter resultaat berijkt met een echte bouwtekening.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:47
Op zaterdag 02 maart 2002 18:19 schreef gitaarwerk het volgende:
btw wat vind je zo brak aan transmissionline? (enneh.. heb je weleens icq aanstaan ? :9 )
Hervaz heeft het eigenlijk al verklapt, maar ik quote jouw vraag er ff bij, lijkt het net alsof ik ook nog wat te melden heb :)

Het dempen van een TL is niet alleen een horror, als in: moeilijk om goed te doen, maar: Eigenlijk kan je met het dempen van een TL de volledige eigenschappen van het ding sturen.

Bij een gesloten box of bij een bassrefles zal je merken dat de bassen iets strakker worden ed. Bij een gesloten box kan je behuizing ook nog iets groter doen lijken, voor de speaker (tot 20% ongeveer), zodat je lekker iets kan "smokkelen".

Maar voor een TL is demping net zo belangrijk als de overige parameters (ingoed, lengte van de lijn, taps toelopen van het ding etc)

Duck bedoelde volgens mij dan ook een beetje dat het dempen van een TL voor een beginner ondoenlijk is.

enne: ik vind ook dat duck zijn icq moet aanslingeren :o

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ben ik ook weer wat info rijker :)
tnx..

ik heb me nooit echt bezig gehouden met TL...
Als je ze goed zou maken,.. zoude die dingen beter kunnen klinken als "normale" ?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 02 maart 2002 19:34 schreef Lampje het volgende:

[..]

Duck bedoelde volgens mij dan ook een beetje dat het dempen van een TL voor een beginner ondoenlijk is.

enne: ik vind ook dat duck zijn icq moet aanslingeren :o
Jij hebt m helemaal door.
Er is natuurlijk nix mis met een t.lijn. Kep er ooit bijna 1 willen bouwen (een model van IMF) maar zag toch op tegen het timmerwerk (vooral die interne schotten allemaal op de goede plaats krijgen en er toch nog bij kunnen voor het fijntunen van de demping. Eigenlijk moet je een zijkant demontabel maken, maar dat vergt ook weer 2 rechterhanden).

edit,
dit is een replica van die IMF t.lijn
Afbeeldingslocatie: http://www.speedweb.de/strassacker/hifi/scan90tl.jpg
http://www.speedweb.de/strassacker/hifi/bau_sc90.htm
De originele was nog mooier

btw, het nadeel van ICQ vind ik dat het zoveel tijd kost (ik maak meestal lange zinnen). Kan me wel een paar nachten chatten herinner met een paar collega's waarvan ik achteraf dacht, was leuk maar waar hadden we het eigenlijk over (had toen wel 2 flessen super goedkope AH wijn naar binnen gewerkt :) )
En je krijgt altijd van die rare berichtjes van eenzame dames :+ F*ck a Duck, krijg er net weer 2 binnen, wie is Carina nu weer? Ze heeft een webcam :P

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ziet er netjes uit duck, is er toevallig een of andere site (voordat ik flink ga zoeken met google) die wat meer heeft staan : voordelen/nadelen van TL's?? Ik ben wel beniuwd

enneh....
oplossing voor je icq probleem wat ik ook sinds pas had..
gewoon je "Allow other users to see your online presence" ff disabelen.. ik krijg nu helemaal geen ruk meer :)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom moet je bij een basreflex kast niet rond de poort dempen? Ik heb dat namelijk wel gedaan (ik heb gewoon alle 6 wanden helemaal (behalve waar de speakers ziten natuurlijk) bekleed met noppenschuim, ik dacht dat dat wel goed was, is dat wel zo?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 02 maart 2002 23:37 schreef gitaarwerk het volgende:
ziet er netjes uit duck, is er toevallig een of andere site (voordat ik flink ga zoeken met google) die wat meer heeft staan : voordelen/nadelen van TL's?? Ik ben wel beniuwd

enneh....
oplossing voor je icq probleem wat ik ook sinds pas had..
gewoon je "Allow other users to see your online presence" ff disabelen.. ik krijg nu helemaal geen ruk meer :)
Googelen kost toch niet zoveel moeite (net als het lezen van de icq handleiding :) )
Ik heb deze sites nog in mijn fav. staan:
http://www.mhsoft.nl/tmlsystem.asp
http://www.t-linespeakers.org/

Maar er zijn vast meer en betere te vinden.
Verders heb ik hier nog wel wat papierwerk liggen (o.a over de Rogers Monitor RM40TL van remo), maar ik heb vandaag al genoeg getikt.
thx voor de icq tip
Op zaterdag 02 maart 2002 23:53 schreef Nikel het volgende:
Waarom moet je bij een basreflex kast niet rond de poort dempen? Ik heb dat namelijk wel gedaan (ik heb gewoon alle 6 wanden helemaal (behalve waar de speakers ziten natuurlijk) bekleed met noppenschuim, ik dacht dat dat wel goed was, is dat wel zo?
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat rond de poort de luchtsnel niet gehinderd moeten worden (de truuk van de basreflex is namelijk dat bij bepaalde frequentie de lucht in de poort gaat resoneren door de druk van de achterkant van de speaker, de poort levert dan aan de voorkant hetzelfde signaal als de speaker, dus heb je meer output). Je moet iig geval geen dempingsmateriaal in het midden van de box aanbrengen en ook niet in de buurt en vlak achter de poort (of poorten). Voor de rest is het niet zo kritisch of je de helft van de wanden bekleed, of iets meer (denk ik). Sommige vinden weinig mooi, anderen gebruiken iets meer.

Mijn b.r. speakers hebben de poort aan de voorkant onder de woofer zitten. Recht achter de woofer zit een dubbele laag demping (geloof noppenschuim), ongeveer de bovenste helft van de achterkant. Verder is de bovenkant helemaal en 1 zijkant ongeveer half met 1 laag bedekt. Of waren nu toch allebei de zijden voor de helft bedekt (weet het niet meer, zijn al 8 jaar oud)?

iig, als het goed klinkt, zou ik me niet druk maken.

Overigens lees je ook wel eens over een prop wol in de poort. Dat is een lapmiddel, lijkt me, voor als het ontwerp wat minder geslaagd is (te veel bas, poort geluiden)

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Ik breng zelf altijd noppenschuim aan bij zelfbouw projecten, behalve tegen de voorwand van de speaker. Waarom? Ik weet zelf ook geen goede reden, maar teveel demping lijk me ook weer teveel van het goede. Een beetje BOEM wil ik wel houden... :P

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 15:01 schreef MasterDisaster het volgende:
Gewoon GEEN DEMPING })
Ik vind het altijd stoer als de buren ook meeluisteren >:)
Demping wordt gebruikt om het vibreren van de boxen te verminderen en niet om de buren te laten meeluisteren "kan ook met demping trouwens" :P :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-04 23:10

Jag

Op zaterdag 02 maart 2002 23:00 schreef Duck-Twacy het volgende:
btw, het nadeel van ICQ vind ik dat het zoveel tijd kost (ik maak meestal lange zinnen). Kan me wel een paar nachten chatten herinner met een paar collega's waarvan ik achteraf dacht, was leuk maar waar hadden we het eigenlijk over (had toen wel 2 flessen super goedkope AH wijn naar binnen gewerkt :) )
En je krijgt altijd van die rare berichtjes van eenzame dames :+ F*ck a Duck, krijg er net weer 2 binnen, wie is Carina nu weer? Ze heeft een webcam :P
Volledig offtopic, maar grappig dat je precies hetzelfde van ICQ vind als ik :). Ik moet ook altijd aan iedereen (he JvS ;)?) uitleggen waarom ik ICQ heb uitstaan, en dat lukt me dan ook niet.

Verwijderd

Ik heb deze en heb het gewoon gedempt volgens de instructie en het klinkt goed. Maar ja het is ook niet zo duur ontwerp 400 piek per paar. Maar in mijn ogen wel beter dan voor het zelfde bedrag speakers uit de hifi zaak ;).
http://www.hifisound.de/bausatz/visaton/cheaptrick.html

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

De W170S is een best woofertje. Doet leuke dingen in 70 liter basreflex, maar een transmissielijn is nog stoerder...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik ga dat denk ik eens proberen.. transmissionline,..
maar ik wil ook nog eens het push-pull systeem doen :P

Pagina: 1