Op zaterdag 02 maart 2002 23:37 schreef gitaarwerk het volgende:
ziet er netjes uit duck, is er toevallig een of andere site (voordat ik flink ga zoeken met google) die wat meer heeft staan : voordelen/nadelen van TL's?? Ik ben wel beniuwd
enneh....
oplossing voor je icq probleem wat ik ook sinds pas had..
gewoon je "Allow other users to see your online presence" ff disabelen.. ik krijg nu helemaal geen ruk meer

Googelen kost toch niet zoveel moeite (net als het lezen van de icq handleiding

)
Ik heb deze sites nog in mijn fav. staan:
http://www.mhsoft.nl/tmlsystem.asp
http://www.t-linespeakers.org/
Maar er zijn vast meer en betere te vinden.
Verders heb ik hier nog wel wat papierwerk liggen (o.a over de Rogers Monitor RM40TL van remo), maar ik heb vandaag al genoeg getikt.
thx voor de icq tip
Op zaterdag 02 maart 2002 23:53 schreef Nikel het volgende:
Waarom moet je bij een basreflex kast niet rond de poort dempen? Ik heb dat namelijk wel gedaan (ik heb gewoon alle 6 wanden helemaal (behalve waar de speakers ziten natuurlijk) bekleed met noppenschuim, ik dacht dat dat wel goed was, is dat wel zo?
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat rond de poort de luchtsnel niet gehinderd moeten worden (de truuk van de basreflex is namelijk dat bij bepaalde frequentie de lucht in de poort gaat resoneren door de druk van de achterkant van de speaker, de poort levert dan aan de voorkant hetzelfde signaal als de speaker, dus heb je meer output). Je moet iig geval geen dempingsmateriaal in het midden van de box aanbrengen en ook niet in de buurt en vlak achter de poort (of poorten). Voor de rest is het niet zo kritisch of je de helft van de wanden bekleed, of iets meer (denk ik). Sommige vinden weinig mooi, anderen gebruiken iets meer.
Mijn b.r. speakers hebben de poort aan de voorkant onder de woofer zitten. Recht achter de woofer zit een dubbele laag demping (geloof noppenschuim), ongeveer de bovenste helft van de achterkant. Verder is de bovenkant helemaal en 1 zijkant ongeveer half met 1 laag bedekt. Of waren nu toch allebei de zijden voor de helft bedekt (weet het niet meer, zijn al 8 jaar oud)?
iig, als het goed klinkt, zou ik me niet druk maken.
Overigens lees je ook wel eens over een prop wol in de poort. Dat is een lapmiddel, lijkt me, voor als het ontwerp wat minder geslaagd is (te veel bas, poort geluiden)