Hoe cdrom drivers werkend krijgen op 486?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb hier een 486DX2 100MHz, 1,2GB en 8mb intern staan, gekregen van een kennis

nu stond hier Win95 op, ik heb toen de c schijf geformateerd en geprobeerd Win95 opnieuw te installeren.. maar bij het booten vanaf de Win95 opstart diskette zegt ie dat ie de CDrom speler niet kan vinden

de cdrom speler zit aangesloten op de geluidskaart..

wat moet ik nu precies doen om de goede drivers geinstalleerd te krijgen op zo'n kaal systeem? ik snap er namelijk niet erg veel van :(

de search gaf ook niet echt een bevredigend antwoord..

iemand die het effe voor me uit kan leggen? thanks..

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
optie 1: probeer opstart flop van win98
optie 2: hang die 1,2 gb hd in een andere pc, kopier de map win95 naar een map op de hd. Booten vanaf flop en setup.exe runnen.

En klaar is klara

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
En je cdrom aan je geluidskaart boeit nix, dat is alleen maar dat je cds kunt afspelen...

Opstart diskettes kun je hier halen :)

• mhr-zip
Op zaterdag 02 maart 2002 13:59 schreef Go0s het volgende:
En je cdrom aan je geluidskaart boeit nix, dat is alleen maar dat je cds kunt afspelen...

Opstart diskettes kun je hier halen :)
das niet perse waar, je geluidskaart speelt hier voor ide controler en je hebt kans dat er op die w98 opstartflop niet de juiste driver staat.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Op zaterdag 02 maart 2002 13:59 schreef Go0s het volgende:
ik denk dat hij bedoelt dat de cdrom met de IDE kabel aan de geluidskaart vast zit (vaak zo bij oudere systemen).

Maar zet m anders als slave naast je harddisk! Moet lukken tenzij je de pech hebt dat het een speciaal setje was, die geluidskaart en cdromspeler. Dat de cdrom alleen op die geluidskaart aangesloten kan worden... Maar hierboven staan al wat andere nuttige oplossingen als dat het geval is.

edit:
mhr-zip optie 2 bedoel ik dan :)

• Luuk
  • Niet online
de win98 bootdiskette heb ik geprobeerd.. werkt ook niet

steeds hetzelfde probleem..

• mhr-zip
optie 2 dan maar he :)

Verwijderd

hang hem als slave naast de hd, die controller op je geluidskaart kan waarschijnlijk alleen met de drivers van de geluidskaart gebruikt worden.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:13

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Heb zoiets in vroeger tijden ook gehad, CD-ROM-speler kon op geluidskaart vast worden geprikt (Sound Galaxy NXII 8-)), omdat daar een IDE-aansluiting op zat.

Maar dat heeft nooit gewerkt in mijn geval, had amper goeie driverondersteuning en had het setje overgekocht. Mocht je dus het type geluidskaart weten en het merk, kun je proberen daar de drivers voor op internet te zoeken (meestal .SYS). Ik geloof dat je ook nog verschillende aansluitingen hebt (Panasonic, Sony, Philips, Mitsumi?).

Maar zoals al gezegd, ik zou voor het aansluiten als slave gaan op de IDE-controller. Of desnoods een extra IDE-controller erbij/inzetten, maar das echt een allerlaatste optie.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Killjoy

Klingon lawn products

Je zal eerst de drivers van je geluidskaart moeten installeren onder DOS. Pas als de DOS driver geladen is, kan je de CD-ROM benaderen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Luuk
  • Niet online
Op zaterdag 02 maart 2002 15:31 schreef superwhimpy het volgende:
Je zal eerst de drivers van je geluidskaart moeten installeren onder DOS. Pas als de DOS driver geladen is, kan je de CD-ROM benaderen.
thanks.. gaan we dat effe proberen

• Luuk
  • Niet online
problem solved :)

eerst DOS6.2 geinstalleerd.. toen de drivers van de soundcard (OPTI :?) gezocht en geinstalleerd.. nu kan ik de cdrom weer benaderen :)

tnx
Pagina: 1