AMD K6-2 400 van 2.2 volt op 2.5 volt?

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22
Weet iemand of ik een amd k6-2 400, die normaal op 2.2 volt draait, ook op 2.5 volt kan werken? ik wil hem namelijk op een ander moederbordje zetten, maar die ondersteund geen 2.2 volt.

Catch a smile out there!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

JWO

als je hem goed koelt kan het wel..

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Yep, gaat gewoon..
Stress hem een poosie. En voel na een uurtje of 2 of je de heatsink kunt aanraken..
Zo ja, dan is het OK..
En gaat dat niet, of slaat ie al vast, dan moet je hem beter koelen.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Toevallig heb ik laatst gelezen dat AMD aangeeft dat 2.5 volt het absolute maximum is voor een K6 processor. Waarschijnlijk doet hij het wel op 2.5 volt maar je loopt de kans dat je de levensduur van de processor en moederbord aanzienlijk verkort. Het op 2.2 volt laten lopen van je processor op een moederbord dat geen 2.2 volt ondersteund kan wel, maar dat verijst een hoop geknutsel en gesoldeer met weerstanden e.d. Misschien kan je maar beter op zoek gaan naar een iets nieuwer moederbord?

edit:

foutjes rechtgezet

Verwijderd

2.5 gaat zonder problemen...
een k6-2 450 heb ik lange tijd op 500mhz laten lopen @ 2.6 volt. Kheb zelfs es gekeken of ik de 550mhz kon halen door 'm op 2.8 te zetten. Heeft hij allemaal vrolijk overleeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zat lang geleden in precies zo een situatie. Een Socket7 mobo met een FSB van max 83MHz en een VCore van minimaal 2,5V. Maar de AMD K6-2 400 draaide er wel lekker op. Je kan ook zo bij jezelf denken, de wat hogere warmteontwikkeling die voortvloeit uit een hoger voltage wordt toch gecompenseerd door een zekere afkoeling door de lagere FSB.

Anyway het dingetje liep gewoon op 450MHz (6x75MHz, de K6-2 ziet de 2x multiplier als een 6x multiplier ;) )

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 17:40 schreef BalusC het volgende:
Ik zat lang geleden in precies zo een situatie. Een Socket7 mobo met een FSB van max 83MHz en een VCore van minimaal 2,5V. Maar de AMD K6-2 400 draaide er wel lekker op. Je kan ook zo bij jezelf denken, de wat hogere warmteontwikkeling die voortvloeit uit een hoger voltage wordt toch gecompenseerd door een zekere afkoeling door de lagere FSB.

Anyway het dingetje liep gewoon op 450MHz (6x75MHz, de K6-2 ziet de 2x multiplier als een 6x multiplier ;) )
Ik heb hier eigenlijk dezelfde situatie, systeem in m'n sig. Draait ook op 6x75, op 2.7 Volt, alles daaronder bleek instabiel. Werkt al maanden prima zo. Als je niet wil overklokken kun je 'm ook gewoon op 2.2 V draaien. Ik weet niet of het voor elk mobo geldt (lijkt me wel), maar ik kan de mijne 2.2 laten doen door een jumper op zowel de 2.5 als de 2.7 V jumpers te zetten. 2.3=2.5+2.8, 2.4=2.7+2.8 :)
Komt omdat je dan gewoon meedere weerstanden inzet. Als je het echt zeker wil weten pak je er een multimeter bij, of je probeert het gewoon, zoals het een echte tweakers betaamt :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:34
AMD maakt zelf ook opgefokte 2.4V Kzessen, dus waarom niet op 2.5V draaien?
Ik tik dit nu op mn broer z'n PC CHIPS bak:

AMD K6/2-450 @ 6x75 2.5V
PC CHIPS M537 (VXPro+)
2x128MB PC133 OEM (gistron zut, kon geen ander werkend systeem vinden voor dat spul)

Koeling is een standaard Socket7 heatsink met een 8cm Papst cooler @ 7V. Lekker stil en niet warm. Ooh ja: behuizing is van een oude 286 met een voeding uit een Dell 486.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:17 schreef _JGC_ het volgende:
AMD maakt zelf ook opgefokte 2.4V Kzessen, dus waarom niet op 2.5V draaien?
haha, ja das waar ook...
zo 1 had ik ook :P

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 16:50

Unagi

Always aware...

K heb op n oud mobo dat officieel voor Pentium MMX'en bedoelt wat ook n k6 gehad nl. een 300... moest minimaal op 2.8 ivm moederbord dat nie lager kon, gekoeld met een Coolermaster EP5-6I11-A1 konnie zelfs PASSIEF gekoeld worden :D ik had overigens wel 2 8x8 casefans... 1 voor onderin en een boven de voeding achterin

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mijn mobo ondersteund geen multiplier hoger dan 5.5 en FSB hoger dan ca. 70, dus liep mijn k6 450 maar 70x5.5=385 Mhz, maar nu heb ik dus gelezen over 2x = 6x, en dit werkt bij mij dus hij loopt nu op 70x6=420Mhz, maar hoe krijg ik hem nog hoger. ik kan wel de FSB verhogen naar 75, maar dan word hij instabiel. Ik heb wel van die heatsinks die je op een chipset kunt plakken, maar helpt dat en op welke moet ik er dan 1 plakken. Ik heb er 3. 1 met en 2 zonder fan.

Verwijderd

De enigste manier van overklokken is nog het verhogen van de FSB. Een heatsink ergens opplakken heeft niet veel zin, onderdelen van zo'n oud moederbord worden toch al nauwelijks warm. Je kunt nog kijken of je het I/O voltage kunt verhogen. Vaak zit er wel ergens op het moederbord een jumper waarmee je tussen 3,3 en een iets hoger voltage kunt kiezen. Dan krijgen je moederbord, PCI/AGP kaartjes en geheugen wel iets teveel stroom maar dat is meestal niet zo'n probleem.

Met een beetje geluk kom je dan weer wat hoger. Wat je verder nog kunt kijken is of je geheugen op cas2 of cas3 staat. Als het 66Mhz geheugen is kun je een stukje hoger komen door het op cas3 te zetten. Je kunt er eventueel ook sneller geheugen ingooien, dan kan je zelfs zonder problemen overklokken en op cas2 zetten. Maar of de kleine snelheidswinst de kosten nog waard is... En het kan ook net zo goed zijn dat het moederbord of 1 van de PCI kaartjes de limiterende factor is zodat je dat snellere geheugen voor nix koopt.

• Erik1
  • Niet online
ik heb er op dit moment 2x 128MB PC133 inzitten dus dat is geen probleem. en het I/O voltage verhogen? In mijn BIOS staat alleen Vcore voltage. dat heb ik op 2.5 volt staan (normaal = 2.4) I/O voltage is denk ik 3.3 maar dat kan ik niet instellen. Ik heb nu alles op automatisch staan (Vcore en I/O) en dan kun je Vcore wijzigen in de BIOS. ALs ik dit handmatig (jumpers) instel heb ik alleen core voltages van 2.8-3.5v Er zitten 6 jumpers op die op 3 manieren kunnen:

......
IIIIII
......

(I is jumper)

Ik heb er 3 PCI kaarten in (TNT2 PCI, Realtec netwerk, Geluidskaart) mijn mobo is Shuttle HOT 566 met de nieuwste BIOS. Ik heb geen AGP slot :( (Intel 430TX = geen AGP)

Verwijderd

De vcore kun je gewoon laten staan op 2.5 volt, die staat verder wel goed zo.
De processor is immers nog niet eens overgeklokt.

Het I/O voltage is inderdaad die 3.3 volt (verwar hem asjeblieft niet met Vcore). Ik heb verder nog even op internet rondgekeken naar dat moederbord van jou, maar het is helaas niet mogelijk om het I/O voltage (of Vio zoals hun het noemen) te verhogen. Hij kan wel op 3.52 volt maar die instelling is bedoeld voor Single Voltage CPU's. Oftewel, dan gaat de Vcore ook gelijk naar 3.52 volt en dat willen we absoluut niet hebben :)

Alles gewoon laten staan dus, hoger zal helaas niet lukken...

• Erik1
  • Niet online
nouja, van 385 naar 420 is wel gelukt. :) Toch heel aardig voor een Pentium 1 bordje.

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 09:45
Ik heb thuis m'n AMD K6-2 350 of 5x100 draaien op 2,9v loop gewoon stabiel met een koetje.
Pagina: 1