Toon posts:

[DVI] problemen met TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP 17" TFT scherm (met DVI-ingang) en een ati radeon 8500 LE ook met een DVI-poort.
Als ik nu men radeon met men scherm verbind dan is men beeld in het BIOS en POST vern**kt. In windoows is alles normaal.
Heeft er niemand ook hetzelfde meegemaakt?

Verwijderd

Heeft dat er niet gewoon mee te maken dat een TFT maar 1 resolutie kan weergeven en als hij lager of hoger gaat je rare scaleproblemen krijgt?

Verwijderd

Sja, dat krijg je meestal als een tft niet op z'n aangeboven resolutie draait ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee...
Ik draai op de aanbevolen en hoogste resolutie (1280*1024).
Maar dit is in windows, Bios heeft er nix mee te maken.
Met de gewone VGA-connector heb ik geen problemen.
Het is wel lastig omdat ik dan mijn temp en zo niet kan checken bij het booten.
De onderkant van het beeld is dan schuin en flikkert. De bovenkant is normaal.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Duidelijk dat degene die geantwoord hebben geen TFT monitor hebben en niet weten hoe het in zijn werk gaat. >:)
Een TFT monitor kan zeker gewoon beeld geven op alle resoluties tot en met de native resolutie.
Enige wat er gebeurd is dat er een filter gebruikt wordt om het downgescalede beeld toch goed te laten weergeven bij een lagere resolutie dan de native.

Heb je op je monitor geen 'auto' knop zitten ?
Als je dan naar het post screen gaat en dan op de pause toets drukt, dan blijft dit beeld staan totdat je weer op een toets drukt. Druk daarna op de 'auto' of 'auto size' knop van je monitor.
Dit moet met je course of fine setting te maken hebben van het clocksignaal van je monitor.
Is dus echt gewoon een instelling op je monitor.
De instellingen zijn namelijk niet gelijk aan die van de analoge ingang.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met een Club3D radeon7500 met DVI gekoppeld aan een 170B Philips.
Alleen met de VGA kabel krijg ik tijdens POST een normaal beeld, anders danst het over heel het scherm heen en weer.
In windows is weer alles normaal.

Het auto-knopje indrukken tijdens POST hielp niets, maar ik moet toegeven dat ik dat geloof ik nog niet had geprobeerd.
Dus als iemand nog een ander idee heeft om dit op te lossen?
Het is wel lastig om steeds stekkers te moeten wisselen als je iets in je BIOS (of in DOS-ghosten) wilt doen.

Verwijderd

Ik vermoed dat de videokaart niet netjes in 60 Hz (vaak nodig voor TFT (met DVI?)) opstart. Waarschijnlijk staat ie dan op 70 of 75 Hz. Na starten van windows zet de videodriver de kaart netjes op 60 Hz bij 1280x1024 en heb je wel goed beeld. Probeer eens in windows naar volscherm command prompt mode te gaan en kijk of je hetzelfde probleem hebt. Kun je in het menu van het TFT scherm kijken wat de refreshrate is tijdens booten?

• pfakkert
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 21:31
Zoek even bij www.google.com onder 'groups' op 'radeon dvi problem' daar wordt uitgelegd dat ATI waarschijnlijk van het probleem afweet maar er geen oplossing voor heeft.
Je kunt dan gelijk lezen dat je niet de enigste ben met dit probleem..
Succes...

Verwijderd

Werkelijk, onder WinXP een dos screen full screen maken, krijg ik hetzelfde dansende beeld. Wat wil dat dan zeggen? Als ik dan naar de settings van mijn monitor (en dus het signaal) kijk, dan krijg ik dezelfde settings als in Windows:
1280*1024@60Hz

Misschien omdat het geen 4:3 verhouding is??

Pfakkert, Ik kan bij yahoogroups geen anderen vinden met hetzelde probleem. Als ik in de ati groups zoek op DVI niet en als ik in de yahoogroups ziek op radeon DVI ook niet.
Ik kan er dus van uit gaan dat jij hebt gezien dat het een ATI probleem is?

• pfakkert
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 21:31
http://groups.google.fr/groups?q=radeon+dvi+problems&hl=en&lr=&selm=3c948e41%40212.67.96.135&rnum=21

From: Paul Murphy (p_murphy@hotmail.com)
Search Result 21
Subject: Re: Problem: garbled DOS using DVI
Newsgroups: alt.comp.periphs.videocards.ati
View: Complete Thread (22 articles) | Original Format
Date: 2002-03-17 05:15:25
PST

Daar kwam het probleem tegen....

Verwijderd

Merci, nu wachten tot er een Bios fix komt.
Pagina: 1