Mijn vraag is: ik heb nog twee B&W boxen liggen die ik graag wil aansluiten op m'n kenwood reciever maar die is 5x 100watt kan ik daar die 75watt speakers op aansluiten zonder dat ik ze opblaas of mijn reciever stuk gaat
Hoe zit dat nou met hoeveelheid Watt?
Om te beginnen is Watt de eenheid voor vermogen, en vermogen is energie per tijdseenheid. 1 Watt is 1 joule per 1 seconde. In de audio worden mbv transducers omzettingen gemaakt van "energievormen". Zo zet een microfoon akoustische energie om in elektrische energie, en een luidspreker elektrische weer in akoustische. Ook is er een hoop versterking nodig. Om aan te geven hoeveel energie per seconde wordt toegevoegd of omgezet, wordt de Watt gebruikt. Eigenlijk alleen maar voor twee compenten (bij andere componenten is de uitgangsspanning veelzeggender dan uitgangsvermnogen, door torenhoge impedanties en als gevolg daarvan lage vermogens), de versterker en de luidspreker. Een versterker (en dan bedoel ik de poweramp, of eindversterker in het Nederlands), versterkt het ingangssignaal vaak met zo'n factor 40 in spaning gemeten, dat is hetzelfde als dat de versterker ervoor zorgt dat het uiteindelijke signaal 40^2 = 1600 keer zo hoog wordt qua vermogen. Hij voegt dus energie toe aan het signaal. Die ontrekt hij uit het lichtnet, maar moet eerst door een trafo worden omgezet naar een DC spanning in de orde van 30V. Die trafo heeft een beperkte capaciteit, en daardoor heeft een versterker een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Dit is afhankelijk van de impedantie die hij moet aandrijven. Dit wordt duidelijk als je naar de volgende formule kijkt:
P (vermogen in Watt) = V^2 (RMS spanning in Volt) / R (impedantie (=complexe weerstand) in Ohm).
Als de impedantie dus hoger wordt, wordt het vermogen wat de versterker moet leveren kleiner. Verder hebben versterkers de neiging om te vervormen als ze harder moeten werken, ze gaan dan harmonieen van het ingangssignaal als uitgang geven, de zogenaamde THD (total harmonic distortion). Transistor versterkers geven heel weinig vervorming over een breed vermogensspectrum, door de goede lineaire eigenschappen van transitoren (of evt FETs). Bij buizenversterkers loop de vervorming lineair op met het geleverde vermogen. Maar bij transistor versterkers kan je dus heel goed zien aan de vervorming of de versterker tegen z'n maximum begint aan te komen. Daarom moet bij zo'n spec altijd de vervorming gegeven worden.
Ook van belang is over welk frequentie gemeten wordt, bijv 1 KHz wat een hogere power spec op levert, of 20-20000Hz, wat veel nuttiger is om te weten. Ook moeten beide kanalen aangestuurd worden om een eerlijke waarde te krijgen, anders wordt de trafo gespaard. En als laatste de tijdsduur waarover het vermogen wordt geleverd. Twijfelachtige fabrikanten willen nog wel eens specs geven die dubieus zijn, en vaak verkregen door snel een condensator leeg te laten lopen. Zo ziet een goede spec er ongeveer uit:
60 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05% THD+N (both channels driven)
Voor speakers staat de hoeveelheid Watt voor de hoeveelheid energie per tijdseenheid die de speaker maximaal kan omzetten voordat hij kapot gaat, dit noem je de power handling. Dit wordt beperkt door maximale uitslag (spoel kan buiten magneetveld komen) en thermische effecten, maw hij kan te warm worden. Het is afhankelijk van het frequentie bereik van het ingangssignaal, alhoewel dit nooit wordt vermeld (afgezien bij sommige PA drivers, met name voor hoogfrequente drivers, waarbij soms een minimum ingangs frequentie wordt gegeven bij de power handling). Ook hier is de tijdsduur weer belangrijk. Een hele mooie standaard is AES, bedacht door de Audio Engineering Society, waarbij de speaker het vermogen 8 uur lang moet kunnen verdragen. Helaas wordt deze standaard alleen in de PA wereld gebruikt. In de HiFi wereld en zeker in de car audio, worden misleidende en suggestieve power handling specs gegeven, waarbij iedere fabikant iets anders verzint. Iets dat het meest zegt, is de continue vermogen (of eigenlijk power handling) van de speaker. Als het goed is, is dat getal begrenst door de thermische effecten.
Maar wat is nou de connectie tussen het aantal Watts en het volume. Luidsprekers zetten dus elektrische energie om in akoustische energie, maar zoals met alles in dit leven gaat dat niet 100% rendabel, verre van dat zelfs. Een gemiddelde HiFi luidspreker zet minder dan 1% om in akoustische energie, en er zijn zelfs luidsprekers die naar de promille gaan. Een hele rendabele hooghoorn van een PA speaker kan echter wel de 30% rendement halen. Deze spec wordt nooit gegeven bij HiFi speakers, maar wat wel wordt gegeven, is de het geluidsniveau in dBspl wat de speaker geeft als er 1 Watt wordt ingestopt en gemeten op 1 meter afstand (op de zogenaamde reference axis). Deze spec heet de gevoeligheid en zegt heel veel over het rendement. Zo geeft de gemiddelde HiFi luidspreker een spl van 90 (bij een watt op een meter), en een PA laaghoorn 107, en longthrow hooghoorn zelfs 118 dBspl. Nou, als je weet wat je luidspreker voor spl levert bij 1 Watt op een meter afstand, en je weet het vermogen dat je versterker levert, en het vermogen dat je speaker kan hebben, kan je berekenen wat voor een spl je thuis veilig kan halen (veilig voor je apparatuur, misschien niet voor je oren). Daarbij moet je gebruik maken van de dB schaal. De formule voor het rekenen met vermogens voor de dB schaal: aantal dB = 10 log P1/P2 Waarbij de log een 10log voorstelt, en P1 vermogen 1 is, en de ander kan je zelf wel raden. Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening: je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen: aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB. Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na). Dit is in een akoustisch doodde kamer, oftwel buiten, dus zonder reflecties, die kunnen het nog behoorlijk verhogen.
Nog wat losse dingen:
een speaker kan nooit meer als output geven dan erin wordt gestopt (het is een zogenaamd passief element). Dus aan 800Watt speakers heb je weinig als je niet een versterker hebt die ook veel kan leveren.
al dit rekenen is op zich heel leuk en interessant. Maar als je een HiFi installatie gaat kopen, dan is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken wel het vermogen van de speaker of de versterker. Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.
speakers en versterkers zijn geen gloeilampen. Dus een versterker levert niet altijd 40 Watt als het een 40 Watt versterker is! En speaker kan je moeilijk als 100 Watt bestempelen, dit is namelijk sterk versimpeld.
over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponentiëel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.
Terug naar index
Hoeveel Watt heb ik nodig?
Nou, als je het verhaal bij "hoe zit dat nou met Watt?" hebt gelezen, komt het er op neer dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Het is natuurlijk een beetje wat je wilt. Ben je van plan hosueparties na te bootsen, dan kan je beter een hele gevoelige speaker (plus sub) overwegen met een versterker die makkelijk een paar honderd Watt uitspuugt. Maar voor gewoon harde muziek is er eigenlijk bar weinig verschil in max spl tussen versterkers. Een 100 Watt versterker levert maar een winst van 3dB in max spl op vergeleken met een 50 Watt versterker. Het komt erop neer dat je eigenlijk met elke geluidsinstallatie wel genoeg geluid kan produceren om overlast te creëren (behalve dan hele slechte pc speakers). Dus 50 Watt versterking met speakers een gevoeligheid van 86 dB is goed. Alles wat onder de 86 dB zit, kan je beter wel compenseren door een iets grotere versterker, dus voor een 83 dB speaker 100Watt aan versterking. Dit is maar een leidraad, hiervan afwijken heeft geen ernstige gevolgen.
En mocht dat feestje dan komen, huur dan een PA set, die de gevoeligheid en versterkervermogen (en beveiliging!) heeft om de overburen ook mee te laten genieten.
moraal: lees de *&^&^)^% faq
Om te beginnen is Watt de eenheid voor vermogen, en vermogen is energie per tijdseenheid. 1 Watt is 1 joule per 1 seconde. In de audio worden mbv transducers omzettingen gemaakt van "energievormen". Zo zet een microfoon akoustische energie om in elektrische energie, en een luidspreker elektrische weer in akoustische. Ook is er een hoop versterking nodig. Om aan te geven hoeveel energie per seconde wordt toegevoegd of omgezet, wordt de Watt gebruikt. Eigenlijk alleen maar voor twee compenten (bij andere componenten is de uitgangsspanning veelzeggender dan uitgangsvermnogen, door torenhoge impedanties en als gevolg daarvan lage vermogens), de versterker en de luidspreker. Een versterker (en dan bedoel ik de poweramp, of eindversterker in het Nederlands), versterkt het ingangssignaal vaak met zo'n factor 40 in spaning gemeten, dat is hetzelfde als dat de versterker ervoor zorgt dat het uiteindelijke signaal 40^2 = 1600 keer zo hoog wordt qua vermogen. Hij voegt dus energie toe aan het signaal. Die ontrekt hij uit het lichtnet, maar moet eerst door een trafo worden omgezet naar een DC spanning in de orde van 30V. Die trafo heeft een beperkte capaciteit, en daardoor heeft een versterker een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Dit is afhankelijk van de impedantie die hij moet aandrijven. Dit wordt duidelijk als je naar de volgende formule kijkt:
P (vermogen in Watt) = V^2 (RMS spanning in Volt) / R (impedantie (=complexe weerstand) in Ohm).
Als de impedantie dus hoger wordt, wordt het vermogen wat de versterker moet leveren kleiner. Verder hebben versterkers de neiging om te vervormen als ze harder moeten werken, ze gaan dan harmonieen van het ingangssignaal als uitgang geven, de zogenaamde THD (total harmonic distortion). Transistor versterkers geven heel weinig vervorming over een breed vermogensspectrum, door de goede lineaire eigenschappen van transitoren (of evt FETs). Bij buizenversterkers loop de vervorming lineair op met het geleverde vermogen. Maar bij transistor versterkers kan je dus heel goed zien aan de vervorming of de versterker tegen z'n maximum begint aan te komen. Daarom moet bij zo'n spec altijd de vervorming gegeven worden.
Ook van belang is over welk frequentie gemeten wordt, bijv 1 KHz wat een hogere power spec op levert, of 20-20000Hz, wat veel nuttiger is om te weten. Ook moeten beide kanalen aangestuurd worden om een eerlijke waarde te krijgen, anders wordt de trafo gespaard. En als laatste de tijdsduur waarover het vermogen wordt geleverd. Twijfelachtige fabrikanten willen nog wel eens specs geven die dubieus zijn, en vaak verkregen door snel een condensator leeg te laten lopen. Zo ziet een goede spec er ongeveer uit:
60 Watt continu bij 4 Ohm, 20-20000Hz, 0.05% THD+N (both channels driven)
Voor speakers staat de hoeveelheid Watt voor de hoeveelheid energie per tijdseenheid die de speaker maximaal kan omzetten voordat hij kapot gaat, dit noem je de power handling. Dit wordt beperkt door maximale uitslag (spoel kan buiten magneetveld komen) en thermische effecten, maw hij kan te warm worden. Het is afhankelijk van het frequentie bereik van het ingangssignaal, alhoewel dit nooit wordt vermeld (afgezien bij sommige PA drivers, met name voor hoogfrequente drivers, waarbij soms een minimum ingangs frequentie wordt gegeven bij de power handling). Ook hier is de tijdsduur weer belangrijk. Een hele mooie standaard is AES, bedacht door de Audio Engineering Society, waarbij de speaker het vermogen 8 uur lang moet kunnen verdragen. Helaas wordt deze standaard alleen in de PA wereld gebruikt. In de HiFi wereld en zeker in de car audio, worden misleidende en suggestieve power handling specs gegeven, waarbij iedere fabikant iets anders verzint. Iets dat het meest zegt, is de continue vermogen (of eigenlijk power handling) van de speaker. Als het goed is, is dat getal begrenst door de thermische effecten.
Maar wat is nou de connectie tussen het aantal Watts en het volume. Luidsprekers zetten dus elektrische energie om in akoustische energie, maar zoals met alles in dit leven gaat dat niet 100% rendabel, verre van dat zelfs. Een gemiddelde HiFi luidspreker zet minder dan 1% om in akoustische energie, en er zijn zelfs luidsprekers die naar de promille gaan. Een hele rendabele hooghoorn van een PA speaker kan echter wel de 30% rendement halen. Deze spec wordt nooit gegeven bij HiFi speakers, maar wat wel wordt gegeven, is de het geluidsniveau in dBspl wat de speaker geeft als er 1 Watt wordt ingestopt en gemeten op 1 meter afstand (op de zogenaamde reference axis). Deze spec heet de gevoeligheid en zegt heel veel over het rendement. Zo geeft de gemiddelde HiFi luidspreker een spl van 90 (bij een watt op een meter), en een PA laaghoorn 107, en longthrow hooghoorn zelfs 118 dBspl. Nou, als je weet wat je luidspreker voor spl levert bij 1 Watt op een meter afstand, en je weet het vermogen dat je versterker levert, en het vermogen dat je speaker kan hebben, kan je berekenen wat voor een spl je thuis veilig kan halen (veilig voor je apparatuur, misschien niet voor je oren). Daarbij moet je gebruik maken van de dB schaal. De formule voor het rekenen met vermogens voor de dB schaal: aantal dB = 10 log P1/P2 Waarbij de log een 10log voorstelt, en P1 vermogen 1 is, en de ander kan je zelf wel raden. Dus in de situatie van een speaker met een gevoeligheid van 90dB, een 50 Watt versterker en een speaker met een power handling (continu) van 100 Watt, krijg je volgende berekening: je gaat uit van 1 Watt, waarbij je een spl hebt van 90 dBspl. Daarna ga je het omrekenen: aantal dB = 10 log 50/1 = 10 log 50 = 10 * 1.7 = 17 dB. Je haalt dus een max spl van 107 dB op je kamer, en 110 als je beide speakers gebruikt (reken maar na). Dit is in een akoustisch doodde kamer, oftwel buiten, dus zonder reflecties, die kunnen het nog behoorlijk verhogen.
Nog wat losse dingen:
een speaker kan nooit meer als output geven dan erin wordt gestopt (het is een zogenaamd passief element). Dus aan 800Watt speakers heb je weinig als je niet een versterker hebt die ook veel kan leveren.
al dit rekenen is op zich heel leuk en interessant. Maar als je een HiFi installatie gaat kopen, dan is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken wel het vermogen van de speaker of de versterker. Je kan best een 400 Watt versterker in combinatie met een 100 Watt speaker gebruiken, zo lang je er een beetje voorzichtig mee omgaat. Andersom kan ook natuurlijk.
speakers en versterkers zijn geen gloeilampen. Dus een versterker levert niet altijd 40 Watt als het een 40 Watt versterker is! En speaker kan je moeilijk als 100 Watt bestempelen, dit is namelijk sterk versimpeld.
over het algemeen levert je versterker bijzonder weinig vermogen. De schaal is exponentiëel, dus hij schiet keihard omhoog. 1 mWatt (10^-3 Watt) kan genoeg zijn om je uit je slaap te houden, terwijl je op een feestje ineens 50 Watt uit je versterker perst.
Terug naar index
Hoeveel Watt heb ik nodig?
Nou, als je het verhaal bij "hoe zit dat nou met Watt?" hebt gelezen, komt het er op neer dat het eigenlijk niet zo gek veel uitmaakt. Het is natuurlijk een beetje wat je wilt. Ben je van plan hosueparties na te bootsen, dan kan je beter een hele gevoelige speaker (plus sub) overwegen met een versterker die makkelijk een paar honderd Watt uitspuugt. Maar voor gewoon harde muziek is er eigenlijk bar weinig verschil in max spl tussen versterkers. Een 100 Watt versterker levert maar een winst van 3dB in max spl op vergeleken met een 50 Watt versterker. Het komt erop neer dat je eigenlijk met elke geluidsinstallatie wel genoeg geluid kan produceren om overlast te creëren (behalve dan hele slechte pc speakers). Dus 50 Watt versterking met speakers een gevoeligheid van 86 dB is goed. Alles wat onder de 86 dB zit, kan je beter wel compenseren door een iets grotere versterker, dus voor een 83 dB speaker 100Watt aan versterking. Dit is maar een leidraad, hiervan afwijken heeft geen ernstige gevolgen.
En mocht dat feestje dan komen, huur dan een PA set, die de gevoeligheid en versterkervermogen (en beveiliging!) heeft om de overburen ook mee te laten genieten.
moraal: lees de *&^&^)^% faq
Bij normaal gebruik hoeft dat geen enkel probleem op te leveren. Er zijn 2 manieren waarop je je speakers kunt beschadigen (afgezien van fysiek geweld gebruiken)
- oververhitting door langdurig te hard te spelen (bv een op een rumoeurig feestje (spreekspoel kan smelten, lijm loslaten, brandplekken op conus)
- versterker laten clippen (gelijkstroom door speaker), bv door met alle bass+loudness voluit 20 Hz proberen weer te geven op hoog niveau, of enorme dynamiek verschillen.
Maar je moet het echt behoorlijk gek maken voordat zoiets gebeurt. Als het al vrij oude speakers zijn (>15 jaar), dan is enige voorzichtigheid wel geboden als de rubberophanging verdroogd is, of zo.
edit, tikfoutje (mooi verhaal hierboven
)
- oververhitting door langdurig te hard te spelen (bv een op een rumoeurig feestje (spreekspoel kan smelten, lijm loslaten, brandplekken op conus)
- versterker laten clippen (gelijkstroom door speaker), bv door met alle bass+loudness voluit 20 Hz proberen weer te geven op hoog niveau, of enorme dynamiek verschillen.
Maar je moet het echt behoorlijk gek maken voordat zoiets gebeurt. Als het al vrij oude speakers zijn (>15 jaar), dan is enige voorzichtigheid wel geboden als de rubberophanging verdroogd is, of zo.
edit, tikfoutje (mooi verhaal hierboven
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Je kan die speakers zonder problemen op die receiver aansluiten. Persoonlijk heb ik de voorkeur bij een iets zwaardere versterker.. dus bijv 100wrms versterker en 80wrms boxen... hiermee voorkom je dat de versterker "te hard" moet werken en in een clip zou kunnen raken. Een clip (even kort stondig gelijkspanning geven) is absoluut dodelijk voor de meeste tweeters in de hifi wereld (zlefs pa wereld). Er is natuurlijk het gevaar als je een veel zwaardere versterker hebt, en deze niet met beleid bediend dat je je speakers naar een andere wereld helpt.
In jouw geval zie ik absoluut geen probleem...
Sucses RedVox
In jouw geval zie ik absoluut geen probleem...
Sucses RedVox
Ik snap dat clipping princiepe niet helemaal .
Ik heb op mijn versterker ook een CLIP lichtje zitten maar die heb ik nog nooit zien branden.
kan iemand mij effe uitleggen wat nu Clipping is .Want hoe het hierboven beschreven staat snap ik het niet.
Ik heb op mijn versterker ook een CLIP lichtje zitten maar die heb ik nog nooit zien branden.
kan iemand mij effe uitleggen wat nu Clipping is .Want hoe het hierboven beschreven staat snap ik het niet.
google:Op zaterdag 02 maart 2002 12:42 schreef Galaxis het volgende:
Ik snap dat clipping princiepe niet helemaal .
http://www.rane.com/pdf/note128.pdf
http://www.audiovideo101.com/dictionary/clipping.asp
en nog een verhaaltje (edit)
http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/allgem/verst%C3%A4rkerwahl.htm
Uit een artikel "audio versterkers" in A&T 1984:
?? nu snap ik hetzelf ook niet meerMuziek bestaat uit vele transiente en dynamische golfvormen die in het algemeen zeer gecompliceerd zijn opgebouwd. Deze golfvormen hebben als overeenkomst dat zij asymmetrisch zijn en dat er toch geen gelijkspanningscomponent aanwezig is. Ergo, als je de spanning als functie van de tijd uitzet in een grafiek, dan is het oppervlakte boven de nul as even groot als het opppervlakte beneden de nul as
...
Wanneer een versteker door niet lineariteiten in de versterking, deze golfvorm verandert, dan zal het oppervlakte boven en onder de nul-as niet meer even groot zijn. Dit verschil heeft een toename van de gelijkspanningcomponent tot gevolg met daaraan gekoppeld een toename van de laagfrequentie componenten van het transiente testsignaal
Is iets met afkappen (spanningbegrenzing, de versterking loopt tegen een limiet op) van een spanningsgolf, waardoor er gelijkstroom gaat lopen door je speaker. Een plaatje maakt veel duidelijker, maar die heb ik hier alleen op papier.
Ja, het kan.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Ah, waarom denkt iedereen toch dat als een versterker clipt, dat ie gelijkspanning gaat geven
Dat is echt niet zo.
Het is echt heel simpel: een versterker heeft een maximale spanning die hij kan leveren. Dat betekent dat de top van de sinus (al dan niet een complex muziek signaal) maximaal op die waarde mag komen. Als je hem dan harder zet, kan de versterker de versterker de toppen niet meer weergeven. Als je dit verder doorvoert ga je een blokgolf benaderen (en dat is geen gelijkspanning!). Van een blokgolf wordt een groot gedeelte doorgelaten door een high pass filter van de tweeter, en daar kan ie stuk van gaan.
Maar een versterker kan ook veel meer vermogen leveren als je extreem laat clippen, tot wel twee keer zoveel. En dat is natuurlijk ook niet echt gezond voor zowel versterker als speaker.
En over of je die speaker wel of niet op een versterker kan aansluiten. Ja, het kan allemaal. Je hoeft absoluut geen rekening te houden met vermogens, het gaat echt helemaal nergens over. Het is niet beter om een versterker te hebben die meer vermogen kan leveren dan een speaker kan hebben, en het is ook niet beter om het andersom te hebben. Het maakt gewoon geen ruk uit (je moet het natuurlijk niet te gek maken). Speakers en versterkers gaan niet zomaar kapot. Dan moet je er echt op hoge levels subsonische signalen doorheen gaan sturen, of op een feestje de boel stelselmatig mishandelen.
Het is echt heel simpel: een versterker heeft een maximale spanning die hij kan leveren. Dat betekent dat de top van de sinus (al dan niet een complex muziek signaal) maximaal op die waarde mag komen. Als je hem dan harder zet, kan de versterker de versterker de toppen niet meer weergeven. Als je dit verder doorvoert ga je een blokgolf benaderen (en dat is geen gelijkspanning!). Van een blokgolf wordt een groot gedeelte doorgelaten door een high pass filter van de tweeter, en daar kan ie stuk van gaan.
Maar een versterker kan ook veel meer vermogen leveren als je extreem laat clippen, tot wel twee keer zoveel. En dat is natuurlijk ook niet echt gezond voor zowel versterker als speaker.
En over of je die speaker wel of niet op een versterker kan aansluiten. Ja, het kan allemaal. Je hoeft absoluut geen rekening te houden met vermogens, het gaat echt helemaal nergens over. Het is niet beter om een versterker te hebben die meer vermogen kan leveren dan een speaker kan hebben, en het is ook niet beter om het andersom te hebben. Het maakt gewoon geen ruk uit (je moet het natuurlijk niet te gek maken). Speakers en versterkers gaan niet zomaar kapot. Dan moet je er echt op hoge levels subsonische signalen doorheen gaan sturen, of op een feestje de boel stelselmatig mishandelen.
veel mensen, waaronder ik, willen ook harde muziek luisteren als het geen feest is. wat ik wil is harde en liefst ook voelbare bas. dit betekent dat als ik aan het luisteren ben, ik het geluidsniveau zo afstel dat ik denk dat de boel niet kapot gaat, en nog goed klinkt, en dan zo hard mogelijk. maar ja, dat kan zomaar ineens misgaan.Op zaterdag 02 maart 2002 13:38 schreef Jag het volgende:
Speakers en versterkers gaan niet zomaar kapot. Dan moet je er echt op hoge levels subsonische signalen doorheen gaan sturen, of op een feestje de boel stelselmatig mishandelen.
van twee jamo power 100 speakers heb ik beide tweeters opgeblazen, van twee aldi life speakers 2 van de woofers opgeblazen (gelukkig nu kunnen ruilen bij de aldi, maar vertel het ze maar niet
ik hoop dat mijn allure's het langer volhouden. daar ben ik ook wel iets zuiniger op natuurlijk. die jamo's zijn echt prutdingen, en die dingen van de aldi zijn zo goedkoop dat je er ook niet echt zuinig op bent.
Ja, maar altijd op de grens gaan zitten is wel vrij bijzonder denk ikOp zaterdag 02 maart 2002 14:04 schreef aatos het volgende:
[..]
veel mensen, waaronder ik, willen ook harde muziek luisteren als het geen feest is. wat ik wil is harde en liefst ook voelbare bas. dit betekent dat als ik aan het luisteren ben, ik het geluidsniveau zo afstel dat ik denk dat de boel niet kapot gaat, en nog goed klinkt, en dan zo hard mogelijk. maar ja, dat kan zomaar ineens misgaan.
van twee jamo power 100 speakers heb ik beide tweeters opgeblazen, van twee aldi life speakers 2 van de woofers opgeblazen (gelukkig nu kunnen ruilen bij de aldi, maar vertel het ze maar niet)
ik hoop dat mijn allure's het langer volhouden. daar ben ik ook wel iets zuiniger op natuurlijk. die jamo's zijn echt prutdingen, en die dingen van de aldi zijn zo goedkoop dat je er ook niet echt zuinig op bent.
Verwijderd
't is toch zo simpel, hoe harder je wil draaien, hoe zwaarder en duurder je installatie moet zijn.
Met een Panda rijd je toch ook geen 250km/h?
Met een Panda rijd je toch ook geen 250km/h?
Hoe duur je set is maakt natuurlijk nix uit met betrekking tot harder of zachter, ik speel met een set magnetostaten die niet achterlijk hard kunnen, ik had voor de helft van het geld een set jbl's kunnen kopen waar ik het dak ermee af blaas...
tsja, zou kunnen. maar ik heb vaak genoeg mensen gezien die om even te laten zien hoe hard hun setje wel niet kan de speakers volledig laten klippen. als je dan vraagt of ze dat niet horen, dan zeggen ze: het gaat idd lekker hard. ik denk dat er op die manier veel boxen worden opgeblazen.Op zaterdag 02 maart 2002 14:15 schreef Jag het volgende:
[..]
Ja, maar altijd op de grens gaan zitten is wel vrij bijzonder denk ik.
Iemand heeft ook wel eens in een demo voor mij een speaker gemoldOp zaterdag 02 maart 2002 14:41 schreef aatos het volgende:
[..]
tsja, zou kunnen. maar ik heb vaak genoeg mensen gezien die om even te laten zien hoe hard hun setje wel niet kan de speakers volledig laten klippen. als je dan vraagt of ze dat niet horen, dan zeggen ze: het gaat idd lekker hard. ik denk dat er op die manier veel boxen worden opgeblazen.
Of zelf hoorns in elkaar prusten. Is helemaal niet duur (mdf is niet duur), en gaat onwerkelijk hard. En de belastbaarheid van de drivers gaat ook nog eens omhoog met een stuk minder grote kans om ze te mollen (ze gaan een stuk minder wapperen).Op zaterdag 02 maart 2002 14:31 schreef hervaz het volgende:
Hoe duur je set is maakt natuurlijk nix uit met betrekking tot harder of zachter, ik speel met een set magnetostaten die niet achterlijk hard kunnen, ik had voor de helft van het geld een set jbl's kunnen kopen waar ik het dak ermee af blaas...
hmm, ik zou nog wel een paar speakers kunnen gebruiken die af en toe ingezet worden tegen geluidsoverlast van een huisgenoot hier.. maakt niet uit hoe het klinkt, als het maar ontiegelijk hard doordreunt. daar zijn hoorns dus goed voor?Op zaterdag 02 maart 2002 14:58 schreef Jag het volgende:
[..]
Iemand heeft ook wel eens in een demo voor mij een speaker gemold.
[..]
Of zelf hoorns in elkaar prusten. Is helemaal niet duur (mdf is niet duur), en gaat onwerkelijk hard. En de belastbaarheid van de drivers gaat ook nog eens omhoog met een stuk minder grote kans om ze te mollen (ze gaan een stuk minder wapperen).
iemand een link naar wat ontwerpen voor hoorns?
Oke, we gaan ff in de verdedigingOp zaterdag 02 maart 2002 13:38 schreef Jag het volgende:
Ah, waarom denkt iedereen toch dat als een versterker clipt, dat ie gelijkspanning gaat gevenDat is echt niet zo.
Dit is inderdaad een iets te simplistische weergave van het de het gequote artikel uit audio&techniek (het komt uit een artikelserie van een stuk of 20 afleveringen van 2 heren, S.J. van Raalte en J.A.M. Plagge, die afstudeerden op een versterkerontwerp (weet niet op welke TU of HTS))Op zaterdag 02 maart 2002 13:17 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Is iets met afkappen (spanningbegrenzing, de versterking loopt tegen een limiet op) van een spanningsgolf, waardoor er gelijkstroom gaat lopen door je speaker. Een plaatje maakt veel duidelijker, maar die heb ik hier alleen op papier.
Wat zij dus schreven was dat muziek een asymmetrisch signaal heeft, dus de golfvorm boven de nul (van een grafiek van de spanning of stroom als functie van de tijd) ziet er niet hetzelfde uit als de grafiek onder de nul as, maar de oppervlakten zijn wel gelijk (net als bij een sinus), dus netto is er geen "gelijkstroomcomponent" (schrijven ze zelf).
Als je een signaal hebt met een hele hoge piek aan de positieve kant, maar een minder diepe (maar wel breder) dal aan de negatieve kant en er treedt clipping op (idd de versterker overschrijdt zijn lineaire gebied), dan wordt alleen de positieve piek afgekapt en en niet het het minder diepe dal onder de grafiek. Dan is daarmee het oppervlakte boven de grafiek kleiner dan het deel onder de grafiek en er loopt we netto een "gelijkstroomcomponent" (wat neem ik aan niet hetzelfe is al een batterij, maar alleen netto dezelfde electronen verplaatsing heeft).
Disclaimers.
1. Hoe vaak het voorkomt dat een piek alleen boven of alleen onder de as voorkomt weet ik niet. Meestal zal het bij heftige stukken aan beide kanten flink uitschieten, denk ik, dus wordt er doorgaans wel aan beide kanten afgekapt en is dus het netto verschil in oppervlak vaak minder groot.
2. Wat nu precies zo schadelijk is voor een tweeter is mij nog steeds niet duidelijk, een klein beetje "gelijkstroomcomponent" of een "blokvorm-achtig" signaal? ik neem aan dat de meeste tweeters wel een 9 volts batterij overleven. Aan de andere kant, muziek signaal heeft toch ook heel vaak abrupte niveau verschillen in het signaal, dus waarom is zo'n blokvorm dan zo schadelijk? Dit topic is al een aantal keer aanbod gekomen maar ik heb nog steeds geen echt plausibele verklaring gezien waarom een speaker (tweeter) juist onder deze omstandigheden kapot gaat.
Verder dat A&T artikel,
Ze verklaren in hun artikelen aan de hand van het niet linieare gedrag van een versterker een heleboel vervormingssoorten. Ik heb geen scanner (mag ook geen volldig artikel posten), maar kan eventueel weel wat fotokopieen maken (niet van de hele serie, dat wordt een beetje veel en ik weet ook niet of ik ze nog allemaal kan vinden)
NB. Er staat in hetzelfde blad ook nog een hele serie over "zaalakoestiek" van ene H.L. Han)
edit. lol, en op de volgende pagina staat nog een leuk artel over meneer Klipsch met zijn Klipsch-hoorns. Zo'n La Scala lijkt me ook wel wat
Zo, klinkt als een interessant blad. Vooral dat artikel over zaalakoestiek lijkt me interessant. Maar ook die ander wel.Op zaterdag 02 maart 2002 15:25 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Oke, we gaan ff in de verdediging
[..]
Dit is inderdaad een iets te simplistische weergave van het de het gequote artikel uit audio&techniek (het komt uit een artikelserie van een stuk of 20 afleveringen van 2 heren, S.J. van Raalte en J.A.M. Plagge, die afstudeerden op een versterkerontwerp (weet niet op welke TU of HTS))
Wat zij dus schreven was dat muziek een asymmetrisch signaal heeft, dus de golfvorm boven de nul (van een grafiek van de spanning of stroom als functie van de tijd) ziet er niet hetzelfde uit als de grafiek onder de nul as, maar de oppervlakten zijn wel gelijk (net als bij een sinus), dus netto is er geen "gelijkstroomcomponent" (schrijven ze zelf).
Als je een signaal hebt met een hele hoge piek aan de positieve kant, maar een minder diepe (maar wel breder) dal aan de negatieve kant en er treedt clipping op (idd de versterker overschrijdt zijn lineaire gebied), dan wordt alleen de positieve piek afgekapt en en niet het het minder diepe dal onder de grafiek. Dan is daarmee het oppervlakte boven de grafiek kleiner dan het deel onder de grafiek en er loopt we netto een "gelijkstroomcomponent" (wat neem ik aan niet hetzelfe is al een batterij, maar alleen netto dezelfde electronen verplaatsing heeft).
Disclaimers.
1. Hoe vaak het voorkomt dat een piek alleen boven of alleen onder de as voorkomt weet ik niet. Meestal zal het bij heftige stukken aan beide kanten flink uitschieten, denk ik, dus wordt er doorgaans wel aan beide kanten afgekapt en is dus het netto verschil in oppervlak vaak minder groot.
2. Wat nu precies zo schadelijk is voor een tweeter is mij nog steeds niet duidelijk, een klein beetje "gelijkstroomcomponent" of een "blokvorm-achtig" signaal? ik neem aan dat de meeste tweeters wel een 9 volts batterij overleven. Aan de andere kant, muziek signaal heeft toch ook heel vaak abrupte niveau verschillen in het signaal, dus waarom is zo'n blokvorm dan zo schadelijk? Dit topic is al een aantal keer aanbod gekomen maar ik heb nog steeds geen echt plausibele verklaring gezien waarom een speaker (tweeter) juist onder deze omstandigheden kapot gaat.
Verder dat A&T artikel,
Ze verklaren in hun artikelen aan de hand van het niet linieare gedrag van een versterker een heleboel vervormingssoorten. Ik heb geen scanner (mag ook geen volldig artikel posten), maar kan eventueel weel wat fotokopieen maken (niet van de hele serie, dat wordt een beetje veel en ik weet ook niet of ik ze nog allemaal kan vinden)
NB. Er staat in hetzelfde blad ook nog een hele serie over "zaalakoestiek" van ene H.L. Han)
edit. lol, en op de volgende pagina staat nog een leuk artel over meneer Klipsch met zijn Klipsch-hoorns. Zo'n La Scala lijkt me ook wel wat
Maar ff over het clippen: de vorm van vervorming waar jij op doelt is iets heel anders (eentje waar ik nog niet eerder van gehoord). Dan krijg je idd wel een gelijkspanning gedeelte. Maar wat daar schadelijk aan is snap ik niet. Dat komt namelijk gewoon terecht bij de woofer. Het vervelende van gelijkspanning is dat de driver natuurlijk een hele grote uitslag maakt (normaal gesproken heeft een driver maar iets van 1/50-ste seconde om vooruit te accellereren, met DC heeft ie oneindig de tijd, en wordt de uitslag beperkt door mechanische weerstand. Overigens snap je dan ook meteen waarom een speaker een grotere uitslag maakt bij lagere tonen). Een 9V batterij aansluiten op een tweeter zal de arme tweeter trouwens niet overleven. Een tweeter kan echt maar een kleine uitslag maken. Maar normaal gesproken zit er ook een high pass filter tussen, en die geleidt geen DC, ook niet een beetje.
Maar normaal clippen heeft dus echt niks met DC te maken, ook niet een beetje. Het is een blokgolf die je krijgt, en dat is toch echt gewoon AC
Als je het alleen maar wilt hebben dreunen kan je het beste een W-bin maken. Dat is dan relatief nog de kleinste, maar ook die is echt heel erg fors hoor! Een andere optie is om gewoon een bass reflex ontwerp te maken, maar dan met een PA driver. Maar het is allemaal wel erg prijzig om alleen maar je buurman mee te gaan irriteren.Op zaterdag 02 maart 2002 15:15 schreef aatos het volgende:
[..]
hmm, ik zou nog wel een paar speakers kunnen gebruiken die af en toe ingezet worden tegen geluidsoverlast van een huisgenoot hier.. maakt niet uit hoe het klinkt, als het maar ontiegelijk hard doordreunt. daar zijn hoorns dus goed voor?
Als je een speaker wilt hebben die gewoon normaal muziek weergeeft, en alleen dan met hele hoge spl's, dan kan je het beste voor een ontwerp gaan met 2" compression driver in een hoorn (da's klein) met een 15" driver erbij. 2e hands PA bak erbij, en je kan je eigen drive in beginnen
Ik zal eens kijken (morgen) hoeveel ik er nog terug kan vinden (van die artikelseries), nu eerst nog ff van het mooie weer genietenOp zaterdag 02 maart 2002 15:47 schreef Jag het volgende:
[..]
Zo, klinkt als een interessant blad. Vooral dat artikel over zaalakoestiek lijkt me interessant. Maar ook die ander wel.
Maar normaal clippen heeft dus echt niks met DC te maken, ook niet een beetje. Het is een blokgolf die je krijgt, en dat is toch echt gewoon AC. Dit ff om het hardnekkige gerucht uit de wereld te helpen.
[..]
Btw, wat er nu precies zo schadelijk is aan een "blokgolf" snap ik nog steeds niet. Iemand schreef ooit dat een blokgolf een groter oppervlakte heeft dan een sinus. Maar de hypothese is dat bij clipping (de afgekapte sinus geeft dan bij benadering een blokvorm) er eerder beschadiging optreedt dan bij een zwaardere versterker die NIET clipt (dus het hele signaal, met de nog hogere piek produceert). Maar het oppervlak van de niet afgevlakte sinus is toch echt groter dan dat van de afgekapte, bijna blokvorm. Ergo, als de niet clippende versterker de box niet stuk maakt, dan is de grootte van het oppervlak niet de oorzaak!?
Ik begin te vermoeden dat het een fabel is dat clipping meer schadelijk is voor speakers. Clipping komt natuurlijk vaak voor wanneer de versterker al loeihard staat, dus wanneer de speakers gewoon door de het grote signaal bezwijken (en tweeters zijn het kwetsbaarst). Wellicht is men dat gaan associeren met het clippen zelf. Het clippen moet natuurlijk wel goed hoorbaar zijn. Kan niet mooi klinken, zo'n blokgolf.
Op de visanton site kun je wel wat niet te moeilijke ontwerpjes vinden (ook van PA achtige W bins dacht ik)Op zaterdag 02 maart 2002 15:15 schreef aatos het volgende:
[..]
En de speakers zijn meestal ook vrij betaalbaar (geen high end ofcourse)
Als het alleen hard moet en goedkoop moet zijn:

http://www.speedweb.de/strassacker/hifi/bau_ct.htm#ct185

http://www.speedweb.de/strassacker/hifi/bau_ct.htm#ct185
Jee wat een lappen tekst.
Ja het kan maar je moet hem niet open zetten (je versterker bedoel ik dan) Wees voorzichtig.
Enne...veel plezier met je set.
Ja het kan maar je moet hem niet open zetten (je versterker bedoel ik dan) Wees voorzichtig.
Meh ...
Ja, we deden een wedstrijdje, #aanslagen/minuut (of was het toch hoeveelheid kolder/minuut?Op zaterdag 02 maart 2002 17:03 schreef Twarp het volgende:
Je moet een 120watt versterker ook niet openzetten en een 10watt ook niet en een 300watt ook niet.Op zaterdag 02 maart 2002 17:03 schreef Twarp het volgende:
Gaat allemaal stuk. En het is dus geen probleem want speakers "zijn" geen watt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Idd, het is geen gloeilampOp zaterdag 02 maart 2002 23:20 schreef JvS het volgende:
[..]
Je moet een 120watt versterker ook niet openzetten en een 10watt ook niet en een 300watt ook niet.
Gaat allemaal stuk. En het is dus geen probleem want speakers "zijn" geen watt..
Waarom gaan tweeters (wou bijna tweakers schrijven
) stuk als je er een blokgolf door stuurt? Heel simpel.
Ieder periodiek signaal kun je beschrijven door middel van allemaal sinusfuncties bij elkaar opgeteld.
x = sin (Omega) is de simpelste: gewoon een sinus.
x = sin (2 * Omega) Is een sinus met 2x de frequentie.
Als je nu een perfecte blokgolf hebt, dan is de formule als volgt:
x = sin (Omega) + 1/3 sin (3 Omega) + 1/5 sin (5 Omega) + 1/7 sin (7 Omega) etc.
Wat wil dat nu zeggen? Een blokgolf van 18 kHz heeft (relatief vergeleken met een sinus) *enorme* hoeveelheden harmonischen in extreem hoge frequentiebereiken. En *die* frequenties is waar je tweeter aan overlijdt.
Ieder periodiek signaal kun je beschrijven door middel van allemaal sinusfuncties bij elkaar opgeteld.
x = sin (Omega) + 1/3 sin (3 Omega) + 1/5 sin (5 Omega) + 1/7 sin (7 Omega) etc.
Wat wil dat nu zeggen? Een blokgolf van 18 kHz heeft (relatief vergeleken met een sinus) *enorme* hoeveelheden harmonischen in extreem hoge frequentiebereiken. En *die* frequenties is waar je tweeter aan overlijdt.
Ja, het zijn er oneindig veel. Maar ze worden ook steeds kleiner. En de totale hoeveelheid energie die de tweeter te voorduren krijgt is een eindige hoeveelheid. Maar het punt is dat de tweeter ineens hard moet gaan werken omdat hij ook een substantieel deel van het signaal krijgt. En de power handling van een tweeter is nou eenmaal niet zo hoog. Een tweeter gaat op zich niet kapot van (zeer) hoog frequente signalen ofzo.Op zondag 03 maart 2002 03:07 schreef Jasper Janssen het volgende:
Waarom gaan tweeters (wou bijna tweakers schrijven) stuk als je er een blokgolf door stuurt? Heel simpel.
Aha, verbeterde inzichten
Heb wel eens gelezen dat je ieder signaal kunt opbouwen uit dingesen (sinussen). (Was dat ook niet een wet van ene Shannon, of is die van wat anders?)
Ga der nog even verder over napuzzelen
Heb wel eens gelezen dat je ieder signaal kunt opbouwen uit dingesen (sinussen). (Was dat ook niet een wet van ene Shannon, of is die van wat anders?)
Ga der nog even verder over napuzzelen
Verwijderd
Dan zal ik het wat simpeler voor je neerzetten:Op zaterdag 02 maart 2002 14:31 schreef hervaz het volgende:
Hoe zwaarder en daardoor duurder...
Altijd mensen die de dingen niet wilen begrijpen.
Ik wil je post begrijpen maar lukt me weer niet....Op zondag 03 maart 2002 11:29 schreef exter het volgende:
[..]
Dan zal ik het wat simpeler voor je neerzetten:
Hoe zwaarder en daardoor duurder...
Altijd mensen die de dingen niet wilen begrijpen.
draai je het nu niet om? is het niet zo dat een die grote hoeveelheden harmonischen in hoge frequentiebreiken op zich niet zo schadelijk zijn, maar samen een blokgolf maken die door de constructie van de tweeter er slecht voor is?Op zondag 03 maart 2002 03:07 schreef Jasper Janssen het volgende:
Waarom gaan tweeters (wou bijna tweakers schrijven) stuk als je er een blokgolf door stuurt? Heel simpel.
Nope. Het probleem is volgens mij dat een clippend signaal (zal niet direct naar blokgolf gaan, btw) ineens relatief *veel* energie in de hoge frequenties krijgt. Een normaal audiosignaal (waar boxen nu eenmaal voor ontworpen zijn) heeft slechts 1% (roep eens wat... 'k Heb geen flauw idee hoeveel gemiddeld is) van de totale energie in de hoge frequenties, terwijl als er geclipped ook energie uit de (oorspronkelijk) lagere banden op de tweeters terecht komt. Daardoor krijgen ze ineens een enorme overbelasting, en is het einde oefening. Overigens hoor je dat meestal lang van te voren aankomen...Op zondag 03 maart 2002 15:23 schreef aatos het volgende:
[..]
draai je het nu niet om? is het niet zo dat een die grote hoeveelheden harmonischen in hoge frequentiebreiken op zich niet zo schadelijk zijn, maar samen een blokgolf maken die door de constructie van de tweeter er slecht voor is?
Dat heet ook wel powerhandling, dwz dat ze een bepaald vermogen van een versterker kunnen weerstaan.Op zaterdag 02 maart 2002 23:20 schreef JvS het volgende:
[..]
Gaat allemaal stuk. En het is dus geen probleem want speakers "zijn" geen watt..
In ieder geval als je het eenvoudig bekijkt kan een speaker maar een bepaald vermogen verwerken en dit is nou precies wat een ieder hier bedoeld. Dus een 400w speaker kan dus max 400J/s verwerken voordat ie beschadigd.
Ik kan nog wel even doorgaan over diverse misvattingen, maar het is belangrijker dat men begrijpt wat een ieder bedoeld.
Meh ...
Pagina: 1