geheugen P90 naar P266 en A-drive-probleem

Pagina: 1
Acties:

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 12:04
2 problemen kom ik tegen bij het ombouwen van de 3 pc's hier thuis:

probleem1.
mijn vader had een pentium 90. nu heb ik voor hem een cyrix266 cpu incl. mobo geregeld. maar kan ik het geheugen van de P90 op dit mobo prikken? ik krijg tot nu toe weinig tekenen van leven. ik hoor de bios piepjes wel, maar ik krijg geen beeld op de monitor (heb ook al 2 verschillende vga kaarten geprobeerd)

probleem2.
ik heb een Soltek KV+ mobo. alles werkt behalve mijn adrive. de bijgeleverde flatkabel kan maar op 1 manier op het mobo en in de adrive, maar als ik boot blijft het lampje branden. tijdens bootup zeurt hij dan ook over A-drive Failure ofzoiets. Een andere a-drive lijkt ook niet echt te helpen.

iemand suggestisch?

chaozz.nl | RetroGameCouch

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27

JWO

Op zaterdag 02 maart 2002 11:31 schreef chaozz het volgende:
2 problemen kom ik tegen bij het ombouwen van de 3 pc's hier thuis:

probleem1.
mijn vader had een pentium 90. nu heb ik voor hem een cyrix266 cpu incl. mobo geregeld. maar kan ik het geheugen van de P90 op dit mobo prikken? ik krijg tot nu toe weinig tekenen van leven. ik hoor de bios piepjes wel, maar ik krijg geen beeld op de monitor (heb ook al 2 verschillende vga kaarten geprobeerd) als bijde mobo's 72pins aan kunnen wel

probleem2.
ik heb een Soltek KV+ mobo. alles werkt behalve mijn adrive. de bijgeleverde flatkabel kan maar op 1 manier op het mobo en in de adrive, maar als ik boot blijft het lampje branden. tijdens bootup zeurt hij dan ook over A-drive Failure ofzoiets. Een andere a-drive lijkt ook niet echt te helpen. dan zit toch echt de kabel verkeerd om

iemand suggestisch?

• chaozz
Op zaterdag 02 maart 2002 11:37 schreef Tweaker-Willem het volgende:

[..]
ik zeg toch duidelijk dat die kabel maar op 1 manier kan? er zit een uitsparing in de aansluiting aan 1 kant, en een uitstekend stuk dat daar in valt op de plug.

van dat geheugen, weet je dat zeker? wat zit er op eenP90? edo?

wat moet er op een Cyrix voor mem?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wat voor geheugen is het? Waarschijnlijk 72 pins SIMM's, maar 168 pins DIMM's kan ook. Voor zover ik kan nagaan zou een Cyrix 266+ met beide soorten uit de voeten moeten kunnen.

Wat voor chipset zit er op dat moederbord (en wat voor moederbord is het uberhaupt?)
Zijn de geheugenslots wit of zwart?

Het voltage van het geheugen zou ook uit kunnen maken...in principe gebruiken de P90 en alle processors daarna geheugen op 3.3 volt, maar 5.0 volt zou ook nog kunnen. Grote kans dat het Cyrix mobo daar in dat geval niet mee om kan gaan.

• chaozz
Op zaterdag 02 maart 2002 12:09 schreef Daniel het volgende:
Wat voor geheugen is het? Waarschijnlijk 72 pins SIMM's, maar 168 pins DIMM's kan ook. Voor zover ik kan nagaan zou een Cyrix 266+ met beide soorten uit de voeten moeten kunnen.

Wat voor chipset zit er op dat moederbord (en wat voor moederbord is het uberhaupt?)
Zijn de geheugenslots wit of zwart?

Het voltage van het geheugen zou ook uit kunnen maken...in principe gebruiken de P90 en alle processors daarna geheugen op 3.3 volt, maar 5.0 volt zou ook nog kunnen. Grote kans dat het Cyrix mobo daar in dat geval niet mee om kan gaan.
hij kan inderdaad 72pins (KLEUR WIT) en 168pins (KLEUR ZWART) aan. moet er EDO of DRAM in? ik heb alleen een zakje vol met 72pins modules van alle soorten...

op het mobo staat MB-586TXA

• chaozz
any1?

Verwijderd

Je hebt volgens mij hetzelfde probleem als dat ik heb.
Ik heb namelijk afgelopen week ook een nieuwe mobo gekocht (Soltek SL-75 DRV-4) en bij het aansluiten van de floppy-drive bleef bij mij ook het ledje branden. Ook kreeg ik dezelfde foutmelding als dat jij kreeg. Ik weet zeker dat ik de kabel er goed in heb gedaan. Ben er nog niet erachter gekomen hoe ik dit kan oplossen :'(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 02 maart 2002 16:53 schreef dj4ever het volgende:
Je hebt volgens mij hetzelfde probleem als dat ik heb.
Ik heb namelijk afgelopen week ook een nieuwe mobo gekocht (Soltek SL-75 DRV-4) en bij het aansluiten van de floppy-drive bleef bij mij ook het ledje branden. Ook kreeg ik dezelfde foutmelding als dat jij kreeg. Ik weet zeker dat ik de kabel er goed in heb gedaan. Ben er nog niet erachter gekomen hoe ik dit kan oplossen :'(
Heel simpel: pak een stanley-mes en ga die connector te lijf >:)

Het is in deze tijd van standaarden en maten te gek voor woorden, maar er is dus niet een standaard voor hoe die FDD kabel om moet zitten. De kabels zelf zijn altijd wel hetzelfde, maar soms zit de uitsparing op de mobo precies andersom vergeleken met de uitsparing op de FDD. En dan is het makkelijker de kabel te lijf te gaan dan de mobo/FDD te gaan bewerken.

Wat betreft dat geheugen kan het van alles zijn- 72-p SIMMs heb je namelijk in zowel Fast Page (FP) als Extended Data Out (EDO) smaken. Als de oude SIMMs FP zijn en de nieuwe mobo alleen EDO slikt kan het daaraan liggen (andersom is gelukkig zowat uitgesloten).
Bovendien had je verschillende snelheden RAM. Tem 60MHz is 70ns genoeg, vanaf 66 is 60ns nodig. En dan nog wil een Cyrix vaak op 75MHz FSB staan. Dan heb je best snelle SIMMs nodig. Dit kun je controleren door naar de chips zelf op de module te bekijken- de laatste twee cijfers op de bovenste rij text geeft de snelheid van de SIMMs. Is het 70ns, dan heb je je problemen te pakken.

Zo niet: underclock de FSB van die Cyrix ff naar 60MHz en kijk of dat gaat. Dan weten we wat meer.

Oslik blyat! Oslik!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Bij een AT voeding komen er twee connectors uit de voeding die op je mobo passen. (ipv bij ATX 1). Als je deze
in de foute volgorde er in steekt gebeurt er niet veel. Het gebeurt me zelf ook nog wel eens dat ze in de haastigheid verkeerd aansluit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 02 maart 2002 17:55 schreef Sailorman het volgende:
Bij een AT voeding komen er twee connectors uit de voeding die op je mobo passen. (ipv bij ATX 1). Als je deze
in de foute volgorde er in steekt gebeurt er niet veel. Het gebeurt me zelf ook nog wel eens dat ze in de haastigheid verkeerd aansluit.
De goede volgorde is dus met de zwarte draadjes in het midden. Ff voor de goede orde ;)

Oslik blyat! Oslik!

• chaozz
Op zaterdag 02 maart 2002 17:54 schreef dion_b het volgende:

[..]

Het is in deze tijd van standaarden en maten te gek voor woorden, maar er is dus niet een standaard voor hoe die FDD kabel om moet zitten. De kabels zelf zijn altijd wel hetzelfde, maar soms zit de uitsparing op de mobo precies andersom vergeleken met de uitsparing op de FDD. En dan is het makkelijker de kabel te lijf te gaan dan de mobo/FDD te gaan bewerken.

Wat betreft dat geheugen kan het van alles zijn- 72-p SIMMs heb je namelijk in zowel Fast Page (FP) als Extended Data Out (EDO) smaken. Als de oude SIMMs FP zijn en de nieuwe mobo alleen EDO slikt kan het daaraan liggen (andersom is gelukkig zowat uitgesloten).
Bovendien had je verschillende snelheden RAM. Tem 60MHz is 70ns genoeg, vanaf 66 is 60ns nodig. En dan nog wil een Cyrix vaak op 75MHz FSB staan. Dan heb je best snelle SIMMs nodig. Dit kun je controleren door naar de chips zelf op de module te bekijken- de laatste twee cijfers op de bovenste rij text geeft de snelheid van de SIMMs. Is het 70ns, dan heb je je problemen te pakken.

Zo niet: underclock de FSB van die Cyrix ff naar 60MHz en kijk of dat gaat. Dan weten we wat meer.
de voeding stekkers zitten goed (zwarte draad naar midden), maar er gebeurt dus nog nix. wel begint de hd te ratelen en lijkt het systeem door de checks heen te komen.

het blijft echter erg zwart allemaal. als ik dezelfde hardware (memory en vga) in de P90 hang krijg ik meteen beeld. het zal dus ongetwijfeld aan het geheugen liggen?

maar wat voor mem zit er in die P90 dan?

toch maar op zoek naar een 168pins module dan.. wordt lastig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 03 maart 2002 21:43 schreef chaozz het volgende:

[..]

de voeding stekkers zitten goed (zwarte draad naar midden), maar er gebeurt dus nog nix. wel begint de hd te ratelen en lijkt het systeem door de checks heen te komen.
Da's niet goed :z
het blijft echter erg zwart allemaal. als ik dezelfde hardware (memory en vga) in de P90 hang krijg ik meteen beeld. het zal dus ongetwijfeld aan het geheugen liggen?
Ik betwijfel het. Probeer die P90 eens in op de mobo van de Cyrix te hangen (wel de jumper settings omzetten, CPU voltage moet omhoog, multiplier en FSB moeten omlaag) met de SIMMs erin. Dit klinkt namelijk als 1 van 3 dingen:

- dode CPU
- dood mobo
- verkeerde jumper settings

Pas als je die 3 hebt uitgesloten is de RAM verdacht. Een mobo die een Cyrix trekt, trekt ook altijd een P90, dus die er gewoon in hangen. Als dat wel werkt, was het de CPU of de jumper settings die verkeerd waren, trekt het de P90 niet dan is het waarschijnlijk de mobo.
maar wat voor mem zit er in die P90 dan?
{helderziend modus]er zit... RAM in :o [/helderziend modus]

Duh, dat kunnen wij niet ruiken. Trek zo'n module eruit en post ff de getalletjes erop, daar kunnen we wat mee. Meestal zal het 60ns EDO zijn, maar het kan dus ook 70ns en/of FP zijn.
toch maar op zoek naar een 168pins module dan.. wordt lastig.
En daar moet je ook mee oppassen- is het een 168p EDO of 168p SDRAM slot en welke voltage gebruikt het...

Kortom, RTFM- en post ff wat voor chipset er op beide mobo's staan en hoe momenteel op de jumpers op de Cyrix mobo's staan mbt VCore, FSB & multiplier.

Oslik blyat! Oslik!

• chaozz
[b]Op maandag 04 maart 2002 00:33 schreef dion_b het
Kortom, RTFM- en post ff wat voor chipset er op beide mobo's staan en hoe momenteel op de jumpers op de Cyrix mobo's staan mbt VCore, FSB & multiplier.
RTFM? als ik TFM had ge'R'ed, dan had ik geen probleem :P
de cpu en het mobo komen uit een werkende configuratie, het enige dat is veranderd is het geheugen. daar zat een 168pins 32mb module in. nu probeerde ik het dus met het 72pins geheugen van de p90.

aan jumper settings kan het dus niet liggen, daar er niets is veranderd.

ik zal vanavond de chipset posten. misschien dat jullie er dan raad mee weten.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25
heb 't topic ff doorgelezen maar kon niet vinden of je het probleem met de floppy nou al had opgelost.

In ieder geval:
Op de FDD kabel, dus die kabel die je in je floppydrive en mobo propt zit 1 gekleurde draad. Meestal rood, rose of gestippeld.
Op het moederbord moet deze gekleurde draad onderaan en in je floppy moet deze draad aan de linkerkant.
(Bij ide kabels moet de gekleurde draad ook onderaan in het moederbord maar aan de rechterkant in de apparaten.)

Als dit niet helpt dan kan het eventueel liggen aan de stroomkabel naar je floppydrive. probeer de floppy eens alleen op 1 stroomkabel aan te sluiten. (dus zonder andere apparaten op die stroomkabel)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• chaozz
Op maandag 04 maart 2002 09:28 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
heb 't topic ff doorgelezen maar kon niet vinden of je het probleem met de floppy nou al had opgelost.

In ieder geval:
Op de FDD kabel, dus die kabel die je in je floppydrive en mobo propt zit 1 gekleurde draad. Meestal rood, rose of gestippeld.
Op het moederbord moet deze gekleurde draad onderaan en in je floppy moet deze draad aan de linkerkant.
(Bij ide kabels moet de gekleurde draad ook onderaan in het moederbord maar aan de rechterkant in de apparaten.)

Als dit niet helpt dan kan het eventueel liggen aan de stroomkabel naar je floppydrive. probeer de floppy eens alleen op 1 stroomkabel aan te sluiten. (dus zonder andere apparaten op die stroomkabel)
bedankt! de a-drive werkt.

• chaozz
Op zaterdag 02 maart 2002 17:54 schreef dion_b het volgende:

[..]

pfff.. je had nog gelijk ook. wat een onzin. ze vertikken gewoon een standaard te maken? |:(

Pagina: 1