Toon posts:

linux traag na installatie 2e netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
enkele dagen geleden heb ik (om een DSL-router aan te sluiten) mijn linux-machine uitgebreid met een 2e (3Com 509-combo) netwerkkaart (de andere kaart is een 3Com 905B). Ook al is de tweede kaart (eth1) in linux uitgeschakeld, ik merk dat het systeem beestachtig traag geworden is.

Met name het ophalen en versturen van email (Sendmail) en het verbinding maken via Samba met de server...

Waar kan dit aan liggen ?

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Je zou es kunnen kijken of die 3c509 toevallig op full-duplex staat. Kan je doen met een tooltje op etherdisk 1 of 2, 3c5x9cfg.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Waarin is hij precies traag? Duurt het maken van verbindingen lang of is hij gewoon met alles langzaam?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
IRQ sharing probleem misschien? Dat kan ook problemen veroorzaken als je de kaart niet gebruikt denk ik...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
IRQ sharing met een ISA kaart :?

Verwijderd

Topicstarter
het wordt nog vager...

- die tweede netwerkkaart (eth1) is uitgeschakeld.
- het lijkt erop alsof het systeem alleen traag is, zodra ik via mijn 56k modem (WVDial) op internet ga...

als ik dan een SSH verbinding (via Putty) wil maken met m'n linux-bak duurt het na het ingeven van het user-id heel lang voordat ie met de password prompt komt.
verder doet ie er ook lang over om de Samba-shares weer te geven...

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Lijkt mij een (reversed) DNS probleem... Ben ook geen linux-god ofzo, maar wanneer DNS niet goed ingesteld staat, werkt SSH rete-traag, althans het authenticeren. Heb je zelf DNS draaien op je Linux-doos??? En als je ingebeld zit, wordt die DNS server dan ook door linux zelf gebruikt, of gaat ie dan de DNS van je ISP gebruiken??? Het is maar een gedachtegang

Just my € 0.02

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf geen DNS-server draaien.
de resolv.conf ziet er als volgt uit :

domain demon.nl
nameserver 194.159.73.136
nameserver 194.159.73.135

Verwijderd

Topicstarter
het probleem **lijkt** opgelost door m'n werkstation op te nemen in de hosts-file...
Pagina: 1