[comand line] plaatje bewerken

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Ik moet in de command line een plaatje bewerken. Ik heb hier een plaatje wat ik automatisch ergens vandaan rip, maar dat plaatje si te groot. Ik wil aan de rechter kant de laatste 20 pixels er af knippen.
Is dat mogelijk om te doen in de commandline?

...

Verwijderd

Je zou het kunnen automatiseren met een perl script die gimp-perl gebruikt. Documentatie over hoe je dat gebruikt kun je vinden op gimp.org (want ik weet dat helaas niet, sorry :P)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Installeer het softwarepakket 'imagemagick' en gebruik de tool 'convert' die daar bij zit. Ik denk dat je daar ook wel mee kan knippen (je kan er vrijwel alles mee volgens mij :))

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Not ment as a stupid question, Wizard, maar waarom zou je een grafisch iets in een non-grafische omgeving willen editen?

PS: Linux No-Know, dus neem het me niet kwalijk...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 02 maart 2002 11:02 schreef Adminisk8er het volgende:
Not ment as a stupid question, Wizard, maar waarom zou je een grafisch iets in een non-grafische omgeving willen editen?
Als je automatisch een bestandje wilt aanpassen, via een cron-scriptje ofzo, kan dit best handig zijn ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Laatmaar mensen heb al een makkelijkere oplossing gevonden. Ik wou dat plaatje verwerken op mijn website. Heb nu een php oplossing. Voor de gene die erin geintereseerd zijn:

Het plaatje van 290*257, het nieuwe plaatje dat gemaakt wordt is 250*257. De 40 pixels zijn eraf geknipt, niet geresized.
PHP:
1
<?$file = "/l2/httpd/new/pages/news/weer.jpg";$plaatje = ImageCreateFromJPEG($file);$ImageInfo = getimagesize($file);$ix = $ImageInfo[0];$iy = $ImageInfo[1];$image = ImageCreate($ix, $iy) or die ("Mislukt");ImageCopy ($image, $plaatje, 0, 0, 0, 0, 250, $iy);// output jpg.header("Content-Type: image/jpeg");header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre- check=0");header("Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT");header("Pragma: No-cache");ImageJPEG($image);ImageDestroy($image);?>

...

Verwijderd

I see. Dus toch een stupid question ;)
Thanx

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
ik heb eens een scriptje geschreven in php dat een zip bestand met plaatjes uit kon pakken en met mogrify (uit imagemagick) de plaatjes tot thumbnails en layout-friendly groottes converteerde. hoge server-stress maar wel makkelijk een fotoalbum vullen via een web-interface.....

daarom o.a. wil je via de commandline plaatjes kunnen editten :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
De hele collectie 'pnm-tools' is ook erg handig voor commandline plaatjes manipulatie. Je kunt elk gangbaar beeld-formaat naar pnm (Portable aNy Map) en terug converteren, en op pnm kan je van alles loslaten: resize, crop, addborder, rotate, echt van alles.

Dat alles zit in Debian in het pakket 'netpbm'.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1