aansluiten hd op ide controller

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17
Ik heb dit moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://www.msi-computer.nl/products/images/61191.jpg
Een MSI-6119.

Ik wil nu een extra harde schijf aansluiten, maar ik weet niet hoe ik die actie moet uitvoeren. Beide IDE-controllers zijn "bezet", dus waar moet ik ze nu op aansluiten. Is daar een speciale kabel voor nodig, of is er ook een andere oplossing?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Eh...je hebt vier IDE-apparaten en je wilt een vijfde aansluiten? :?

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• inquestos
Op vrijdag 01 maart 2002 23:09 schreef Ferdo het volgende:
Eh...je hebt vier IDE-apparaten en je wilt een vijfde aansluiten? :?
Nee, ik heb er 2

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Matthijz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Je hebt ide kabels met meerdere connectors

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 12:05

_nethack

We're all MAD here

Je kunt per IDE connetor 2 apparaten aansluiten, waarvan je er eentje moet jumperen als master, en de andere als slave...
Je kunt dus totaal 4 IDE apparaten kwijt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• inquestos
Op vrijdag 01 maart 2002 23:11 schreef Matthijz het volgende:
Je hebt ide kabels met meerdere connectors
Hiervoor moet ik dus een aparte kabel kopen, begrijp ik hier uit??
Op vrijdag 01 maart 2002 23:12 schreef Operations het volgende:
Je kunt per IDE connetor 2 apparaten aansluiten, waarvan je er eentje moet jumperen als master, en de andere als slave...
Je kunt dus totaal 4 IDE apparaten kwijt.
moet ik ook andere dingen wijzigen, zoals jumpers, bios enz. ??

• Ferdo

Ferdo

Op vrijdag 01 maart 2002 23:13 schreef inquestos het volgende:

[..]

Hiervoor moet ik dus een aparte kabel kopen, begrijp ik hier uit??
Gewoon een standaard IDE-kabel.
moet ik ook andere dingen wijzigen, zoals jumpers, bios enz. ??
BIOS moet je eventueel flashen naar de nieuwste versie, als die tweede schijf tenminste >32GB is. Zorg gewoon dat de BIOS up to date is. Jumpers zijn al eerder genoemd: één schijf als master, één als slave (staat vaak op de schijf zelf aangegeven hoe je de jumpers moet zetten).

Audioscrobbler profile

• inquestos
Op vrijdag 01 maart 2002 23:17 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Gewoon een standaard IDE-kabel.
[..]

BIOS moet je eventueel flashen naar de nieuwste versie, als die tweede schijf tenminste >32GB is. Zorg gewoon dat de BIOS up to date is. Jumpers zijn al eerder genoemd: één schijf als master, één als slave (staat vaak op de schijf zelf aangegeven hoe je de jumpers moet zetten).
Helaas gaat het bij mij om een Ami-bios, en daar zijn geen bios-updates voor schijven groter dan 32GB. Ik denk niet dat ik een Award-bios-update mag gebruiken, of wel??

Verwijderd

Even om je te helpen:
Op je mobo vind je twee ide poorten.
de PRIMARY IDE
en de SECONDARY IDE
aan primary / secondary kan je beide 2 apparaten hangen,
in totaal dus 4.
Op het apparaat (cd-rom, hdd) kan je de volgorde instellen met jumpertjes. Master voor eerste, slave op tweede. Je kan hem ook nog op cable select zetten, maar master / slave werkt prima. Dan moet je in je BIOS het apparaat detecteren, of (zoals ik doe) gewoon de IDE aansluitingen op auto-detect zetten.
Als je meer dan 4 apparaten wilt aansluiten, moet je ff een kaartje in je PCI bus steken, maar dat zal wel niet nodig zijn. succes ermee (8-)

• inquestos
Op vrijdag 01 maart 2002 23:26 schreef inquestos het volgende:

[..]

Helaas gaat het bij mij om een Ami-bios, en daar zijn geen bios-updates voor schijven groter dan 32GB. Ik denk niet dat ik een Award-bios-update mag gebruiken, of wel??
edit: het wordt trouwens een Maxtor 60 GB 7200 rpm, ik hoorde dat er een speciaal programma van maxtor voor was, klopt dit en waar is het dan te vinden?

• inquestos
Op vrijdag 01 maart 2002 23:28 schreef Ketchup-Heinz het volgende:
Even om je te helpen:
Op je mobo vind je twee ide poorten.
de PRIMARY IDE
en de SECONDARY IDE
aan primary / secondary kan je beide 2 apparaten hangen,
in totaal dus 4.
Op het apparaat (cd-rom, hdd) kan je de volgorde instellen met jumpertjes. Master voor eerste, slave op tweede. Je kan hem ook nog op cable select zetten, maar master / slave werkt prima. Dan moet je in je BIOS het apparaat detecteren, of (zoals ik doe) gewoon de IDE aansluitingen op auto-detect zetten.
Als je meer dan 4 apparaten wilt aansluiten, moet je ff een kaartje in je PCI bus steken, maar dat zal wel niet nodig zijn. succes ermee (8-)
Maar hoe sluit ik die kabels aan?? Allemaal wel leuk, master en slave, weet ik ook wel, maar hoe kan ik die kabels op m'n mobo aansluiten??

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 12:05

_nethack

We're all MAD here

Op vrijdag 01 maart 2002 23:33 schreef inquestos het volgende:

[..]

Maar hoe sluit ik die kabels aan?? Allemaal wel leuk, master en slave, weet ik ook wel, maar hoe kan ik die kabels op m'n mobo aansluiten??
Connector netjes uitlijnen met de aanluiting op het mainboard, dan de connector gelijkmatig aandrukken totdat ie goed op het mainboard zit :?

Iedere standaard IDE kabel heeft 3 40-polige connectoren, een uiteinde gaat op het mainboard, en de andere twee gaan op de aan te sluiten apparaten.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Ferdo

Ferdo

Gewoon als volgt:
Men neme een IDE-kabel met drie connectoren:
• Een connector wordt op de IDE-controller op het moederbord aangesloten, met de rode strip aan de kant van pin1 (wordt op het moederbord met een pijltje/driehoekje aangegeven).
• De andere twee connectoren sluit je aan op de harddisks, met de rode strip aan de kant van de voeding.

Tenminste, zo lijkt mij. :?

Audioscrobbler profile

• inquestos
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 -__-|
 |   |----------------
 |   |---------------
 |   |------------
 |   |-------------
 |   |-------------
 |   |-------------
 |   |-------------
 |   |-------------
 |   |-------------
 |   |------------
 |   |---------------
 |_-_|----------------

Kijk met een beetje fantasie zie je hier al heel wat in. Zo zien bij mij beide IDE-controllers er uit. Ik heb m'n nieuwe hd nog niet, misschien ligt het daar wel aan, maar hoe doe ik die platte kabel erin. Moet die er dan links in worden gefrot ofzo??

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 21:16

Gutteguttegut

CEO of TFD

Loop ff naar de dichtst bijzijnde pc boer en ze leggen je het haar fijn uit met voorbeeld. Gratis en voor niks!!:)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• inquestos
stel dit is mijn moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://www.dvshop.ca/images/ultratek.jpg
beide controlers zijn bezet, waar sluit ik die nieuwe nou aan?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet, zoals gezegd, een kabel kopen met 3 IDE aansluitingen. Daar kun je 2 devices op aansluiten.
Je vervangt dan dus 1 kabel op je huidige connector.

Wat is er nog onduidelijk?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• inquestos
Op zaterdag 02 maart 2002 00:11 schreef blackd het volgende:
Je moet, zoals gezegd, een kabel kopen met 3 IDE aansluitingen. Daar kun je 2 devices op aansluiten.
Je vervangt dan dus 1 kabel op je huidige connector.

Wat is er nog onduidelijk?
ik heb m'n kast eens nader bekeken, heb 'm helemaal uit elkaar gehaald. Ok, die IDE-kabel is op te lossen, maar nu zit ik met de voeding... Zit helemaal achter een aparte kast met fan enz. ;(

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 16:20
Op zaterdag 02 maart 2002 01:26 schreef inquestos het volgende:

[..]

ik heb m'n kast eens nader bekeken, heb 'm helemaal uit elkaar gehaald. Ok, die IDE-kabel is op te lossen, maar nu zit ik met de voeding... Zit helemaal achter een aparte kast met fan enz. ;(
Dan koop je daar een verlengsnoertje voor?

dat gaat zo:
code:
1
2
3
     /------+
+----
     \------+

+ = "stekkertje"

De eerste sluit je aan op de stekker waar je nu de HDD op hebt, en dan heb je er 2 over. 1voor de HDD waar je hem af hebt gehaald, en 1 voor de nieuwe HDD. Ben je voor €1,25 klaar :+

• inquestos
Op zaterdag 02 maart 2002 01:35 schreef Neejoh het volgende:

[..]

Dan koop je daar een verlengsnoertje voor?

dat gaat zo:
code:
1
2
3
     /------+
+----
     \------+

+ = "stekkertje"

De eerste sluit je aan op de stekker waar je nu de HDD op hebt, en dan heb je er 2 over. 1voor de HDD waar je hem af hebt gehaald, en 1 voor de nieuwe HDD. Ben je voor €1,25 klaar :+
Ik heb aan m'n oude hd nog een voedingssnoer hangen. Vanaf de hd splits deze zich af, De ene helft gaat naar de voeding, de andere helft hangt er maar voor de lol bij. Zou ik deze op m'n nieuwe HD kunnen aansluiten, en heb ik dan voeding voor m'n nieuwe HD?

• inquestos
dus als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[i]voeding[/i]

[hd]----------[voeding]
    \-------[nieuwe hd]

[i]IDE-kabel[/i]

[hd]    [nieuwe hd]
  \__________|___________[IDE-controller]

NOg een vraagje:

Ik denk niet dat ik m'n hd zo boven m'n oude kan hangen, denk niet goed vanwege warmte of wel???

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat zou wel los moeten lopen.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op zaterdag 02 maart 2002 01:45 schreef inquestos het volgende:
NOg een vraagje:

Ik denk niet dat ik m'n hd zo boven m'n oude kan hangen, denk niet goed vanwege warmte of wel???
Wat voor schijven? En zitten die 2 strak tegen elkaar, of zit er nog ruimte tussen?

Edit : niet op zitten letten, Maxtor 7200rpm dus, dan is het slim om iig ruimte tussen die 2 schijven te laten. Anders kun je gaan denken aan extra koeling

• inquestos
Op zaterdag 02 maart 2002 02:07 schreef CV_SmileY het volgende:

[..]

Wat voor schijven? En zitten die 2 strak tegen elkaar, of zit er nog ruimte tussen?
ja, dat hangt er maar net van af: ik heb nog 2 ruimtes tussen mijn hd en floppy-drive. Dus 1 van beide HD's komt dan op zo'n 2 mm na volledig met de bovenkant tegen òf de floppydrive òf een hd aan.

Maar was mijn schema nou goed?
ben er helemaal niet zeker van...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je schemaatje was wel goed..

Maar dit soort dingen zijn wel erg basic.. Ik denk dat je antwoorden voor jouw vragen veel al uit het boekje van je moederbord kunt vinden (manual kun je eventueel downloaden op de site van msi).
Programmaatje om die bios-limiet te omzeilen heet maxblast, en dat kun je downloaden van de site van maxtor..
Verder wil ik je aanraden om het volgende topic eens door te lezen: [topic=152092/1/50]

Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.