[linux] -HUP in crontab

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
Ik heb een proftpd server en wil 's nachts een andere config file gebruiken dan overdag (leechen 's nachts, gamen overdag).

Nu heb ik in crontab de instellingen goed gezet om op voor mij geschikte momenten van config te veranderen, maar simpelweg 'proftpd /etc/proftpd-day.conf' en 'proftpd /etc/proftpd-night.conf' laden werkt niet. Er is een 'kill SIGHUP ....' nodig, maar hoe weet ik wat er op die puntjes moet komen?? maw hoe kom ik achter de PID (zodat ik het in crontab kan gebruiken)?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
code:
1
kill -HUP `pidof proftpd`

(let op de backquotes, geen normale aanhalingstekens)
of:
code:
1
killall -HUP proftpd

Verwijderd

Kan je niet beter ProFTPd via inetd uitvoeren en in je cron alleen de config die je wil gebruiken kopieren naar de config die door proftpd wordt gebruikt. Dan heb je geen last van ftp users die zomaar opeens gedisconnect worden door je SIGHUP.. Iedereen blij :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet nodig, bestaande connecties blijven gewoon leven met een SIGHUP.

• Carnifex
Hmmz, het lijkt niet helemaal te werken, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb de volgende regels toegevoegd aan mijn crontab:
code:
1
2
40 12 * * * /bin/cp /etc/proftpd-night.conf /etc/proftp-current.conf
45 12 * * * killall -HUP proftpd

maar dan gebeurd er niks. Een stukje uit /var/log/cron:
code:
1
2
Mar  3 12:38:00 linux crond[16897]: (*system*) RELOAD (/etc/crontab)
Mar  3 12:40:00 linux CROND[17076]: (root) CMD (   /sbin/rmmod -as)

en daarna dus niks meer
Bovendien zit ik een beetje te klooien mijn de tijdsinstellingen en als ik 'clock' intik krijg ik dit te zien:
code:
1
Sun 03 Mar 2002 12:47:33 PM CET  0.029331 seconds

12:... PM?? Hoe kan dat :? Als je met AM/PM werkt heb je toch geen 24h aanduiding of ben ik nou gek?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan je niet gewoon 'proftpd reload' roepen :?

Oid

• Carnifex
nope, was het maar waar :P. Werkt niet echt handig dat proftpd...

nu is de tijd trouwens wel weer raar versprongen:
code:
1
Sun 03 Mar 2002 01:03:05 PM CET  1.541258 seconds

wazig dit... hij liet dus 12:... zien terwijl het eigenlijk 00:.... was :?. Ik had de tijd aangepast omdat hij verkeerd liep.
Ik heb de tijden aangepast in crontab, even kijken of hij er nu wel uit leest: hmm, niet dus. 01:03:05 PM is toch 13:03:05???

Kan iemand mij vertellen wat er niet goed is? Waarom wordt er niet gedaan wat er in de crontab staat?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 03 maart 2002 13:09 schreef Carnifex het volgende:
nope, was het maar waar :P. Werkt niet echt handig dat proftpd...
en het rc script gebruiken dat ze hebben?
(kweenie welke linux je gebruikt)

Volgens mij zitten er bij de source distro van proftpd een aantal verschillende startup/shutdown/reload scripts...

• Carnifex
hmm, ik gebruik RH 7.1. Ik zal eens kijken of ik ergens een script kan vinden, maar op de site van proftpd staat dat restarten met 'kill -HUP' moet.... -> ik zie er niks over bij staan in de source dir van proftpd...
Bovendien heb ik het idee dat er iets niet goed is met mijn crontab ofzo, want de '/bin/cp....' opdracht wordt ook niet uitgevoerd. :?

• Carnifex
hmmz, raar proggie dat crontab... heb nu 'root' tussen de tijd en het commando gezet (/etc/crontab) en nu krijg ik dit te zien in /var/log/crontab:
code:
1
2
3
Mar  3 23:58:00 linux crond[16897]: (*system*) RELOAD (/etc/crontab)
Mar  3 23:59:00 linux CROND[17945]: (root) CMD (/bin/cp /etc/proftpd-night.conf /etc/proftp-current.conf)
Mar  4 00:00:00 linux CROND[17948]: (root) CMD (killall -HUP proftpd  )

Lijkt goed zou je zeggen, maar hij doet dus niks :( Ik krijg ook geen mail met een foutmelding ofzo :(

Kan iemand please vertellen wat ik niet goed doe?
Pagina: 1