[Eiffel] wie doet er wat mee?

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik hoor bij java regelmatig over de taal eiffel en ik ben het nu wat aan het rondbladeren. Ik vond Design by Contract bij java al heel fijn, maar het zit al lang in Eiffel. Het is verder helemaal object georienteerd, geloof nog erger dan java. Dus ik vraag me af wie hier nou in progt en waarom hoor je niets over deze interessante taal?

• Alarmnummer
Ik geef hem nog even een slinger omhoog.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

* drm heeft even gezocht

Ben niet zo heel erg onder de indruk, moet ik zeggen...

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Is volgens mij vooral een academische taal, daarom zal ie wel nooit zoveel reclame hebben gehad ofzo.
Is trouwens wel geleveraged naar .NET platform...(Eiffel.NET)

Greetz, Rob.

Verwijderd

/me heeft ook ff gezocht en is welzeker onder de indruk :)

Niet dat ik meteen van plan ben om over te stappen en al m'n source te gaan porten, maar d'r zitten zeker wel interresante ideeën in, vooral het 'Design by Contract' spreekt met erg aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
decrement is
         -- Decrease counter by one.
     require
         item > 0
     do
        item := item - 1
     ensure
        item = old item - 1
     end

O+, werkelijk prachtig!

Dit is echt een letterlijke vertaling van pre- en postcondities. Ik heb net op de UU een vak gehad waarin dit zeer sterk naar voren komt, en dan is het wel prettig om te weten dat je het niet voor niks hebt geleeerd (:z).

Verder ziet het er qua taal uit als een kruising tussen Delphi, VB en Java. Alleen weer die godvergeten := notatie |:(.

Wat me nog niet echt duidelijk is of je er ook GUI's mee kan maken, en dat is toch wel relevanter dan vaak wordt gedacht, vind ik :).

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
KoenM: Wat me nog niet echt duidelijk is of je er ook GUI's mee kan maken, en dat is toch wel relevanter dan vaak wordt gedacht, vind ik :).
Da's niet echt een eigenschap van een taal imho. GUI libraries staan daar toch wel enigzins los van (als het goed is).

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 21:55 schreef tomato het volgende:
Da's niet echt een eigenschap van een taal imho. GUI libraries staan daar toch wel enigzins los van (als het goed is).
Mee eens, maar soms is het in talen onmogelijk om ook maar aan een UI te denken (kijk bv. naar Haskell) en dan sluit je een taal natuurlijk direct al uit voor heel veel toepassingen.
Op vrijdag 01 maart 2002 22:14 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik vond Design by Contract bij java al heel fijn.
Hoe kan je pre- en postcondities dan in Java gebruiken? Doe je dat met asserts ofzo:?

• Alarmnummer
voor uitleg over assert statement in java op javaworld:
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-11-2001/jw-1109-assert.html
en
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-12-2001/jw-1214-assert.html?

en dan nog een van Sun:
http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/guide/lang/assert.html

volgens mij kan je er nu mee uit de voeten.

Leuk dat er een aantal mensen reageren :)

ps: pre en postcondities moet je doen aan de hand van het assert statement en eigen runtime errors. Maar er is ook een heel aardig DBC lib uit voor java, even kijken of ik die kan vinden.

Verwijderd

Ik heb er ook even kort naar gekeken. En hoewel je er erg informatica-correct in kunt programmeren (pre, post condities die ook gecontroleerd worden e.d.) zie ik me het niet echt direct gebruiken. Ik zie niet direct enorme voordelen over bijv. Java.

• Alarmnummer
Je moet niet vergeten dat er in 1985 al met eiffel is begonnen. Daarom vind ik het zo vreemd dat een taal die al zo ver is eigelijk nooit iets van is gehoord.

Verwijderd

In de voorbeelden van hun site stond ook het volgende:
code:
1
2
3
...
print (my_counter.item) 
...

Dit ziet er toch niet echt zo heel OO uit als ze doen doorschemeren, want tot welke class behoord print nou :? Niet echt netjes lijkt me...

Verder zijn de assertions in Eiffel wel veel mooier gereld dan in java. In Java is het er duidelijk in gefrommeld (het staat in Java default uit, etc.).

Volgens mij is Eiffel prima geschikt om bedrijfs-critische applicaties mee te maken (mede door dat 'Design by Contract') maar veel minder voor standaard applicaties...
Maar dat Eiffel.Net lijkt me wel geinig en mischien wordt Eiffel daardoor wat populairder!
Pagina: 1