[IDE]Allemaal (U)-DMA vragen :p

Pagina: 1
Acties:

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een MSI 845 Pro2 MB (http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6528) met daarop:

On-Board IDE
-- An IDE controller on the ICH2 chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA66/100 operation modes.

Nu heb ik op IDE1 een LG 52x CRD-8520B CD-speler (slave) en een 40GB Seagate schijf (master, onbekend wat voor type (aug. 2001)) Apparaat 0 staat op Ultra-DMA-modus en Apparaat 1 op DMA-modus. De snelheid is die van de zwakste schakel; IDE1 draait dus op DMA snelheid (bij mij onbekend hoe snel dat is :?)
Op IDE2 zit als master een LiteOn 24x brander op Ultra-DMA-modus.
Hoe kan ik zien of ik geschikte kabels heb (juiste snelh.)? Maakt dit eigenlijk wel aangezien een HD maar een x aantal Mb/s kan schrijven, uit?
Is het verstandiger op de CDRW en de HD die volgens mij nu beiden op U-DMA staan op hetzelfde IDE-channel te zetten?
Hoe kan ik uberhaupt eigenlijk uitvinden op welke snelheden m'n systeem draait?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 16:07

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ha, ik had (heb) vrijwel 't zelfde probleem joh!

config1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
IDE1:
PM. Seagate 40Gig (Barracuda ATAIII 7200rpm) UDMA
PS. Acer 10x8x32x PIO-4 !!!!!

IDE2:
SM. IBM 13Gig (7200rpm) UDMA
SS. Aopen DVD 16x  UDMA

De Acer werd als PIO-4 gedetecteerd .. wow, ERRUG, proc. belasting was 100% !! :(

Ik draai 80% van de tijd met Win2000 en daarmee heb ik 't op weten te lossen:
In mijn Bios werd m'n Acer niet lekker gedetecteerd en kwam ie dus als PIO-4 in me Win2000. Toen heb ik'm in de bios uitgeschakeld, gewoon niet laten detecteren en daarna wassie in Win2000 ineens in DMA modus !! :)

Tegenwoordig draait 't zo:

config2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
IDE1:
PM. Maxtor 40Gig (D780X 7200rpm) UDMA
PS. Aopen DVD 16x  UDMA

IDE2:
SM. Seagate 40Gig (Barracuda ATAIII 7200rpm) UDMA
SS. Acer 10x8x32x DMA !!!!!

Zolang de CD-R niet gebruikt wordt zal die Seagate dus als UDMA draaien lijkt me ... Zo kan ik er wel mee leven, proc belasting is nu ca. 5% 8-)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op vrijdag 01 maart 2002 22:04 schreef Roelemewoel het volgende:

Is het verstandiger op de CDRW en de HD die volgens mij nu beiden op U-DMA staan op hetzelfde IDE-channel te zetten?
Hoe kan ik uberhaupt eigenlijk uitvinden op welke snelheden m'n systeem draait?
Jah gewoon die HD en de LiteOn 24x brander op IDE1 en de LG 52x CRD-8520B CD-speler op IDE2 .. die DMA in geen geval primair doen, is onnodig .. maar of je't echt merkt !? Denk't geeneens ...

Welk Operating System draai je mee?
Onder Win2000 is het erg mooi aangegeven:

"deze computer"
"beheren"
"apparaatbeheer"
"IDE ATA/ATAPI-controllers"
"primair IDE kanaal" <- eigenschappen
"secundiar kanaal" <- eigenschappen

Beiden op "DMA, indien beschikbaar" .. zal je apparaten dan in Utra-DMA zetten indien ze dat ondersteunen. :9~

Win98 moet je naar:

"configuratiescherm"
"systeem"
"apparaatbeheer"
"diskdrives(?)"

en daar DMA aanvinken en rebooten
.. maar je kunt daar niet 1,2,3 controleren of 't boeltje daar ook werkelijk UDMA draait .. 't vinkje zou iig moeten blijven staan ...

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

http://haso-info.t35.com\flatkabels.jpg

Links een 80-pins kabel (vanaf ATA/66)
Rechts een 40-pins kabel (tot en met ATA/33)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hartstikke mooi plaatje .. maar ik denk niet dat topicstarter het echt gaat merken hoor .. die 80-aderige kabel. Proberen kan altijd natuurlijk :)

.. die Seagate is ATA3 = DMA66 en daarbij is't niesoerg noodzakelijk .. doet maximaal 17MB/sec

Verwijderd

Voor zover ik het weet kun je geen ATA/66 op een 40-aderige kabel draaien :?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 22:36 schreef Kazzemazzdoun het volgende:
Voor zover ik het weet kun je geen ATA/66 op een 40-aderige kabel draaien :?
ATA 66 en ATA 100 moet idd met een 80-aderige kabel. Als je een ATA66/100 apparaat met een 40-aderige kabel aansluit, draait hij op maximaal ATA33

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• r0el
  • Niet online
Ik draai hier win2000pro. Geen extra CPU-belasting.
Zolang de CD-R niet gebruikt wordt zal die Seagate dus als UDMA draaien lijkt me
Dan zou mijn HD zolang ik de CDROM niet gebruik ook gewoon op U-DMA draaien niet?

Dat plaatje werkt bij mij niet :? Hoe zie ik nou het verschil?

En als ik t zo laat staan? Maakt t veel uit vergeleken met als ik t zou wijzigen?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

yadayadayada ....

Weet je wel wat de max. overdracht van ATA33 is?! Die Seagate komt daar echt niet bovenuit hoor!

't Is leuk voor de allernieuwste apparatuur, maar als je dat niet hebt ... lekker 40 pins houden als je die al hebt. :z

edit:

Zie ik nu Maxtor 40Gig in je sig. staan ?! .. je had het over een wat ouwere Seagate toch? Explain ... :?

Als die Maxtor wel een moderne snelle schijf is, is't wel iets ander verhaal .. maar maximale overdracht van die schijf komt dan nog niet over 25MB/sec, dus 't blijft een vraagteken ...

• r0el
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 22:51 schreef ing._Buttje het volgende:
yadayadayada ....

Weet je wel wat de max. overdracht van ATA33 is?! Die Seagate komt daar echt niet bovenuit hoor!

't Is leuk voor de allernieuwste apparatuur, maar als je dat niet hebt ... lekker 40 pins houden als je die al hebt. :z
Dus ik kan alles gewoon laten staan, t werkt zo ook en ik ondervind er toch geen hinder van :9 ?

Dus ik heb me weer voor Jan L*l druk zitten maken :+

Edit:
Ps: t was trouwens een Maxtor schijf >:) Hij komt uit Augustus vorig jaar

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je kunt 't altijd zo laten natuurlijk ... werken doetet wel, vraag is alleen hoe?!
(in PIO is dat wel ERRUG duidelijk te merken!! :D )

Als't een Maxtor is, welke is't dan .. en hoe oud issie? Is't een 7200rpm ?

edit:

owso .. nah ik heb nu net een spliksplinternieuwe Maxtor D780X 7200rpm en die doet gemiddeld 22MB/sec ... die overschreidt de grens van ATA33 wel, dus voor mij zou een ATA66/100 wel fijn zijn, maar dat trekt me mobo niet :D
Misschien toch eens een losse ATA66/100 PCI-controller kopen :?

In jouw geval .. 't is een oudere schijf, dus ik denk dat je er geen biet van merkt kerel ...

• r0el
  • Niet online
Ik ga m'n case nu 'ns ff open maken om te kijken wat voor Hd t is :9

.......

Ben zo terug

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hurry up .. 'k wil naar de kroeg!!! :+

• r0el
  • Niet online
Mijn sig. is dus fout;
Het is een Seagate U Series 5 van 40GB
Model: ST340823A
Firmware: 3.39

http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,281,00.html dus

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
>> [forum=21].

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ah kijk .. dáár kenne we wat mee :+

Goed .. 't is al een wat oudere schijf, die op 5400rpm draait. 5400rpm betekent een wat langere zoektijd en een wat lagere transferrate als wanneer je 7200rpm zou hebben.
Ik ken de benchmarkcijfers van deze schijf niet, maar ik denk dat de maximale overdracht ca. 38MB/sec is .. gemiddeld ca. 17 á 18MB/sec.

Je hebt een P4-mobo dus die ondersteund prima ATA66/100 en jouw schijf ondersteund dat ook, dus in jouw geval zou je ietsiepietsie winst kunnen pakken met een 80-aderige kabel, maar dan nóg is't de vraag of je dat in de praktijk merkt. :?
Die benchmarks worden wel erg nauwkeurig uitgevoerd en dan lijkt ieder verschil gigantisch .. terwijl het in de praktijk maar op luttele millisec. aankomt ...

Voor jou is het een "kleine" investering om 80-aderige kabels te kopen (als je die nog niet hebt ...), dus maar net wat jij er voor over hebt ...

[img]http://haso-info.t35.com\flatkabels.jpg[/img]

Eigenlijk verwacht ik dat een P4 al 80-aderige kabels heeft ...
Ik hoop dat je wat wijzer geworden bent :)

my 2 cents ...

* Alfa Novanta gaat nu naar de kroeg .. :+ *HiPs*

• r0el
  • Niet online
Inmiddels heb ik het plaatje van Kazzemazzdoun werkende gekregen; ik heb hier dus een 40 aderige (HD+CD-ROM) en een 80 aderige (CD-RW)... ik weet nu dus wel dat ik de CDROM op de 40-aderige moet aansluiten :P
Geeft het geen probleem als ik de HD en CD-RW op 1 IDE-channel zet?

Die CD-ROM is Interface Type: Internal E-IDE / ATAPI = DMA (?) dus kan op 40-aderige kabel?

Ps: die 40-aderige kreeg ik dus bij m'n CD-RW van een onwetende winkelier en ik ook nog onwetend :P

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 22:04 schreef Roelemewoel het volgende:
...
De snelheid is die van de zwakste schakel; IDE1 draait dus op DMA snelheid (bij mij onbekend hoe snel dat is :?)
...
Dit is één van de meest wijdverbreidde flauwekulstellingen. Ik heb hier zelf ook een IBM60GXP op UDMA66 en een ouwe Quantum Fireball SE op MWDMA2 op hetzelfde IDE-kanaal lopen, en die IBM loopt in de praktijk echt wel op UDMA66. Als hij op 16.6 Mb/s zou lopen, zou ik dacht echt wel merken. In cache burst testen (zoals in HDtach) haalt die IBM gewoon de volle 60 Mb/s.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nah vooruit dan maar ... nog ééntje !! :+
Op vrijdag 01 maart 2002 23:18 schreef Roelemewoel het volgende:
Inmiddels heb ik het plaatje van Kazzemazzdoun werkende gekregen; ik heb hier dus een 40 aderige (HD+CD-ROM) en een 80 aderige (CD-RW)... ik weet nu dus wel dat ik de CDROM op de 40-aderige moet aansluiten :p
Geeft het geen probleem als ik de HD en CD-RW op 1 IDE-channel zet?

Ps: die 40-aderige kreeg ik dus bij m'n CD-RW van een onwetende winkelier en ik ook nog onwetend :p
De CD-ROM secundair idd .. IDE2 dus en een 40-aderige kabel is perfect :z

De HD en CD-R primair IDE1 en snel de 80-aderige ertussen .. and that's it !!

Voor de gein kun je es wat testjes doen in verschillende configuraties .. dingetjes van CD naar HD kopiëren, of van je HD van partitie 1 naar partitie 2 bijv.
Denk er dan wel goed bij na wat dan werrkelijk de zwakste schakel in je test is .. een CD-Rom met 52x 150kB/sec doet dus maximaal 7,8MB/sec. !!!!!

Suc6 ermee en post de resultaten hier maar ff .. kunnen we lachen ! :+ *HiPs*

• r0el
  • Niet online
Voor de gein kun je es wat testjes doen in verschillende configuraties ..
Geen tijd en zin in... :P Alles is nu goed aangesloten:

IDE1:
- HD
- CD-RW

IDE2:
-CDROM

Maakt t nog uit of die CDROM slave of master is?
Allen hartelijk bedankt! *D
Pagina: 1