Noteboek LCD pinout achterhalen

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik vroeg me af of ik op een manier de pinout van mijn LCD van een oud noteboek zou kunnen achterhalen, bijvoorbeeld door een externe monitor aan het moederbordje te hangen en dan op die monitor bepaald beelden (helemaal R, G, B) enzo weer te geven, en daarbij de outputs van de 30 (?) outputs die naar het LCD gaan te meten? Ik zou namelijk heel graag achterhalen hoe ik dit LCD op een VGA of TV-out aan zou kunnen sluiten...

En jah, ik weet dat er al werelden aan topics over zijn, maar ik kan geen datasheet vinden van dit LCD, nog van de grafische chipset (deze stuurt het LCD volgens mij aan, want hij wordt veel gebruikt en kan volgens mij native LCD's aansturen...

Het is BTW een SHARP LQ9D023 LCD (8,4", full color 640x480) en een WD90C24-ZZ grafische chip.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Owkee, ik heb inmiddels toch ergens met moeite een pinout vandaan kunnen halen... Ik denk dat dit wel intressant kan worden, want ik zag dat deze schermpjes in Amerika te koop zijn voor zo'n 25 tot 50 dollar. Voor een 8,4" Color TFT die 640x480 kan dus... Lijkt me de moeite waard. Dan nu alleen nog iemand die vanuit de pinout data een circuitje kan maken waarmee er beeld weergegeven kan worden, hetzij van VGA, hetzij van TV-out...

Ik heb dus de pinout van alle aansluitinkjes (31 stuks) en die verdere gegevens... Timings en kleurcodes enzo...

Intresse en mensen die hiertoe bereid zouden zijn? Ikke geef €50 (VGA input) + hardwarekosten van het circuitje aan degene die mee hiermee kan helpen... En daarna natuurlijk samen een inkoopactie opzetten en zo'n 1% per verkocht produkt zelf opstrijken, om onze research kosten er uit te krijgen :P

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Niet om je te ontmoedigen maar als je de vele topics over LCD schermen had gelezen dan wist je misschien nu wel dat het zomaar aansluiten van een LCD of VGA of andersom in de meeste gevallen niet zo eenvoudig is als dat het klinkt.

Tenzij je een analoog LCD scherm hebt, dan is het eenvoudig, maar de meeste LCD schermen werken met een ander type controller waarvoor je eigenlijk een losse PCI kaart zou moeten maken, en da's veel te duur (helaas) voor particulieren.

Senile! Senile Oekaki

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:05
>> [forum=22].

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 22:59 schreef _bas_ het volgende:
Niet om je te ontmoedigen maar als je de vele topics over LCD schermen had gelezen dan wist je misschien nu wel dat het zomaar aansluiten van een LCD of VGA of andersom in de meeste gevallen niet zo eenvoudig is als dat het klinkt.

Tenzij je een analoog LCD scherm hebt, dan is het eenvoudig, maar de meeste LCD schermen werken met een ander type controller waarvoor je eigenlijk een losse PCI kaart zou moeten maken, en da's veel te duur (helaas) voor particulieren.
Nou, er zijn inderdaad oplossingen met behulp van een PCI controller, maar het kan ook anders... Ik heb er wel voldoende informatie over gelezen buiten GoT om te weten dat het wel kan hoor :) Ik zou niet gaan vragen naar de bekende weg, want dat heeft toch geen zin. Meestal is een groot probleem gewoon het achterhalen van de pinouts... Dit is nog wel een redelijk eenvoudig scherm, en de aansturing is daar ok wel naar. Maar ik heb helaas niet voldoende electronica kennis paraat om dit voor elkaar te krijgen, en ik zou er best wel die skillz voor willen masteren, maar daarvoor heb ik op het moment geen tijd naast mijn studie...

Een "simpel" circuitje wat de RGB waarden weet te digitaliseren en om te vormen naar waarden die dit scherm verwacht is voldoende... Ikke ga in ieder geval zelf eens kijken wat ik aan algoritmes weet te bedenken om die omvorming efficient te doen, maar daarbij zou ik best wat hulp willen en kunnen gebruiken... En als het dan achteraf blijkt te lukken, dan kunnen er gave inkoopacties enzo komen, want zeg nou zelf, voor een €50 een TFT kleurenschermpje voor in bijvoorbeeld alle verschillende LAN koffers is best te doen (en als het werkt is er altijd wel een beter Toshiba noteboek te slopen voor hogere resoluties :)

Ik wil het gewoon best eens serieus proberen, maar ik ben nnet niet de meest extreme electro guru :'(

Gewoon een signaal met een zekere refresh en codering erheen sturen lijkt me best mogelijk. Ik heb de letterlijke eisen van alle verscheidene signalen hier zwart op wit staan....

Zal hem effe neerzetten, pas op, is @Home lijntje...

PDF-je

Verwijderd

als je dit display ergens goedkoop kan krijgen, laat het ff weten ok? Het is namelijk een mooie kandidaat voor m'n experimenten :Y)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
de pinout van mijn lcd heb ik te pakken gekregen via Chris Stegner Cstegner@globalit.net (vraag me niet hoe ik aan dat adres kom) die heeft een aantal pinouts en als ie die niet heeft (had die van mij ook niet) gaat ie gewoon op zoek! erg handig.
Pagina: 1