Toon posts:

Netwerk + internetdelen m.b.v. hardware router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S.!

In het studentenhuis waarin ik woon wordt binnenkort kabelinternet aangelegd. Dit willen we graag met z'n vijven gaan delen. Tevens willen we graag een netwerk (voor ons vijven) aanleggen. Onze keus is gevallen op een hardware router (zo'n kastje dus, geen oude pc ombouwen tot server o.i.d.).

We hebben alle 5 helemaal geen ervaring op dit gebied en in computer-winkels konden ze ons ook niet echt goed helpen. Daarom proberen we het hier.

We zijn inmiddels zover dat we ongeveer weten wat we allemaal nodig hebben:
-een router met of 5 uitgangen of 1 uitgang i.c.m. een hub of switch
-netwerkkaarten in alle 5 de pc's
-kabels om alles met elkaar te verbinden

Alle 5 de pc's gebruiken Windows.
Onze kabelprovider is Essent (@home) in Groningen.
We zijn alle 5 "doorsnee" computergebruikers.
We willen met een acceptabele snelheid bestanden van elkaar kunnen downloaden.
We willen ongeveer 225 euro uitgeven.
We kopen bij voorkeur de hardware niet on-line (i.v.m. ondersteuning etc.). Tenzij dat natuurlijk heel veel pieken scheelt.
We hebben geen behoefte aan een printserver.

Nu vragen we ons af:
-welke router (welk merk/type) kunnen we het best nemen?
-kunnen we beter een 5-poorts router kopen of een 1-poorts i.c.m. een hub/switch?
-kunnen we beter een hub of een switch nemen? (ik geloof dat een switch alleen maar voordelen heeft maar die zal dan ook wel duurder zijn)
-welke hub/switch kunnen we het best kopen?
-de kabels die uit de router komen, wat voor kabels zijn dat? hoeveels kosten ze? hoelang mogen die dingen maximaal zijn om de netwerk/internet snelheid op normaal niveau te houden?
-we hebben positieve dingen gehoord over routers van het merk "Lynksys". hebben die dingen iets extra's t.o.v. andere routers, of zijn het dezelfde dingen als alle andere routers?
-kunnen we zonder internet (wordt pas over ruim een maand aangelegd) alvast het onderlinge netwerk gebruiken?
-waar kunnen we lezen hoe je je pc moet instellen zodat 'alles werkt'?
-is het configureren van de router voor leken zoals wij wel te doen? of wordt dat een hels karwei?

Ik hoop dat iemand een antwoord op deze vragen weet.

Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tijd!

Bas

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/367939/1?limit=25' ;)

en BTW die hardware is simpel verkrijgbaar
Alle merken zijn wel goed

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Makkie,
Neem een draytek vigor2200E router +/- 165 euro en een hubje/switch(100 mb) van zo'n 60 euro en je bent klaar.
Er wel van uitgaande dat de pc's voorzien zijn van een netwerkkaart.

Verwijderd

Dit is idd vrij makkelijk. Ik zou gewoon een standaard router nemen, maakt niet echt veel uit welk merk ofzo, maar zorg dat er een 100 MBit switch inzit. Dan kan je ev. als je te weinig aansluitingen hebt een 5 poorts 100 MBit HUB kopen. Kijk eens in de pricewatch op T.net en kijk of er een wikel in Groningen zit die dat soort spul verkoopt... Als je weet wat je wilt hoef je niet echt advies van een verkoper!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42
-welke router (welk merk/type) kunnen we het best nemen?
draytek vigor2200E router is idd een goede. Zit ook een duidelijke Nederlandse handleiding bij en een goede site waar ook alles duidelijk wordt uitgelegd.

-kunnen we beter een 5-poorts router kopen of een 1-poorts i.c.m. een hub/switch?
Je kan eventueel een 5-poorts (of meer) router kopen, maar een 4-poorts router (bijv de draytek v2200E) + een hub/switsch erbij voldoed ook goed

-kunnen we beter een hub of een switch nemen? (ik geloof dat een switch alleen maar voordelen heeft maar die zal dan ook wel duurder zijn)
Switch dus, ookal zijn die idd wel iets duurder. Maar met 5 man moet dat wel te doen zijn denk ik.

-welke hub/switch kunnen we het best kopen?
Ehm, zoek eens op hub/switch zou ik zeggen.

-de kabels die uit de router komen, wat voor kabels zijn dat? hoeveels kosten ze? hoelang mogen die dingen maximaal zijn om de netwerk/internet snelheid op normaal niveau te houden?
UTP kabel, ff snel uit de pricewatch: UTP kabel (20m) € 9,-

10 base 2 max: 185m 10 Mps (thin ethernet)
10 base T max: 100m 10 Mps
100 base T max: 100m 100 Mps

10 base 5 max: 500m 10 Mps
100 base 5 max: 500m 100 Mps
VGanylan max: 250m 100 Mps
100 base TX max: 100m 100 Mps

-we hebben positieve dingen gehoord over routers van het merk "Lynksys". hebben die dingen iets extra's t.o.v. andere routers, of zijn het dezelfde dingen als alle andere routers?
Kijk en vergelijk zou ik zeggen.

-kunnen we zonder internet (wordt pas over ruim een maand aangelegd) alvast het onderlinge netwerk gebruiken?
Ja

-waar kunnen we lezen hoe je je pc moet instellen zodat 'alles werkt'?
In de handleiding of neem bijv alvast een kijkje op http://www.draytek.nl/vigor.php?show=faq

-is het configureren van de router voor leken zoals wij wel te doen? of wordt dat een hels karwei?
Is zeker te doen, bereid alles goed voor en als je iets niet weet: Vragen. Kan eigenlijk niks misgaan.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tijd!

Geen dank

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Als er alleen internet word gedeeld en niet al te veel grote data bestanden worden overgezet dan is een 100hub voldoende (voor de echte cracks onder ons is een hub geen optie)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen!
Pagina: 1