L.S.!
In het studentenhuis waarin ik woon wordt binnenkort kabelinternet aangelegd. Dit willen we graag met z'n vijven gaan delen. Tevens willen we graag een netwerk (voor ons vijven) aanleggen. Onze keus is gevallen op een hardware router (zo'n kastje dus, geen oude pc ombouwen tot server o.i.d.).
We hebben alle 5 helemaal geen ervaring op dit gebied en in computer-winkels konden ze ons ook niet echt goed helpen. Daarom proberen we het hier.
We zijn inmiddels zover dat we ongeveer weten wat we allemaal nodig hebben:
-een router met of 5 uitgangen of 1 uitgang i.c.m. een hub of switch
-netwerkkaarten in alle 5 de pc's
-kabels om alles met elkaar te verbinden
Alle 5 de pc's gebruiken Windows.
Onze kabelprovider is Essent (@home) in Groningen.
We zijn alle 5 "doorsnee" computergebruikers.
We willen met een acceptabele snelheid bestanden van elkaar kunnen downloaden.
We willen ongeveer 225 euro uitgeven.
We kopen bij voorkeur de hardware niet on-line (i.v.m. ondersteuning etc.). Tenzij dat natuurlijk heel veel pieken scheelt.
We hebben geen behoefte aan een printserver.
Nu vragen we ons af:
-welke router (welk merk/type) kunnen we het best nemen?
-kunnen we beter een 5-poorts router kopen of een 1-poorts i.c.m. een hub/switch?
-kunnen we beter een hub of een switch nemen? (ik geloof dat een switch alleen maar voordelen heeft maar die zal dan ook wel duurder zijn)
-welke hub/switch kunnen we het best kopen?
-de kabels die uit de router komen, wat voor kabels zijn dat? hoeveels kosten ze? hoelang mogen die dingen maximaal zijn om de netwerk/internet snelheid op normaal niveau te houden?
-we hebben positieve dingen gehoord over routers van het merk "Lynksys". hebben die dingen iets extra's t.o.v. andere routers, of zijn het dezelfde dingen als alle andere routers?
-kunnen we zonder internet (wordt pas over ruim een maand aangelegd) alvast het onderlinge netwerk gebruiken?
-waar kunnen we lezen hoe je je pc moet instellen zodat 'alles werkt'?
-is het configureren van de router voor leken zoals wij wel te doen? of wordt dat een hels karwei?
Ik hoop dat iemand een antwoord op deze vragen weet.
Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tijd!
Bas
In het studentenhuis waarin ik woon wordt binnenkort kabelinternet aangelegd. Dit willen we graag met z'n vijven gaan delen. Tevens willen we graag een netwerk (voor ons vijven) aanleggen. Onze keus is gevallen op een hardware router (zo'n kastje dus, geen oude pc ombouwen tot server o.i.d.).
We hebben alle 5 helemaal geen ervaring op dit gebied en in computer-winkels konden ze ons ook niet echt goed helpen. Daarom proberen we het hier.
We zijn inmiddels zover dat we ongeveer weten wat we allemaal nodig hebben:
-een router met of 5 uitgangen of 1 uitgang i.c.m. een hub of switch
-netwerkkaarten in alle 5 de pc's
-kabels om alles met elkaar te verbinden
Alle 5 de pc's gebruiken Windows.
Onze kabelprovider is Essent (@home) in Groningen.
We zijn alle 5 "doorsnee" computergebruikers.
We willen met een acceptabele snelheid bestanden van elkaar kunnen downloaden.
We willen ongeveer 225 euro uitgeven.
We kopen bij voorkeur de hardware niet on-line (i.v.m. ondersteuning etc.). Tenzij dat natuurlijk heel veel pieken scheelt.
We hebben geen behoefte aan een printserver.
Nu vragen we ons af:
-welke router (welk merk/type) kunnen we het best nemen?
-kunnen we beter een 5-poorts router kopen of een 1-poorts i.c.m. een hub/switch?
-kunnen we beter een hub of een switch nemen? (ik geloof dat een switch alleen maar voordelen heeft maar die zal dan ook wel duurder zijn)
-welke hub/switch kunnen we het best kopen?
-de kabels die uit de router komen, wat voor kabels zijn dat? hoeveels kosten ze? hoelang mogen die dingen maximaal zijn om de netwerk/internet snelheid op normaal niveau te houden?
-we hebben positieve dingen gehoord over routers van het merk "Lynksys". hebben die dingen iets extra's t.o.v. andere routers, of zijn het dezelfde dingen als alle andere routers?
-kunnen we zonder internet (wordt pas over ruim een maand aangelegd) alvast het onderlinge netwerk gebruiken?
-waar kunnen we lezen hoe je je pc moet instellen zodat 'alles werkt'?
-is het configureren van de router voor leken zoals wij wel te doen? of wordt dat een hels karwei?
Ik hoop dat iemand een antwoord op deze vragen weet.
Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie tijd!
Bas