Toon posts:

Self-healing harddisk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer een maand geleden begon M'n bios te klagen dat een van me hardeschijven (een maxtor) 'smart capable but bad' was/is.
Ben nu dus een maand verder en vanochtend zij hij weer dat mn HD ok was.

Daarom vroeg ik me af: waar slaat dit op :?

Verwijderd

de meeste programma's markeren slechte sectoren zodat daar niet overheen geschreven kan worden, misschien dat die de tweede keer niet meegenomen zijn?

Verwijderd

mischien is je bios niet goed.

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025
Misschien zijn de slechte sectoren verdwenen? :P

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

De waarden die SMART uitleest zijn waarschijnlijk een combinatie van oude, bewaarde gegevens en 'live' gegevens van dat moment.
Misschien dat de 'live' gegevens op dit moment er weer ietsje beter uitzien, zodat de optelsom of net wel of net niet de waarde 'bad' als resultaat geeft.

Het is dan ook wel te verwachten dat de problemen binnenkort terugkomen.

(Zelf ook een self-healing HD gehad: IBM tool gaf 'bad' aan, low-levelen, daarna gaf ie weer 'ok' aan. Paar weken later was ie alsnog dood :( )

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Je moet gewoon de volgende vuistregel hanteren... Als smart een keertje aangeeft dat je hd niet helemaal lekker is gelijk backuppen. Dat klopt meestal namelijk akelig goed. Helaas komt het ook vaak voor dat je hd doodgaat zonder ooit een waarschuwing te krijgen. Maar als je dus een waarschuwing krijgt is het 9 van de 10 keer mis.
Pagina: 1