Toon posts:

[mandrake]divx en kde|mounten van win|bootloop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ten eerste ben ik een totale newbie op linux gebied, ik heb een week of 2 geleden met moeite mandrake 8.1 geinstalled.

1. Nu heb ik hier een netwerk, ik heb samba al geinstalled maar ik krijg hem in KDE (Gnome niet geprobeerd) niet automatisch gemount, op dat schermpje van je shell waar samba na de eerste mount naartoe gaat zegt ie 'file not found'... Hoe mount ik 1 van mijn netwerk drives automatisch bij startup ?

2. Ik heb divx4 linux met heel veel moeite geinstalled aangezien compilen niet echt lukt :( en nu doet ie het wel, maar wel met 1 beeltje per 2 sec of zo... hoe los ik dit op ? (amd k6-2 @ 500 mgh met 256 mb intern, wel via 10mbit netwerk)

3. Altijd als ik linux start krijg ik een grafische bootloader, na 3 sec start ie de kernel, als de eerste regel daarvan voltooid is start ie opnieuw, en tot ongeveer 5x toe blijft ie dit herhalen, hoe los ik dit op ?

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 20:34 schreef RBerm het volgende:
1. Nu heb ik hier een netwerk, ik heb samba al geinstalled maar ik krijg hem in KDE (Gnome niet geprobeerd) niet automatisch gemount, op dat schermpje van je shell waar samba na de eerste mount naartoe gaat zegt ie 'file not found'... Hoe mount ik 1 van mijn netwerk drives automatisch bij startup ?
Dit kan je instellen in /etc/fstab. Er zijn een zooi grafische interfaces die dit voor je kunnen doen - redhat gaf bijvoorbeeld vroeger linuxconf mee met de distributies - maar dat verschilt per distributie. Kijk in je start menu onder systeem of er zulke tools met mandrake worden meegeleverd... Misschien dat iemand anders dit weet :?
2. Ik heb divx4 linux met heel veel moeite geinstalled aangezien compilen niet echt lukt :( en nu doet ie het wel, maar wel met 1 beeltje per 2 sec of zo... hoe los ik dit op ? (amd k6-2 @ 500 mgh met 256 mb intern, wel via 10mbit netwerk)
divx4linux :? Welke van de miljoen :? :P

avifile en mplayer zijn geloof ik de meestgebruikte divx spelers. Let op, bij de installatie moet je de win32 dlls die je op die sites kan downloaden in /usr/lib/win32 zetten!
3. Altijd als ik linux start krijg ik een grafische bootloader, na 3 sec start ie de kernel, als de eerste regel daarvan voltooid is start ie opnieuw, en tot ongeveer 5x toe blijft ie dit herhalen, hoe los ik dit op ?
Run memtest eens en zorg dat je computer niet overgeklokt is, linux is hier redelijk gevoelig voor (vooral ua slecht geheugen omdat linux top-down werkt met RAM).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 20:45 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dit kan je instellen in /etc/fstab. Er zijn een zooi grafische interfaces die dit voor je kunnen doen - redhat gaf bijvoorbeeld vroeger linuxconf mee met de distributies - maar dat verschilt per distributie. Kijk in je start menu onder systeem of er zulke tools met mandrake worden meegeleverd... Misschien dat iemand anders dit weet :?
uhhm, ik heb er een grafische interface voor, ik kan de naam atm niet opzoeken, linux wil nie booten
[..]

divx4linux :? Welke van de miljoen :? :P

avifile en mplayer zijn geloof ik de meestgebruikte divx spelers. Let op, bij de installatie moet je de win32 dlls die je op die sites kan downloaden in /usr/lib/win32 zetten!
Ok, ik zal ze eens proberen ak de binaries kan vinden, compilen lukt niet zo...
[..]

Run memtest eens en zorg dat je computer niet overgeklokt is, linux is hier redelijk gevoelig voor (vooral ua slecht geheugen omdat linux top-down werkt met RAM).
Ik heb op dat mobo al eens een kapotte memmodule gehad, was kapot geleverd, maar windows bleef goed werken, maar ik zal ut vandaag wel ff testen

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 10:20 schreef RBerm het volgende:
Ik heb op dat mobo al eens een kapotte memmodule gehad, was kapot geleverd, maar windows bleef goed werken, maar ik zal ut vandaag wel ff testen
Dit is niet zo vreemd, omdat windows down-top en linux top-down met geheugen werkt.

Dit betekent, grofgezegd, dat linux eerst het "hoogste" geheugen zal gebruiken, dus het geheugen op het laatste membankje, en dat windows dus eerst het geheugen van het "laagste", dus het geheugen van het eerste membankje, zal gebruiken. Als het probleem hem dus zit in het laatste membankje, dan lijkt het alsof windows stabiel is en linux niet. Goede manier om dit te testen: windows overloaden met allerlei applicaties zodat het geheugen ook in windows vol komt te zitten. Als windows dan foutjes begint te maken weet je dat je geheugen niet goed is.

Maar memtest is een veel makkelijkere manier om dit te meten ;)

Als je dit overigens vaker hebt zou ik dat mobo ook eens laten nakijken... [dit kan ik niet laten] toevallig een VIA mobo? :P [/dit kan ik niet laten]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op vrijdag 01 maart 2002 20:45 schreef beelzebubu het volgende:
Mandrake Control Center biedt die optie , onder Hardware > mount points kun je (mits root en dat root ook bekende user is op je win2k bak) win98 en win2k shares laten mounten bij het opstarten.
Die zet-ie dan in /etc/fstab neer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 10:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dit is niet zo vreemd, omdat windows down-top en linux top-down met geheugen werkt.

Dit betekent, grofgezegd, dat linux eerst het "hoogste" geheugen zal gebruiken, dus het geheugen op het laatste membankje, en dat windows dus eerst het geheugen van het "laagste", dus het geheugen van het eerste membankje, zal gebruiken. Als het probleem hem dus zit in het laatste membankje, dan lijkt het alsof windows stabiel is en linux niet. Goede manier om dit te testen: windows overloaden met allerlei applicaties zodat het geheugen ook in windows vol komt te zitten. Als windows dan foutjes begint te maken weet je dat je geheugen niet goed is.

Maar memtest is een veel makkelijkere manier om dit te meten ;)

Als je dit overigens vaker hebt zou ik dat mobo ook eens laten nakijken... [dit kan ik niet laten] toevallig een VIA mobo? :P [/dit kan ik niet laten]
memtest heeft in bank 2 een verrotte module gezien...
Die heb ik eruit gehaald, en de rest opnieuw getest, geen fouten meer...
Ik zal binnenkort die module nog eens individueel testen.

Maar Mandrake heeft nog steeds problemen, vooral met opstarten :'( |:(
Onder het (auto)starten van KDE kapt ie er mee en reboot ie automatisch.
Nu wou ik toch al van KDE af en Gnome eens proberen, maar hoe zet ik dat automatisch opstarten van KDE uit zonder KDE ervoor op te hoeven starten ?

Of is dit hopeloos en ken ik net zo goed format d: doen (ff monteren in andere comp) ?
En dan Mandrake er opnieuw opzetten ?

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik de comp nog eens onder handen genomen, die mem module heb ik inmiddels getest, hij is 64 mb en er is op 16 en 17 mb aardig wat kapot :(

Verder is het nog steeds niet gelukt op te starten...

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 13:06 schreef RBerm het volgende:
Maar Mandrake heeft nog steeds problemen, vooral met opstarten :'( |:(
Onder het (auto)starten van KDE kapt ie er mee en reboot ie automatisch.
Nu wou ik toch al van KDE af en Gnome eens proberen, maar hoe zet ik dat automatisch opstarten van KDE uit zonder KDE ervoor op te hoeven starten ?
Probeer op de lilo prompt eens het volgende: "linux init 1", dan start ie in single user mode op. Nu kun je /etc/inittab editen en daar initdefault op 3 zetten ipv 5.

Dan rebooten en dan kom je in de console. Vanaf daar kun je X instellen of Gnome installeren. Wat voor videokaart heb je eigenlijk :?
Pagina: 1