Audigy Platinum EX & DTT3500 geen SPDIF?

Pagina: 1
Acties:

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Ik heb nu een tijdje een SB Audigy Platinum EX en de Creative SoundWorks DTT3500 speakerset.

Deze heb ik aangesloten met de digitale kabel, aan de soundcard -> speakerset. (Dus niet aan dat externe kastje)

Alles werkt perfect, prima geluid, etc..

De speakertest laat netjes alle kanalen horen.

Maar als ik DVD's wil gaan luisteren wil ik eigenlijk dat mijn DTT3500 netjes de DolbyDigital 5.1 decodering voor zijn rekening neemt, en het lieftst ook met de optische kabel.

Ik gebruik PowerDVD 4XP of InterVideo WinDVD 3.0.

Met beide software pakketten krijg ik geen geluid uit mijn SPDIF uitgang.

Als ik alleen de optische kabel gebruik, en nogmaals de speakertest uitvoer, hoor ik alleen maar links en rechts.

Ik heb de AC3 decodering op mijn geluidskaart uitgezet, zodat mijn DTT3500 dat kan doen.

De DVD software lijkt mijn kaart ook niet herkent te hebben, heel vreemd. En als ik powerDVD op 6 kanaals zet, hoor ik lelijke tikjes in het geluid.

Met PowerDVD 3 kreeg ik dit wel voor mekaar en ging zelfs het Dolby Digital ledje branden op de speakerset. Alleen speelde PowerDVD de eerste aantal seconden tot een minuut van een hoofdstuk heel erg snel, en waardeloos geluid.

Ik heb mijn inziens alles geprobeert, bijna alle topics gelezen die hierover gaan, en zelfs customer support van PowerDVD gecontact, maar ook die weten het niet meer.

Iemand hier die mij verder kan helpen?

...

• Bas_f
Ik heb zelf een bloedhekel aan 't omhoogschoppen van topics ('t is ook de 1e keer dat ik 't doe), maar ik ben benieuwd of iemand met dezelfde config dezelfde problemen heeft of niet.

...

Verwijderd

vertel me eens wat meer over hoe je het aangesloten hebt.
Dan kan ik je wel verder helpen. Mijn DVD heeft ook een dwars gelegen, maar dat is nu opgelost, en mijn verhaal leek een beetje op de jouwe. Duz, wie weet.

Verwijderd

of stuur eens wat plaatjes. Dan kan ik het zien. Is wat makkelijker dan uitleggen met letter :)

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Misschien dat je hier wat aan hebt: Heb zelf de audigy platinum met soundworks 2500 en powerdvd 4.
In powerdvd kies onder audio "use spdif", in soundmixer naar advance mode en digital output only aanvinken.
De spdif van je geluidskaart naar je kastje, dvd erin en het werkt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Bas_f
Het probleem heb ik inmiddels opgelost. (Bedankt voor de reacties)

Ik had niet Service Pack 2 van Win2K geinstalleerd |:( en ook niet de nieuwste patch van powerDVD.

Alle andere instellingen had ik wel al goed:

- Geen AC3 decodering door de SB laten doen, maar door de speakerset.
- De PCM-SPDIF output moet op 48Khz staan.
- 'Alleen digitale uitvoer' aanvinken.

Ik heb mijn normale geluid aangesloten met de digitale kabel vanaf de soundcard naar de speakerset.
En de SPDIF aangesloten met de optische kabel.

Alles lijkt nu goed te werken, en ook 't 'Dolby Digital' lampje gaat branden wanneer ik een DVD speel.

Er is nog 1 probleempje.
Als ik bijv. een MP3 speel, dan krijg ik dat geluid via de digitale kabel binnen. Maar ook via de optische kabel (stereo, niet surround).
Mijn speakerset vind dit geen probleem, en pleurt die 2 geluiden doorelkaar heen.
Dit zou 't zelfde geluid moeten zijn, maar optisch is een klein beetje sneller/trager (geen idee), waardoor ik een soort echo effect hoor. En als ik die optische kabel er dan uit trek, is 't geluid weer mooi.

Ik kan dat oplossen door mijn speakerset dan ff op 'Coaxial' te zetten, die ik niet heb aangesloten, maar dat is ook weer zo iets...

Misschien heeft iemand in de toekomst iets aan dit topic met dezelfde config/problemen.

...

Pagina: 1