Toon posts:

[RedHat] rpm wil niet :?

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
rpm wil niet in linux :? ik heb redhat 7.2 met KDE en ik wou eerst tar.gz files uitpakken ... maar dan moest je ./configure doen nadat je het uitgepakt had. blijkt dat mijn gcc en cc er niet waren die wou ik installeren en downloade een rpm file .. had al was vaker rpm files geprobeerd maar hij pakt ze niet goed uit .....

weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

rpm wil niet in linux :? ik heb redhat 7.2 met KDE en ik wou eerst tar.gz files uitpakken ... maar dan moest je ./configure doen nadat je het uitgepakt had. blijkt dat mijn gcc en cc er niet waren die wou ik installeren en downloade een rpm file .. had al was vaker rpm files geprobeerd maar hij pakt ze niet goed uit .....
En nu zodat de rest van ons het ook nog snapt ??

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 19:47 schreef freaky1983 het volgende:

weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?
je doet vanaf de console:
rpm -ihv file.rpm

dan installeerd ie die, als hij een error geeft moet je die even posten

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 19:56 schreef Pieter het volgende:

[..]

je doet vanaf de console:
rpm -ihv file.rpm

dan installeerd ie die, als hij een error geeft moet je die even posten
keej zal proberen

Verwijderd

rpm -i <naampje_van_pakketje>

Verwijderd

effies "man rpm" lijkt me.... als je meer weten over het rpm commando.......

voor de meeste commando's zijn er man pagina's welke je opvraagt via "man " en dan het commando zoals man rpm ;)

Verwijderd

Topicstarter
keej geeft nog een foutmelding
code:
1
2
3
rpm -ivh kmerlin-0.3.1-1.i386.rpm
error: failed dependencies:
        liblcms.so.1 is needed by kmerlin-0.3.1-1

dit is was hij dan aangeeft....

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58
Ja. dan ontbreekt er nog wat. Kweet niet precies wat.

• Dikkie
Kijk hier eens. Misschien heb je er wat aan. Probeer eerst die rmp te installeren en dan de andere.

http://speakeasy.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=liblcms.so.1+&submit=Search+...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 20:33 schreef dikkiedik het volgende:
Ja. dan ontbreekt er nog wat. Kweet niet precies wat.
daar was ik achter dat er iets mist :D alleen ik weet ook niet wat ... want ik denk dat rpm daardoor ook elke keer foutgaat .. hij mist wel meerdere bestanden dan alleen die ... soms mist hij veel meer .....

heb geen flauw idee hoe ik het kan oplossen

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 20:37 schreef freaky1983 het volgende:

[..]

daar was ik achter dat er iets mist :D alleen ik weet ook niet wat ... want ik denk dat rpm daardoor ook elke keer foutgaat .. hij mist wel meerdere bestanden dan alleen die ... soms mist hij veel meer .....

heb geen flauw idee hoe ik het kan oplossen
Dit is vrij simpel op te lossen, ga naar rpmfind, dit is een snelle mirror, sleur en pleur de library in de search en hij geeft je (9 van de 10 keer) de rpm waarmee je de dependency kan oplossen.

• Dikkie
Ja, zie de link in mijn 2e post

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 20:41 schreef Cobus_NL het volgende:

[..]

Dit is vrij simpel op te lossen, ga naar rpmfind, dit is een snelle mirror, sleur en pleur de library in de search en hij geeft je (9 van de 10 keer) de rpm waarmee je de dependency kan oplossen.
sleur en pleur de library in de search en hij geeft je (9 van de 10 keer) de rpm waarmee je de dependency kan oplossen.

:? ik kan geen RPM gebruiken :D daar gaat dit topic over :D en ik kan met tar ook niet veel want dat wil ook niet :?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

Tachyon

pop the glock

Op vrijdag 01 maart 2002 20:50 schreef freaky1983 het volgende:

[..]

:? ik kan geen RPM gebruiken :D daar gaat dit topic over :D en ik kan met tar ook niet veel want dat wil ook niet :?
Je kunt wel RPM gebruiken.
code:
1
2

Dit dependency-probleem moet je dus eerst 'solven' :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 21:00 schreef Tachyon het volgende:

[..]

Je kunt wel RPM gebruiken.
code:
1
2

Dit dependency-probleem moet je dus eerst 'solven' :)
uhm solven dat is het bestand downloaden ofzow ???? want ik ben echt een newbee kwa linux dus ik moet de dingen dan weer beetje uitgelegd krijgen:D

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Je moet dat bestand downen en dan tik je in:
rpm -ivh pakketnaam waarbij dus pakketnaam de naam is van het gedownde bestand. Daarna installeer je wederom met rpm -ivh je gcc.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 22:49 schreef freaky1983 het volgende:
uhm solven dat is het bestand downloaden ofzow ???? want ik ben echt een newbee kwa linux dus ik moet de dingen dan weer beetje uitgelegd krijgen:D
Dat houdt simpelweg alleen maar in dat je het ene pakketje niet kan installeren zonder het andere pakketje.

Dependency betekent dus dat het van elkaar afhankelijk is, zoals eerder gezegd: Als je een dependency hebt (in dit geval liblcms.so.1), ga je naar www.rpmfind.net en zoek je op die naam.

In dit geval krijg je het volgende terug:

http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=liblcms.so.1&submit=Search+...

Het is trouwens geen slecht id om er eens een handleiding / boek / search / google bij te pakken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 03:04 schreef saviour het volgende:

[..]

Dat houdt simpelweg alleen maar in dat je het ene pakketje niet kan installeren zonder het andere pakketje.

Dependency betekent dus dat het van elkaar afhankelijk is, zoals eerder gezegd: Als je een dependency hebt (in dit geval liblcms.so.1), ga je naar www.rpmfind.net en zoek je op die naam.

In dit geval krijg je het volgende terug:

http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=liblcms.so.1&submit=Search+...

Het is trouwens geen slecht id om er eens een handleiding / boek / search / google bij te pakken :)
jah :D idd

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Quite right, volg saviours tips op, dan moet het lukken :)
Dit is vrij basic stuff die je wel op het net zou moeten kunnen vinden dus deze gaat dicht.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.