Filters

Pagina: 1
Acties:

• NoXiT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 16:07
Ik ben zelf speakers aan het bouwen alleen wil ik graag wat meer informatie over filters. Ik doe elektro aan de HTS in Den Bosch dus ik weet wel genoeg van electronica, maar niemand heeft me eigenlijk ooit uitgelegd hoe die filters werken, wat de voordelen zijn of wat zo'n ding überhaupt doet!

Ik weet het nu nog niet maar ik zal later wel vertellen wat voor tweeters, mid tones, en bas luidsprekers erin zitten. Want ik neem aan dat dat nodig is om te weten.

Heb het ook geen zin om het aan klasgenoten te vragen want dan krijg je teveel informatie naar je hoofd geslingerd. Ik ben hier heel benieuwd naar dus als iemand me kan helpen, graag.

bvd.

NoXiT

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op vrijdag 01 maart 2002 19:35 schreef NoXiT het volgende:
Ik ben zelf speakers aan het bouwen alleen wil ik graag wat meer informatie over filters.

wat de voordelen zijn of wat zo'n ding überhaupt doet!

Ik weet het nu nog niet maar ik zal later wel vertellen wat voor tweeters, mid tones, en bas luidsprekers erin zitten. Want ik neem aan dat dat nodig is om te weten.

bvd.

NoXiT
- Kijk even op mijn homepage en dan op het cd'tje drukken en dan even verder klikken dan kom je bij mijn zelfbouwspeakers.

- wat je nu nog niet weet bedoel je daar mee dat je nog niet exact weet wat voor zelfbouwspeakers je wilt gaan bouwen?

- Als je het wel weet vertel het dan gelijk even dan kan ik wat documenten erop na slaan voor exacte info :)

- Wat zo'n filter eigenlijk doet? Exact weet ik het ook niet want ik ben maar een simpele brandweerman die als hobby pc's tweaken en HIFI heeft >:)

maar zo'n filter zorgt ervoor dat je drivers (woofer,mid &tweeter) het juiste afgefilterde klankkarakter krijgen. Zodat dat dus niet het Hoog gaat overheersen als je je speakers wat harder zet. En geldt ook andersom.

Ook kan je er vertragingen mee opzetten. dat gebruik je wanneer de tweeter of woofer een verschillende afstand hebben tot jou oor (begrijp je nog wat ik bedoel?).

Dit weet ik even in het kort te vertellen. Als het totaal wat anders is wat je wilt weten moet je het ook maar zeggen.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• NoXiT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 16:07
Ok dit is het verhaal: :P

Ik heb bestaande zelfgebouwde speakers gesloopt en daar met een vriend van mij een nieuwe kast omheengebouwd:

In de oude boxen zaten geen filters en waren de bas, mid en tweeters heel raar (vond ik) aangesloten. De bass en mid stonden in serie en dat zaakje stond weer parralel aan de tweeter. De bass was een lomp grote speaker (althans een grote konus) SP-1213 4 Ohm max 60 watt. Mid tonen was van volgens mij ARN type nummer 226-03/4 van 4 Ohm. De tweeter was een Motorola type 238. Nogmaals ik heb er allemaal niet zoveel verstand van maar ik heb gewoon alles vermeld wat ik vond bij die dingen. Ik weet dit ook nu pas omdat ik ze net pas uitelkaar gesloopt heb (en net terug ben van een lang weekend). Er zaten geen filters in maar die wil ik er wel inzetten. De speakers zitten al ingebouwd en een kast is al in elkaar. Alleen moeten die filters er nog in. Dit is alles wat ik weet dus nu zou ik graag wat hulp van jullie willen ;).

Overigens dit doe ik niet voor mezelf. Dus het kan niet teveel geld kosten. Die filters dan.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

Op vrijdag 01 maart 2002 19:35 schreef NoXiT het volgende:
Ik ben zelf speakers aan het bouwen alleen wil ik graag wat meer informatie over filters. Ik doe elektro aan de HTS in Den Bosch dus ik weet wel genoeg van electronica, maar niemand heeft me eigenlijk ooit uitgelegd hoe die filters werken, wat de voordelen zijn of wat zo'n ding überhaupt doet!

Heb het ook geen zin om het aan klasgenoten te vragen want dan krijg je teveel informatie naar je hoofd geslingerd. Ik ben hier heel benieuwd naar dus als iemand me kan helpen, graag.

bvd.

NoXiT
:? :? :?

Ik leer zelfs hoe filters werken. MBO elektro 2e jaar

My Discogs

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 03 maart 2002 17:55 schreef NoXiT het volgende:
...

De tweeter was een Motorola type 238.
Wist niet dat Motorola ook speakers maakt(e)

Vreemde constructie verder..

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op zondag 03 maart 2002 17:55 schreef NoXiT het volgende:

Ik heb bestaande zelfgebouwde speakers gesloopt en daar met een vriend van mij een nieuwe kast omheengebouwd:

In de oude boxen zaten geen filters en waren de bas, mid en tweeters heel raar (vond ik) aangesloten. De bass en mid stonden in serie en dat zaakje stond weer parralel aan de tweeter. De bass was een lomp grote speaker (althans een grote konus) SP-1213 4 Ohm max 60 watt. Mid tonen was van volgens mij ARN type nummer 226-03/4 van 4 Ohm. De tweeter was een Motorola type 238. Nogmaals ik heb er allemaal niet zoveel verstand van maar ik heb gewoon alles vermeld wat ik vond bij die dingen. Ik weet dit ook nu pas omdat ik ze net pas uitelkaar gesloopt heb (en net terug ben van een lang weekend). Er zaten geen filters in maar die wil ik er wel inzetten. De speakers zitten al ingebouwd en een kast is al in elkaar. Alleen moeten die filters er nog in. Dit is alles wat ik weet dus nu zou ik graag wat hulp van jullie willen ;).

Overigens dit doe ik niet voor mezelf. Dus het kan niet teveel geld kosten. Die filters dan.
Blijkbaar heb je dan geen filter nodig. Dat bespaart je een hoop moeite. Ik neem aan dat die voorgaande speaker goed klonk?. En waarom zou je er dan nu een filter tussen zetten.

wat mij betreft niet nodig. Eerst eens in elkaar zetten en luisteren.

btw. heb je een zelfde kast gebouwd? (volume)

Als je er nu een filter tussen wil zoek dan ben je bezig met het wiel opnieuw uit te vinden.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Pagina: 1