2 speakers op ene kanaal, 1 op het andere.

Pagina: 1
Acties:
  • 450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan dit? Ik heb dus 2 gewone speakers, en 1 subwoofer.
Subwoofer is passief en 400W peak 4 Ohm(jaja, peak zegt nix ;) )
Speakers zijn 2X 40W RMS 6 Ohm en versterker 160W Peak 6 Ohm(2X80 dus)

Dus wat ik wil is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     |------------|
     | versterker |
     |-K1------K2-|
       ||    \
      /  \   \
     /    \  \
     |---| |----| |----|  
     |sub| |box1| |box2|
     |---| |----| |----|

Of (ook een optie misschien) wat gebeurt er als ik de sub op allebij de kanalen aansluit? Is het dan dubbel vermogen of kortsluiting :P ?

Alvast bedankt! :)

edit: ff wat Ohm waardes erbij gezet :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29

JT

VETAK y0

Op vrijdag 01 maart 2002 18:04 schreef Plague het volgende:
Kan dit? Ik heb dus 2 gewone speakers, en 1 subwoofer.
Subwoofer is passief en 400W peak 4 Ohm(jaja, peak zegt nix ;) )
Speakers zijn 2X 40W RMS 6 Ohm en versterker 160W Peak 6 Ohm(2X80 dus)

Dus wat ik wil is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     |------------|
     | versterker |
     |-K1------K2-|
       ||    \
      /  \   \
     /    \  \
     |---| |----| |----|  
     |sub| |box1| |box2|
     |---| |----| |----|

Of (ook een optie misschien) wat gebeurt er als ik de sub op allebij de kanalen aansluit? Is het dan dubbel vermogen of kortsluiting :P ?

Alvast bedankt! :)

edit: ff wat Ohm waardes erbij gezet :)
Het werkt, maar of het mooi geluid geeft...en ik denk dat het geheel dan ook uit balans is...

Je kan proberen om het op beide uitgangen aan t sluiten, maar dan moet je ons wel pics beloven >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Plague
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 18:07 schreef JT het volgende:

[..]
Je kan proberen om het op beide uitgangen aan t sluiten, maar dan moet je ons wel pics beloven >:)
Dat ga ik dan dus maar NIET proberen :P :7

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-06 14:59
Wat ik wel eens gezien heb (maar niet zelf gedaan....) is een extra speaker aansluiten door deze de plus van het ene kanaal te geven en de min van het andere. Het schijnt te werken, don't ask me how.

• Plague
  • Niet online
wat zou dat voor voordeel hebben? Danheb je toch euh.... gewoon het geluid van kanaal 1?? :?

Verwijderd

Er is maar 1 goede manier om 1 subwoofer aan te sluiten als er geen speciale uitgang voor is:

nul-draad linker speaker
plus-draad rechter speaker

of vise versa natuurlijk ;)

• Plague
  • Niet online
Thx man! Heb nu de sub bij de ene in de plus en de andere in de min, en echt cristal clear geluid :* 8-)

Thx alot! :9

• Illusion
  • Laatst online: 20:55

Illusion

(the art of)

Ik denk niet dat je versterker het leuk gaat vinden, als hij alleen voor 6ohm geschikt is, en je schakelt aan een 6ohm speaker nog een 4ohm sub aan, dan heeft dat een vervangings-impedantie van 1/6+1/4=5/12 dus 12/5ohm=ca 2,5 ohm. en dat is zodanig veel minder dan 6 dat dat wel degelijk problemen op kan leveren....
maar je kan het altijd proberen :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54
Op vrijdag 01 maart 2002 18:26 schreef Boozy het volgende:
Er is maar 1 goede manier om 1 subwoofer aan te sluiten als er geen speciale uitgang voor is:

nul-draad linker speaker

dan sloop je toch je versterker?

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 13:46 schreef Galaxis het volgende:

[..]

dan sloop je toch je versterker?
Nou ehh NEE, dit is toch echt de enige goede manier

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Ten eerste, een versterker heeft geen plus draad, maar een fase draad (wisselspanning!). Ten tweede heeft het natuurlijk geen enkele zin om de nul van het andere kanaal te gebruiken. Die is namelijk gedeeld. En ook al zou die dat niet zijn, de potentiaal in die draad is, het woord zegt het al, 0 volt. En dan maakt het niet zoveel uit of je links of rechts gebruikt.

Wat je moet doen, is een extra versterker kopen voor je sub, tenzij je amp tegen 2 Ohm kan of je het risico wilt lopen. Als je gewend bent redelijk hard te draaien zou ik zeker een aparte amp kopen om alles heel te houden.

Verwijderd

Sinds wanneer staat er wisselspanning op luidsprekers?

• Illusion
  • Laatst online: 20:55

Illusion

(the art of)

Op maandag 04 maart 2002 14:29 schreef Michielliewiellie het volgende:
Sinds wanneer staat er wisselspanning op luidsprekers?
Euhm, sinds de uitvinding van de luidspreker :?
zijn al een aantal draadjes over geweest, is hier zodanig offtopic dat we het er niet over gaan hebben.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 14:01 schreef Jag het volgende:
Ten eerste, een versterker heeft geen plus draad, maar een fase draad (wisselspanning!). Ten tweede heeft het natuurlijk geen enkele zin om de nul van het andere kanaal te gebruiken. Die is namelijk gedeeld. En ook al zou die dat niet zijn, de potentiaal in die draad is, het woord zegt het al, 0 volt. En dan maakt het niet zoveel uit of je links of rechts gebruikt.

Wat je moet doen, is een extra versterker kopen voor je sub, tenzij je amp tegen 2 Ohm kan of je het risico wilt lopen. Als je gewend bent redelijk hard te draaien zou ik zeker een aparte amp kopen om alles heel te houden.
Wat betreft de benamingen van de spannings kanten zat ik inderdaad fout. Maar wat betreft het aansluiten van een subwoofer in het 'midden' ;
Op het moment dat er geluid geproduceert wordt vloeit er een spanning heen en weer (wisselstroom idd) tussen de nul en de fase. Dit gebeurt bij de linker fase en de nul, en de rechter fase en de nul. Bijde kanalen zitten wel eens waar op de zelfde nul (het chasis), maar door de verbinding te maken tussen de ene fase en de andere nul (direct tussen de speakers, niet op een ander punt) zal dit toch resulteren in een optelling van bijde signalen op de 'midden' speaker.
Overigens zal dit zoals al door anderen vermeld wel in een extra belasting op de versterker resulteren, aangezien subwoofers over het algemeen nog al hongerig zijn naar vermogen :P
Beter is een radio of losse versterker met aparte subwoofer aansturing, ook omdat dit veel beter te regelen is wat betreft de verdeling van de toon-ranges, maar hier zijn ook filters voor te krijgen natuurlijk.

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
ik vraag me al een tijdje hetzelfde af..

ik heb hier een gewoon huis-tuin-en-keuken stereootje van philips..
ik had daar 2 boxen opzitten, maar ik heb nu de 2 oude boxen van mijn ouders erbij.

Hoe moet ik deze nu aansluiten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
     |-------------------------|
     |      radio       |
     |-------------------------|
       | |         | |
      /   \      /   \
     /     \         /     \
|------| |------|   |------| |------| 
|Box A1|-|box B1|   |box A2|-|box B2|
|------| |------|   |------| |------|

of

|------|  |------|
  |Box A2|  |Box B1| 
  |------|  |------| 
    ||      ||
    ||      ||
   |--||----------||-------|
   |  ==   radio  ==     |
   |--||----------||-------|
    ||      ||    
    ||      ||  
    ||      ||   
  |------|     |------| 
  |Box A1|     |box B2|
  |------|     |------|

parallel of serieel dus?
en wat kan het kwaad en heeft het voor invloed?

En ja, ben een audio-n00b, en geen asci-tekenkunstenaar... :7

<font color=blue>[mod break: lay-out reddende "code"-tags toegevoegd :P]</color>

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

Als je ze in serie zet, kun je de impedanties bij elkaar optellen. Het gevolg is dat je versterker er niet zoveel vermogen meer aan kwijt kan. Ook komt het de geluidskwaliteit niet ten goede door onderlinge beïnvloeding van de speakers, filters ed.
Als je ze parallel zet, wordt de impedantie kleiner. Het gevolg is dat je versterker er meer vermogen aan kwijt kan. De versterker moet dit vermogen wel kunnen leveren.
Parallel schakelen is dus de beste optie, maar dan moet je de volumeknop met beleid gebruiken.

• Savages
dit laatste had ik volgens mij, en geen problemen mee gehad tot nu toe.

Alleen met het verplaatsen zijn de (te) dikke aansluitstukjes losgeschoten. Heb er nu een andere radio neergezet, die van mijn ouders.

Deze is niet goed volgens hen. Het is een JVC met zo'n 3 laden systeem.
Met het afspelen van cd's schijnt ie over te slaan. Hij is al een keer teruggeweest naar Stafhort hiervoor, en toen wastie ruim 6 weken weg.

Ik test em nu wel eerst ff een weekkie.. :7

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

Zie dit topic:
[topic=449214/1/25]

en ook dit linkje:
http://www.audiotec-fischer.de/pdfs/HXA%20400%20Basic%20Instr.pdf

zo gaat het bij de meeste versterkers.

• Savages
Op dinsdag 26 maart 2002 07:51 schreef oki_doki het volgende:
Zie dit topic:
[topic=449214/1/25]

en ook dit linkje:
http://www.audiotec-fischer.de/pdfs/HXA%20400%20Basic%20Instr.pdf

zo gaat het bij de meeste versterkers.
Da's een beetje ingewikkeld voor me.. :+
I'm an audio-n00b...
Op maandag 25 maart 2002 22:25 schreef exter het volgende:
Als je ze in serie zet, kun je de impedanties bij elkaar optellen. Het gevolg is dat je versterker er niet zoveel vermogen meer aan kwijt kan. Ook komt het de geluidskwaliteit niet ten goede door onderlinge beïnvloeding van de speakers, filters ed.
Als je ze parallel zet, wordt de impedantie kleiner. Het gevolg is dat je versterker er meer vermogen aan kwijt kan. De versterker moet dit vermogen wel kunnen leveren.
Parallel schakelen is dus de beste optie, maar dan moet je de volumeknop met beleid gebruiken.
Mijn radio zaten geloof ik 50 W boxen bij, daar heb ik 2x60 W van mijn ouders bijgezet. Alles 6 Ohm geloof ik.

Nu met de radio van mijn ouders, heb alleen niet de originele boxen helaas, want die kabels zitten beneden onder de plint weggewerkt :(

De radio die ik nu heb staan heeft als specs:
53 Watts per kanaal, min. RMS, beide kanalen aangedreven in 6 Ohm bij 1 kHz met maximaal 0,9% totale harmonische vervorming.
Audio invoergevoeligheid/impedantie (bij 1 kHz) Aux: 300 mV/50 KOhm
Luidspreker/impedantie: 6-16 Ohm.

Dus volgens mij maakt het niet zoveel uit toch? Of moet ik echt 'voorzichtig' zijn met de volumeknop? :?
<font color=blue>[mod break: lay-out reddende "code"-tags toegevoegd :P]</color>
en bedankt nog! :D

Verwijderd

Je zegt het al, luidsprekerimpedantie minimaal 6 Ohm.

Als je speakers 6 Ohm zijn en je hebt ze parallel aangesloten, is de vervangingsweerstand nu dus 3 Ohm.

Dus toch maar rustig aan met de volumeknop.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 18:26 schreef Boozy het volgende:

nul-draad linker speaker

waar jij op doelt is een Neutrix connectie maar dies toch echt anders....

Linker plus, rechtplus en 1 van de minnen maakt niet uit welke. Dit icm met een lekkere stevige stekker is een Neutrix stekker(check REL, ondersteunt et)

• Savages
Op dinsdag 26 maart 2002 19:02 schreef exter het volgende:
Je zegt het al, luidsprekerimpedantie minimaal 6 Ohm.

Als je speakers 6 Ohm zijn en je hebt ze parallel aangesloten, is de vervangingsweerstand nu dus 3 Ohm.

Dus toch maar rustig aan met de volumeknop.
oke, bedankt.. weet ik genoeg...

Pagina: 1