Welke CPU-cooler: Arctic of Volcano ?

Pagina: 1
Acties:

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:05
Ik ga een nieuwe CPU-cooler aanschaffen en wil vooral een stille hebben die ook redelijk alles cool houdt. Ik wilde de aanbieding van Perfect Systems nemen, de Alpha PAL 8045T met Papst (80x25) 8412 NGM :9~, maar deze past volgens de verkoper niet op mijn moederbord (Asus A7V) |:(.

Dus ik heb een andere nodig. Mijn oog zijn op 2 koelers gevallen (Die bovendien vet goedkoper zijn dan de Alpha):

- Thermaltake Volcano 7, kost € 23,99
- Arctic Super Silent 2500, kost € 25,94

Voor de prijs doe ik het niet. Ik wil vooral weten welke van de 2 het stilste is. Ik kon zo snel niet een review vinden. Mij werd door de verkoper de Arctic aangeraden, door een paar vrienden de Volcano. Nu las ik wel ergens op GoT dat de Volcano toch wel wat herrie produceert als hij op 5000rpm gaat draaien. Dat wil ik dus voorkomen. Het gaat nu dus om stilte bij deze 2.

Nog even de nodige specs:
- Asus A7V (BIOS: 1008-FXD)
- AMD T-Bird 900@1030
- Coolermaster DP5-6I11A (40 idle, 49 stressed) De temperatuur is ok, maar moet niet hoger worden :z

Ik koop er zowieso nog 3 fans bij, de Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GL. Volgens mij moet mijn kast dan behoorlijk wat minder geluid produceren. Er zit al een Zalman-voeding ingebouwd.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Smarron
Sorry, verkeerde forum!! :(

Kan deze verplaatst worden naar Overclocking & Case Modding ?!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Mja, dit hoort meer in PMG.. Dus daar gaatie ook heen :)

OIC => PMG

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:45
Mag ik weten waarom er altijd zo moeilijk word gedaan als er een topic in een verkeerd forum staat. Ok..ik kan het begrijpen als ze een vraag hebben over Hifi dat ze in software algemeen plaatsen ofzo.....maar dit :?

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
De Arctic is normaalgezien de stilste: 25dB

De Volcano zit tussen de 27dB en 39 dB afhankelijk van de temperatuur

Verwijderd

ik zou die arctic nemen,die is stiller en heeft aan elke zijde een 3punts bevestiging zitten ipv 1

• Smarron
Op vrijdag 01 maart 2002 18:21 schreef WimB het volgende:
De Arctic is normaalgezien de stilste: 25dB

De Volcano zit tussen de 27dB en 39 dB afhankelijk van de temperatuur
Dus die Arctic doet niet aan variabele rpm'etjes ?
Op vrijdag 01 maart 2002 18:29 schreef mark_m het volgende:
ik zou die arctic nemen,die is stiller en heeft aan elke zijde een 3punts bevestiging zitten ipv 1
Ik denk dat ik die Arctic ga nemen. Heeft iemand ervaring met deze koelers? Ik bedoel dan de 2500 versie.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
heb vandaag m'n vulcano 7 binnen gekregen (eindelijk). ik zal kijken of ik morgen een drupje arctic silver 2 kan regelen, dan post ik hier ffe m'n results.
bruut ding is het wel. huge en zwaar. geluid valt tot nu toe best mee (ffe stroom aangehangen) en ook als ik de sersor warm heig :D word is het nogsteeds geen straaljager ala m'n vulcano 2

Verwijderd

ik zou gaan voor de "zalman" cooler
die zijn het best!
en het stilst!

• Smarron
Op vrijdag 01 maart 2002 22:32 schreef weareborg het volgende:
heb vandaag m'n vulcano 7 binnen gekregen (eindelijk). ik zal kijken of ik morgen een drupje arctic silver 2 kan regelen, dan post ik hier ffe m'n results.
bruut ding is het wel. huge en zwaar. geluid valt tot nu toe best mee (ffe stroom aangehangen) en ook als ik de sersor warm heig :D word is het nogsteeds geen straaljager ala m'n vulcano 2
Ok, ik wacht wel af!
Op vrijdag 01 maart 2002 22:40 schreef neurolizer het volgende:
ik zou gaan voor de "zalman" cooler
die zijn het best!
en het stilst!
Heb je een review waar al deze koelers worden behandeld? Ik was eigenlijk van plan een keuze tussen bovenstaande 2 te maken, anders blijf ik aan de gang.

Ik bestel alles bij 1 winkel, vind het dan wat handiger om ook mijn CPU-koeler daar te halen. De Zalman kan ik daar niet kopen.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
arctic super silent 2500 review (Google)

Mooie review:
http://www.dansdata.com/coolercomp.htm#np60cs

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Een papst die niet op je moederbord kan :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Ik heb hier vandaag de 2500 in gezet.
Temperatuur ging drastisch omhoog (15 - 20 graden verschil met een Coolermaster HHC-001), maar ik hoor em zo goed als niet.
Voor stilte echt een top koelertje..

XBO: Michaël#3318

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 03:22 schreef Gianni Rombios het volgende:
arctic super silent 2500 review (Google)

Mooie review:
http://www.dansdata.com/coolercomp.htm#np60cs
Thanx, de review was erg groot, maar ik kon jammer genoeg niet echt wijs worden van al die conclusies. Ik heb nog even op Tom's Hardware gekeken en ga denk ik over tot de Noisecontrol Silverado. Daar komt die koeler erg goed uit de test, zowel als stille en als koeler.
Op zaterdag 02 maart 2002 03:36 schreef silentsnow het volgende:
Een papst die niet op je moederbord kan :?
Nee, deze past niet op mijn Asus A7V. Ik heb geen 4 gaatjes erop, dus dat gaat niet door ..
Op zaterdag 02 maart 2002 04:19 schreef Nefiorim het volgende:
Ik heb hier vandaag de 2500 in gezet.
Temperatuur ging drastisch omhoog (15 - 20 graden verschil met een Coolermaster HHC-001), maar ik hoor em zo goed als niet.
Voor stilte echt een top koelertje..
Dan gaat de Arctic zoieso niet door. Ik vind het niet erg dat de temperatuur wat op zal lopen, maar stressed hoger dan +/- 50 graden vind ik ook niet fijn.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

Phydomir

Dennis

Ik zie door de bomen het bos niet meer maar om er een heel nieuwe topic aan te wijden vink ook weer een beetje overdreven dus vraga ik het maar ff hier.

Ik wil dus in m'n kast 2 fans gaan plaatsten zodat de airflow beter wordt. Ik wil er dus een onderin die blaast en bovenin die zuigt.
Wat voor een fans kan ik hier dan het beste voor nemen?
Ik zat zelf te denken aan 2 simpele coolermaster case fans of is het beter om andere te gebruiken?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 13:07 schreef Phydomir het volgende:
Ik zie door de bomen het bos niet meer maar om er een heel nieuwe topic aan te wijden vink ook weer een beetje overdreven dus vraga ik het maar ff hier.

Ik wil dus in m'n kast 2 fans gaan plaatsten zodat de airflow beter wordt. Ik wil er dus een onderin die blaast en bovenin die zuigt.
Wat voor een fans kan ik hier dan het beste voor nemen?
Ik zat zelf te denken aan 2 simpele coolermaster case fans of is het beter om andere te gebruiken?
Als geluid je niks uit maakt, moet je gewoon 2 fans nemen die erg veel lucht kunnen verplaatsen.

Hier zie je een overzicht van allemaal soorten fans, gesorteerd op grootte. Ik ga zelf de Papst 8412 NGL halen, vanwege die zo stil zijn. De luchtverplaatsing is wel wat minder, maar ik geef nu de voorkeur aan stille fans.

Verwijderd

de vulcano nemen, zet er een papst op (en hij is lekker stil en koelt goed)

Zo heb ik het ook :)

Verwijderd

Ik heb hier een Arctic Super Silent 2000... heel stil en koelt best goed hoor.. TB1000@1200, max. 55 graden...

Die 2500 zou het dus beter moeten doen... 51/52 graden ofzo...

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Mocht je je keuze nog altijd niet gemaakt hebben, dan kan ik je de Taisol CGK760092 in ieder geval ook sterk aanraden. Heeft een 6cm fan van 4800rpm die echt weinig lawaai maakt (minder dan mijn 7200rpm schijven). Ik draai een Duron 1200 aan 1360 MHz en de temp is (idle) 37 °C. Mijn broer heeft dezelfde heatsink, maar op een XP1700+ en hij blijft hangen aan 38 °C (idle, maar in een betere kast dan de mijne).

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 18:25 schreef roelandstoter het volgende:
Ik heb hier een Arctic Super Silent 2000... heel stil en koelt best goed hoor.. TB1000@1200, max. 55 graden...

Die 2500 zou het dus beter moeten doen... 51/52 graden ofzo...
ik heb dus de TT v7
En mijn AMD XP 1800+@2000+ idle= 42 graden en stressed ongeveer 50

• sharkzor
Op zaterdag 02 maart 2002 18:39 schreef Metal-Kool4 het volgende:

[..]

ik heb dus de TT v7
En mijn AMD XP 1800+@2000+ idle= 42 graden en stressed ongeveer 50
zeker netjes. en geluid is zeker :z ?
morgen komt er iemand langs met arctic silver 2 :)
dan post ik wel m'n bevingen met de stock fan.

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 18:21 schreef Metal-Kool4 het volgende:
de vulcano nemen, zet er een papst op (en hij is lekker stil en koelt goed)

Zo heb ik het ook :)
Tja, zulke reacties lees ik vaak, een koeler kopen en er een Papst fan opzetten, maar ik ben niet zo technisch, dus koop liever een kant en klare. Behalve als het niet te moeilijk is, dan wil ik dat wel doen.

Kunnen jullie wat temperaturen posten met jullie stille koelers? Dan kan ik daar ook wat meer mee vergelijken.
Op zaterdag 02 maart 2002 18:29 schreef apa het volgende:
Mocht je je keuze nog altijd niet gemaakt hebben, dan kan ik je de Taisol CGK760092 in ieder geval ook sterk aanraden. Heeft een 6cm fan van 4800rpm die echt weinig lawaai maakt (minder dan mijn 7200rpm schijven). Ik draai een Duron 1200 aan 1360 MHz en de temp is (idle) 37 °C. Mijn broer heeft dezelfde heatsink, maar op een XP1700+ en hij blijft hangen aan 38 °C (idle, maar in een betere kast dan de mijne).
Zo, dat is een temperatuur die ik wel zie zitten, maar wat voor HD's heb jij dan? Mijn HD's hoor ik niet namelijk. Is die koeler echt wel zo stil ? 4800 rpm lijkt me nogal wat aan de hoge kant voor koelers die weinig geluid maken.

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Ik heb ook een Vulcano7 op me XP 1800+ zitten...goede koeler dat zeker..maar topic starter..als ik naar je specs kijk en naar het feit dat je stilte wilt, is een vulcano7 dan niet te zwaar voor je proc :? Een cpu-koeler met minder db kan die 1030 toch ook wel goed koelen :?

edit:

op 5000rpm zit de Vulcano 7 op 39db

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 20:18 schreef TheBoneCollector het volgende:
Ik heb ook een Vulcano7 op me XP 1800+ zitten...goede koeler dat zeker..maar topic starter..als ik naar je specs kijk en naar het feit dat je stilte wilt, is een vulcano7 dan niet te zwaar voor je proc :? Een cpu-koeler met minder db kan die 1030 toch ook wel goed koelen :?
Suggesties? Ik hoor ze dan graag!

Wat mijn eisen wel zijn, is dat ik mijn CPU wel onder de 50 graden wil houden stressed. En dat hij zeker minder geluid moet maken dan mijn Coolermaster DP5-6I11A.

Op Tom's Hardware is de Noisecontrol de stilste en houdt hij de CPU op 37 graden. Ik heb even die resultaten in een Excel-bestandje gekopieerd.
HIER kun je alles zien. De Noisecontrol is echt de beste volgens mij.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Check mijn site

misschien wat voor jou

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 20:32 schreef CrashOne het volgende:
Check mijn site

misschien wat voor jou
Een huisje ?? ;)

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 20:13 schreef Smarron het volgende:

[..]

Tja, zulke reacties lees ik vaak, een koeler kopen en er een Papst fan opzetten, maar ik ben niet zo technisch, dus koop liever een kant en klare. Behalve als het niet te moeilijk is, dan wil ik dat wel doen.

Kunnen jullie wat temperaturen posten met jullie stille koelers? Dan kan ik daar ook wat meer mee vergelijken.
Dat is echt niet moelijk.
De papst is een 80x80 cm, en die standaard op de TTV7 zit is ook een 80x80..... dus het is alleen 4 schroefjes los maken > andere kooler eropzetten > schroefjes weer vastdraaien en klaar.
Echt heeel simpel, mijn broertje kan dat zelfs nog wel.

En dan is eht geloof ik maar 32db.
Zo vind ik het de perfecte kooler :)

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
[quote]

Suggesties? Ik hoor ze dan graag!
[/quote]

Vulcano 3 misschien :? heeft een 22cfm en een 28db met een rpm van 4500...maar hoe koel hij jou cpu houdt weet ik nie...misschien dat er tweakers zijn die ervaringen hebben met deze koeler en bijbehorende cpu :? :?

• Smarron
Op zaterdag 02 maart 2002 20:35 schreef Metal-Kool4 het volgende:

Dat is echt niet moelijk.
De papst is een 80x80 cm, en die standaard op de TTV7 zit is ook een 80x80..... dus het is alleen 4 schroefjes los maken > andere kooler eropzetten > schroefjes weer vastdraaien en klaar.
Echt heeel simpel, mijn broertje kan dat zelfs nog wel.

En dan is eht geloof ik maar 32db.
Zo vind ik het de perfecte kooler :)
Aha, dan ga ik denk ik voor wat mini knutselwerk. Welk type Papst-fan moet ik daarvoor gebruiken ?

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:27 schreef Smarron het volgende:

[..]

Aha, dan ga ik denk ik voor wat mini knutselwerk. Welk type Papst-fan moet ik daarvoor gebruiken ?
Ik heb zelf deze erop:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=51

Maar hier staan een helehoop koolers......(je moet gewoon 1 hebben met weinig DB en met veel Luchtverplaatsing. :)
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=6

• sharkzor
ik heb net die vulcano 7 erop gezet met de stock fan.
ik sta nu te }:O en draai 44/45 graden op 3800 toeren. zal misschien nog wel oplopen want hij staat net 30min aan.
geluid valt best mee. geen vulcano 2 gejank die op 4500 toeren liep. de rest van m'n kast maakt meer geluid dus daar ga ik denk ik eerst wat aan doen.

tip voor degene die een vulcano 7 gaan kopen: gebruik metaal poets f zo om het oppervlak te lappen. en haal natuurlijk eerst het zwarte vlakje eraf met cif en op het laatst ontvetten met aceton.
het koper glimt nu helemaal *D
daarna eerst de koperen core inwassen met arctic silver en hetzelfde met de core doen. let op, een heeeel dun laagje gebruiken!

• Smarron
Op zondag 03 maart 2002 10:53 schreef Metal-Kool4 het volgende:

Ik heb zelf deze erop:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=51

Maar hier staan een helehoop koolers......(je moet gewoon 1 hebben met weinig DB en met veel Luchtverplaatsing. :)
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=6
Ok, dan koop ik toch de TT V7 of de Arctic. Maar als ik de specs bekijk van beiden:
http://www.thermaltake.com/v7.htm
http://www.arctic-cooling.com/arctic/produkte.html
Dan lijkt het alsof de Arctic stiller is, omdat deze veel minder omwentelingen maakt. Ik zet er dan een Papst-fan op, maar volgens mij is de heatsink van de Arctic dan beter dan die van de V7, of heb ik dat dan weer verkeerd?

edit:

Sorry, foutje, de V7 is beter. Dat heb ik dan nu besloten ... eindelijk :)

Dan zit ik alleen nog met de fans:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.angenois/Papst.jpg

Welke moet ik nemen? Het geluidsverschil is nihil, maar de 8412 NGML die 2dB luider is, maakt wel 2000 omwentelingen. Volgens mij hoor je het verschil niet eens tussen 17 en 19dB. Dus als ik moest kiezen tussen de 8412 NGML en de 8412NL dan wordt het de 1e.

Maar de 8412 NGL is zelfs maar 12dB! Het wordt dus een keuze tussen de 8412 NGL en de 8412 NGML. Wie kan mij helpen daarin een keuze te maken?

De 8412 NGL voor de stillere, de 8412 NGML voor degene die het beste koelt ?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb gister ook de vulcano 7 gehaald ,echt 5x zo groot als me vorige koeler en mooi dat ie is :9~

Ik heb hem nog niet echt supergetest ,maar mijn cpu is 31C , duron 700@770 en ik heb net een paar benchmarks gedraait en hij werd op zijn hoogst 37C.

• Smarron
Op zondag 03 maart 2002 13:44 schreef Bartjuh het volgende:
Ik heb gister ook de vulcano 7 gehaald ,echt 5x zo groot als me vorige koeler en mooi dat ie is :9~

Ik heb hem nog niet echt supergetest ,maar mijn cpu is 31C , duron 700@770 en ik heb net een paar benchmarks gedraait en hij werd op zijn hoogst 37C.
Zozo, dat is erg relaxed. Hoe staat het verder met je fans enzo? Welke en hoeveel heb je erin zitten?

Wat was de temperatuur met jou vorige koeler en welke koeler had je erin zitten ?

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Is zo'n V7 aan te raden voor m'n xp 1600+ als ik die als 1800+ wil laten lopen.
Ik heb er nu een coolermaster op zitten en die wordt stressed zo'n beetje 54 graden (als ik uhm gewoon als 1600+ laat lopen).
Het maakt niet uit of ie veel lawaai maakt wat op den duur wil ik toch isolatie materiaal in m'n kast gaan maken zodat hij stiller wordt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Smarron
Ik heb zojuist de Volcano 7 :) besteld, daar ga ik de Papst 8412 N/2GML (19dB) opschroeven.
Verder heb ik nog 3 fans besteld, de Papst 8412 N/2GL voor beneden en bovenin mijn PC. Deze maken maar 12dB aan geluid! Volgens mij moet ik de PC dan wel een stukje stiller krijgen.

Ik zal nog wel posten of de PC inderdaad een stuk stiller is geworden en wat de temperatuur van mijn AMD'tje is, idel en stressed.

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 15:55 schreef Phydomir het volgende:
Is zo'n V7 aan te raden voor m'n xp 1600+ als ik die als 1800+ wil laten lopen.
Ik heb er nu een coolermaster op zitten en die wordt stressed zo'n beetje 54 graden (als ik uhm gewoon als 1600+ laat lopen).
Het maakt niet uit of ie veel lawaai maakt wat op den duur wil ik toch isolatie materiaal in m'n kast gaan maken zodat hij stiller wordt.
perfect aan te raden :)
Hij werkt zelf super op mijn AMD XP 1800+@2000+

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Op maandag 04 maart 2002 18:17 schreef Metal-Kool4 het volgende:

[..]

perfect aan te raden :)
Hij werkt zelf super op mijn AMD XP 1800+@2000+
toevallig wat temps. zodat ik een beetje kan vergelijken.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[quote]Op zaterdag 02 maart 2002 20:32 schreef CrashOne het volgende:
Check mijn site

Ik word een beetje duizelig van die site van jou ;)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Je kan misschien ook een Coolermaster HHC-001 kopen voor 46 euro. Het is niet 1 van de stilsten maar schijnt wel heel erg goed te koelen :)

iStockphoto

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zondag 03 maart 2002 14:44 schreef Smarron het volgende:

[..]

Zozo, dat is erg relaxed. Hoe staat het verder met je fans enzo? Welke en hoeveel heb je erin zitten?

Wat was de temperatuur met jou vorige koeler en welke koeler had je erin zitten ?
Temperatuur met me vorige koeler was idle zo'n 55 C en stressed 64 C.
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/socket/map/dp5-5g11.jpg
Dit kleine prutteldingetje :r had ik er eerst in zitten ,ik ben echt blij dat ik eraf ben.

Ik heb verder maar 2 casefans. 1 intake en 1outtake in de voeding.

Verwijderd

arctic natuurlijk .. volcano's only produce heat ! :D

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 04 maart 2002 22:57 schreef Skizmo het volgende:
arctic natuurlijk .. volcano's only produce heat ! :D
Bij mij presteerd die vulcano anders aardig goed.
Ik zou iig geen arctic nemen als je nog van plan ben een raampje in je pc te stoppen ,die arctic ziet er niet uit :r

• Smarron
Zo, ik heb inmiddels mijn Volcano erop zitten. Ik dacht, ik post nog even een reactie. Ik heb de Papst 8412 N/2GL fan erop gezet. Jammer genoeg heb ik mijn andere fans nog niet binnen. Maar mijn temperatuur:

CPU: 40 graden(idle), 50 graden (stressed)
Mobo: 26 graden (idle), 31 graden (stressed)

Het geluid is iets afgenomen, maar mijn overige fans produveren nog aardig wat geluid, ook mijn Zalman-voeding lijkt schuldig te zijn.

Nog even afwachten op de andere fans en dan maar eens met isolatiemateriaal aan de slag. Moet dat ding echt muisstil krijgen!

Pagina: 1