Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Sorry guys voor de "vloek" maar ik had er toch ff een vraagje over. Waarom iz het woord "godverdomme" een vloek terwijl je met dit woord nie meer dan god verzoekt om jou te verdoemen (god verdoem mij)? Je vraagt duz om een straf. Duz als ik zou zeggen "God straf mij" dan zou dat eigenlijk dezelfde impact moeten hebben. Het speelt nu al een tijdje bij me en ik kom er nie uit. Ik zelf vind het btw ook nie prettig klinken als iemand het zegt maar dat neemt nie weg dat ik niet uit het woord enige godslastering kan filtreren.

Het zal waarschijnlijk vast wel in 1 van de andere "god"topics behandeld zijn, maar dan moet ik 100 topics a 1000 pagina's doorzoeken duz doe ik dat maar nie:P

reality is for people with no imagination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Omdat het gewoon slordig uitgesprokken oud Nederlands is. Het komt van God verdoeme hem. Spreek dat snel uit (godverdomUM) en je krijgt de moderne vloek. Net zoiets als de 'pleuris', dat komt van pleuritis. Kolerelijer is cholera lijder. Als je echt kwaad bent let je niet zo heel erg op de juiste uitspraak :) Maar de echte vloek mag je ook niet gebruiken omdat het ijdel (zinloos of fout) gebruik is van de naam van God. Die mag je niet lastig vallen met je eigen fouten als een klap met een hamer op je duim :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
wil ik wel effe op reageren..
ik ben christen..dus ik een beetje waar ik over praat..
De bijbel spreekt hierover het volgende..
JE hebt God, je hebt satan..(the opposite)
je leeft naar datgene wat je spreekt (het is wetenschappelijk bewezen dat als je vroeger slecht over jezelf sprak, vaak betekend dat je een slecht eigenbeeld hebt..gek genoeg heeft dat dus invloed)..
God zal je nooit verdoemen..zorgt satan wel voor..God's naam lasteren is Zijn naam op een dusdanige wijze gebruiken dat ongepast is...als je het niet over God wilt hebben, noem Zijn naam dan niet..ik loop ook niet de hele dag door het huis te lopen en te zeggen...moeder..(en loop straal door als ze antwoord)...moeder...moeder..moeder...moeder...moeder..moeder...
en moeder maar antwoorden...

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 08-07 12:25
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het komt van God verdoeme hem. Spreek dat snel uit (godverdomUM) en je krijgt de moderne vloek[/quote]Het is gewoon 'godverdomme' uitgesproken god-ver-dom-me. Oftewel god verdoem MIJ en hiet hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een etymologisch onderzoekje doen dan maar?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 08-07 12:25
lijkt me nogal logisch niemand die dit zegt:
godverdommum

Ik zeg (ik zeg het eik nooit maar het idee):
godverdommu

Ik zeg die m er nooit achter aan en dat zegt niemand erachter aan
en mu=me (fonetisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10365

Als er een god zou bestaan, waar slaat het op dat je em niet zou mogen lastigvallen??..

"Maar de echte vloek mag je ook niet gebruiken omdat het ijdel (zinloos of fout) gebruik is van de naam van God. Die mag je niet lastig vallen met je eigen fouten als een klap met een hamer op je duim"

Wat een gelul dat geloof.. ik begrijp gewoon niet dat mensen in sprookjes geloven... Ik ben nu heel erg sterk ik m'n uitspraken, maar op mij komt het gewoon zo over... Ik heb respect voor eenieder die een geloof heeft, maar zelf vind ik het grootse onzin...
Pagina: 1