[WK] Radiator Kleine Koper of Grote Alu ?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:14
(Ja ik heb de search gebruikt maar geen bevredigend antwoord gevonden)

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockershideout.com/images/radiator/shroud.gif

6"x6" = 15.24x15.24 cm

of
Afbeeldingslocatie: http://www.nmy.dds.nl/got/radiator.jpg

12" x 5" = 30,5 x 12,7 cm

Koper wisselt warmte beter maar meer oppervlak ook.
Welke zal beter koelen?
Ik weet het niet zeker! maar ik denk zelf de alu.

Voor inbouwen maakt het niet veel uit, kan beide.
Vraag is ook nog geluid, denk 2x120mm op 7Volt stiller is dan 1x120 op 12V op die koperen.

DUS...iemand ervaring of een mening hierover?

P.S. Begin aub niet over waarom INbouwen, daar loopt al een topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

offtopic:
Lo sjors :)

Ik denk dat je het het beste kan combineren met je waterblok. Heb je een alu blok, neem dan de alu radiateur. Heb je een koperen blok, neem dan de koperen radiateur..

Welke het beste zal koelen, ik denk eerlijk gezegd de alu, maar dat is ook omdat je daar 2 120mm's op kwijt kan. Zonder fans denk ik dat de koperen het iets beter doet. Waarom ik dat denk.......... geen flauw idee :P

edit:

Die koperen radiateur, waar komt die ergens vandaan/wat is het er voor 1???

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Lo Marcel :)

Ik heb dit waterblok en dat is grotendeeld koper maar een alu bovenkant.

Ik heb er veel over gelezen en Koper en Alu gaan best goed samen als je demi+water wetter gebruikt.

Ik heb nog een scooter radiator liggen maar die is krom.
Ik post wel een foto vanavond, volgens Nostra kan ik 'm wel rechtbuigen (maar die heeft 'm nog niet gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29630

Neem de koperen. Niet zozeer omdat het van koper is, maar die RAD is beter dan die van Alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Het beruchte Z4 waterblok is dat toch??

Verder is bij dat blok het alu gedeelte geanodizeerd ofzoiets (weet niet of ik het goede woord heb gebruikt).

Waar dat op neerkomt is dat je het in combinatie met koper kan gebruiken zonder problemen. Neem je nu de alu radiateur krijg je nog die problemen. Waterwetter helpt wel wat, maar houd volgens mij niet alles tegen.

Dus ik denk/vind dat je beter voor de koperen radiateur kan gaan.

[ff pesten]
Voor het inbouwen is die kleine ook mooier imho. Die kan je achterin boven je voeding maken, terwijl die andere eigenlijk wel plat bovenin moet komen.
[/ff pesten]

edit:

Ben je trouwens voor de intel P4 gegaan, of toch voor een XP 2000+ ofzo?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Op vrijdag 01 maart 2002 15:29 schreef Aico het volgende:
Neem de koperen. Niet zozeer omdat het van koper is, maar die RAD is beter dan die van Alu.
Onderbouwing graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Die koperen heb ik ook ... Hij koelt in dezelfde setup beter dan deze grotere alu... Het temperatuursverschil is ongeveer 3-4 graden (niet zo veel) en ik heb tevens het idee dat die koperen de warmte ietsje sneller afvoert.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Op vrijdag 01 maart 2002 15:30 schreef TD-DMZ het volgende:
Het beruchte Z4 waterblok is dat toch??
Ja
Verder is bij dat blok het alu gedeelte geanodizeerd ofzoiets (weet niet of ik het goede woord heb gebruikt).

Waar dat op neerkomt is dat je het in combinatie met koper kan gebruiken zonder problemen. Neem je nu de alu radiateur krijg je nog die problemen. Waterwetter helpt wel wat, maar houd volgens mij niet alles tegen.

Dus ik denk/vind dat je beter voor de koperen radiateur kan gaan.
Hmmmm...dat is wel zo!
[ff pesten]
Voor het inbouwen is die kleine ook mooier imho. Die kan je achterin boven je voeding maken, terwijl die andere eigenlijk wel plat bovenin moet komen.
[/ff pesten]
Bij Chieftec gaat dat wat lastig, mijn voeding staat nu vertikaal maar ik moet nog zo'n andere plaat regelen dattie kan liggen, dan zou het EVT kunnen maar wel krap.

Ik ben toch van plan om 'm in het plafond te bouwen.
Ben je trouwens voor de intel P4 gegaan, of toch voor een XP 2000+ ofzo?
P4, AMD is nu nog gewoon te gevoelig voor doorfikken, afbreken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Hmmmmmmmm. AMD brokkelt niet meer af hoor. Ik heb hier nog geen 1 afgebrokkelde XP core voorbij zien komen iig.

Ik denk trouwens dat als je voeding ligt, dat die koperen rad. er makkelijk past. Ik heb een HX08 en daar zit mijn black ice ook boven mijn voeding. Paste precies (na een uurtje dremelen :) ).

Maargoed je hebt dus de p4 al? of niet? Als je hem al hebt, wat voor 1tje is het :?

edit:

Doorfikkende AMD's heb je alleen als je koeling er niet goed op zit, of helemaal niet op zit. Met jou z4 blokkie en een hoop water komt dat dus wel goed.

En P4's kunnen ook doorfikken volgens mij, check dit topic maar:
[topic=426494/1/25]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Eigenlijk moet je waterkoeling overal hetzelfde metaal hebben, of chemische reacties en stroomvorming te voorkomen.
Dus: kopere waterblok -> kopere radiator
alu waterblok -> alu radiator.

Uiteindelijk geldt voor vrijwel elk waterkoeling systeem dan "een" radiator een stuk beter is dan "geen" radiator, maar dat het soort, merk, type en grootte weinig uitmaakt voor de uiteindelijke temperatuur van je processor (niet je water).

BTW, wat betreft 2 120mm fans op 7v ipv 1 op 12V... als 2 betekent "stacken", dan kan je beter 1 op 12v nemen, want dat is nog stillen dan ook. Stacken van fans geeft over het algemeen veel herrie en weinig extra luchtverplaatsing...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op vrijdag 01 maart 2002 15:42 schreef GarBaGe het volgende:
Eigenlijk moet je waterkoeling overal hetzelfde metaal hebben, of chemische reacties en stroomvorming te voorkomen.
Dus: kopere waterblok -> kopere radiator
alu waterblok -> alu radiator.

Uiteindelijk geldt voor vrijwel elk waterkoeling systeem dan "een" radiator een stuk beter is dan "geen" radiator, maar dat het soort, merk, type en grootte weinig uitmaakt voor de uiteindelijke temperatuur van je processor (niet je water).
Ben ik het mee eens.
BTW, wat betreft 2 120mm fans op 7v ipv 1 op 12V... als 2 betekent "stacken", dan kan je beter 1 op 12v nemen, want dat is nog stillen dan ook. Stacken van fans geeft over het algemeen veel herrie en weinig extra luchtverplaatsing...
Ik bedoelde 2 fans naast elkaar aangezien dat kan bij die radiateur.
Het stacken van fans zijn de meningen over verdeeld. Ik heb 2 120mm's gestackt als intake fan onderin mijn kast en ja die produceren een hoop herrie, maar blazen zo toch harder dan als je ze boven elkaar plaatst. (heb ik getest). Het geeft idd een hoop herrie, maar ik heb een delta 120mm op me rad zitten, dus die 2 andere 120 mm's hoor ik toch niet :) *D B-)

edit:
[quote]
Op vrijdag 01 maart 2002 15:26 schreef Gman het volgende:
Ik heb nog een scooter radiator liggen maar die is krom.
Ik post wel een foto vanavond, volgens Nostra kan ik 'm wel rechtbuigen (maar die heeft 'm nog niet gezien).
[/quote]

Rechtbuigen??? Ik kan me herinneren dat Joe (ron) zijn radiateur krom had door wat valpartijen enzo, maar die was dus echt niet recht te maken meer. En volgens mij zijn die scooterdingen ook altijd van alu, dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me wel aangezien alu een stukkie lichter is dan koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Hij is van alu/gietijzer.
Ik probeer het gewoon, hij is nu niet bruikbaar omdat ie te breedt is en het is zowiezo niet mooi.

Koper en Alu mixen moet goed gaan met waterwetter.
Ik heb genoeg positieve reacties hierover gelezen!

Wel raar dat het voor je cpu temp niet uitmaakt maar wel voor je water temp :?
Koeler water = koeler waterblok = koelere cpu...moet gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mbt tot die 2x op 7v of 1x op 12v, raad ik de 2x op 7v aan. Ik heb zelf 2x een radiator erin zitten, haaks op elkaar.

Op 12v maken fans behoorlijke herrie. op 7 volt hoor ik mn "gewone" 8cm erbovenuit, dus behoorlijk stil.

Jou geval toch iets anders, maar raad je toch de 12v af. Een beetje 12cm cooler (ik heb ystech, dacht 130cfm) maken echt herrie.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Oppervlak is de bepalende factor.

Een alu rad met een >10% groter oppervlak dan een koperen rad zal beter presteren dan de koperen rad.

Hier kwam het onderste plaatje niet door, dus ik heb je alu rad niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05

Epsilon

ik zou in dit geval voor de alu gaan, omdat je daar makkelijk 2x 120mm fan op kan maken.

Die koperen rad is een beetje aan de zwakke kant zo te zien, veel doorstroom weerstand en niet eens zo veel vinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik heb nog even gezocht op het net, en kwam up de pagina van "US Radiators". Daar staan de volgende lapjes tekst (het is allemaal gericht op auto radiatoren):
We've learned, for example, that core design has more bearing on temperature drop than material (copper- brass verses aluminum). We've also learned that 2 rows of 1-1/4" aluminum tubes had only a 3-degree advantage over 4-rows of 1/2" brass tubes at 65 m.p.h and a 2-degree disadvantage at idle. Given the added core thickness of the aluminum radiator we had expected a greater temperature drop...but, it wasn't there
Our test of similar core designs proves conclusively that aluminum radiators offer no real temperature drop advantage over copper and brass. On the other hand, aluminum radiators weigh about 2/3rds as much as copper and brass units and if your racing, that 9 to 12 pound difference could be real important.
Using their state of the art wind tunnel and cooling system simulator, U.S. Radiator has determined that "core design", and not material (copper vs. aluminum). and "adequate air-flow" are the most important aspects for obtaining maximum coolant temperature drop from radiator inlet to outlet.
Hier kwam ik deze opmerkingen tegen:
Despite the function of a radiator is cooling the fluid in it, the fact that a metal has better heat transfer rate than another does not mean, I think, that a radiator made from this metal is better. We should have in mind not only that heat transfer is affected by the wall width. If the radiator design were the same then the copper (brass) would be superior.
Je zou dus kunnen concluderen dat :

-Ontwerp sterk bepalend is (luchtstroom, oppervlak)

-Materiaal er toe doet als de radiators verder hetzelfde zijn, in het voordeel van koper.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Bedankt voor het opzoeken!
Op vrijdag 01 maart 2002 17:34 schreef FreeRider het volgende:
Je zou dus kunnen concluderen dat :

-Ontwerp sterk bepalend is (luchtstroom, oppervlak)

-Materiaal er toe doet als de radiators verder hetzelfde zijn, in het voordeel van koper.
Dat koper beter is bij hetzelfde design wist ik al, da's logisch.
Maar deze 2 zijn anders.

Damn ik weet nog niet wat ik moet doen nu (8>
Najah ik duik de schuur wel ff in.
Dit is m'n huidige radiator.
Voor 35,- piek gekocht.
*update* Die is echt stuk, geen beweging in te krijgen.
Misschien met een hele brede bankschroef of ijzeren plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 01 maart 2002 15:34 schreef Gman het volgende:

[..]

Onderbouwing graag!
Het water wordt beter verdeeld met de koperen RAD, dus zal de watertemp hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan die van Alu. En 1 FAN is genoeg om een RAD te koelen. Ook op 7V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Bedoel je niet warmte wordt beter verdeeld?

Waarschijnlijk neem ik toch de alu, deze past namelijk zo gruwelijk goed in mijn kast :9~
En het is denk ik toch de stilste en koelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Wooooot, die scoot rad. is nog veel krommer dan die van joe......

[ontopic]
Hmmm, als je dus geen problemen krijgt met de materiaal verschillen kan je dus idd beter voor de alu gaan aangezien die een groter koeloppervlak heeft. Dat is iig mijn conclusie uit de bovenstaande verhalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16219

Ik ga heb die koperen ook , maar bij mij passen der 4 92mm fans op . Maar ik denk dat ik em ga verkopen met 4 92mm Papst 24V op en een Black-Ice II of Black-Ice Extreme ga kopen . Staat mooier in mijn Lian Li case en dan moet ik niet zo extreem gaan hakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

hmm welke is beter dan, blackice2 of blackice1 extreme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BlackIce Extreme , maar deze is nog niet te koop . Is in feite een dikke Black Ice 1 maar geeft meer af dan een Black Ice II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de Black Ice 2 kunnen 2 fans op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
En die zijn te koop @ DangerDen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Het is de alu geworden!
Met water wetter en een stukje messing of zink ergens in het systeem moet het goed gaan.

Messing of Zink gaat dan oxideren/corroderen ipv de radiator/koelblok.

Helemaal vergeten dat coolance de radiator ook bovenin inbouwt :)
http://koolance.com/media/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GODVER , komt die Xtreme er leuk enkel met 1/2" fittingen en ik heb een volledig sys met 3/8" . Kan ek weer lekker met verloopstukken gaan klooien ... . Of zou 3/8" siliconenslang over 1/2" gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Op zaterdag 02 maart 2002 11:25 schreef real_raichu70 het volgende:
BlackIce Extreme , maar deze is nog niet te koop . Is in feite een dikke Black Ice 1 maar geeft meer af dan een Black Ice II
heb je een onderbouwing of feitelijke resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 09 maart 2002 00:16 schreef SiQDiZ het volgende:

[..]

heb je een onderbouwing of feitelijke resultaten?
www.hwlabs.com , zou je zelf al mogen gekeken hebben eigenlijk
Pagina: 1