• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 17:51
Was ff benieuwd waarmee je dat doet. Ikzelf gebruik een brille(n)doekje.
In het begin nog wel eens wat anders gebruikt, beetje dom.

Als iemand iets weet wat beter is, post het dan ook ff, tegelijk met het prijskaartje :)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-02 09:13
Met een wattestaafje met wat pure alcohol moet het lukken. Stom... dacht aan cdspeler lensje.

Ehh... dan kan het met een wattestaafje met ammoniak (tegen vette vingers (en stof))

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 17:51
Gister was ik de maan aan het fotograferen, buiten, en dan kom je er achter dat je lens vlekken heeft. Dan heb je niet direct een wattenstaafje en alcohol bij de hand.

Ammoniak? Da's wel erg agressief!

genoeg stof voor een leuke discussie! :9

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Brillendoekje ja, Euroland heeft lekker goedkope :)

Verwijderd

ja dat lijkt mee een nadeel vet op je lens:((

merk het af en toe wel eens aan me pc scherm CRT

is ie vet probeer je schoon temaken lukt moeizaam moet je nagaan bij een digicam

1 krasje en je kan je fototoestel op de schroothoop gooien of een andere lens kopen :(

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Loop een fotozaak binnen zou ik zo zeggen. En daar raden ze je dan een speciaal lensdoekje aan.

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 13:32

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Zelfde als waar ik mn monitor mee schoonmaak: micro-vezel doekje.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

indien mogelijk altijd een UV opschroef lens gebruiken, komen daar krassen op dan koop je gewoon nieuwe uv lens :)

ik gebruik van die pc reinigingsdoekjes zonder alcohol om m'n lens schoon te maken

ik heb ook zo'n kwast-geval ding met van die zachte haartjes
dat is om stof van je lens af te blazen/vegen
(zo'n klein apparaatje waar je in kan knijpen zodat er door de haartjes lucht geblazen wordt en het stof verdwijnt)

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

je moet gewoon een droog brillendoekje gebruiken...

zeker niet doen met chemische of zure middelen (amoniak e.d.), want dan beschadigd de coating van de lens (en het lcd-scherm) --> zelfde met monitoren...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb pas voor de eerste keer mijn lens schoongemaakt, en toen heb ik dat gedaan met het zakje/brillendoekje van mijn zonnebril. En dat ging perfect, je hoeft nix nat te maken, en ook vette vingers gingen er makkelijk vanaf.
LCD-schermpje ging er ook goed mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1015060530

Verwijderd

Ik maak mijn les gewoon altijd schoon met een lenzendoekje (te koop bij fotowinkels), werkt goed en ze zijn niet duur.

• scher
  • Laatst online: 15:11

scher

(b)ikker

Gelezen op www.kodak.com:
Maak de lens en het LCD-scherm als volgt schoon:

Blaas zachtjes op de lens of het LCD-scherm om stof en vuil te verwijderen.

Bevochtig de lens of het LCD-scherm door er licht op te ademen.

Veeg de lens of het LCD-scherm voorzichtig schoon met een zacht, niet-pluizend doekje of onbehandeld lensreinigingsdoekje.

Gebruik geen reinigingsoplossingen, tenzij deze specifiek voor cameralenzen zijn bestemd. Veeg de cameralens of het LCD-scherm niet schoon met een chemisch behandeld brillendoekje. Dit kan krassen op de lens veroorzaken.

Veeg de buitenkant van de camera schoon met een zuiver, droog doekje. Gebruik nooit schuurmiddelen of organische oplosmiddelen op de camera of delen ervan.

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik ben gewoon een fotozaak binnengelopen en vroeg om iet waarmee ik de lens van mn digicam schoon kon maken. Gewoon zo'n doekje van 2,50 1x vegen en je lens is weer schoon! :)

• scher
  • Laatst online: 15:11

scher

(b)ikker

Even een vraagje over het verwijderen van het stof, weet iemad hoe zo'n kwastje heet met aan andere kant een knijppompje waarmee je lucht door het kwast gedeelte kan blazen. En natuurlijk waar je het kan kopen?

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Geen idee hoe dat kwastje heet maar ik heb zelf een setje hier thuis liggen met zo'n kwastje en een pakje reinigingsdoekjes voor lenzen. Een paar jaar geleden gekocht bij een fotozaak voor iets van 5-10 gulden.

Dus loop een fotozaak binnen en vraag naar de middelen die ze in huis hebben om een lens mee schoon te maken.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

YellowCube

Wait...what?

een UV (0) filter is inderdaad ideaal...je lens wordt niet vies en als het filter vies is gooi je het gewoon ff in een soppie of van mijn part in de afwasmachine.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Toen ik vorige zomer in de VS was, hing daar in ieder hotel een multipurpose doekje, volgens mij microvezel.. ideaal voor schoenen, lenzen, brillen, etc. Werkte prachtig! Helaas kwam ik daar vrij laat achter en heb ik er niet een stel verzameld. Maar goed, misschien een tip voor vakantiegangers :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

scher schreef op 23 juni 2003 @ 15:20:
Even een vraagje over het verwijderen van het stof, weet iemad hoe zo'n kwastje heet met aan andere kant een knijppompje waarmee je lucht door het kwast gedeelte kan blazen.
[tromgeroffel] Een blaaskwastje! [/tromgeroffel] :)
En natuurlijk waar je het kan kopen?
Fotozaak, 2 Euro.

Zoef

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 22:24:
Toen ik vorige zomer in de VS was, hing daar in ieder hotel een multipurpose doekje, volgens mij microvezel.. ideaal voor schoenen, lenzen, brillen, etc. Werkte prachtig! Helaas kwam ik daar vrij laat achter en heb ik er niet een stel verzameld. Maar goed, misschien een tip voor vakantiegangers :)
IK gebruik van die fiberdoekjes voor het reinigen van de glasplaten in kopieermachines, die werken perfect, ook voor het LCD en andere delen van de camera. Maar helaas is mijn voorraad ook bijna op.

Verder heb ik ook nog een Hama lenspen en een UV filter. Je kan nooit zuinig genoeg zijn op je camera.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Lenzendoekjes die je in het wasmachine kan wassen. Je kan ook een pakje papierenlenzen/brillendoekjes krijgen met 'reinigingsmiddel'. Deze zijn maar 1 keer te gebruiken. Ik gebruik alleen maar dat ene lenzendoekjes en het blaaskwastje.

Vet krijg je trouwens niet helemaal weg. Als je een ronde poetsbeweging maakt, zie je dat terug in de felle zon. Kortom, vet wordt minder, maar je wrijft als het ware toch vet over de lens waardoor er altijd een laagje op blijft zitten. Dit is niet door de eigenlijke lens waarneembaar, dus een tip...blijf niet wrijven in de hoop je NIKS meer ziet, er zal altijd iets van 'strepen' of 'wrijfbewegingen' blijven zitten.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 12:13

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

blaaskwastje voor grove werk en speciaal doekje voor als het echt vettig is

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1