Toon posts:

[DTP] Kleurinstellingen photoshop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds Photoshop 6 heb ik nogal wat problemen met de nieuwe kleurinstellingen. Ik zet alles uit als ik voor het web bezig ben, en dat gaat dan ook perfect. Voor drukwerk ik gebruik ik 'standaardinstellingen voor drukwerkvoorbereiding Europa'. Wat over het algemeen wel een redelijk resultaat geeft. Weinig kleurverlies bij omzetting naar CMYK.

Maar ik ben momenteel bezig met een ontwerp met veel zacht rode/gele/oranje tinten. Aangezien 't een stressjob was ben ik vergeten de kleurinstellingen weer op Europa te zetten. Als ik het ontwerp nu omzet dan doen de kleuren pijn aan je ogen. AdobeRGB maakt er echt een puinhoop van. Maar het is maar een RGB profiel. Photoshop heeft me weer onzeker gemaakt omtrend de kleurinstellingen :(

Nu was ik benieuwd naar de ervaringen van anderen in de reclamebranch. Welke kleurprofielen gebruiken jullie. Hoe bevallen die. Etc. Voornamelijk met betrekking op Photoshop 6.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Photoshop is überhaupt geen geschikt DTP programma. Advies: Gebruik het programma wat de drukker prefereert. In veel gevallen is dat QuarkXpress of InDesign. Als je die programma's niet ter beschikking hebt, kun je het ook in Illustrator proberen.

Maar nogmaals, Photoshop is ècht niet geschikt voor DTP werk.

Bel btw zowieso even met de drukker om een aantal puntjes als stansmes, snijrandjes, marges, formaten en kleuren door te spreken. Even bellen is beter, omdat je daar een hoop "achteraf" gezeik mee kunt voorkomen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe 't DTP werk ook niet in Photoshop, maar het achtergrondje. Voor de opmaak gebruiken we hier nog steeds QuarkXpress 3. Weinig kleurbeheer daar dus.

Verder gaat het altijd goed, op digitaal drukwerk na. Dat blijft een ramp. 't nadeel nu is dat ik de goede kleuren heb zonder kleurinstellingen en zodra ik dat verander de kleuren niet meer om aan te zien zijn.

• Willem
XAQT___:
Ik doe 't DTP werk ook niet in Photoshop, maar het achtergrondje. Voor de opmaak gebruiken we hier nog steeds QuarkXpress 3. Weinig kleurbeheer daar dus.

Verder gaat het altijd goed, op digitaal drukwerk na. Dat blijft een ramp. 't nadeel nu is dat ik de goede kleuren heb zonder kleurinstellingen en zodra ik dat verander de kleuren niet meer om aan te zien zijn.
Dat ligt vaak aan je monitor instellingen c.q. calibratie. Ga daar eens een beetje mee stoeien zou ik zeggen. En vraag -uiteraard- voordat er opdracht word gegeven tot drukken, even eerst een drukproef.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Begin zowiezo nooit in RGB als je drukwerk moet maken. Omzetten zuigt in Photoshop omdat Photoshop standaard erg veel zwart er in pleurt. En in een goed fullcolour beeld beeld zit juist bijna geen zwart.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel van CMYK is de grotere bestandsomvang en het niet beschikbaar zijn van een aantal functies.

OzBoz, werk jij altijd alleen in CMYK? Onder welke kleurinstellingen dan. Eigen monitor/rgb profiel? En Euroscale Coated v2 voor CMYK?

• Willem
XAQT___:
Nadeel van CMYK is de grotere bestandsomvang en het niet beschikbaar zijn van een aantal functies.
Tja, die bestandsgrootte, daar kom je niet omheen helaas.
En welke functies mis je als je in CMYK mode werkt? Anders kun je proberen om zo'n functie in RGB uit te voeren, en daarna te converteren naar CMYK en dan copy-pasten naar het CMYK document waarin je werkt.

• OzBoz

OzBoz

Momenteel werk ik bijna alleen nog maar in RGB. Maar toen ik nog in de studio zat gewoon 100% in CMYK. Wat voor een profiel je dan gebruikt boeit niet zo. Leuk als het scherm een beetje klopt maar beeldscherm is toch nooit echt goed te krijgen. Dus ik lette meer op hoeveel CMYK ergens in zat dan dat ik op het scherm de kleuren ga beoordelen.

Wat betreft beperkte functies, daar heb je gelijk in, maar die zijn ook lang niet altijd nodig en soms zijn er prima workarounds te verzinnen. Mocht het persee nodig zijn om in RGB te werken zorg dan iig dat je de beschikking hebt over een programma wat betere kleurscheidingen maakt, Linocolour bijvoorbeeld. Of laat ze bij de lithograaf/drukker de bestanden door Linocolour halen, op elke plek waar ze een high-end scanner hebben, hebben ze ook wel Linocolour.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik redelijk vaak 'belichtingseffecten' (niet op een n00by manier :) ). Invert image doet erg raar in CMYK mode. Verder valt het wel mee moet ik zeggen :).

Het teveel zwart in Photoshop CMYK kun je zelf instellen. Standaard waarden zijn misschien niet goed. Maar dat is standaard eigenlijk nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Op de CMYK waarden letten in plaats van de afbeelding op het scherm is natuurlijk wel betrouwbaar. Voor illustraties en photo's is dat waarschijnlijk wel te doen.

Maar als ik met kleur bezig ben besteed ik altijd veel aandacht aan alle nuances, kleuren en contrasten. Dan wordt het wel moeilijk om op alleen de CMYK waarden te vertrouwen.

Waarom blijf kleurbeheer zo'n ongoing quest en wordt er niet eens een keer gestandariseerd! :'(

• OzBoz

OzBoz

Ik begrijp je probleem niet, als je in pshop 100% Cyaan en 50% magenta als kleur gebruikt dan komt er ook 100% inkt Cyaan op papier en 50% maganta. Daar veranderd geen profiel wat aan. Als het je om nuances gaat dan moet je eigenlijk ook niet digitaal gaan drukken want qua kwaliteit nog steeds stuk beroerder dan gewoon offset.

Als je zo baalt van het feit dat je scherm niet overeenkomt met je drukwerk dan kun je beter gewoon contact opennemen met de drukker en hem om een goed profiel vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon een offset job, niet digitaal.

CMYK waarden blijven natuurlijk het zelfde. Maar ik weet echt niet wat voor kleur (4%C, 7%M, 19%Y en geen zwart) wordt (globale indicatie wil wel natuurlijk).

Het gaat er mij gewoon om dat ik ditmaal (stom) een plaatje in RGB heb, zonder kleurprofiel. Zet ik 'm om naar de instellingen die mij normaal altijd goed bevallen (qua drukwerk resultaat), dan zijn alle kleuren 3 keer zo fel, zelfs in CMYK.

... 12 mins later ...

Ik heb de kleuren op mijn scherm (in CMYK mode) nu redelijk dichtbij de kleuren die ik heb gekozen voor het ontwerp.

Ontwerp zonder profiel omgezet in CMYK en daarna CMYK profiel toewijzen. Kleuren zijn nu ongeveer 2% roder. Valt mee te leven. Zwart kanaal is zo goed als leeg. Dat zit wel goed denk ik.

Met huidige instellingen maar ff een snelle compilatie maken van de huidige opdracht en even een proefdrukje laten uitdraaien.

Bedankt in ieder geval.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 01 maart 2002 16:51 schreef XAQT___ het volgende:
Het is gewoon een offset job, niet digitaal.
Beter. Maar het RGB spectrum is nu eenmaal nogal een stuk uitgebreider dan CMYK. Dus kun je wel leuke kleuren kiezen maar als je die nooit kan halen in full-color druk dan wordt het al snel een grauwe zooi. Terwijl het er op het scherm zo leuk uit ziet. Wat ik bedoelde met die waarden was dat als je een bepaalde kleur wilt, dat je daarmee precies kan zien welke kleur je ook gaat krijgen. CMYK kleurenwaaiertje erbij en je weet hoe het eruit gaat zien. Met natuurlijk nuanceverschillen door gebruikt papier etc. Maar 100Cyaan ziet er bij elke drukker (als het goed is) hetzelfde uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar inderdaad. Het was dit keer alleen dat ik begonnen was zonder profiel |:(

Als je de standaard instellingen voor Europa drukwerk aanhoud zijn je kleuren behoorlijk betrouwbaar. Ook als je in RGB begint en als laatste stap overgaat naar CMYK. Hierbij is er ook weinig kleurverlies met deze instellingen.

Alleen zonder een profiel wordt 't een ramp :). Maar het is bijna weekend. Werk zo maar aan de kant leggen.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 01 maart 2002 17:06 schreef XAQT___ het volgende:
Dat is waar inderdaad. Het was dit keer alleen dat ik begonnen was zonder profiel |:(

Als je de standaard instellingen voor Europa drukwerk aanhoud zijn je kleuren behoorlijk betrouwbaar. Ook als je in RGB begint en als laatste stap overgaat naar CMYK. Hierbij is er ook weinig kleurverlies met deze instellingen.

Alleen zonder een profiel wordt 't een ramp :). Maar het is bijna weekend. Werk zo maar aan de kant leggen.
:) groot gelijk, helaas heb ik nog huiswerk voor dit weekend. Maar echt, je profiel is niet van invloed op al dan niet kleurverlies bij omzetten van RGB naar CMYK. Dat de kleurscheidingen anders worden, dat kan. Maar het is echt fout om uit te gaan van RGB wanneer je voor drukwerk bezig bent. Een profiel zorgt er niet voor dat je CMYK-spectrum ineens een stukje uitgebreider wordt, hou je alleen jezelf maar voor de gek. Gewoon niet doen en volgende keer gewoon netjes in CMYK beginnen en het in CMYK afmaken.

Pagina: 1