Toon posts:

[wc] Mobo chipset of Radeon Koelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een dezer dagen mijn waterkoeling binnen. Mijn doel is om mijn systeem veel stiller te maken. Ik heb een cpu block en een vga block besteld.

Wat kan ik nou het beste gaan koelen met mijn vga block?

Is dat de chipset op mijn mobo (wordt erg heet bij een hogere fsb), of is dat mijn videokaart (ATI Radeon 8500). Als ik de radeon wil koelen, dan zal ik de fan eraf moeten slopen (tips?). Terwijl de chipset relatief makkelijk te koelen is. Heeft iemand hier ervaring mee? De search geeft hier niet echt een antwoord op.

p.s. Ik heb het gevoel dat de chipset fan meer herrie maakt dan de vga-fan, deze kan ik echter ook vervangen door b.v. een p1 koeler. (ik heb arctic epoxy)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-02 11:25

ReseTTim

Chocolate addicted

als je je GPU van je ATi wilt koelen met een andere koeler/ waterblok dan zou je het moeten vastlijmen met 10 sec lijm omdat de ATi R8500 geen gaten in de kaart heeft naast de GPU

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Dat is bekend, maar hoe krijg ik eventueel de bestaande koeler eraf (elegante oplossing) en hoe monteer ik mijn block op een manier dat ik in de toekomst het block er nog een keer af kan halen. (vier druppeltjes seondenlijm en pasta in het midden lijkt mij dat niet.)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Daar heeft hij arctic epoxy voor zegt hij toch :)

Verder heb ik ook waterkoeling, met hetlzefde mobo. Ik heb een maze 2 op de cpu en een maze 1 op de chipset. Die werd eerst 32 of 33 graden, nu met waterkoeling is hij nooit boven de 21 uit geweest. Dit alles meteen kamertemp van 18 a 19 graden. Bij een kamertemp van 14 graden is de chipset max 18. Ik weet nie tof het veel nut heeft om de chipset te waterkoelen, aangezien ik toen ik nog geen waterkoeling had ook geen crucial geheugen had en dus niet op deze hoge fsb's kon draaien.

En of het nut heeft om je radeon te waterkoelen, ik denk dat je er wel wat mee opschiet, maar niet onwijs veel. Als je nu 275@310 draait zal dat hooguit iets van 320 worden ofzo.

Ik heb zelf de kaart niet, dus misschien is het bullshit, maar ik ga ook mar uit van wat ik hier op GoT lees.

Verder veel suc6 ermee.... :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor deze verhelderende reaktie, ik denk dat ik de chipset ga koelen met mijn block. De Radeon laat zich al prima overclocken zonder [wc] en zorgt nauwelijks voor geluidsproduktie. Zou je mij trouwens kunnen vertellen hoe ik straks het beste mijn temp sensoren kan gaan monteren, m.a.w. tussen core en block of ertegenaan. Wat gebruik je hiervoor (tape, lijm, .....?).

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik gebruik gewoon de sensoren die in de bios en met asus probe uitgelezen worden....

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Ik koop die Maya Radeon kaart , die heeft WEL gaatjes op het PCB

Verwijderd

Topicstarter
Daar kan ik natuurlijk niets mee, maar is wel informatief voor de medetweakers. In het bios kun je volgens mij de temperatuur van de chipset niet uitlezen.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Waterkoeling op een Radeon is vrijwel nutloos, tenzij je ontiegelijk veel voltage door de GPU wil jagen
Een iets groter heatsink of zelfs een fan naast de kaart is voldoende voor normaal gebruik/overclock. Het is beter om eerst de memchips van je kaart met heatsink te voorzien.

Je kunt het best de chipset waterkoeling, want op je mobo heb wel gaten dus hoef je niet met lijm en dergelijk aan de gang gaan.
Pagina: 1