Toon posts:

Netwerk architectuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg over een aantal weken in mijn nieuwe huis kabel-internet (@Home Kerkrade).

Ik zit nu te tobben over wat ik het beste kan gaan doen.
Ik werk nu op een AMD 900 (zie sig) waarop ik natuurlijk direkt de kabel-aansluiting aan kan hangen (3Com NIC).

Als ik nu besluit om een wat oudere pc (zeg een PI of PII) met Win2K of WinNT uit te rusten en tussen de kabel-aansluiting en mijn 'normale' pc te hangen, zou dit voor vertraging in de internet-snelheid kunnen zorgen?

Ik wil dus op die oudere pc een firewall/proxy installeren en mijn gewone pc aan die server hangen.
Met andere woorden:
"kan die oudere pc een bottle-neck gaan worden ten opzichte van netwerksnelheid"

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

-ET-

Phone Home

Nee hoor, ik heb een AMD K6-2 300 met 128mb en Win2k server draaien. De server fungeert als DHCP en Router (ook DNS). Er zit een 100mbit netwerk aan. Ik heb hiermee geen last met vertragingen. Ik heb het zelfs gezien dat een p200 als 2000 server met active directory, nog niet voor vertragingen zorgde. Dus het kan prima

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 23:59

Tassadar

l33t h4x0r :)

Ja, in principe kan een (zeer) oude pc de bottleneck worden, maar nee: een P1 of P2 gaat zeker niet de bottleneck zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Right, das duidelijk.

Ik neem aan dat op het moment dat ik die server er tussen hang, ik mijn eigen pc nog beter kan afschermen tegen ongewenst bezoek..of maakt dat niet zo veel uit.

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op vrijdag 01 maart 2002 13:41 schreef Tassadar het volgende:
Ja, in principe kan een (zeer) oude pc de bottleneck worden, maar nee: een P1 of P2 gaat zeker niet de bottleneck zijn :)
Ligt er dan aan welk OS je draait, als je FreeSco gebruikt dan is een 386 al voldoende, het meeste werk word toch door je netwerkkaart gedaan. :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op vrijdag 01 maart 2002 13:44 schreef -ET- het volgende:

[..]

Ligt er dan aan welk OS je draait, als je FreeSco gebruikt dan is een 386 al voldoende, het meeste werk word toch door je netwerkkaart gedaan. :)
precies, ik draai freesco op een 386, en merk geen nadelige internet snelheden (chello) het is (voor mijn gevoel dan) sneller dan dat ik winroute draai op een windows bak.
het ligt er namelijk helemaal aan of je je router ook voor andere dingen gebruikt.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Win2k heeft maar 1 ding nodig en dat is ram.
Dus zorg voor je server liefst voor 128mb ram als je voor win2k gaat.
CPU is ondergeschikt.
Als je er dan nog eens 3com'tjes in duwt dan kan ie met de vingers in de neus 100mbit routen ;)
Of als fileserver dienen.
Op vrijdag 01 maart 2002 13:44 schreef Spookster het volgende:
Right, das duidelijk.

Ik neem aan dat op het moment dat ik die server er tussen hang, ik mijn eigen pc nog beter kan afschermen tegen ongewenst bezoek..of maakt dat niet zo veel uit.
Als je NAT gaat gebruiken op die server is dat indd een grote verbetering + vergeet niet altijd te patchen :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op vrijdag 01 maart 2002 13:44 schreef Spookster het volgende:
Right, das duidelijk.

Dat kan idd. Als je win2k server gebruikt dan kan je bij advanced ip settings zelf kiezen welke poortje je open zet.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 13:51 schreef Predator het volgende:
Win2k heeft maar 1 ding nodig en dat is ram.
Dus zorg voor je server liefst voor 128mb ram als je voor win2k gaat.
CPU is ondergeschikt.
Als je er dan nog eens 3com'tjes in duwt dan kan ie met de vingers in de neus 100mbit routen ;)
Of als fileserver dienen.
[..]

Als je NAT gaat gebruiken op die server is dat indd een grote verbetering + vergeet niet altijd te patchen :)
Ik moet eerlijk bekennen dat ondanks het feit dat ik het certificaat Networking Essnetials heb gehaald (ooit) toch even moet vragen: NAT :?

• -ET-

-ET-

Phone Home

Network Adress Translation :) en ik heb nog geen MSCE

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 13:58 schreef -ET- het volgende:
Network Adress Translation :) en ik heb nog geen MSCE
Right, tnx

Mijn probleem is dat ik mijn vorige baan account manager was voor een netwerk-afdeling van dé Bank, maar nu ik daar uit ben, raakt mijn kennis ook wat achterhaald.

Nu weet ik iig waar ik op moet letten.

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op vrijdag 01 maart 2002 14:17 schreef Spookster het volgende:

[..]

Right, tnx
no problem, succes met de installatie. Was ga je er van maken?? win2k??

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 15:07 schreef -ET- het volgende:

[..]

no problem, succes met de installatie. Was ga je er van maken?? win2k??
Dat gaat zeker win2k worden. Die heb namelijk toch al liggen thuis (voor back-up doeleinden natuurlijk ;) )

Ik moet alleen eerst nog verhuizen (nog 3 weken) en dan nog een tweedehands oude pc ergens vandaan halen alvorens ik kan gaan beginnen met de installatie.

Maar de plannen liggen er wel degelijk en worden op deze manier natuurlijk steeds concreter.
:)

• -ET-

-ET-

Phone Home

Ik kan je wel aanraden om er een vette schijf er in te hangen. Dan kan je er meteen een fileserver van maken. Werkt ideaal geen meuk zoals Divx en mp3z op je Workstation.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 15:14 schreef -ET- het volgende:
Ik kan je wel aanraden om er een vette schijf er in te hangen. Dan kan je er meteen een fileserver van maken. Werkt ideaal geen meuk zoals Divx en mp3z op je Workstation.
Da's waar...
Dat scheelt weer een hoop. Ook natuurlijk als je file-sharing zou willen gaan doen. Dan hoef je je eigen workstation niet direct toegankelijk te maken.

[off-topic]
Je sig is trouwens wel interessant. Ik meen dat de omschrijving van deze heer (of vrouw) toch wel opgaat voor de gemiddelde House-party bezoeker. Die rennen rond in een donkere hal, consumeren pillen en luisteren naar zichzelf repeterende muziek. Die Kristian is een visionair!!
[/off-topic]

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op vrijdag 01 maart 2002 15:43 schreef Spookster het volgende:

[..]

Da's waar...
Dat scheelt weer een hoop. Ook natuurlijk als je file-sharing zou willen gaan doen. Dan hoef je je eigen workstation niet direct toegankelijk te maken.
Nee dat is absoluut waar. Kan je die lekker schoonhouden

[off topic]
yup ik vond mijn sig ook wel erg toepasselijk :)
[/off topic]

Verwijderd

als je toch nog een pc'tje moet aanschaffen is misschien een hardware routertje ook wel aan te raden. voor rond de 100 euro heb je al een redelijk (kabel) routertje/firewall.

• -ET-

-ET-

Phone Home

Yup is ook te doen natuurlijk, ik zelf vind het leuker om 2k server er op te hebben en daarmee te kloten, plus je kan die ook als fileserver gebruiken en dat kan je met zó'n routertje niet. Tis maar wat de wensen zijn.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 01 maart 2002 16:43 schreef -ET- het volgende:
Yup is ook te doen natuurlijk, ik zelf vind het leuker om 2k server er op te hebben en daarmee te kloten, plus je kan die ook als fileserver gebruiken en dat kan je met zó'n routertje niet. Tis maar wat de wensen zijn.
In de ideale opstelling heb je ze gewoon allebei.
Hardware router + pc intern dan als je fileservertje.
Maar dat kost dan weer al een stuk meer.

win2k mits vaak patchen & NAT is best wel veilig.
Mits een goeie config.

Je zit wel met stroomverbruik + lawaai + ruimte.
Dat is de prijs die je betaalt door die 2 functies te combineren en dus geen hardware router te gebruiken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1