[Kabel] Onder de grond dus goeie bescherming nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 2.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben van plan om met een vriend van mij die 2 huizen verder op woont een kabel te gaan leggen. Nou hebben wij dit redelijk uit gedacht en kwamen tot de conclusie dat een stuk van de kabel onder de grond moest. Wij willen deze kabel ongeveer 50 cm. onder de grond. De kabel los in de grond graven leek ons geen goed idee, omdat het een UTP kabel is en geen STP. PVC is ook geen goeie optie, omdat de UTP kabel daaraan gaat hechten na een tijdje, wat wij niet willen, omdat we misschien de kabel een keer moeten vervangen (Voorzorgs maatregelen :))

Nu is mijn vraag:
Weet iemand misschien iets anders waar we de kabel in kunnen stoppen zodat hij veilig onder de grond kan?

Oh btw, de kabel is UTP CAT5

[EDiT]
De prijs moet redelijk te betalen zijn per meter, dus als je weet wat het matriaal per meter kost, zou je het er dan aub bij willen zetten?

[EDiT]
We moeten ook bochtjes maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Gewoon hetzelfde soort ribbelbuis als de grote kabelboeren gebruiken, maar da wat dunner denk ik...

BTW; als je de bewoners van de huizen tussen jullie in even lief aankijkt, mag je het misschien in de kruipruimte leggen, dan ligtie bovengronds, en hoef je eigenlijk geen buis meer te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:20

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

PE (poly Ethyleen) zou een oplossing zijn.
Verder zou ik de kabel op een diepte van 60 tot 80CM doen ivb met de vorstgrens.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 17:33
Wilde gok:

Neem een vette electriciteitskabel die wel onder de grond kan. Haal daar de kern uit en freubel je utp kabeltje er door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:31 schreef Floppus het volgende:
Gewoon hetzelfde soort ribbelbuis als de grote kabelboeren gebruiken, maar da wat dunner denk ik...
Is dat erg duur per meter?
Op vrijdag 01 maart 2002 13:31 schreef Floppus het volgende:
BTW; als je de bewoners van de huizen tussen jullie in even lief aankijkt, mag je het misschien in de kruipruimte leggen, dan ligtie bovengronds, en hoef je eigenlijk geen buis meer te hebben...
Al gedaan, zijn nogal zeikerds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

wij hebben hier ook al jaren een standaard utp cat 5 kabel (massieve kern) door een standaard pvc pijpje liggen. 30 cm onder het wegdek. Tot nu toe geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:34 schreef martijntje het volgende:
wij hebben hier ook al jaren een standaard utp cat 5 kabel (massieve kern) door een standaard pvc pijpje liggen. 30 cm onder het wegdek. Tot nu toe geen problemen gehad.
Is die niet gaan hechten aan het PVC pijpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11-2024

MrE

Sugardaddy take me home..

Voor de diepte zijn volgens mij standaard dieptes (onder andere i.v.m. de vorstgrens, maar ook nog andere zaken)
Ik dacht dat de standaard diepte 1 mtr. is, verder zou ik een 30mm rioolbuis (is volgens mij de kleinste diameter) ingraven en daar de kabel in leggen. Deze dingen zijn stevig genoeg voor eventuele handmatige graafwerkzaamheden e.d.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:38 schreef MrE het volgende:
Voor de diepte zijn volgens mij standaard dieptes (onder andere i.v.m. de vorstgrens, maar ook nog andere zaken)
Ik dacht dat de standaard diepte 1 mtr. is, verder zou ik een 30mm rioolbuis (is volgens mij de kleinste diameter) ingraven en daar de kabel in leggen. Deze dingen zijn stevig genoeg voor eventuele handmatige graafwerkzaamheden e.d.
Aha.. klinkt nogal professioneel. Wat is ongeveer de prijs per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

30mm rioolbuis duur, tis maar wat je duur noemt, ga maar es bij de standaard bouwmarkten kijken, weet je genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Gewone electriciteitskabel (YMvK etc.) moet minimaal op 60 cm diepte liggen, als ik zou was zou ik dus ook minimaal 60 cm doen :)

En doe maar in een gewone 5/8 pvc/hostaliet buis dat gaat wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 07:50
hechten aan pvc is denk ik alleen een probleem als het zacht pvc met een weekmaker is (zoals tuinslang).

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Ik zou het niet door de grond leggen, maar vragen of het van de buren door de dakgoot mag. Daar hebben ze geen last van, en als zij het goed vinden, kan de gemeente jullie ook niks maken. In de grond (behalve als het eigen terrijn is) mag niet, en het lijkt me sowieso niet zo leuk om zomaar een meter diepe gleuf te gaan graven. UTP door de goot kan best, ev, doe je er nog iets omheen. Daar zullen je buren toch niet zo'n bezwaar tegen hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Op vrijdag 01 maart 2002 22:33 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Ik zou het niet door de grond leggen, maar vragen of het van de buren door de dakgoot mag. Daar hebben ze geen last van, en als zij het goed vinden, kan de gemeente jullie ook niks maken. In de grond (behalve als het eigen terrijn is) mag niet, en het lijkt me sowieso niet zo leuk om zomaar een meter diepe gleuf te gaan graven. UTP door de goot kan best, ev, doe je er nog iets omheen. Daar zullen je buren toch niet zo'n bezwaar tegen hebben? :P
Je pakt gewoon een paar meter PVC/Hostalit buis, sokje's eraan en je kan 'm zo door de dakgoot schuiven zonder dat je buren er iets van merken 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
Mooie oplossing : van die zwarte waterleiding ingraven. Dat spul kost nog geen 50 cent per meter, onverwoestbaar, de koppelingen zijn ook van super kwaliteit, zeer eenvoudig te verwerken en als je er een touw (nylon) door trekt kun je ook nog eens een keer iets extra's trekken of vervangen!
(fiber over een paar jaar :) :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Ben ik weer.. sorry van de late reacties :)
Op zaterdag 02 maart 2002 14:26 schreef Westereinder het volgende:

[..]

Je pakt gewoon een paar meter PVC/Hostalit buis, sokje's eraan en je kan 'm zo door de dakgoot schuiven zonder dat je buren er iets van merken 8-)
Alleen is er bij ons een probleem dat het 2 verschillende huizenblokken zijn met een stuk van 3 meter er tussen waar je dan dus die kabel/pvc pijp ziet hangen.
Op zondag 03 maart 2002 12:05 schreef snars het volgende:
Mooie oplossing : van die zwarte waterleiding ingraven. Dat spul kost nog geen 50 cent per meter, onverwoestbaar, de koppelingen zijn ook van super kwaliteit, zeer eenvoudig te verwerken en als je er een touw (nylon) door trekt kun je ook nog eens een keer iets extra's trekken of vervangen!
(fiber over een paar jaar :) :) )
Goed idee, daar ga ik eens naar kijken :)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

waarom maak je het niet draadloos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

Die zwarte waterleiding heet dracatyleen (misschien verkeerd geschreven)maar lijkt me een goede oplossing. Is ook nog eens buigzaam dus een bochtje is zo gemaakt. Ik heb hier zelf een 32mm op 50 cm diepte pvc pijp in de grond leggen(al een jaar of drie) en nog nooit problemen mee gehad.En daar lopen zelfs nog meer kabels doorheen telefoon enz:

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 16:07 schreef Captor het volgende:
waarom maak je het niet draadloos ?
Past niet in 't budget ;)
En de kabel is al binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 16:13 schreef KimSaRo het volgende:
Die zwarte waterleiding heet dracatyleen (misschien verkeerd geschreven)maar lijkt me een goede oplossing. Is ook nog eens buigzaam dus een bochtje is zo gemaakt. Ik heb hier zelf een 32mm op 50 cm diepte pvc pijp in de grond leggen(al een jaar of drie) en nog nooit problemen mee gehad.En daar lopen zelfs nog meer kabels doorheen telefoon enz:
Zijn de kabels niet gaan hechten aan 't pvc? Een vriend van mij had op z'n stage plaats een voorval waar kabel binnen 1 minuut gehecht was aan 't pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariG
  • Laatst online: 28-03 19:17
ik wil misschien ook zoiets gaan doen met kennis
maar dat is ongeveer 100 meter en wat kunnen we dan het beste doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 16:25 schreef MysteryTweaker het volgende:
ik wil misschien ook zoiets gaan doen met kennis
maar dat is ongeveer 100 meter en wat kunnen we dan het beste doen ?
Glasvezel :) Kan je 2 kilometer mee, en nog veel meer dan alleen netwerk, maar die mogelijkheden weet ik niet precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50077

HEY.. ik las ff de reacties om een utp kabel in de grond te zetten..

Zelf ben ik ook van plan om een kabel te trekken naar een Vriend, de afstand is van switch naar Pc tegen de 80 meter, maar na 60 meter ligt er een HUB tussen,

Ik was zelf niet van plan om er nog een bescherm laag om te zetten gewoon Cat 5 UTP 30 tot 50 cm in te graven....

Hebben jullie misshien suggesties???,

Nu we er toch over hebben..

Bedankt!

MAZZL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Hier stond onzin :) Sorry CableGuy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Gewoon PVC buis (die gele, waar je ook elektriciteitskabels in legt) is goed genoeg. Als je die lijmt op de verbindingsstukken is het nog waterdicht ook.
Geloof me, het werkt. Heb thuis 10-20 meter elec.kabel onder de grond liggen voor kippenhok. Je moet alleen wel uitkijken bij graafwerkzaamheden :P
Kruipruimtes zijn geen goede ideeën. Muizen en ratten zitten nogal in die kruipruimtes (iedereen heeft muizen, of je het nu wil of niet). En knaagdieren voelen zich op een of andere reden aangetrokken tot elec. velden, en gaan dus in je kabel knagen.

Graaf dus gewoon een sleuf van 50cm diep, PVC erin, kabel erdoor en gaan met dat netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Op maandag 04 maart 2002 16:33 schreef ZroBioNe het volgende:

[..]

Ah, leuk, maar misschien is het handig als je daarvoor je eigen topic opent en niet in mijn topic verder gaat. Gebruik ook eens de search en lees goed deze replies door, dan heb je namelijk antwoord op je vragen.

Oh ja: [topic=309815/1/30]
Hmm, waarom moet hij een topic openen? Beetje dubbelop. Hij loopt zelfs groot risico om een eervolle vermelding te krijgen in SU, samen met bijpassend slotje en verwijzing naar, je raadt het al: dit topic.
Ik vindt het niet echt off-topic, hij is ook op zoek naar een manier om kabel te begraven en wat voor bescherming je daarvoor nodig hebt.

edit:

En welkom Cableguy1999 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 04 maart 2002 16:33 schreef ZroBioNe het volgende:

[..]

Ah, leuk, maar misschien is het handig als je daarvoor je eigen topic opent en niet in mijn topic verder gaat. Gebruik ook eens de search en lees goed deze replies door, dan heb je namelijk antwoord op je vragen.

Oh ja: [topic=309815/1/30]
ik zou, als ik hetzelfde zou willen doen, mijn vraag ook hier stellen, anders krijg je UTFS antwoorden, en daar schiet niemand wat mee op!

[edit]* Erkens moet toch maar eens op typles om sneller te leren typen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 23:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Hmzzz ik bn ook zo iets van plan :P (serieus)

Bij ons _moet _ het onder de grond door maar eerlijk gezegd was ik niet van plan om veel te graven. Tegels omhoog, beetje zand weg +/- 5 tot 10 cm bekableing met pvc erin en zand erover tegel er op. Waarom zou het dieper moeten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56

decramy

root@birdie:~#

inslagen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Op maandag 04 maart 2002 17:16 schreef EVILSalami het volgende:

Bij ons _moet _ het onder de grond door maar eerlijk gezegd was ik niet van plan om veel te graven. Tegels omhoog, beetje zand weg +/- 5 tot 10 cm bekableing met pvc erin en zand erover tegel er op. Waarom zou het dieper moeten???
Nou iets dieper moet wel. Muis, ratten en vooral mollen (mollen hebben zeer scherpe klauwen en tanden dus die gaan makkelijk door pvc) zitten op die hoogte. Als je 50cm diep zit ben je daarvan af. Tevens is de kans op bliksem inslag dan ook kleiner (alhoewel kabels op 1m diepte geraakt kunnen worden, maar dat is een kans van 1 op een miljoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Op maandag 04 maart 2002 17:16 schreef EVILSalami het volgende:

Let ook op vorst. Dat kan ook redelijk slecht zijn voor elec. spullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Niet online

KSR

De kabels zijn in ieder geval niet vast gaan zitten, ik kan ze nog aan beide zijde heen en weer trekken. Het is ook maar een stukje van 7 meter. En voor de vorstgrens wordt aangeraden om het zeker 50cm of dieper te leggen.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 23:17

EVILSalami

Wat kijk je nou?

nou ik zal jullie iets vertellen, we hebben nu ook al +/- 10 jaar al een kabel voor schotel antenne ongveer zelfde kwaliteit en dikte enzo als utp cat 5 die gaan vlak onder de tegels door +/- 5cm niet eens denk ik en we hebben er tot nu toe geen problemen mee... toeval of???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Op maandag 04 maart 2002 19:24 schreef EVILSalami het volgende:
nou ik zal jullie iets vertellen, we hebben nu ook al +/- 10 jaar al een kabel voor schotel antenne ongveer zelfde kwaliteit en dikte enzo als utp cat 5 die gaan vlak onder de tegels door +/- 5cm niet eens denk ik en we hebben er tot nu toe geen problemen mee... toeval of???
...geluk.
Vooral als je een lang stuk overbrugt loop je het risico dat er iets mis gaat. Het kan goed gaan, maar ook fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Thanks voor de reply's! We gaan kijken of we aan dat waterleiding spul kunnen komen en dan de kabel aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47952

Op maandag 04 maart 2002 16:34 schreef FlamerX het volgende:
Gewoon PVC buis (die gele, waar je ook elektriciteitskabels in legt) is goed genoeg. Als je die lijmt op de verbindingsstukken is het nog waterdicht ook.
Geloof me, het werkt. Heb thuis 10-20 meter elec.kabel onder de grond liggen voor kippenhok. Je moet alleen wel uitkijken bij graafwerkzaamheden :P
Kruipruimtes zijn geen goede ideeën. Muizen en ratten zitten nogal in die kruipruimtes (iedereen heeft muizen, of je het nu wil of niet). En knaagdieren voelen zich op een of andere reden aangetrokken tot elec. velden, en gaan dus in je kabel knagen.

Graaf dus gewoon een sleuf van 50cm diep, PVC erin, kabel erdoor en gaan met dat netwerk :)
en als je die kabel in de grond drukt heb je last van mollen
*D ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29665

Ik zou idd gewoon tyleenbuis nemen (zwarte flexibele waterleiding). Is speciaal gemaakt voor buiten en onder de grond. Het kan dus tegen de vorst (jouw UTP kabel niet zo goed dus zorg er voor dat het diep zit, plusmin 60 cm).

Ik zou geen gele electriciteitsbuis nemen, deze wordt hard buiten en de kans dat-ie barst is dan groot. Je kunt in plaats van de gele ook grijze electiciteitsbuizen gebruiken, voordeel dat ze slagvast zijn en nadeel dat ze minder buigzaam zijn.

Ik zou dus gewoon tyleen nemen. Heeft vele voordelen en is gewoon bij de doe-het-zelf winkel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19331

één ding snap ik niet.
Je zegt dat je zeikerige buren hebt omdat deze de kabel niet over/door hun huis willen hebben, maar ze vinden het niet erg als je hun moes tuintje omspit om daar een kabel in te leggen :?
of ga je dit s'nachts doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 14:04 schreef Devinity het volgende:
één ding snap ik niet.
Je zegt dat je zeikerige buren hebt omdat deze de kabel niet over/door hun huis willen hebben, maar ze vinden het niet erg als je hun moes tuintje omspit om daar een kabel in te leggen :?
of ga je dit s'nachts doen :?
Nee, maar buiten hun terrein om >:)
Pagina: 1