i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
is wel vaag iig
Heb t alleen niet als ik een muisknop in druk
btw: Ik heb gewoon een TT dragon orb III, en die heeft bij mijn weten geen thermal sensor
Pak je rust!
Nogal logisch, dat kost cpu-tijd. Als je cpu hard moet werken wordt hij warmer, en daardoor gaat de fan wat harder draaien.Op vrijdag 01 maart 2002 13:33 schreef Syndicate het volgende:
ja dat heb ik ook. Als ik een zwaar prog opstart dan hoor ik dat mn koeler sneller gaat lopen.
Niks is hier overgekloktOp vrijdag 01 maart 2002 13:38 schreef Bossie2002 het volgende:
ff tussendoor.. Sander, goeie overclock(ik kon het niet laten).
maar waarom is t dan logisch dat je koeler sneller gaat draaien? dat ken dat ding toch niet wetenOp vrijdag 01 maart 2002 13:42 schreef Tutti-frutti het volgende:
nou... kijk als je gaat scrollen of heel hard een venster heen en weer gaat halen, of in winxpstyle op verkleinen blijft drukken... dan gaatie harder lopen omdat hij dan 80 - 100% cpu vermogen trekt
De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel een warmtesensor dus... als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien.Op vrijdag 01 maart 2002 13:46 schreef Syndicate het volgende:
[..]
maar waarom is t dan logisch dat je koeler sneller gaat draaien? dat ken dat ding toch niet weten
Je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven
Verwijderd
misschien dat er, als je een muisknop indrukt, een loop begint totdat je hem loslaat -> 100% processorgebruik?
probeer het anders ff met de systeemmonitor uit te vogelen... wat gebeurt er met het processorgebruik als je een muisknop indrukt...
ik heb er zelf geen last van (Logitech Mouseman Dual Optical)
Dan is het wel heel raar ingebakken, dat je CPU warmer wordt van een ingedrukte muisknop.Op vrijdag 01 maart 2002 13:49 schreef warp het volgende:
[..]
De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel warmte sensor, dus als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien (want je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven).
Verwijderd
Wel als het vermogen van je voeding aan de krappe kanr zit. Bij 100% cpu gebruik trekt de cpu meer power (daarom wordt hij dan ook heter). Het zou dan kunnen dat de voeding daardoor iets in elkaar zakt en dat daardoor de ventilator langzamer gaat draaien.Op vrijdag 01 maart 2002 13:46 schreef Syndicate het volgende:
[..]
maar waarom is t dan logisch dat je koeler sneller gaat draaien? dat ken dat ding toch niet weten
i/o kost nu eenmaal cpu-tijd.Op vrijdag 01 maart 2002 13:51 schreef -Sander_ het volgende:
[..]
Dan is het wel heel raar ingebakken, dat je CPU warmer wordt van een ingedrukte muisknop.
Verwijderd
coolertje van m'n voeding begint bij mij enkel harder te draaien als ik m'n cd-rom gebruik bijvoorbeeld als ik mp3's rechtstreeks van de cd afspeel
Het is een bekend probleem met de Logitech Mouseware drivers (dat ze veel cpu-tijd vreten).
Weet niet of jullie die geinstalleerd hebben?
UCHEM! mijn koeler is nou niet bepaald een low-noise typeOp vrijdag 01 maart 2002 13:49 schreef warp het volgende:
[..]
De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel een warmtesensor dus... als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien.
Je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven
Die Dragon Orb III maakt zekerz veel lawaai
Ik denk dat het iets te maken heb dat bij 100% cpu gebruik er meer vermogen van je voeding gevraagt wordt en dat daardoor ook je fan harder gaat draaien, ofzo...
Meestal regelt een ATX voeding maar 1 of 2 spanningen, de 5V en de 3.3V. Op je moederbord zitten omvormers die de 5V/3.3V omzetten naar de spanning die je CPU nodig heeft. de 5V lijn kan meestal het meeste vermogen leveren.
De 12 Volt wordt NIET geregeld. Het gevolg is dat als er veel vermogen door de CPU gebruikt wordt het vermogen 'omhoog' geregeld wordt om de spannigen van de 5V/3.3V goed te houden. het vermogen wat van de 12V gevraagd wordt blijft het zelfde, dus gaat de spanning van de 12V omhoog, dus gaan je fan's harder draaien.
Als ik UD draai hoor ik m'n fan's ook harder draaien als dat m'n computer idle't.
Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz
bedankt voor de goede uitleg.Op vrijdag 01 maart 2002 14:18 schreef bugs het volgende:
Het antwoord is simpel, het heeft met schakelende voedingen te maken.
Meestal regelt een ATX voeding maar 1 of 2 spanningen, de 5V en de 3.3V. Op je moederbord zitten omvormers die de 5V/3.3V omzetten naar de spanning die je CPU nodig heeft. de 5V lijn kan meestal het meeste vermogen leveren.
De 12 Volt wordt NIET geregeld. Het gevolg is dat als er veel vermogen door de CPU gebruikt wordt het vermogen 'omhoog' geregeld wordt om de spannigen van de 5V/3.3V goed te houden. het vermogen wat van de 12V gevraagd wordt blijft het zelfde, dus gaat de spanning van de 12V omhoog, dus gaan je fan's harder draaien.
Als ik UD draai hoor ik m'n fan's ook harder draaien als dat m'n computer idle't.
Pak je rust!
Verwijderd
Probeer het eens met een adere muis.Mischien heeft je muisje een kortsluiting waardoor je wel wat extra vermogen trekt.
"Is your mother proud of you ?"
Bijna een goeie uitleg.Op zaterdag 02 maart 2002 15:02 schreef Ceyene het volgende:
Dit is heeeeeeel normaal - als je je muis gebruikt, een venster versleept, minimaliseert, een programma opent, dan gebruik je tot 100% van je cpu... hoe harder de cpu werkt, hoe warmer hij wordt - meer koeling nodig dus - daarom draait je cooler harder...
Hoe harder de cpu werkt, hoe meer vermogen er gebruikt wordt en je voeding wordt dus zwaarder belast. Het heeft absoluut niets met koeling te maken maar inderdaad zoals Bugs omschreef. Dit is het enige juiste antwoord.
Het heeft absoluut niets met mousedrivers of wat voor andere onzin te maken. Alleen maar met de veranderingen van vermogens die zich voordoen tijden het 'idlen' en 'stressen' van je processor waardoor er dus heel wat meer vermogen van de voeding gevraagd wordt.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB