Cooler gaat harder lopen bij indrukken muisknop?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hele rare vraag.. :? Maar hoe komt het dat als ik de muisknop inhou van m'n Logitech muisje, dat dan een cooler in de kast harder gaat lopen? Ik weet niet welke cooler het is, maar ik kan het wel horen. Dit gebeurt gewoon onder Windows.. Iemand een idee?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als je de knop indrukt is er een circuit dat gesloten wordt, misschien dattie daar wat van meepakt ofzo :?

is wel vaag iig :D

• Syndicate
  • Laatst online: 10-07 10:18
ja dat heb ik ook. Als ik een zwaar prog opstart dan hoor ik dat mn koeler sneller gaat lopen.
Heb t alleen niet als ik een muisknop in druk :P

btw: Ik heb gewoon een TT dragon orb III, en die heeft bij mijn weten geen thermal sensor

• SanderTje!
  • Niet online
Bij mij is het alleen zo als dingen openen bijvoorbeeld. Maar bij een gewoon browsertje, dan hoor ik het alleen als ik de minimaliseer knop, vorig formaat knop of sluitknop inhou. Heel vaag. Lijkt me toch niet zo moeilijk voor een computer?

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

ik heb precies het zelfde, als ik met de muis beweeg of er beweegt iets op mijn scherm dan lijkt het net alsof er een fannetje harder begint te draaien.

Pak je rust!

Verwijderd

Heb ik ook :P .

Verwijderd

ff tussendoor.. Sander, goeie overclock :D (ik kon het niet laten).

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zeker Logitech Mouseware geinstalleerd?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
je hebt wel iets verkeerd zitten, ik denk dat ja antwoord in een nieuwe muis ligt

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:33 schreef Syndicate het volgende:
ja dat heb ik ook. Als ik een zwaar prog opstart dan hoor ik dat mn koeler sneller gaat lopen.
Nogal logisch, dat kost cpu-tijd. Als je cpu hard moet werken wordt hij warmer, en daardoor gaat de fan wat harder draaien.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

nou... kijk als je gaat scrollen of heel hard een venster heen en weer gaat halen, of in winxpstyle op verkleinen blijft drukken... dan gaatie harder lopen omdat hij dan 80 - 100% cpu vermogen trekt

4015Wp west (Dordrecht)

• SanderTje!
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:38 schreef Bossie2002 het volgende:
ff tussendoor.. Sander, goeie overclock :D (ik kon het niet laten).
Niks is hier overgeklokt :) Straight-from-the-box is ie. Dit is alleen een andere dan die in m'n signature staat.. dit is een P3 733 Mhz met AOpen AX34 moederbord. Maar ik schijn dus niet de enige te zijn met dit rare iets.

• Syndicate
Op vrijdag 01 maart 2002 13:42 schreef Tutti-frutti het volgende:
nou... kijk als je gaat scrollen of heel hard een venster heen en weer gaat halen, of in winxpstyle op verkleinen blijft drukken... dan gaatie harder lopen omdat hij dan 80 - 100% cpu vermogen trekt
maar waarom is t dan logisch dat je koeler sneller gaat draaien? dat ken dat ding toch niet weten |:(

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:46 schreef Syndicate het volgende:

[..]

maar waarom is t dan logisch dat je koeler sneller gaat draaien? dat ken dat ding toch niet weten |:(
De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel een warmtesensor dus... als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien.

Je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven ;)

Verwijderd

misschien wordt je cooler aangestuurd door een progje dat het cpu gebruikt meet? ik denk niet dat je cpu opeens zoveel warmer wordt...
misschien dat er, als je een muisknop indrukt, een loop begint totdat je hem loslaat -> 100% processorgebruik?
probeer het anders ff met de systeemmonitor uit te vogelen... wat gebeurt er met het processorgebruik als je een muisknop indrukt...
ik heb er zelf geen last van (Logitech Mouseman Dual Optical)

• SanderTje!
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:49 schreef warp het volgende:

[..]

De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel warmte sensor, dus als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien (want je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven).
Dan is het wel heel raar ingebakken, dat je CPU warmer wordt van een ingedrukte muisknop. :)

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 13:46 schreef Syndicate het volgende:

[..]

Wel als het vermogen van je voeding aan de krappe kanr zit. Bij 100% cpu gebruik trekt de cpu meer power (daarom wordt hij dan ook heter). Het zou dan kunnen dat de voeding daardoor iets in elkaar zakt en dat daardoor de ventilator langzamer gaat draaien.

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 13:51 schreef -Sander_ het volgende:

[..]

Dan is het wel heel raar ingebakken, dat je CPU warmer wordt van een ingedrukte muisknop. :)
i/o kost nu eenmaal cpu-tijd.

Verwijderd

nieuwe mod voor fervente tweakers: fanmuis ipv fanbus :+
coolertje van m'n voeding begint bij mij enkel harder te draaien als ik m'n cd-rom gebruik bijvoorbeeld als ik mp3's rechtstreeks van de cd afspeel

• warp
  • Niet online
Maar eh, lezen jullie ook?

Het is een bekend probleem met de Logitech Mouseware drivers (dat ze veel cpu-tijd vreten).

Weet niet of jullie die geinstalleerd hebben?

• Syndicate
Op vrijdag 01 maart 2002 13:49 schreef warp het volgende:

[..]

De meeste koeler zijn van het 'low-noise' type zodat ze lekker stil zijn; ze hebben echter wel een warmtesensor dus... als je cpu warmer wordt, gaat hij sneller draaien.

Je cpu moet immers wel goed gekoeld blijven ;)
UCHEM! mijn koeler is nou niet bepaald een low-noise type |:(

Die Dragon Orb III maakt zekerz veel lawaai ;(

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 13:28
Mijn dragon orb 3 gaat ook harder draaien bij hoge cpu belasting als ie op 7V draaid. Bij 12V hoor ik amper verschil.
Ik denk dat het iets te maken heb dat bij 100% cpu gebruik er meer vermogen van je voeding gevraagt wordt en dat daardoor ook je fan harder gaat draaien, ofzo... :?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Het antwoord is simpel, het heeft met schakelende voedingen te maken.
Meestal regelt een ATX voeding maar 1 of 2 spanningen, de 5V en de 3.3V. Op je moederbord zitten omvormers die de 5V/3.3V omzetten naar de spanning die je CPU nodig heeft. de 5V lijn kan meestal het meeste vermogen leveren.

De 12 Volt wordt NIET geregeld. Het gevolg is dat als er veel vermogen door de CPU gebruikt wordt het vermogen 'omhoog' geregeld wordt om de spannigen van de 5V/3.3V goed te houden. het vermogen wat van de 12V gevraagd wordt blijft het zelfde, dus gaat de spanning van de 12V omhoog, dus gaan je fan's harder draaien.

Als ik UD draai hoor ik m'n fan's ook harder draaien als dat m'n computer idle't.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Syndicate
thnx *D

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op vrijdag 01 maart 2002 14:18 schreef bugs het volgende:
Het antwoord is simpel, het heeft met schakelende voedingen te maken.
Meestal regelt een ATX voeding maar 1 of 2 spanningen, de 5V en de 3.3V. Op je moederbord zitten omvormers die de 5V/3.3V omzetten naar de spanning die je CPU nodig heeft. de 5V lijn kan meestal het meeste vermogen leveren.

De 12 Volt wordt NIET geregeld. Het gevolg is dat als er veel vermogen door de CPU gebruikt wordt het vermogen 'omhoog' geregeld wordt om de spannigen van de 5V/3.3V goed te houden. het vermogen wat van de 12V gevraagd wordt blijft het zelfde, dus gaat de spanning van de 12V omhoog, dus gaan je fan's harder draaien.

Als ik UD draai hoor ik m'n fan's ook harder draaien als dat m'n computer idle't.
bedankt voor de goede uitleg.

Pak je rust!

Verwijderd

Dit is heeeeeeel normaal - als je je muis gebruikt, een venster versleept, minimaliseert, een programma opent, dan gebruik je tot 100% van je cpu... hoe harder de cpu werkt, hoe warmer hij wordt - meer koeling nodig dus - daarom draait je cooler harder...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoor je je hd niet pruttelen?

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Vraag me af of een simpele muis klik dit allemaal te gewe brengt, Tenzei natuurlijk die simple muisknop alle hardware oplaat starten. Maar dan toch. Ik heb er tenminste nooit van gehoord. Is bwt wel heel erg cool. Via je muis de blowers laten versnellen. Mischien iets voor de Moddig toppics.

Probeer het eens met een adere muis.Mischien heeft je muisje een kortsluiting waardoor je wel wat extra vermogen trekt.

"Is your mother proud of you ?"

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik heb ook zoiets, als ik m'n muis beweeg, beginnen m'n speakers een beetje te kraken, is btw alleen zo bij m'n ps2 muis, usb niet. Ook vaag dus, en irri.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zaterdag 02 maart 2002 15:02 schreef Ceyene het volgende:
Dit is heeeeeeel normaal - als je je muis gebruikt, een venster versleept, minimaliseert, een programma opent, dan gebruik je tot 100% van je cpu... hoe harder de cpu werkt, hoe warmer hij wordt - meer koeling nodig dus - daarom draait je cooler harder...
Bijna een goeie uitleg.
Hoe harder de cpu werkt, hoe meer vermogen er gebruikt wordt en je voeding wordt dus zwaarder belast. Het heeft absoluut niets met koeling te maken maar inderdaad zoals Bugs omschreef. Dit is het enige juiste antwoord.
Het heeft absoluut niets met mousedrivers of wat voor andere onzin te maken. Alleen maar met de veranderingen van vermogens die zich voordoen tijden het 'idlen' en 'stressen' van je processor waardoor er dus heel wat meer vermogen van de voeding gevraagd wordt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1