plaatjes verkleinen

Pagina: 1
Acties:

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 13:12
in het bedrijf waar ik als stagair systeembeheer werkt.
hebben we het probleem dat gebruikers plaatjes scannen op hoge resoluties en deze dan in word bestanden zetten. waardoor we maak te maken hebben met word bestanden van 50 mb

weet iemand een programma dat de plaatjes kan verkleinen door ze over het programma heen te slepen of een programma dat de word files kan verkleinen.

bij voorbaat dank

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Photoshop kan het ... vrijwel elk grafisch bewerk programma kan plaatje verkleinen via een batch bewerking ...

Word bestanden verkleinen kanniet zonder ze te zippen oid bij mijn weten

|{ brrr }] |

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Wordbestanden 'pompen' plaatjes onbehoorlijk groot op. je kan plaatjes verkleinen door in tekenprogramma's als PSP bestand>export>jpg of Gif te doen en vervolgens de kleuren e.d. te verlagen.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dpi verlagen, jawel ook in Photoshop.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

volgens mij zoekt ie een proggie dat zelfs de mensen op het bedrijf kunnen gebruiken om een plaatje te verkleinen..

Beetje vreemd wel, want juist het scanprogramma zal dit zeer waaarschijnlijk gewoon ondersteunen...

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 13:17 schreef Prammenhanger het volgende:
dpi verlagen, jawel ook in Photoshop.
Whehehe, daar wordt een foto dus niet kleiner van (qua formaat in kB of MB) ;)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Scannen sowieso op 72dpi en niet 300dpi

|{ brrr }] |

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 13:12
de files moeten wel op hoge resolutie gescand, worden omdat er op sommige plaatjes flink ingezoomt moet worden.

maar wanneer ze in een word doc gezet worden moeten ze snel en makkelijk verkleind worden zonder op alle pc's dure software te installeren.
Photoshop wordt een beetje duur voor 350 clients)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

www.jasc.com

Pak hier jasc image robot. Kun je in 1x een heleboel plaatjes converteren, resizen...etc...

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 13:38 schreef sjnelle het volgende:
de files moeten wel op hoge resolutie gescand, worden omdat er op sommige plaatjes flink ingezoomt moet worden.

maar wanneer ze in een word doc gezet worden moeten ze snel en makkelijk verkleind worden zonder op alle pc's dure software te installeren.
Photoshop wordt een beetje duur voor 350 clients)
Als je het over een netwerk hebt, kun je alles gescande foto's standaard naar een netwerk directory laten kopieren, en er regelmatig een Photoshop batch overheen gooien, je hebt het pakket dan slechts één keer nodig.

De output van die batch zet je in een andere netwerkmap, en daar kunnen gebruikers hun foto's vandaan vissen?

Kost wel heel wat performance van je netwerk op drukke dagen :)

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Als er ingezoomed moet worden, kijk dan een of het programma s-pline iets voor je is (eindresultaat wel weer exporteren naar een 'slanke' gif of jpg via psp.
Ik weet niet of de uitvergroting via s-pline 'slanker' is als het ingescande plaatje, maar misschien is het een oplossing.

maar afslankmethodes voor een plaatje zijn:
-kleuren (des te minder kleuren des te kleiner het bestand)
-afmeting
-extensie (.gif en .jpg zijn het beste)
- niet in word plaatsen ;)

ik vraag mij af of .pdf geen oplossing is, ik heb hier geen ervaring mee (alhoewel ik wel een afbeelding ter grote van a4 in .pdf formaat heb die maar 218kb is)?
is het geen mogelijkheid om de afbeelding niet in word te zetten (of zijn verslagen met afbeeldingen, die via wordformat verspreid worden?)

edit:
Ik heb ook een bestand met 5 foto's op a4 formaat van 1050kb gevonden in .pdf formaat. Misschien is het dus iets om die bestanden in .pdf formaat op te maken i.p.v. word. (en als ik mij niet vergis kan vanaf versie 5 wordperfect documenten in .pdf saven)

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op vrijdag 01 maart 2002 13:21 schreef Cheatah het volgende:
Whehehe, daar wordt een foto dus niet kleiner van (qua formaat in kB of MB) ;)
Photoshop:

Width: 16,02 cm
Height: 11,99 cm
Resolution: 350 pixels/inch
Image size: 10,5 Mb

Resolution: 35 pixels/inch
Image size: 107 k

:)
[edit]typo

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op vrijdag 01 maart 2002 13:59 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Photoshop:

Resolution: 350 pixels/inch
Image size: 10,5 Mb

Resolution: 35 pixels/inch
Image size: 107 k

:)
[edit]typo
Dat is het plaatje verkleinen, doe je puur wat aan de DPI's dan heeft Cheatah helemaal gelijk. Je moet ook niet over DPI's lullen als je het hebt over afbeeldingen op het scherm. Dan heb je het over pixels. En wat jij doet is het plaatje gewoon minder pixels breed en hoog maken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Ik gebruik al jaren irfanview, een superprogrammaatje voor kleine klussies als dit. ER zit ook een Batch optie in, en het ondersteund iets van 40 formaten/extensies, van .swf tot avi, to jpg, evt. met plugin (ook op de site waar de link heen wijst..)

Evt. ook te vinden op www.tucows.com of www.download.com, bij alletwee is het een "top pick"

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Had laatst ook een of andere goochemerd die me 15 a4 formaat bitmaps met alleen tekst mailde. 5mb per stuk, door deze (en andere) wizzkid te verkleinen naar 45k zwart wit gif.

En denk maar niet dat je ze aan het verstand krijgt dat ze het voortaan anders gaan doen. Denk dat een manier om de wordfiles kleiner te krijgen is ze om te zetten naar pdf.

Kun je geen macro proggen in word die een user kan gebruiken om een pic te resizen.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
over welk bestandsformaat heb je het dan eigenlijk? Misschien dat er uit de scanner .bmp's komen, dan zijn ze idd wel ontiegelijk groot, downsizen kun je door converteren naar een ander formaat, jpg is bijvoorbeeld uitermate geschikt voor foto's.

suc6

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

crisp

Devver

Pixelated

Ik meen dat plaatjes (ook gifjes en jpegjes) ingevoegd in Office 97 altijd omgezet werden naar een pixelformaat binnen het document. Als dat het probleem is is er maar 1 remedy: upgraden.
Verder inderdaad een cursusje image resizing. De gebruikers ook bewust maken van waar ze mee bezig zijn - is moeilijk, maar niet onmogelijk (althans, niet bij iedereen onmogelijk).

Intentionally left blank

Pagina: 1