Toon posts:

Wireless LAN opstakels? :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee medetweakers,

Ik heb sinds kort een wireless setje van No Wires Needed (dank aan Maurice :)) Maar dat werkt nog niet helemaal naar behoren. Als ik met mijn laptop met 11 mbit PCMCIA kaartje naast het accespoint zit werkt alles goed maar zodra ik 1 etage lager ben is de snelheid al meer dan gehalveerd :(
Op sommige plekken 1 etage lager heb ik zelfs helemaal geen signaal. als hij wel signaal heeft geeft ie aan dat het signaal wel sterk genoeg is maar de kwaliteit niet goed vanwege interferentie en dat soort ongein :(
Nou vroeg ik me af wat er zou kunnen storen op zo een wireless lan. Kan iemand me daarmee helpen?
Mobieltjes? draadloze huistelefoon? andere radiografische of magnetische velden?
Ik ben op zoek naar ideale opstellingen voor wireless lan in huis

(alles is binnen een straal van 10 a 15 meter dus het zou echt wel moeten werken)

Verwijderd

zijn de vloeren misschien van beton? want dan zit daar van dat ijzeren vlechtwerk (zogenaamd gewapend beton) in en dat komt je verbinding zeker niet ten goede :'(

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Humz, ik weet dat toen ik op TakeOver zo'n wireless lan thingy van een ander crewlid geleend had, dat ik zodra ik een muur tussen mij en het accesspoint had, dat de verbinding bijna helemaal weg was. Moet er wel bij zeggen dat die muur dan wel de buitenmuur was en ik tevens meer dan 30m van het accesspoint zat (in recht lijn gezien [door muur :P] )

Je moet ook niet denken dat je een accesspoint op je slaapkamertje neerzet en dat je dan gewoon, ZONDER SIGNAALSTERKTE verlies, door het huis kan lopen. Je houd wel een verbinding (mits de afstand niet te groot wordt e.d.) maar je snelheid zal toch echt droppen.

Helaas, ik denk dat het zo'n beetje normaal is voor die dingen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Het huis is nog niet zo erg oud, jaartje of 4 a 5 dus alles is van beton, of het ook erg gevlochten enzo is weet ik niet.
Dat acces point heb ik inderdaad op mijn slaapkamer en als ik precies eronder sta in de keuken (dus met die betonnenvloer ertussen) dan heb ik wel goede verbinding, op de bank 6 meter verderop echter niet meer :(
Alhoewel de signaal STERKTE wel goed is.... alleen de kwaliteit niet, dus dat zal wel redelijk storen met dat beton ofzo, zijn er manieren om dat op te lossen?
Accespoint hoger zetten? zodat het niet zo schuin door het beton heen hoeft? of zijn er andere methodes?

Verwijderd

Waar ik op zou letten is dingen met een antenne.
Dus telefoons etc. Wat ook nog wel een wil goede stoor
bronnen zijn, zijn halogeen lampen/spotjes met een trafo.

Misschien dat jullie kamer daarmee vol hangt.

Je kunt het beste de access point in het vertrek zetten waar je het meest zit. Klinkt logisch, maar veel mensen doen dat toch niet..

Verwijderd

En zorg ervoor dat de ruimte rondom het accesspoint vrij van obstakes is. De eerste decimaters zijn het belangrijkst, het signaal is dan op z'n sterkst. Als het signaal bij het accesspoint al wordt gehinderd, dan zal het verlies daarna alleen maar sneller toenemen.

Aantal tips:

Zet het accesspoint NIET op de grond, maar op een tafel o.i.d.

Draai de accesspoint een kwartsnal als het nog niet goed werkt.

Zet hem dicht bij het raam. Een raam geeft haast geen weerstand.

Succes,

Peter

Verwijderd

Topicstarter
nou er liggen dus meestal wel 4 mobieltjes in huis (ik heb er zelf lekker geen)en we hebben een draadloze huistelefoon (met sort of antennetjes). Maar ik heb dat wireless alleen gestest toen het donker was, en toen waren dus alle halogeenspotjes aan, ik zal eens kijken of er ook overal een trafo bij zit, want als dat er bij elk setje zit dan zijn er sowieso al 4 a 5 in de buurt bij die dingen, vant weekend eens overdag testen. Lan aan spot uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Hee peter, ik heb allerlei plaatsen geprobeerd. ook op de kast, op de vensterbank bij het raam en op een tafeltje zonder allerlei zooi eromheen.
Maar waarom is bij een raam juist goed? kheb er toch niks aan dan? het moet de andere kant op, schuin naar onder de huiskamer in :)
anyway, ik zal in ieder geval van het weekend eens alle stekkers overal van uittrekken en dan nog eens kijken of het aan de obstakels en bouw van het huis zelf ligt of aan de electronische/mobiele apparatuur dat zou kunnen storen.
Bedankt iig :)

en ik laat het zeker weter als ik wat wijzer geworden ben.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
mijn broer heeft een draadloos setje van 3com en die heeft bij de overburen zelfs nog verbinding

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

heb gewoon een utp verbinding?..kabel met zat ruimte om door m'n huis te zwerven..( beneden dan he ). Wireless leuk!! geldverslinderd..maar werkt vaak slecht. By the way: je plug de laptop ook een een voeding!! ( zo niet dan na 3uurtje wel )..dus, kabeltje meer maakt dan ook niet..

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar misschien zit er naar de overburen minder storende troep tussen. ik ga van het weekend wel ff buiten testen als het droog is hoe ver ik zou moeten kunnen halen.
En ik heb ook lange utp kabels jah, maar die kan je niet overal zomaar in steken, we hebben meer stopcontacten dan switches :)
en ik vind wireless ook te duur, ik heb dit gekocht omdat het nie zo duur was, 2e hands enzo. Kvind het gewoon leuk om ermee te kloten :)
Als het nou helemaal niks word verkoop ik het weer ofzo.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 14:26 schreef silitek het volgende:
By the way: je plug de laptop ook een een voeding!! ( zo niet dan na 3uurtje wel )..dus, kabeltje meer maakt dan ook niet..
Ben ik niet helemaal met je eens, een utp kabel over de trap naar beneden of een stopcontact daar zit wel veel verschil in.

Ik heb ook zo'n wireless setje van NoWires Needed en ik ga niet eens een etage naar beneden (heb ik helaas niet) en ik verlies ook verbinding!

Ze werken op 2,4Ghz en daar zit me marmitekje ook op dus die 2 samen gaat ook al niet..!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
[Hint:] magenetron ;) :P

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>NT

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Mijn setje werkt op dezelfde etage wel redelijk, met 10 meter afstand en muren etc drtussen (liefst wel op dezelfde plek lopen met je laptop vindtie niet leuk) maar zodra ik een etage naar beneden ga (waar dus halogeenspotjes hangen en er dus een betonnen vloer tussen zit) is de verbinding vrij triest of ontbreekt helemaal.
Maar ik ga van het weekend wel ff mn accespoint in de voortuin zetten en kijken hoever ik kom met mn laptop zonder obstakels.

Verwijderd

Topicstarter
Ow sorry ik had niet gezien dat er een heel apart iets voor netwerken stond. ik zat bij harde waren te zoeken |:( Hiervoor mijn excuses, bij deze :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik weet niet veel van die frequenties enzo af, maar het zou natuurlijk kunnen dat er in huis ook nog iets op 2,4 ghz werkt.... die frequenties kan je zeker niet wijzigen? (en is het niet zo dat bij wireless setjes die frequenties wisselen? zodattie een nieuwe zoekt als er 1 bezet is)
Misschien werkt mn toetsenbord of huistelefoon oid wel ook op 2,4 ghz, ook een handige tip om eens uit te zoeken :)

Verwijderd

Hey WoUz,

Als je een goed bereik wilt hebben met je wireless lan zou ik adviseren om wel het Access Point (AP) van No Wires Needed (NWN) te blijven gebruiken, maar om andere client cards te kopen. Het AP van NWN is buitengewoon goed, maar die kaartjes zuigen verschrikkelijk. Het waren de eerste generatie client cards van NWN en die staan er niet echt bekend om om goed te wezen. Het AP van NWN is van verschrikkelijk goede kwaliteit en is ook de reden waarom NWN is overgenomen door een hele grote Amerikaanse firma, Intersil. De client cards die Intersil nu maken zijn behoorlijk goed en de AP's zijn nog steeds van degelijke kwaliteit. Helaas moet je nu niet gaan zoeken op Intersil, want die verkopen zelf geen producten. Ze maken echter designs voor deze kaartjes. Een firma als bijvoorbeeld 3Com gebruikt de chipset van Intersil, waar ook naar werd gerefereerd in deze thread.

Je had het ook nog over wisselen van frequentie. De 11 Mbit werken alleen op 2,4 GHz. Dat is de frequentieband die door de 802.11b standaard is vastgesteld. Het is echter wel mogelijk om kanalen te kiezen met een wireless LAN. Er zijn 14 verschillende kanalen mogelijk. Deze kanalen betekenen niets anders dan de frequentie waarop wordt gecommuniceerd. De kanalen frequentie begint dus bij 2,4 GHz en verschuift per kanaal iets van 20 MHz. Dit zijn echter vastgestelde frequenties.

Zometeen met de 5 GHz wireless LAN producten (802.11a)wordt het mogelijk om met 54 MBit te communiceren. Echter door de hogere frequentie wordt de range van dat soort netwerk weer kleiner. Moet je zorgen dat je weer eens een AP-tje extra hebt. Er zijn er al een paar op de markt, maar nog niet veel. Helaas zijn de 2,4 en de 5 GHz LAN's niet met elkaar compatible. Maar daar zit ook al verandering in aan te komen. Men is druk bezig met het maken van Dual band AP's. Die moeten dan op zowel 2,4 als op 5 GHz kunnen zenden en ontvangen.

Maar om op je probleem terug te komen. Je draadloos toetsenbord of koptelefoon werken niet op dezelfde frequentie als een 2,4 GHz LAN. Wat soms kan intefereren zijn zaken zoals een automatische garage deur of iets dergelijks. Maar zelfs daar hebben die LAN's weinig last van. De grootste tip blijft dus dat je een ander client kaartje moet kopen en het AP-tje blijven gebruiken.

Groetjes,

Meuqe

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

draadloze huistelefoon (DECT) werkt ook op 2.4 GHz en stoort op je WLAN (omgekeerd ook, overigens)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik begrijp dat dit misschien een storende vraag is, maar wat hebben jullie betaald voor dat AP'tje en PCM cardje?

Verwijderd

Een DECT systeempje werkt op 1,8 GHz en stoort nauwelijks op een wireless lan. Als je maar zorgt voor genoeg basis stations voor beide systemen is er zowiezo niets aan de hand.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 01:48 schreef Solarsparc het volgende:
Ik begrijp dat dit misschien een storende vraag is, maar wat hebben jullie betaald voor dat AP'tje en PCM cardje?
€ 200,(excl.btw) voor een NoWiresNeeded met 1 pcmciakaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 01:11 schreef meuqe het volgende:
Hey WoUz,

Als je een goed bereik wilt hebben met je wireless lan zou ik adviseren om wel het Access Point (AP) van No Wires Needed (NWN) te blijven gebruiken, maar om andere client cards te kopen. Het AP van NWN is buitengewoon goed, maar die kaartjes zuigen verschrikkelijk.
<knipknip>
Maar om op je probleem terug te komen. Je draadloos toetsenbord of koptelefoon werken niet op dezelfde frequentie als een 2,4 GHz LAN. Wat soms kan intefereren zijn zaken zoals een automatische garage deur of iets dergelijks. Maar zelfs daar hebben die LAN's weinig last van. De grootste tip blijft dus dat je een ander client kaartje moet kopen en het AP-tje blijven gebruiken.

Groetjes,

Meuqe
Aha, ik zit hier nu via NWN beneden en het bereik is in principe best goed (haal iig wel 1mbit, meer niet getest en niet teveel disconnects), ik denk dat het ook wel kan komen omdat er allerlei apparatuur uit staat, maar het is sowieso nog niet echt hoe ut zou moeten zijn denk ik. Maar ik zal eens kijken of ik misschien eens van iemand een ander kaartje kan lenen om te testen of dat beter werkt. alleen jammer dat Airlock dan niet meer werkt.
Bedankt voor de tip iig

Ow btw, ik heb op internet ook mods gezien voor pcmcia kaartjes zodat je er een antennetje op kan bouwen enzo, is dat te realiseren zonder al te veel moeite of weten jullie dat ook niet?

Verwijderd

Natuurlijk scheelt de soort antene op een wireless product. Dat is één van de dingen waar veel onderzoek naar wordt gedaan en waarmee veel wordt geexperienteerd. Op het client cardje kan je een andere antenne solderen, maar dat is best lastig en je moet opletten wat je doet. Op het accees point is het een stuk makkelijker. Dat ding is groter en heeft betere contactjes erop zitten. Anders gezegd, een AP heeft een externe antenne terwijl een client card een antenne in het kaartje meegebakken heeft.
Overigens wel leuk om mee te experimenteren alleen het zou zonde zijn als je door een verkeerde soldeer actie het ding helemaal vernacheld.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja het is wel leuk om mee te spelen, maar idd zonde als je het sloopt, maar als het NWN AP wel al goed is vind ik het zonde om daar aan te kloten als mn pcmcia kaartjes toch bout blijven, dan kijk ik wel een keer of ik aan zo een goed kaartje kan komen ofzo. Ik ga sowieso eens een keer buiten kijken hoe ver ik kom met die NWN producten. gwoon mn AP in de tuin en dan met de laptop een eindje rennen :)
En een kaartje van iemand lenen om het binnenshuis eens te bekijken, denk dat daarmee een hoop duidelijker word.
Pagina: 1