[Debian Sid] Hoe onstabiel is het?

Pagina: 1
Acties:

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Hoe onstabiel is Debian Sid (unstable versie van Debian).

Zijn er mensen die het gebruiken? En wat zijn de ervaringen?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nou, het is niet echt instabiel maar er kunnen problemen zijn met pakketjes.

Zo kon ik bijvoorbeeld niet kde installeren met apt in Sid, dus dan wordt het zelf compileren enzo...

Verwijderd

Misschien niet helemaal wat je bedoeld...

Maar ik draai testing (woody) met gedeeltes uit unstable (sid).

Als ik bijv. een package uit sid nodig heb installeer ik dat met 'apt-get install blaat/unstable'.
Dit installeert dan de packages uit sid.

Je moet wel je /etc/apt/sources.list aanpassen zodat hij packages uit unstable kan vinden...

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Sid is hier gewoon stabiel.
Soms is er een probleem met een package, maar die kun je meestal wel zelf oplossen (anders heb je toch niks te doen).

Heeeel soms sluit een programma bijvoorbeeld zomaar af.(1x 2weken).

Verder weinig problemen met Sid

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• _JGC_
  • Laatst online: 00:17
Heb Sid ook wel gehad, met elke dag zo'n 20 nieuwe packages waarvan de helft 's middags nog niet was geupload op ftp.nl.debian.org. Zat ik dus elke dag met een halve upgrade.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 maart 2002 11:44 schreef Platel het volgende:
Hoe onstabiel is Debian Sid (unstable versie van Debian).
Onstabiel als in 'hij crasht', nee.
Het zijn voornamelijk bugs in packages die erg vervelend zijn of je systeem tamelijk onbruikbaar maken, maar dat komt gelukkig tamelijk zelden voor.

Een voorbeeld is de kapotte libc6 die ooit in Debian zat (meer dan een jaar geleden toen Woody nog Unstable was). Alle programma's gebruiken libc6, dus als libc6 kapot is dan kun je niet veel meer (inclusief inloggen).
Dan moet je dus rebooten en met een bootflop booten om het te fixen.
Dit is overigens bij mijn weten wel de ernstigste fuckup in Debian Unstable sinds 1.5 jaar ofzo, maar dan heb je een idee van wat er zou kunnen gebeuren.

Wat ik wel grappig vind is dat als je regelmatig update je in programma's bugs ziet verschijnen en weer verdwijnen en features verschijnen enzo.

Ik heb Galeon/Mozilla zo bijvoorbeeld sneller, stabieler en completer zien worden. Abiword die features bij krijgt, enz, enz.
Zijn er mensen die het gebruiken? En wat zijn de ervaringen?
Ja, ik op mijn laptop en op mijn desktop, een stuk of 8 vrienden van mij (op desktop en/of laptop) en dan nog op 4 computers voor een project hier.

Als je ertegen kunt dat programma's wat bugs hebben, dat dependancies niet altijd 100% in orde zijn en er een enkele keer wat serieuzere problemen zijn dan is Debian Unstable goed te gebruiken.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Wat gebeurt er dan als ik in mijn source list voor apt aangeef dat hij ook unstable locatie moet bekijken en ik doe een apt-get update; apt-get upgrade?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• saviour
  • Niet online
Dan upgrade je dus naar Sid.

Je kan ook Woody blijven gebruiken en dmv 'pinning' pakketjes uit sid halen.

Als je zoekt op 'Weer een KDE headers fout' (topic van mij), dan staat op de 2e bladzijde beschreven hoe je dat moet doen.

edit: Zo dus,
Maak daarna een /etc/apt/apt.conf met daarin:
Apt::Default-Release "testing";
en uiteraard ook unstable in je sources.list zetten en updaten.
Pagina: 1