[Debian] Newbie mount probleem

Pagina: 1
Acties:

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Ik kom er niet uit. Ik draai een 2.4.17 kernel met alle scsi support voor ide cd-rom aan en alle ide support voor de ide cd-rom uit. Volgens mij hoort dat zo als je wilt branden. Nu wordt mijn brander gezien op 0,0,0 Helemaal goed dacht ik zo en zolang ik een brand progje gebruik om iets te doen (rippen, branden etc) dan werkt het ook, maar ik krijg m'n speler helemaal niet gemount. Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Alle gewone mounts geprobeerd en mounten op scd0, sr0 etc etc ook, maar het wil niet. Meldingen varieren van "not valid block device" tot "wrong fs type" De brander is volgens de kernel hdd, klopt ook.
Wie heeft er een idee ??

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
mischien toch gewoon ide cdrom support er in stoppen
moet je scsi emu.. gewoon nog werken

en je ken gewoon mounten met /dev/hd?

(dit is niet getest ;) )

of een filesystem opgeven (iso9660)

• ProZa|IA
Ik heb geprobeerd te mounten met
mount -t iso9660 /dev/hdd /cdrom
mount -t iso9660 /dev/scd0 /cdrom
mount -t iso9660 /dev/scd1 /cdrom
mount -t iso9660 /dev/sr0 /cdrom
mount -t iso9660 /dev/sr1 /cdrom
/cdrom bestaat
Ze werken niet
Kan het aan die ide support liggen ? Ik dacht dat je op de manier zoals het nu is toch moet kunnen mounten ?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom doe je steeds dat /dev/xxx ervoor?

Wat doet 'mount /cdrom' ?

• NeOTheMaTriXM
ik ken iemand die volgens mij
scsi emu en ide cdrom support had

cd's mounten det tie via
mount -t iso9660 /dev/hd? /mnt/cdrom

en als tie scsi emu nodig had
lade die ze module

en klaar is ....

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28

pistole

Frutter

even een domme vraag, maar je hebt er dan toch wel een (beschreven) CD inzitten als je gaat mounten?

Is er een symlink /dev/cdrom? waar wijst die naartoe?

Ik frut, dus ik epibreer

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 11:47 schreef saviour het volgende:
Waarom doe je steeds dat /dev/xxx ervoor?
Omdat ik dacht dat je moest vertellen wat je wilt mounten en dan waaraan je het wil mounten ?
Wat doet 'mount /cdrom' ?
Heb ik nog niet geprobeerd, zal ik doen wanneer ik weer thuis ben. Hangt die niet af van wat je in fstab hebt staan ?

Verwijderd

Zoals ik thuis cd's brand is het gewoon met zowel IDE support, als SCSI support. Het is inderdaad zo dat je er een cd in moet hebben wil je je cd'tje mounten, maar om een cd te schrijven hoef je niet eerst een volume te mounten. Ik zou gewoon IDE support + SCSI support installeren, als het goed is komt je cd-schrijver dan automatisch op bus 0.0.0

mount /dev/cdrom hangt er idd geheel van af wat er in je /etc/fstab staat....

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 11:54 schreef pistole het volgende:
even een domme vraag, maar je hebt er dan toch wel een (beschreven) CD inzitten als je gaat mounten?

Is er een symlink /dev/cdrom? waar wijst die naartoe?
Je hebt het tegen een absolute newbie dus zoiets als domme vragen ..... nope

Die cd zit erin en werkt normaal, dus dat is ok.
Die symlink moet ik straks naar kijken, ben nu niet thuis.

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 11:59 schreef HenkV het volgende:
Zoals ik thuis cd's brand is het gewoon met zowel IDE support, als SCSI support. Het is inderdaad zo dat je er een cd in moet hebben wil je je cd'tje mounten, maar om een cd te schrijven hoef je niet eerst een volume te mounten. Ik zou gewoon IDE support + SCSI support installeren, als het goed is komt je cd-schrijver dan automatisch op bus 0.0.0

mount /dev/cdrom hangt er idd geheel van af wat er in je /etc/fstab staat....
Dit doet hij bij mij ook en het werkt, alleen die mount krijg ik niet voor elkaar. Het branden gaat prima maar als ik een cd wil bekijken dan moet ik mounten en dat gaat niet.

In mijn fstab staat op dit moment niets van die cdrom, alleen mijn hd's

• NeOTheMaTriXM
Op vrijdag 01 maart 2002 12:05 schreef ProZa het volgende:

[..]

Dit doet hij bij mij ook en het werkt, alleen die mount krijg ik niet voor elkaar. Het branden gaat prima maar als ik een cd wil bekijken dan moet ik mounten en dat gaat niet.

In mijn fstab staat op dit moment niets van die cdrom, alleen mijn hd's
komt omdat je geen ide CDROM support hebt

Verwijderd

Welke distro heb je? dan kan ik je vertellen hoe je het makkelijkst IDE support inbakt....

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 13:06 schreef HenkV het volgende:
Welke distro heb je? dan kan ik je vertellen hoe je het makkelijkst IDE support inbakt....
Eh topic [Debian] :)

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 12:33 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:

[..]

komt omdat je geen ide CDROM support hebt
ok, dus vanavond eerst een nieuwe kernel bakken en dan weer proberen. Kan iemand mij vertellen welke opties ik aan en uit moet zetten om ide en scsi support in te bakken ?
Kernel 2.4.17 configgen met 'make xconfig' Moet ik ide support meebakken en de scsi als modules ? Welke modules moet ik kiezen ? (ik heb die kernel al een stuk of 8 keer gemaakt)

• ProZa|IA
De vele vragen zijn niet uit luiheid. Ik heb al veel opgezocht en geprobeerd. Ik denk dat ik iets structueel fout doe (verkeerde optie bij het configgen van de kernel, geen ide support voor de cdrom etc etc) en probeer zo te achterhalen waar ik het fout doe. :7

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Voor de duidelijkheid, IDE CDROM support hoeft *NIET* aan.

Aangezien je er wel mee kunt fikken, werkt de SCSI -> IDE emulatie, dus aansturing van het apparaat kan het probleem niet zijn.

Ik heb thuis bij IDE:
-IDE support aan staan
-IDE CDROM uit staan
-SCSI emulatie als module

Bij SCSI:
-SCSI als module
-SCSI disk support als module (was niet nodig voor fikker maar voor USB mass storage iirc)
-SCSI CDROM support als module (mis je deze soms?)

En als boot parameter (bij bijvoorbeeld LILO) heb ik iets als 'hdc=ide-scsi' meegegeven, om te vertellen dat hij hdc moet scsi-emuleren. (maar dat lijkt bij jou in orde).

Ik kan dus gewoon fikken op device 0,0,0 en /dev/scd0 mounten als cdrom (niet tegelijk uiteraard :P ).

De syntax voor mount is overigens 'mount [options] device mountpoint'. Dus 'mount /dev/scd0 /cdrom' is het commando zoals het hoort.
Als een ding in /etc/fstab staat, dan kun je ook alleen het device of alleen het mountpoint noemen ('mount /dev/scd0' of 'mount /cdrom'), maar in debug-situaties is het meestal handig om het helemaal handmatig te doen (als hij in fstab staat kun je ook instellen dat users hem mogen (u)mounten).

Modernere versies van mount autodetecten het filesystem, maar als het niet werkt en je bent er niet zeker van waarom, dan zou je dus de optie ('-t iso9660') alsnog mee kunnen geven, om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt.

• ProZa|IA
Op vrijdag 01 maart 2002 14:57 schreef deadinspace het volgende:
Voor de duidelijkheid, IDE CDROM support hoeft *NIET* aan.

Aangezien je er wel mee kunt fikken, werkt de SCSI -> IDE emulatie, dus aansturing van het apparaat kan het probleem niet zijn.

Ik heb thuis bij IDE:
-IDE support aan staan
-IDE CDROM uit staan
-SCSI emulatie als module

Bij SCSI:
-SCSI als module
-SCSI disk support als module (was niet nodig voor fikker maar voor USB mass storage iirc)
-SCSI CDROM support als module (mis je deze soms?)
Ik heb bij IDE:
-IDE support aan (mijn schijven zijn IDE)
-IDE CDROM staat uit
-SCSI emulatie meegebakken

Bij SCSI:
-SCSI meegebakken
-SCSI CDROM support meegebakken
En als boot parameter (bij bijvoorbeeld LILO) heb ik iets als 'hdc=ide-scsi' meegegeven, om te vertellen dat hij hdc moet scsi-emuleren. (maar dat lijkt bij jou in orde).

Ik kan dus gewoon fikken op device 0,0,0 en /dev/scd0 mounten als cdrom (niet tegelijk uiteraard :P ).

De syntax voor mount is overigens 'mount [options] device mountpoint'. Dus 'mount /dev/scd0 /cdrom' is het commando zoals het hoort.
Als een ding in /etc/fstab staat, dan kun je ook alleen het device of alleen het mountpoint noemen ('mount /dev/scd0' of 'mount /cdrom'), maar in debug-situaties is het meestal handig om het helemaal handmatig te doen (als hij in fstab staat kun je ook instellen dat users hem mogen (u)mounten).

Modernere versies van mount autodetecten het filesystem, maar als het niet werkt en je bent er niet zeker van waarom, dan zou je dus de optie ('-t iso9660') alsnog mee kunnen geven, om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt.
Bij LILO heb ik erbij staan hdd=ide-scsi (hdd=scsi ook geprobeerd. mag geloof ik ook)
De emulatie is ok, want ik kan fikken, lezen etc zolang dat maar in het brandprogje gebeurd. Wat ik al geprobeerd heb te mounten staat in mijn eerste post. In ieder geval werkt 'mount -t iso9660 /dev/scd0 /cdrom' niet. Dus alles lijkt ok, maar het probleem blijft.

• ProZa|IA
Ben thuis, even gekeken naar de output van cat /proc/devices
daar staan alleen:
fd
ide0
loop
ide1

Had daar niet ook een cdrom-iets bij moeten staan ?

Antwoord op 1 van de vorige vragen:
De symlink /dev/cdrom wijst naar hdd

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 01 maart 2002 17:28 schreef ProZa het volgende:
Ben thuis, even gekeken naar de output van cat /proc/devices
daar staan alleen:
fd
ide0
loop
ide1

Had daar niet ook een cdrom-iets bij moeten staan ?
Daar heb ik 'sr' bij staan, dat is scsi cdrom. Dan zit daar dus toch iets mis. De IDE -> SCSI emulatie gaat dus goed, maar het SCSI -> cdrom gebeuren niet?

• ProZa|IA
Het werkt !!

IDE

Dit is hem uiteindelijk geworden:
ATA/IDE/MFM/RLL support meegebakken
enhanced IDE/MFM/RLL support meegebakken
include IDE/ATA-2 disk support meegebakken
include IDE/ATAPI CDROM support WEGGELATEN (hiervoor wel geprobeerd maar deed het weer niet)
SCSI emulation support (ide-scsi.o) module

SCSI

SCSI support (scsi_mod.o) module
SCSI CDROM support (sr_mod.o) module
SCSI generic support (sg.o) module

Kan nu mounten op /dev/scd0 en m'n brandprogjes werken ook

Allemaal harstikke bedankt voor het meevogelen :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hm, en het grote verschil is nu dat je een hoop dingen als module hebt... Er stond me iets van bij dat dat inderdaad aan te raden was...

• ProZa|IA
Ja dat klopt inderdaad. Eerst had ik alles meegebakken. Ook heb ik niet steeds de SCSI generic meegenomen.

Wat me vanmorgen nog te binnen schoot is dat ik op 2 manieren de nieuwe kernels gemaakt heb. De debian manier, en de orginele manier.Misschien dat hij een beetje door de war raakte hiervan ? Deze laatste heb weer ik op de debian manier gedaan nadat ik overal alles naar .old had gerenamed.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 02 maart 2002 10:30 schreef ProZa het volgende:
Ja dat klopt inderdaad. Eerst had ik alles meegebakken. Ook heb ik niet steeds de SCSI generic meegenomen.

Wat me vanmorgen nog te binnen schoot is dat ik op 2 manieren de nieuwe kernels gemaakt heb. De debian manier, en de orginele manier.Misschien dat hij een beetje door de war raakte hiervan ? Deze laatste heb weer ik op de debian manier gedaan nadat ik overal alles naar .old had gerenamed.
Nee, daar zou hij niet van in de war moeten raken, maar je moet er, als je het handmatig doet, wel altijd op letten dat je zowel de modules installt ('make modules_install') én de kernel-image installt (door hem te kopieren naar /boot, 'make install' kon *meen* ik ook, maar die heb ik nooit geprobeerd), én LILO te runnen.
Als je een van die stappen vergeet (en dat gebeurde mij in ieder geval wel eens) dan werkt het dus niet helemaal (als je net een feature als module hebt bijgebakken en je vergeet de modules te installen, dan tsja :) ).

Maar ik heb ook lopen prutsen anderhalf jaar geleden toen ik een brander kocht... En er staat mij vaag iets bij dat het toen ook pas werkte toen ik het als modules bakte, maar dat weet ik niet zeker meer (tis al lang geleden en het heeft sinds toen tot nu toe gewerkt).
Pagina: 1