Ik ben bezig met het maken van een specifieke rapportage, maar daarbij loop ik tegen een probleem aan.
Ik heb 2 tabellen: categories en productivity
categories:
-caid
-caname
productivity:
-prid
-caid
-prquantity
-prdate
Ik wil graag een rapport maken in access die er als volgt uit gaat zien:
Jaar Week cat1 cat2 cat3 cat4 cat5 cat6 cat7 ..... cat x
2002 1 x x x x x ....
2002 2 x x x x x ....
Nu heb ik de volgende query gemaakt:
SELECT DatePart("yyyy",[prDate],2) AS Jaar, DatePart("ww",[prDate],2) AS Week, [caName] AS Category, sum([prQuantity]) AS Aantal
FROM categories, productivity
WHERE categories.caid = productivity.caid
GROUP BY DatePart("yyyy",[prDate],2), DatePart("ww",[prDate],2), caName;
Daarmee krijg ik bijna terug wat ik wil. Er is alleen 1 probleem, niet in elke week is er voor elke category een quantity. Daardoor krijg ik niet voor elke week hetzelfde aantal categories terug, maar bijvoorbeeld 6 voor week 1, 7 voor week 2 etc.
Mijn grote vraag is dus hoe ik er voor kan zorgen dat de query voor elke week dat er geen quantity is een 0 geeft voor die caname, ookal staat er dan dus niets in de database.
Ik heb 2 tabellen: categories en productivity
categories:
-caid
-caname
productivity:
-prid
-caid
-prquantity
-prdate
Ik wil graag een rapport maken in access die er als volgt uit gaat zien:
Jaar Week cat1 cat2 cat3 cat4 cat5 cat6 cat7 ..... cat x
2002 1 x x x x x ....
2002 2 x x x x x ....
Nu heb ik de volgende query gemaakt:
SELECT DatePart("yyyy",[prDate],2) AS Jaar, DatePart("ww",[prDate],2) AS Week, [caName] AS Category, sum([prQuantity]) AS Aantal
FROM categories, productivity
WHERE categories.caid = productivity.caid
GROUP BY DatePart("yyyy",[prDate],2), DatePart("ww",[prDate],2), caName;
Daarmee krijg ik bijna terug wat ik wil. Er is alleen 1 probleem, niet in elke week is er voor elke category een quantity. Daardoor krijg ik niet voor elke week hetzelfde aantal categories terug, maar bijvoorbeeld 6 voor week 1, 7 voor week 2 etc.
Mijn grote vraag is dus hoe ik er voor kan zorgen dat de query voor elke week dat er geen quantity is een 0 geeft voor die caname, ookal staat er dan dus niets in de database.