TV tuner met MPEG-2

Pagina: 1
Acties:

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:59

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
He hallo,

Ik wil van mijn computer een VDR (video disc recorder) maken en ik ben op zoek naar een TV tuner kaart met realtime MPEG-2 encoder. Ik ben eens op zoek gegaan, en er zijn een aantal mogelijkheden op het gebied van TV tuners met MPEG-2. Allereerste de Hauppauge WinTV PVR. Goede referenties, aleen een probleem: hij is niet te programmeren (zoals je bij een echte video doet, instellen van tijd, datum, enz). En daar wil ik hem nou net voor gebruiken (de website van hauppauge zegt dat de kaart wel in staat is om een seintje te geven als je favo programma begint, maar je kan hem dus niet programmeren). Een tweede optie is de Creative Labs Video Blaster Digital VCR. Deze kaart heeft alles wat ik zoek: een realtime MPEG-2 encoder en programmeerbaar. maar weer een probleem: deze kaart is volgens de website (america.creative.com of zoiets) alleen te verkijgen als NTSC versie. En hier in Nederland hebben we PAL als uitzendsysteem.

Mijn vraag dus: bestaat er een kaart zoals ik die wil? Zo ja, welke fabrikant en type???

Grietz, Arjen.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Hallo Hallo...

Volgens mij hebben we dezelfde ambities. Ik had al een Creative Personal Cinema gekocht, da's eigenlijk alleen een AGP videokaart met TV-tuner eraangehangen (via een externe box) maar ik ben niet tevreden over de TV-out EN de MPEG-encoding gaat softwarematig. Die ligt hier dus ongebruikt (iemand interesse? Met remote control en WInDVD en WinDVR)

Dus heb ik die Hauppauge WinTV PVR gekocht waar je het over hebt. En een kleine correctie: dat ding is wel degelijk in te stellen om programma's op te nemen. Zowel van radio als van TV, en als derde mogelijkheid kan hij je dus een seintje geven dat een programma begint.

Mijn (internetverbindings-)server huisvest ook die kaart. De server staat met TV-tuner aan de andere kant van het huis opgeborgen, dicht bij waar de TV-kabel het huis binnenkomt. Daarlangs regelt hij dus zowel het internetverkeer als dat hij TV-programma's opneemt.

Ik draai op die en mijn vaste machine WinXP. Ik bedien het ding (de server) dus met Remote Desktop op de linker van mijn 3 15" TFT's. Met een klik heb ik daar fullscreen de desktop van de server. (retesnel, zelfs de overlay video wordt in het netwerk meegenomen, zij het dat het venster niet te groot moet zijn of je krijgt framedrops) Ik programmeer het ding dus eens per week met de TV-gids voor de gehele week. Overigens wel een garppig gezicht: ik kan dus inet allen met de muis van het ene naar het andere en dan naar het derde scherm, maar ook van de ene naar de andere computer... Dus maar 1 muis en 1 toetsenbord nodig.

MPEG-2's worden op een 80 GB maxtor op de server opgeslagen. Die folder is geshared. Op mijn vaste (of elke op het netwerk aangelsoten) PC klik ik in die folder op een MPEG. (Bijvoorbeeld Theo maassen van zaterdag jl.) Een player wordt gestart die de boel hardwarematig via een Creative DXR3 of een Hollywood+ decodeert. (Heb beide, kan dus op verschillende computers in het netwerk hardwarematig opgenomen programma's kijken) En dat werkt nu allemaal perfect.

Een paar problemen waar ik tegenaan liep:

-Beeld en geluid gingen op een gegeven moment async lopen... Bleek een bug in de Via mobo-chipset te zijn. Is op te lossen met VIA Latency drivers (via Hauppauge website)

-Bestanden groter dan 2 GB (In WinXP kan hauppauge bestanden aan zo groot als je partities, mits NTFS) spelen WEL goed af, maar ik kan er niet doorheen shuttelen. Waarschijnlijk probleem in de player-software die nog uit het Win9x-tijdperk stamt. Ik moet die software wel gebruiken om mijn hardware-MPEG-2 decoder aan te sturen.
Overigens kan die Hauppauge zowel CBR als VBR van 2 tot 12 Mbit coderen, in stappen vanm 2 Mbit, plus VCD MPEG-1 en SVCD.

Als iemand weet hoe dat 2 GB-probleem is op te lossen hoor ik het graag.

PJK

ja, graag!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:59

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Kan bij jouw die DXR3 de opgenomen files wel afspelen? Ik krijg altijd een blauw scherm. :( Enig idee waar dat aan ligt? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Je kunt een Hercules All-in-Wonder 7500 of 8500 proberen. TV-tuner, apart afspeel-gedeelte voor DVD en allemaal van dat soort geinige dingen in één AGP-kaart. En, er zit een beest van een videogedeelte achter (bij de 8500 dan) >:).