Bios flash mislukt a7v

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stofkapje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 10:07
Hallo,

Gisteren heb ik mijn bios geflasht van mijn Asus bordje a7v met de nieuwst versie 1010. Ik opstartflopje gemaakt en geflash alles ging goed. Maar toen ik mijn pc weer opstarte bleef mijn beeldscherm zwart. Ik hoor mijn hardeschijf wel opspinnen enzo maar verder gebeurt er niets :( . Wat moet ik doen???????

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Probeer je cmos is te clearen. Je weet wel ff dat jumpertje erop!

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Verwijderd

tsjap; dat zijn de minder leuke problemen;

Je kunt de fabrikant mailen; dan krijg je een nieuwe BIOS (uiteraard tegen vergoeding)

Als je een échte Tweaker bent (:P), zoek je iemand met hetzelfde mainboard, die laat je zijn PC booten, terwijl die aanstaat ros je de BIOSchip eruit (ALLE pootjes tegelijk, recht dus)
Je douwt jou kapotte erin, draait via zijn PC de flashutility en klaar (nah jah; PC uit, chip weer omwisselen,enz...)

Heb het zelf al gedaan met enkele Chaintech borden...

PS De autheur is niet aansprakelijk voor defect raken van dat 2e mainboard; uiteraard zitten er risico's aan en als je het niet zeker weet -> gewoon NIET doen; dan maar bij de fabrikant aankloppen...

Suc6

-> Noltha: :? jaja; een mislukte flash oplossen met een CMOS clear... >:) jij ook Suc6 dan maar... ;)

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05
Heb je welk een A7V KT133? en geen A7V KT133A, want de 1010 is alleen voor de gene zonder A :D

Als je een KT133 hebt, en het flashen is mislukt, is dat maar op 1 manier op te lossen, en dat is met een identiek bord, dus ook een A7V KT133.

Daar kun je de BIOS vanaf halen, en die in je eigen bord doen, dan start je hem op met de goeie BIOS, eenmaal opgestart kun je de BIOS (Hot-swappable *D ) eruit halen, en je mislukte BIOS erin duwen;
= en flashen maar :P =

edit:

Damn... ik was weer eens ietsiepietsie te laat ;(

Verwijderd

Host swappen is altijd spannend ja :D

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:05
Op vrijdag 01 maart 2002 10:38 schreef Apocalyps het volgende:
Host swappen is altijd spannend ja :D
Niet Host swappen, Hot swappen |:( (Trouwens.... Host swappen is helemaal niet leuk :'( ) ;)

• Stofkapje
Op vrijdag 01 maart 2002 10:38 schreef Praetorian2k het volgende:
Heb je welk een A7V KT133? en geen A7V KT133A, want de 1010 is alleen voor de gene zonder A :D

Als je een KT133 hebt, en het flashen is mislukt, is dat maar op 1 manier op te lossen, en dat is met een identiek bord, dus ook een A7V KT133.

Daar kun je de BIOS vanaf halen, en die in je eigen bord doen, dan start je hem op met de goeie BIOS, eenmaal opgestart kun je de BIOS (Hot-swappable *D ) eruit halen, en je mislukte BIOS erin duwen;
= en flashen maar :P =

edit:

Damn... ik was weer eens ietsiepietsie te laat ;(
Ja ja ik heb gewoon de kt133, maar is er geen andere manier dan? Ik heb niet echt zin om te klooien met die zooi. Maar ik snap het niet, de flash was gewoon goed gelukt en toch start ie niet op, wat een kutzooi zeg :( :( :(

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kan je naar Asus Nederland (importeur) bellen (nee ik heb het nummer niet), dan krijg je een nieuwe BIOS chip. Dat hebben ze al vaker gedaan (gelezen op GoT), het is alleen gratis als je niets fout hebt gedaan (of als je verhaal goed is); aangezien ie "flash ok" zei, zal het wel een fout image zijn geweest (who knows).

Verwijderd

Kan zijn dat de instellingen in bios niet goed zijn. Ik had een 9x100 die na het flashen ineens in bios 12x133 stond en toen niet wou opstarten. Met jumpers op mobo even de juiste instellingen kiezen en dan in bios alles even goed weergeven. Opstarten en op del blijven drukken wil ook heel soms je wel in het bios helpen.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
hahahahahaaha als je nu eerst tweakers had gelezen. had je in de faq al gelezen dat die versie echt veel probs geeft. mij pc'tje is ook al weg ter reparatie.
wat werkt is 1 dag zonder stroom of batterij en dan weer opstarten (ja dat lukte mij wel) en dan terug flashen (maar hij bleef instabiel) :'(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit hierzo in 's-Gravenzande (zo'n beetje in de buurt van Naaldwijk en Hoek van Holland) en heb ook een Asus a7v met kt133 chipset.

Als je vlakbij woont wil ik wel ff proberen om te hot swappen.

• Stofkapje
Op vrijdag 01 maart 2002 11:10 schreef wwillem het volgende:
Ik zit hierzo in 's-Gravenzande (zo'n beetje in de buurt van Naaldwijk en Hoek van Holland) en heb ook een Asus a7v met kt133 chipset.

Als je vlakbij woont wil ik wel ff proberen om te hot swappen.
Bedankt voor het aanbod, maar ik woon zelf in Arnhem dus dat is een beetje ver uit de buurt. Maar ik heb de batterij er uitgehaald dus ik ga maandag (in het weekend zit ik bij mijn ouders) proberen of hij opstart (hoop hoop hoop).

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Op vrijdag 01 maart 2002 10:32 schreef noltha het volgende:
Probeer je cmos is te clearen. Je weet wel ff dat jumpertje erop!
Gaat hem niet helemaal worden op de A7V, die heeft die jumpers niet, maar twee contactjes die je met een schroevendraaier moet verbinden ;(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 11:12 schreef CiTRiX het volgende:

[..]

Bedankt voor het aanbod, maar ik woon zelf in Arnhem dus dat is een beetje ver uit de buurt. Maar ik heb de batterij er uitgehaald dus ik ga maandag (in het weekend zit ik bij mijn ouders) proberen of hij opstart (hoop hoop hoop).
Keej dan, als dat niet lukt en je hebt geen zin om naar de asus dealer te gaan, kan je meestal ook wel terecht bij een lokale pc-shop.
Zeker de kleine, die hebben nog wel eens wat verouderde moederbordtjes liggen.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Het bestandje dat 'k wilde downloaden bevatte een virus...M'n virusscanner weigerde hem binnen te halen... En zoals al geopperd werd, zou ik ff je cmos batterij eruit sliopen, ff sluiting maken door de + en de - van je geheugen te verbinden. Daarna zou ie het weer moeten doen |:( En anders kan je gaan hot swappen....Suc6

Humor moet je serieus nemen

• tommie-boy
Op vrijdag 01 maart 2002 11:20 schreef tommie-boy het volgende:
Het bestandje dat 'k wilde downloaden bevatte een virus...M'n virusscanner weigerde hem binnen te halen... En zoals al geopperd werd, zou ik ff je cmos batterij eruit sliopen, ff sluiting maken door de + en de - van je geheugen te verbinden. Daarna zou ie het weer moeten doen |:( En anders kan je gaan hot swappen....Suc6
Type foutje |:( ...Ik bedoelde je cmos spanning (dus dat baterijtje van je Bios) ff kortsluiten....

• Pewwy
  • Laatst online: 02-05-2022
Op vrijdag 01 maart 2002 11:21 schreef tommie-boy het volgende:

[..]

Type foutje |:( ...Ik bedoelde je cmos spanning (dus dat baterijtje van je Bios) ff kortsluiten....
Daar hebben ze dus een edit knop voor uitgevonden op GoT ;)

• Stofkapje
Op vrijdag 01 maart 2002 11:21 schreef tommie-boy het volgende:

[..]

Je bedoelt de aansluitpunten (waar normaal het batterijtje mee contact maakt) kortsluiten? Gewoon met een schroevedraaier erin porren?

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 08:49
je moet gewwon de JEN op enabled zetten!! daarna moet je de dipswitches goed zetten!! en als ie dan weer boot, kun je alles weer terug zetten en dan draait ie weer als een tierelier!!

Kijk anders eens op www.a7vtroubleshooting.com

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 15:14
voor ieder die een keer verkeerd geflashed heeft kan je hier misschien een oplossing vindden www.wimsbios.com

9. How can you recover a corrupt BIOS ?

Solution 1: Boot-block BIOS

Modern motherboards have a boot-block BIOS. This is small area of the BIOS that doesn't get overwritten when you flash a BIOS. The boot-block BIOS only has support for the floppy drive. If you have a PCI video card you won't see anything on the screen because the boot-block BIOS only supports an ISA videocard.

Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automaticly by putting awdflash *.bin in the AUTOEXEC.BAT file.

AMI: The AMI boot-block BIOS will look for a AMIBOOT.ROM file on a diskette. Copy and rename the correct BIOS file on the floppy and power up the PC. The floppy doesn't need to be bootable. You will see the PC read the floppy, after about 4 minutes you will hear 4 beeps, this means the transfer is done. Reboot the PC and modify the CMOS for your configuration.

Solution 2: Get a new BIOS chip

Contact your motherboard manufacturer to see if they sell BIOS chips. Some motherboard manufacturers send them for free.
Contact a company that sells pre-flashed chips, like Unicore Software, FlashBIOS.ORG or BadFlash
Solution 3: Hot-swapping

Note: I'm not responsible for any damage this method may do to you or your computer !

Replace the corrupt chip by a working one. The best option is to take the working BIOS chip from a motherboard which has the same chipset although that's not absolutely necessary. It just has to give you a chance of booting into DOS. Before pulling the working BIOS chip out of it's original motherboard, set the System BIOS cacheable option in the BIOS to enabled.
After you have put the working BIOS in the motherboard with the corrupt BIOS boot the system to DOS (with a floppy or HD).
Now replace (while the computer is powered on) the working BIOS chip with the corrupt one.
Flash an appropriate BIOS to the corrupt BIOS and reboot.
Note: Use a flasher from MRBIOS. They are known to work best. You can find them at ftp://ftp.mrbios.com

Solution 3: (for Intel motherboards)

Change Flash Recovery jumper to the recovery mode position (not all products have this feature)
Install the bootable upgrade diskette into drive A:
Reboot the system
Because of the small amount of code available in the non-erasable boot block area, no video is available to direct the procedure. The procedure can be monitored by listening to the speaker and looking at the floppy drive LED. When the system beeps and the floppy drive LED is lit, the system is copying the recovery code into the FLASH device. As soon as the drive LED goes off, the recovery is complete.
Turn the system off
Change the Flash Recovery jumper back to the default position
Leave the upgrade floppy in drive A: and turn the system on
Continue with the original upgrade

Verwijderd

+4 wil gevonden worden in de search; netjes!

• tommie-boy
Op vrijdag 01 maart 2002 11:31 schreef CiTRiX het volgende:

[..]

Je bedoelt de aansluitpunten (waar normaal het batterijtje mee contact maakt) kortsluiten? Gewoon met een schroevedraaier erin porren?
Jep...Als je het aandurft...

Verwijderd

Wat je moet doen is de jumper waarmee je alles in het bios kan instellen of alles in je bios(jumperless) omzetten (Kan ff niet opkomen hoe deze heet) Heb ik ook gehad.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Ja, dat probleem heb ik ook al een paar keer gehad. Na een bios update doet ie het niet meer.

De eerste keer pas na een aantal dagen kloten dat ding op jumper-mode gezet [jumper JEN] en toen werkte het ineens weer. :?

Een aantal maanden later dat hele voorval natuurlijk vergeten en weer eens een keer een nieuw bios erin omdat windows allerlei vage meldingen gaf over te oude firmware van de promise chip...
En ja hoor, doet ie het weer niet... |:( Ik dacht dus eerst. "Oh, ff cmos wissen." Nee dus... Aan het eind van de avond bedacht ik me ineens hoe ik dat de vorige keer opgelost had. En ja, hij deed het weer. Pfff... :z

Ik snap eigenlijk nog steeds niet wat eigenlijk de achtergrond van dit vage gedrag is.

En ik weet ook niet of elk bord die jumper wel eens heeft, aangezien er ook versies zonder jumpers zijn voor zover ik weet...

Maarja, de A7V is ook echt zo'n fröbel-bord... Ik bedoel bij de eerste revisie werkte de ide-led alleen op ide3 en 4 en niet op ide1 en 2. :P Tja, eerste generatie socket-a bord he.. :z

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had hetzelfde probleem. Heel vaag, ik had hem geflashed en inderdaad hij wilde niet meer booten geen signaal naar beeldscherm. Nou ik dus cmos clearen door die dingen te kortsluiten. Nog steeds geen beeld. Dus toen maar even de jumpers op jumperless mode gezet (oftewel default cpu speed) Nou toen deed hij het ineens weer, default bios geladen en eventueel dingen aangepast. Ik weer rebooten geen probs. Ik denken nou dan maar terug naar de OC settings. dipswitches verzet, en.... GDV weer geen beeld dus ik maar alles teruggezet en oude bios 1008 erop gezet, en nu kan ik nog steeds niks doen :( kwa OC dan. Best wel minder. Als er mensen ideeen hebben??? Nah ik ga nu lekker slapen morgen om 8 uur inwegen in delft voor de winterwedstrijden van roeien. oftelwel om 5:15h gaat me wekker omdat we met de trein gaan...

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Op zaterdag 02 maart 2002 00:06 schreef DRaakje het volgende:
Nah ik ga nu lekker slapen morgen om 8 uur inwegen in delft voor de winterwedstrijden van roeien. oftelwel om 5:15h gaat me wekker omdat we met de trein gaan...
nou zou je dan verdomme niet is gaan slapen!!!!!!!!!!!!!!

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• _Guevara_
  • Laatst online: 30-12-2024
Weet niet of je het al opgelost heb. Maar ik heb het zelfde probleem ook gehad met versie 1005C naar 1010.

Alles ging goed en toen ik overnieuw moest opstarten deed die niets meer.

Batterij d'r af en stroom kabel d'r uit. Wacht minstens 3 uur. (Ik heb gewoon een hele nacht gewacht) en zet e'm weer aan. Dan is het probleem opgelost.

Het is namelijk zo dat je oude versie in een stukje naast je nieuwe versie komt te staan. Zodra je opstart kunnen die 2 niet samen werken. Als je dan 3 uur wacht is het stukje waar je oude versie staat leeg. Je kan nu gewoon opstarten. Je pc zal dan ook opstarten met versie 1010.

Veel succes :Y)

Guevara
Pagina: 1