Wat denk je welke PC's ze vroeger gebruikten met een 2X of 4X brander?
Een Pentium is meer dan genoeg, je moet er echter rekening mee houden dat:
- Er geen troep zoals screensavers op de achtergrond draait
- Je harddisk niet gefragmenteerd is
Het beste om dit voorelkaar te krijgen is gewoon een 800MB partitie te gebruiken voor het fikken van CD's en die dan ook gewoon leeghoudt.
Probleem met oude harddisks is nml dat ze het niet meer bijbenen als ze ook maar iets gefragmenteerd zijn
Een Pentium is meer dan genoeg, je moet er echter rekening mee houden dat:
- Er geen troep zoals screensavers op de achtergrond draait
- Je harddisk niet gefragmenteerd is
Het beste om dit voorelkaar te krijgen is gewoon een 800MB partitie te gebruiken voor het fikken van CD's en die dan ook gewoon leeghoudt.
Probleem met oude harddisks is nml dat ze het niet meer bijbenen als ze ook maar iets gefragmenteerd zijn
Ik heb nog met een 2x branden op een P90 gewerkt... Geen problemen. Dat moet zelfs lukken met een 4x brander.
En dan heb jij nog burnproof. Dan kan je 12x branden op een 386 (bij wijze van
)
En dan heb jij nog burnproof. Dan kan je 12x branden op een 386 (bij wijze van
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Juist door de burnproof kun je een P1 gebruiken, zonder zou je nog wel eens een buffer underrun kunnen krijgen.
Maar volgens mij trekt een P1 geen branders sneller dan 4x (ruwe schatting). Sneller kan wel, maar dan zal je de snelheid nooit halen door burnproof.
Maar volgens mij trekt een P1 geen branders sneller dan 4x (ruwe schatting). Sneller kan wel, maar dan zal je de snelheid nooit halen door burnproof.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Helemaal, kan prima. Een 2 speed kan zelfs al op een 486, dus wat dat betreft mag je geen problemen verwachten. Stoei maar even met de combo, een cdtje kost toch al niets meer.
offtopic:
Twarp kan zich nog heel goed herinneren dat een cdtje 24,95 kostte en zijn JVC brander deze 1 op de 3 CD's vern**kte.
Twarp kan zich nog heel goed herinneren dat een cdtje 24,95 kostte en zijn JVC brander deze 1 op de 3 CD's vern**kte.
Meh ...
Tis niet de CPU die te sloom is, maar de harddisk die sloom is vanwege de hoge seektime. Vooral Quantum Bugfoots uit die tijd hadden daar last van: beetje gefragmenteerd: CD mislukt 
Als je het defraggen wat onderhoudt, zal het wel lukken. Ik heb bij iemand destijds een 8X Philips fikker in een Pentium 120 met 32MB EDO RAM en een brakke 4GB Bugfoot ingebouwd, kon ie lekker CD's mee schrijven op 8X.
Als je het defraggen wat onderhoudt, zal het wel lukken. Ik heb bij iemand destijds een 8X Philips fikker in een Pentium 120 met 32MB EDO RAM en een brakke 4GB Bugfoot ingebouwd, kon ie lekker CD's mee schrijven op 8X.
Verwijderd
Burnproof kost ook tijd, het duurd ongeveer 15 tot 30 seconden voordat de buffer weer vol is en de brander weer begint te schrijven. Stel elke 10 seconde is de buffer leeg (dat gebeurt als je op 12x of hoger brand op een pentium1) dan heb je in principe niks aan de hoge snelheid en je krijgt een slechte kwalitiet CDs. (burnproof geeft een 40 Micron gat in de CD, normaal gat is 1 micron).
Geen probleem, heb net een P120/32MB gebouwd met daarin een 4 speed brander en een oud 850MB WD schijfje wat alleen voor de images dienst doet -> is dus niet gefragmenteerd.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Pagina: 1