Nooit meer wachten tot de PC geboot is met MRAM?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik lees net het Volgende in het onderdeel de Expert van de Veronica gids.
Leuk, maar wat doet dat ding dan?
Als je de knop van de tv indrukt dan springt hij meteen aan, maar als je de computer aanzet moet je eerst wachten tot-ie door de 'boot up'is. Dat vreet iedere keer stroom en een MRAM zorgt ervoor dat je de computer meteen kunt gebruiken, zodra je de knop indrukt.
Is dat zo?

Daar onder stond
Hoe komt dat?
Tja, dat is het geheim waar IBM op dit moment mee bezig is. In ieder egval zal MRAM magnetische velden gebruiken om data op te slaan. De DRAM (Dynamic RAM) die nu in de computer zit die elektriciteit gebruikt is trager en minder efficiënt dan de MRAM
Lijkt me wel rele als je nooit meer hoeft te wachten totdat je PC geboot is! :7

edit: Kwam ik tegen in het nieuws http://www.tweakers.net/nieuws/16603?highlight=MRAM

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 09:50 schreef Snow_King het volgende:
Hallo,

Ik lees net het Volgende in het onderdeel de Expert van de Veronica gids.
[..]

Is dat zo?

Daar onder stond
[..]

Lijkt me wel rele als je nooit meer hoeft te wachten totdat je PC geboot is! :7
En toen was er de harde schijf en zijn snelheid en bottlenecks ;)

Verwijderd

Hoe kom je dan in de BIOS?, want als hij meteen opstart kan dat dus niet meer :P

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 09:52 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

En toen was er de harde schijf en zijn snelheid en bottlenecks ;)
Dat snap ik dus ook niet!

Ist misschien zo dat in dat MRAM je OS gewoon geladen blijft ookal staat de PC uit, doordat het met magnetische velden werkt e.d.?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 23:29

Yucko

One clown to rule them all !

En nu maar wachten tot je flauw kan vallen als je de prijs hoort. Lijkt me niet echt een goedkope technologie nl. :(

Niettemin zeer intressant

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Technisch gezien is het zeker mogelijk en al reeds van toepassing in Palmtops en alle PC-like apparaten die ROMs gebruiken. Maar dat is wat anders. Het is ZEKER mogelijk, maar nog wat te kostbaar momenteel.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik denk dat het een soort hybernate is. Alleen blijft alles gewoon in het geheugen staan en wordt alleen de rest opgestart. Hoeft er dus ook niks terug geschreven te worden...

Lijkt me wel erg relax...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 09:55 schreef CrashOne het volgende:
Ik denk dat het een soort hybernate is. Alleen blijft alles gewoon in het geheugen staan en wordt alleen de rest opgestart. Hoeft er dus ook niks terug geschreven te worden...

Lijkt me wel erg relax...
dacht ik ook al.

In die url die ik poste staat dat het goedkoper is dan SDRAM?

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

In die url die ik poste staat dat het goedkoper is dan SDRAM?
Dat is niet het probleem, het probleem is dat het nog niet een standaard is, wat wil zeggen dat moederbordfabrikanten nog niet overschakelen. En naar mijn weten is het nog steeds in ontwikkeling, correct ?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Goedkoper dan SDRAM, kan best, maar als je toch je hele XP erin moeten opslaan heb je nogal wat ervan nodig. Verder zal daarmaa bedoelt voorden dat de prijs per chipje lager ligt dan bijvoorbeeld de $4 die je op het moment voor een, ik meen 128Mb SDRAM chippie kwijt bent. De implentatie hiervan en de rest van de bijkomende zaken en electronica zullen het waarschijnlijk nogal duur maken...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

[+1 inzichtvol? -> Error, you are not allowed to do that on yourself] :+
Op vrijdag 01 maart 2002 10:02 schreef Kippenijzer het volgende:
Goedkoper dan SDRAM, kan best, maar als je toch je hele XP erin moeten opslaan heb je nogal wat ervan nodig. Verder zal daarmaa bedoelt voorden dat de prijs per chipje lager ligt dan bijvoorbeeld de $4 die je op het moment voor een, ik meen 128Mb SDRAM chippie kwijt bent. De implentatie hiervan en de rest van de bijkomende zaken en electronica zullen het waarschijnlijk nogal duur maken...
edit:
Damn, had edit van de post hierboven moeten zijn natuurlijk...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 10:01 schreef Sharkbyte het volgende:

[..]

Dat is niet het probleem, het probleem is dat het nog niet een standaard is, wat wil zeggen dat moederbordfabrikanten nog niet overschakelen. En naar mijn weten is het nog steeds in ontwikkeling, correct ?
het is nog in ontwikkeling ja

Uit de Veronica Gids
[b]Ah ja, en wanneer zit die RAM er in?[b]
Eind 2004, als het allemaal meezit
:'( :(

Duurt wel ff.

Tegen die tijd ben ik al bejaard!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Geen boottijd meer? Ideaal voor overclockers natuurlijk, want dan hoeven we niet meer iedere keer dat hele bootproces af te wachten om vervolgens te zien dat we te hoog overgeclocked hebben (BSoD of andere errors), om vervolgens weer te rebooten! :r

| Specs Aurora24 | My music |

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
er is toch ook zo'n project dat de linux kernel in de bios gezet word, en dat als je je PC aan zet dat hij in 5-10Sec naar een single user-enviroment opstart?

Ik weet geen url meer... :(

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is waarschijnlijk een soort Hybernate. Gewoon een chippie wat goedkoper en makkelijker data vast kan houden.
Wat is eigenlijk booten in een keer door je post heen. Als windows nog steeds geladen moet worden dan schiet het weinig op. De verhouding post:windows is denk ik 20 80. Dus daar schiet het niet erg op.
Als het ding gewoon windows draaiend houdt (of hybernate) dan kan je er donder op zeggen dat binnen de kortste keren windows zoveel geheugen niet meer vrij geeft dat je toch moet booten. Kortom ik zie het nut niet zo

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 10:12 schreef TrailBlazer het volgende:
Het is waarschijnlijk een soort Hybernate. Gewoon een chippie wat goedkoper en makkelijker data vast kan houden.
Wat is eigenlijk booten in een keer door je post heen. Als windows nog steeds geladen moet worden dan schiet het weinig op. De verhouding post:windows is denk ik 20 80. Dus daar schiet het niet erg op.
Als het ding gewoon windows draaiend houdt (of hybernate) dan kan je er donder op zeggen dat binnen de kortste keren windows zoveel geheugen niet meer vrij geeft dat je toch moet booten. Kortom ik zie het nut niet zo
Tis heel simpel Windhoos blijft geladen in dat Geheugen omdat het geen stroom meer gebruikt maar een magnetisch veld.

Zodra je dan de knop indrukt om hem te gebruiken moeten alleen ff de Hdd's en de Fans gaan draaien en dan kan je dus binnen 10sec. je PC gebruiken.

En superveel geheugen heb je niet nodig denk ik gewoon iets van 196MB daar kan makkelijk je OS in geladen blijevn toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Hebben we toch al? Suspend To RAM...

Probleem is wel dat het vaak niet werkt en dat je alles kwijt bent als je stroom uitvalt.

Verder hebben we nog Hybernate zoals we dat in Win2K en XP terugvinden. Nog steeds een bootup process, maar toch aanmerkelijk sneller dan een normale boot.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 01 maart 2002 10:15 schreef Snow_King het volgende:

[..]

Tis heel simpel Windhoos blijft geladen in dat Geheugen omdat het geen stroom meer gebruikt maar een magnetisch veld.

Zodra je dan de knop indrukt om hem te gebruiken moeten alleen ff de Hdd's en de Fans gaan draaien en dan kan je dus binnen 10sec. je PC gebruiken.

En superveel geheugen heb je niet nodig denk ik gewoon iets van 196MB daar kan makkelijk je OS in geladen blijevn toch?
Dan blijft het probleem dat de uptime van windows over het algemeen niet meer is dan een paar dagen dus je kan drie dagen hybernaten en daarna moet je toch booten omdat windows gecrashed is. Waarschijnlijk wordt er namelijk een volledige memory dump gemaakt in dat mrmam. Dus na een nachtje slapen is je geheugen nog net zo'n troep als de avond ervoor

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 10:17 schreef _JGC_ het volgende:
Hebben we toch al? Suspend To RAM...

Probleem is wel dat het vaak niet werkt en dat je alles kwijt bent als je stroom uitvalt.

Verder hebben we nog Hybernate zoals we dat in Win2K en XP terugvinden. Nog steeds een bootup process, maar toch aanmerkelijk sneller dan een normale boot.
'

Ja Suspend to RAM, maar als de stroom uitvalt dan is alles weg!

MRAM kan dus zonder stroom data bewaren en is erg snel.

Dus als je dan in Win2k/XP Hybernate doet dan ben je dus echt supersnel in je OS!

Verwijderd

Het zou toch waanzinnig zijn als al het geheugen door 1 standaard vervangen kan worden??
Ik denk bv. aan het zelfde geheugen in o.a. je mobieltje, PDA, PC (Harddisk en RAM), Laptop, gameconsole, etc.

Vooral Mobieltje <-> PC <-> PDA lijkt me bijzonder handig, geen gezeik meer met kabeltjes en zooi, gewoon geheugenmodule ergens anders inprikken en klaar.

Maar ach..... toekomstmuziek

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 11:16 schreef DV het volgende:
Het zou toch waanzinnig zijn als al het geheugen door 1 standaard vervangen kan worden??
Ik denk bv. aan het zelfde geheugen in o.a. je mobieltje, PDA, PC (Harddisk en RAM), Laptop, gameconsole, etc.

Vooral Mobieltje <-> PC <-> PDA lijkt me bijzonder handig, geen gezeik meer met kabeltjes en zooi, gewoon geheugenmodule ergens anders inprikken en klaar.

Maar ach..... toekomstmuziek
Dat zou wel fantastisch zijn ja!

• sandiman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 14:15

sandiman

Conquest is Paradise

wat maakt het nou uit of je pc meteen aanstaat, of dat je een half minuutje moet wachten. Mijn pc is helemaal gebruiksklaar precies 19 sec na het indrukken van de powerbutton.

Als ik op de start-knop druk dan gaat ie uit ...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 11:21 schreef Sandiman het volgende:
wat maakt het nou uit of je pc meteen aanstaat, of dat je een half minuutje moet wachten. Mijn pc is helemaal gebruiksklaar precies 19 sec na het indrukken van de powerbutton.
Voor als je 's morgens vroeg haast hebt om naar school te komen en je bedenkt dat je nog een Spiekbrief nodig hebt voor de Rep frans van het 3e uur :7

Booten met MRAM kost minder stroom dus is het beter voor het milieu waardoor, al die milieu activisten vrolijk worden, en dan worden de Mensen bij Alle Energie leveranciers ook weer blij omdat zij geen irri activisten meer op hun nek hebben en omdat zij die niet meer op hun nek hebben gooien zij de energie prijs omlaag!

En dan...... Wordt jij BLIJ ;)

Dan ben je 3x blij Pc boot sneller, de stroom is goedkoper en het is beter voor het milieu

• sandiman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 14:15

sandiman

Conquest is Paradise

BLIJ :)

alleen zul je voor die magnetische opslag wel continu stroom nodig hebben, dus zoveel minder stroom zal het niet kosten, maar goed

Als ik op de start-knop druk dan gaat ie uit ...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 11:32 schreef Sandiman het volgende:
BLIJ :)

alleen zul je voor die magnetische opslag wel continu stroom nodig hebben, dus zoveel minder stroom zal het niet kosten, maar goed
Voor die magnetische opslag hebben ze toch de Magneetuitgevonden :?

Waarom heet het anders Magnetische opslag? Als je er dan nog spanning voor nodig hebt is het dus nonsens dat gehele MRAM

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

->[PMG]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 11:42 schreef Exirion het volgende:
->[PMG]
Solly! :*

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op vrijdag 01 maart 2002 09:53 schreef Dark_Phalanx het volgende:
Hoe kom je dan in de BIOS?, want als hij meteen opstart kan dat dus niet meer :P
ach tegenwoordig kan je met elk willekeurig proggie je bios wel aanpassen, of we krijgen van dat compaq achtige biossen :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 01 maart 2002 11:32 schreef Sandiman het volgende:
Nope.. Als iets eenmaal gemagnetiseerd is, zal het ook magnetisch blijven.. (Totdat het electrisch gedemagnetiseerd wordt!)

Dus zonder stroom blijft het gewoon in de oude status..

Verder zou de refresh die nu iedere keer nodig is bij dram overbodig worden bij mram, en het zou dus sneller worden.. Een ander voordeel schijnt te zijn dat ze nog kleiner kunnen gaan werken.. 't wordt uiteendelijk gewoon een raster waarin de bits gedefinieerd zijn, in plaats van losse transistoren en condensatoren, waaruit het huidige dram bestaat!

Ik weet alleen nog niet wat de snelheid gaat doen.. Misschien is het magnetiseren van een bit wel heel snel, misschien kost het wat meer tijd..
Uitlezen kan in ieder geval vrij snel..

Oh, en IBM is niet de enige die ermee bezig is ;)
Pagina: 1