Active/Amplified Subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik wil graag een subwoofer plaatsen in mijn auto. Alleen ik heb niet zo'n vreselijk grote kofferbak (Renault Megane Coupe) en ik parkeer dat ding af en toe op plekken waar je zelf niet eens wilt verblijven, laat staan je auto.

Ik zou graag een subwoofer willen hebben die ik er makkelijk uit kan halen. Maar ja, dat geklooi met een versterker enzo.. (moet ik ook nog kopen)..

Dacht ik in eens.. waarom geen Active /Amplified Subwoofer? (Subwoofer met ingebouwde, eigen versterker) .

Ik heb een Pioneer DEH-P4000R-B + Pioneer 6x wisselaar (type weet ik ff niet) en nu gewoon de standaard Renault 6x120watt speaker set (klinkt helemaal niet onaardig voor een normaal speaker setje).

Ik zit zelf te denken aan een Pioneer TS-WX205A of een Pioneer TS-WX20LPA

Nou is mijn vraag.. wat is jullie ervaring/mening?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

wil je 'm erin en eruit kunnen halen zonder veel moeite, dan juist geen actieve sub. Moet je ook nog elke keer je voeding los halen en zekering verwijderen. Ga gewoon voor een klein gesloten kistje. 20 cm als je gewoon lekker wil subben, 25 als het echt wat hard moet, groot zat. Kost wel een aardige duit, een sub die goed speelt in litertje of 15-25, maar dan heb je ook wat. Versterker bouw je netjes weg, ziet niemand van de buitenkant iets van. Stekker tussen versterker en subbox, klaar is klara....

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Whoah, ik zou de bedrading voor die active sub zo kunnen aanleggen met een paar stekkertjes d'r tussen dat ik hem zo los kan trekken... en je pakt zowel sub als amplifier d'r in 1x uit.

Maar goed, een 'los geheel' (losse sub en amplifier) zal zeker ook moeten gaan. Voor een redelijk kleine kofferruimte, een lekkere rugmassage en toch niet al te duur.. was dan aan te raden voor active sub (Pioneer?) of amplifier/sub ... en hoeveel watt/diameter moet dat ding zijn eigenlijk?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Je hebt ut al van de anderen gehoord, mij aanrader voor een goed merk is !JBL of Infinity

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geloof me, als je alleen geinteresseerd bent in laag geluid, neem een aardige 20 cm. Klein kastje, en heerlijk diep geluid. Ga je voor hard muziek luisteren, neem dan een 25 cm woofer, da's beter belastbaar en zat (mits een goede woofer gekocht). Als versterker kan ik maar twee dingen aanraden in de instapklasse, de Kenwood serie (zeer strak en transparant) en de XM serie van Sony. Voor 500-550 pieken een versterker aan boord met 4 kanalen, actieve filters, buy of a lifetime!!

Verwijderd

Rockford Fosgate maar ik denk dat dat buiten je budget gaat vallen :) Klinkt alleen ereuhg booming :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien moet je maar eens kijken naar Emphaser, da's net ietsie prijsgunstiger dan RF of JL audio en zo..

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ben ik nog steeds niet wijzer of ik nou een losse versterker+sub zal nemen of een active sub? Heeft er iemand hier een active sub in z'n auto liggen?

Verwijderd

Wat dacht je van een MDF hoedenplank22 mm met een 20/25 cm woofer erin ?
Dan een aparte versterker van !JBL, Infinity, JL Audio o.i.d.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ja en daar zit het probleem d'r nou in.. een Megane Coupe heeft geen hoedenplak. Mijn achterbak is een kleine klep die aan de achterzijde van de auto open gaat.. mijn achterruit zit er niet aan "vast" om het maar es te zeggen. :)

Daarom heb ik toen ook die 6x120watt speakerset van Renault bij de auto genomen omdat je nogal erg beperkt bent met je ruimte voor je speakers. Ik zag eerst een mooie aanbieding voor een JBL speakerset.. twee driewegs 230 watt speakers, vriend van me heeft dat setje ook en dat klinkt erg goed.. alleen het zijn van die ovaalvormige speakers en dat gaat niet bij de Coupe.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een losse sub en versterker geeft gewoonweg een beter resultaat, dan een actieve opstelling. Je kiest de componenten die je echt nodig hebt, en kan vrij individueel de boel plaatsen en vormgeven. Kant en klaar is makkelijk, maar meestal niet zo goed als los kopen en installeren.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Hmmm dat is een goed punt, ik was er al bang voor. Probleem is dat ik ook de versterker makkelijk uit de auto moet kunnen halen.. en ik kan geen hoedenplank maken welke ik in 1x uit de auto kan trekken...

Verwijderd

Maak een xtra plaat op de sub en maak die versterker daarop vast

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Kan dat getril geen kwaad? Kan me voorstellen dat die versterker toch aardig 'op en neer' hobbelt dan? :)

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 september 2000 11:16 schreef tazzman het volgende:
Kan dat getril geen kwaad? Kan me voorstellen dat die versterker toch aardig 'op en neer' hobbelt dan? :)[/quote]Dan heb je een slechte subwoofer. De kast hoort dat op te vangen.

Nog gedacht aan zelfbouw??

http://www.speakerland.com/index.htm

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nou ja, ik heb d'r niet zo veel kaas van gegeten.. :)

Okay.. losse versterker + sub... suggesties voor merk/typen ? En wat voor kast? Is dat wel een kwestie van zelfbouw of zijn die ook kant & klaar te koop? Ik geloof dat ik ze wel es gezien heb..

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je versterker op je plaatje met je subwoofer, da's niet echt aan te raden. Een versterker bevat microelektronica, een beetje behoeden voor trillingen is toch echt wel aan te raden. Een trillende plaat is niet echt te voorkomen, maar hoe minder hoe beter. 22 mm MDF met tussenschrootjes doet al veel goed. Begin eens met een vierkanaals versterker met actieve filters aan boord. Twee kanalen op highpass naar voren (80-120 Hz) en twee andere kanalen bruggen en naar de subwoofer op lowpass (80-100Hz). Zo wordt je sublaag door je frontspeakers mooi naar voren getrokken en lijkt het net of je subwoofer voorin zit, zonder dat een bonkende kast achterin te horen is. Zelfbouw is in mijn ogen het beste, maar kant en klaar kan ook, mits een goed merk uiteraard. Laat je in de winkel maar wat uitleggen daaromtrent. Leuke 4 kanaals instappers moeten te krijgen zijn voor 400-550, persoonlijk doet Kenwood het voor relatief weinig geld erg leuk (KAC 846 met Infinity's, da's een waterval in je auto!). Woofer niet te groot kopen, denk maar aan 25 cm for a start. Eerst weten wat voor kast je gaat maken, daar een speaker bij kopen en niet andersom. Je kast moet klein worden geloof ik, daarom zal er een aardig woofertje in moeten (prijzig dus) Voor 400 piek ben je goed uit met de Xmaxx serie van Emphaser, iets van Rockford Fosgate of e.d. Reken voor bedrading en zo nog 100-150 piek. Zoek een goede speciaalzaak op, die kan je goed op weg helpen en, heel belangrijk, een subkastje voorstellen, die op jou wensen aansluit. Klinkt dit verhaal allemaal te duur, dan is er altijd nog de Kijkshop.......

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik weet een klein auto hifi zaakje waar ik ook mijn radio gekocht heb en die mensen weten geloof ik wel wat ze doen... Auto-Toko in Zeist. Ze bouwen ook de handel voor je in als je wilt. Ik legde uit wat voor radio ik wilde en ze wezen meteen naar de Pioneer DEH-4000 en ik ben d'r zeer tevreden mee.

Hmmm 25 cm is dat 12"? Ik ben niet zo goed in omrekenen van dat soort dingen :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

8" 20cm 10' 25 cm 12" 30 cm 15' 38 cm

Verwijderd

1 inch = 2.54 cm

Jag
PS: Zeist, da's in de buurt (ik woon in Bunnik en Enschede)

Jag

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Als ik de kast zo kan maken dat ik hem makkelijk uit de auto kan halen dan mag het ook best wel een aardig grote kast worden hoor..

Kan d'r ook weer een grote subwoofer in :)

Verwijderd

Bij Conrad Electronics hebben ze van die subwoofertjes met ingebouwde versterker
Zo'n rond geval met 2 bevestigingspootjes, kun je zo achterin zetten. Dat ding is 200 watt.
Heb zelf ook zo'n ding gehad voor me thuis maar ik vond hem niet krachtig genoeg. Maar in de auto is het denk ik wel genoeg als je niet een super super harde bass wil.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Als ik een actieve neem dan zit ik te denken aan die Pioneer 200 watt actieve sub. maar goed.. met versterker + kast + sub schijnt het veel beter te zijn (geloof ik direct)..

Maar ja.. het moet ook niet al te gek worden met geld.. hmzmzz

Verwijderd

Pioneer=leuk voor radio's
gemiddeld voor midden en hoog
MAAR NIET EEN SUB !
Ik zou kijken naar !JBL, Infinity, JL Audio, Caliber

Verwijderd

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven aan een versterker + subje?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Erhmm denk.. nou in totaal iets van f1000,- . is dat haalbaar?

Verwijderd

Dat moet wel lukken denk ik, ik weet niet of je nog een bepaalde voorkeur hebt voor een merk.Ik heb zelf een JL Audio sub(12W4 200W rms) op een Caliber versterker (CA240 240W rms) en ben hier erg tevreden over.Maar voor ongeveer 350 koop je een leuke sub van JL Audio (10W0 100W rms) en een Caliber versterker(CA120 120W rms) voor ongeveer 480.
Verder kun je zelf een kast maken (net als ik) of eentje kopen kost ongeveer 200 (20L)

Dazzler

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Erg kromme vraag hoor.. maar zit er heel veel verschil tussen die 200watt en 100watt sub? (ja 100watt.. duh :) maar merk je dat echt?)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Da's leuk, 200 watt sub en 100 watt sub, maar totaal oninteressant. Je moet er dan 200 ipv 100 watt rms op zetten voor het verschil. An sec dus weinig verschil tussen die subs, behalve de grootte en belastbaarheid. Met 12" natuurlijk meer punch, maar ook minder strak, want groter. Geloof me nou maar, een JL audio van 10" doet je maagje meer dan meebeuken op de muziek, zeker voldoende...(je had toch ruimtegebrek?)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Als ik dat ding makkelijk in en uit mijn kofferbak kan halen mag hij best groot/groter zijn!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Alle ruimte in een kofferbak is schaars (meestal dan). Met een 10" haal je echt wel een leuk resultaat, daar heb je niet perse een 12" voor nodig. Vergis je niet in de formaten van een 20Liter kastje....!!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Hoe groot wordt zo'n kast met een 12"? Kan ik es even gaan meten enzo. Ooit wilde iemand mij een 15" aanraden.. was toch echt benieuwd of ik d'r ook een aanhangwagen bij zou krijgen :)

Pagina: 1