Betrouwbare, snelle en stille hdd, maxtor of wd...

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aangezien mijn IBM 60GXP 40gb stervende is ben ik opzoek naar een vervanger.
Het staat voor mij vast dat het geen IBM meer wordt, ook geen 120GXP.
Het moet zowieso weer een 40 of heel misschien 60gb schijf worden en zeker 7200rpm.

Nu was mijn oog gevallen op 2 schijven:

- Maxtor DiamondMax Plus D740X 40Gb 7200rpm U-ATA133

- Western Digital Expert 40.0Gb, 7200rpm, U-ATA100, 8.9ms

Nou neig ik heel sterk naar de WD, Maxtor is niet echt mijn merk, maar dat komt door slechte ervaringen een jaar of 3 terug...
Wie heeft ervaring met 1 van deze, of met beide schijven en kan me meer vertellen over de performance, betrouwbaarheid en het geluidsniveau?

Zoals het er nu voor staat ga ik dus voor de WD, maar misschien is er iemand met hele goede redenen om de Maxtor te nemen.

Thanks in advance :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem die WD.
Die slechte ervaringen die je had met Maxtor zouden wel eens heel goed terug kunnen komen (ik heb een Maxtor en dat is een slome, brakke rukschijf).
WD heb ik nooit probs mee gehad.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Neem die WD.
Die slechte ervaringen die je had met Maxtor zouden wel eens heel goed terug kunnen komen (ik heb een Maxtor en dat is een slome, brakke rukschijf).
WD heb ik nooit probs mee gehad.
post nummer 852 over hoe kut jouw maxtor wel niet is.

ik zou de maxtor btw wel aanraden.

• Timmert
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 00:33 schreef smvs het volgende:

[..]

post nummer 852 over hoe kut jouw maxtor wel niet is.

ik zou de maxtor btw wel aanraden.
Ik heb eerder Terw_Dan inderdaad eerder horen zeggen dat maxtor niet al te best was en dat bevestigde mijn mening alleen maar.
Waarom zou jij de maxtor aanraden dan? Heb je ook ervaring met WD?
Heeft iemand enig idee of die WD een beetje stil is? Dat is voor mij ook (redelijk) belangrijk.

• smvs
  • Niet online
ik heb na een aantal jaren ervaring in een pc zaak de ervaring dat maxtor procentueel de laagste uitval heeft.

wd bb series schijfjes zijn ook helemaal niet slecht naar mijn idee. ook ingebouwd, en zeker niet verkeerd.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op vrijdag 01 maart 2002 00:39 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Ik heb eerder Terw_Dan inderdaad eerder horen zeggen dat maxtor niet al te best was en dat bevestigde mijn mening alleen maar.
Waarom zou jij de maxtor aanraden dan? Heb je ook ervaring met WD?
Heeft iemand enig idee of die WD een beetje stil is? Dat is voor mij ook (redelijk) belangrijk.
Er zijn hier blijkbaar veel mensen die Maxtor wel goed vinden, maar ik vind ze gewoon slecht.
sloom als ik weet niet wat
niet erg stil (hij komt boven mijn Seagate's uit).
verder is de schijf gewoon niet goed gemaakt (gekloot met fdisk, moest eerst debuggen :()

Nooit meer een Maxtor voor mij, al kreeg ik hem gratis.

WD is misschien een minder populair merk (niet mijn persoonlijke favoriet, maar wel een schijf waar ik nog geen probs mee gehad heb), maar ze zijn iig betrouwbaar. Ik heb al met redelijk wat WDtjes gewerkt en die doen het echt perfect (imho natuurlijk).

• smvs
  • Niet online
Er zijn hier blijkbaar veel mensen die Maxtor wel goed vinden, maar ik vind ze gewoon slecht.
verder is de schijf gewoon niet goed gemaakt (gekloot met fdisk, moest eerst debuggen )
hoe kan je die mening nou baseren op 1 exemplaar? dat slaat werkelijk helemaal nergens op. als je moet debuggen bij een nieuwe schijf is ie zowieso gewoon niet helemaal jofel. dus --> rma.

• Timmert
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 00:45 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

verder is de schijf gewoon niet goed gemaakt (gekloot met fdisk, moest eerst debuggen :()

WD is misschien een minder populair merk (niet mijn persoonlijke favoriet, maar wel een schijf waar ik nog geen probs mee gehad heb), maar ze zijn iig betrouwbaar. Ik heb al met redelijk wat WDtjes gewerkt en die doen het echt perfect (imho natuurlijk).
Ok, dan denk ik toch dat het de WD wordt.
Ik wacht nog even reacties van mensen af die zelf zo'n WD Expert schijf hebben. :)

• Timmert
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 00:48 schreef smvs het volgende:

[..]

hoe kan je die mening nou baseren op 1 exemplaar? dat slaat werkelijk helemaal nergens op. als je moet debuggen bij een nieuwe schijf is ie zowieso gewoon niet helemaal jofel. dus --> rma.
Ik heb soortgelijke ervaringen met Maxtor. Sloom, lawaai, veel lawaai, nog meer lawaai...

En als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel aan... juist... lawaai :(
Ik heb dan ook een silentdrive, maar daar hoor ik mijn IBM gewoon doorheen :(

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 00:45 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Omdat jij erg onkundig bent is het een slechte disk |:(

Ik wil niet raar doen maar met de meeste testen wint die nieuwe Maxtot op alle fronten... en stil is die zeker... mits je de juiste type neemt van de nieuwe maxtor zijn 2 types (verschil zit in lagertype). Je kan de Maxtor schijf in 3 modes zetten heeeel stil.... stil, of vol geluid en max performance... op heeeel stil hoor je hem ook echt niet.

Voor de rest goede disks.. erg betrouwnaar...

WD daarentegen luidruchtiger dan Maxtor op stil niveau... en trager

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op vrijdag 01 maart 2002 00:55 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Omdat jij erg onkundig bent is het een slechte disk |:(

Ik wil niet raar doen maar met de meeste testen wint die nieuwe Maxtot op alle fronten... en stil is die zeker... mits je de juiste type neemt van de nieuwe maxtor zijn 2 types (verschil zit in lagertype). Je kan de Maxtor schijf in 3 modes zetten heeeel stil.... stil, of vol geluid en max performance... op heeeel stil hoor je hem ook echt niet.

Voor de rest goede disks.. erg betrouwnaar...

WD daarentegen luidruchtiger dan Maxtor op stil niveau... en trager
Jij beweert dat ik niet met hdds om kan gaan?

explain:
Maxtor in mijn systeem werkt voor geen meter, zorgt dat booten 5 min langer duurt.
4 Seagates hang ik erin en draaien direct perfect.
Vriend van mij heeft ook eenzelfde Maxtor, ding draait ook brak, schijf die hij daarvoor had (ook een Maxtor) was ook een brak tering ding.
Verder heb ik nog wel wat meer Maxtors meegemaakt en imho zuigen die dingen gewoon.
Geef mij maar een Seagate, die werken tenminste en zijn nog betrouwbaar ook (hoewel ik me afvraag of ze het wel doen, omdat je ze totaal niet hoort).

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Momenteel ben ik helemaal fan van Maxtor, eerder was is helemaal weg van Conner. WD heb ik nog nooit gehad, wel 3 seagates, 2 ibms, 3 conners, 2 toshiba's, 1 alps en wat vagere oudere dingen en nu heb ik 7 maxtors. Een aantal leven er nog (laatste keer dat ik keek) een aantal zijn er overleden. Maar liefst 5 keer heb ik een HD verloren, 2 conners, een ibm, een seagate en een maxtor. De maxtor 5400rpm schijven zijn (in silent mode) de stilste schijven die ik tot nu toe heb gehad, zelfs met 4 tegelijk in een RAID hoor je ze nauwelijks.

Wat ik je zou aanraden is om een 5400rpm schijf te nemen, die zijn stiller, koeler en door de steeds toenemende datadichtheid ook steeds sneller. Een huidige 5400rpm schijf draait een 7200rpm schijf van 2 jaar terug er vet uit. Voor videobewerking heb je echt geen 7200rpm schijf meer nodig. Natuurlijk is een nieuwe 7200rpm schijf sneller, maar heb je echt zoveel performance nodig? 9ms, 24MBps is toch meestal wel voldoende of heb je echt meer nodig?

Je kunt natuurlijk ook 2 (of meer) 5400 rpm schijven in een RAIDopstelling zetten, dat is snel en stil, maar wel iets duurder.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op vrijdag 01 maart 2002 01:05 schreef Terw_Dan het volgende:
Maxtor brak, tering en zuigen...
Er is nog wel verschil tussen de diverse merken en modellen, maar echt slechte schijven worden eigenlijk niet meer gemaakt (IBM uitgezonderd dan, maar dat was een specifieke serie). Problemen die jij beschrijft zijn erg extreem. (vroeger was het trouwens een probleem om bepaalde merken hdd's in een systeem te combineren, speelt dat misschien nu ook nog? mij iig niets van bekend)
Maar ik begrijp dat jij je maxtor(s?) liever kwijt bent? Ik houd me warm aanbevolen :P

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 01 maart 2002 01:20 schreef RolandWitvoet het volgende:
Er is nog wel verschil tussen de diverse merken en modellen, maar echt slechte schijven worden eigenlijk niet meer gemaakt
Precies..

't probleem is hier wederom dat het om een persoonlijke voorkeur gaat.. Niet echt objectief dus.. Dat is ook de reden dat ik hem dicht gooi..

Voor de topicstarter: Kijk gewoon es effe rond waar je de hdd wilt kopen.. En lees gewoon eens even wat reviews..
Oh, en als je nog meer ervaringen wilt lezen, deze zijn wel via de search op te halen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.