[Toekomst] Binnenkort allemaal aande watercooling?

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik hoop dat ik dit topic hier mag plaatsen, het gaat namenlijk over de toekomst van de computer en hoe ik zat tedenken...

We zitten nu allemaal nog met een leuk pctje... we hebben allemaal ong een 1 gig in huis staan, en we hebben hem nog lucht gekoelt... (sommigen niet he :))

wat ik me nou afvraag, zou het later, dus als we een 20 gig hebben of zelfs al 5 of 10 gig zouden we dan allemaal aan de water cooling zitten of zouden de cpu's op zon laag micron zitten? vroeg ik mij even af... ik dacht namenlijk van wel, dat we straks gewoon allemaal met water cooling zitten omdat de clockspeeds zo hoog worden (en dat gaat snel hoor) en de warmte wordt natuurlijk ook steeds meer...

micron shit wordt steeds kleiner in de processor waardoor het sneller wordt en minder warm, maar opden duur zal dit toch ook ophouden???

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Waterkoeling zal altijd blijven ,zie het als een soort van levens stijl :)
Die verander je ook nooit..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
nee okay, maar als we de 5 gig grens hebben berijkt ik denk niet dat het dan nog oplucht zal worden gecooled...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Tegen die tijd zal de Micron een belangrijke factor worden ja .
Ik denk dat we gewoon kunnen door kunnen koelen ,zoals we altijd wel hebben gedaan.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Ach... 13 jaar geleden met de nieuwste 486 had je ook niet kunnen dromen over de mogelijkheden van een pc als nu. De 1 Ghz barriere leek verschrikkelijk moeilijk te nemen zonder de juiste koeling... water of lucht... doe maar lucht op mn 10 Ghzje over een paar jaar.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ja vaag weetje wat ikvaagvind......

van 33 (of lager zelfs maar daar hebben we het even niet over, 8086's bv :D :D of XT :D) MHz tot 1000 MHz duurde heel lang... maar, van 1000 tot 2000 duurde eigenlijk helemaal niet zo lang, vreemd is dat, ach ja als je eenmaal weet hoe je verder moet bouwen, dan ben je gouklaar :)

Verwijderd

Doe mij maar op m'n 10Ghz AMDtje een Freon koeling ofzo ...

• Sinlath
  • Laatst online: 01-02 22:19
Op vrijdag 01 maart 2002 00:03 schreef real_raichu70 het volgende:
Doe mij maar op m'n 10Ghz AMDtje een Freon koeling ofzo ...
freon mag toch niet meer ;)

Sinlath | Opinions may contain latency

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Het verdubbelt he :) kijk naar een 90 Mhz en een 120 Mhz. de 120 is sneller. vergelijk een 800 en een 900 en je merkt het verschil nauwelijks... We leven in een leuke tijd, eigenlijk zijn we de pioniers van computers als je bekijkt hoe kort die dingen nog bestaan.. 8-)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 00:05 schreef tvdleur het volgende:
Het verdubbelt he :) kijk naar een 90 Mhz en een 120 Mhz. de 120 is sneller. vergelijk een 800 en een 900 en je merkt het verschil nauwelijks... We leven in een leuke tijd, eigenlijk zijn we de pioniers van computers als je bekijkt hoe kort die dingen nog bestaan.. 8-)
hier zit zeker wat in ja :) tsja.. infeite is een 900 een doorgeclockte 800.. das bij alle proc zo... waarbij de 90 en de 120 een hele andere proc gemaakt werd...

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Kan mijn computer (en werk) beleving eigenlijk wel in 1 zin samenvatten: Ik geniet ervan! Alles gaat zo hard! Er is geen dag voorbij of er komt wel iets nieuws op de markt, of een nieuwe uitvinding... Het kan allemaal, en het leuke is, de uitvinding van vandaag geeft de uitvinding van morgen (hoe sneller de berekeningen, hoe sneller iets berekend is)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Op vrijdag 01 maart 2002 00:12 schreef tvdleur het volgende:
Kan mijn computer (en werk) beleving eigenlijk wel in 1 zin samenvatten: Ik geniet ervan! Alles gaat zo hard! Er is geen dag voorbij of er komt wel iets nieuws op de markt, of een nieuwe uitvinding... Het kan allemaal, en het leuke is, de uitvinding van vandaag geeft de uitvinding van morgen (hoe sneller de berekeningen, hoe sneller iets berekend is)
inderdaad en zijn er al echt programmas of games waar de amd 2100 die nog uit moet komen binnen kort (zie frontpage) het zweterig van krijgt? nee niet echt... ja benchmarks zijn alleen zwaar... daar voor kan je pc niet snel genoeg zijn... maar echt games of progs heb je nogniet voor de zware machines.. ja van die 3d progs enzo... maar dat gebruikt menig pc user nog niet...

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55
Op vrijdag 01 maart 2002 00:00 schreef DAMAGE het volgende:

van 33 (of lager zelfs maar daar hebben we het even niet over, 8086's bv :D :D of XT :D) MHz tot 1000 MHz duurde heel lang... maar, van 1000 tot 2000 duurde eigenlijk helemaal niet zo lang, vreemd is dat, ach ja als je eenmaal weet hoe je verder moet bouwen, dan ben je gouklaar :)
Is zo'n leuk regeltje, elke 18 tot 24 maanden verdubbelt de snelheid van de processor.

Ik denk dat we bij 20Ghz geen luchtkoeling meer hebben, enkel watercooling en een nieuwe vorm van cooling. Persoonlijk denk ik dat dit een warmte geleidende gel zal zijn die je gewoon in je kast dumpt. (Natuurlijk zal die gel geen electriciteit geleiden :9)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Er zijn ook steesd meer volwassen in wording waterkoelingsetjes te krijgen.

Voor een tijd terug moest je nog alles los kopen en daarvoor als je een goed blok wou zelf maken. Tegenwoordig is de lol die je aan waterkoeling kan hebben een stuk minder leuk voor de die-hard met de standaard setjes.

Gelukkig dat ik nog wel een zelf gemaakt blokje heb en ik geloof dat er nog geen een blokje voor die toepassing zo goed presteerd. theoretisch dan.

Ik bedoel eigenlijk. Er is steeds meer in de waterkoeling en kasten zoals koolance gaan er zeker voor zorgen dat waterkoeling langzaam mainstream worden.

Verwijderd

Om ff on Topic te blijven, ja mijn ontwerp moet maandag onder het freezje :D en dat kost mij dan helemaal niets achja paps was weer zo aardig :)

Verwijderd

We blijven gewoon op luchtkoeling zitten. Waterkoeling is te duur voor mainstream.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik neem aan dat in de toekomst uiteindelijk de nadruk minder op kloksnelheid kommt te liggen, maar meer op prijsniveau, warmteontwikkeling (energieverbruik) en betrouwbaarheid. Dit om de kosten te drukken, fouten uit te sluiten en tot een volwassen markt te komen.

Waterkoeling zal altijd wel blijven, er zullen ook wel meer waterkoelers bijkomen, ook in het professionele vlak, zoals de servermarkt en professionele werkstations, maar mainstream zal het niet worden. Dan zie ik meer heil in de onderhoudsvrije heatpipe, welke in notebooks wordt toegepast.

Het aantal waterkoelende mensen zal ongetwijfeld toenemen, maar ik denk niet dat dit een gelijke tred houdt met het aantal processoren wat verkocht zal worden. Deel van de oorzaak hiervan is het toepassen van de processoren zoals wij ze kennen in allerlei "vreemde" apparatuur, zoals bijv de XBox (ik weet het, er is een watergekoelde), maar ook koelkasten en magnetrons.

Ook zie ik een trend naar kleinere apparatuur, zowel een draagbare computer (wristcomputer?) als kleine kasten met een volwassen computer erin. (mATX oid)

Overigens wordt dat een van mijn volgende projecten: mATX met waterkoeling in de kast. Moet lukken. Toch?

Nu nog een mooie design mATX kast....

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

hneel

denkt er het zijne van

Ik denk dat het net zo zal gaan als met auto's.

Alleen een eend heeft nog luchtkoeling...

Verwijderd

Mja, ik denk toch dat ze in de toekomst wat beters moeten gaan verzinnen als luchtkoeling, kijk maar eens hoe het de laatste jaren gegaan is. op de Pentium I serie zaten nog kleine heatsinks met kleine fannetjes, tegenwoordig zitten we al met koelblokken van 70x70 of 80x80 en monsterfans, ondanks een aantal die shrinks die er tussen zitten. Volgens mij zulen de processoren in de toekomst dus nog heter worden, daar kunnen die shrinks gewoon niet tegen op.

Verwijderd

ik denk dat de luchtkoeling helemaal zal verdwijnen. ventilatoren kunnen bijna niet nog meer lucht verplaatsen dan sommigen al doen. waarom denk je dat ze op nieuwste koelers al een 7000 toeren fan op zetten? (cooler master HHC-001). ik denk dat stifstof koeling een optie gaat worden. en uiteindelijk misschien wel standaard. de eerste computers met stikstof koeling zijn er al. dus ik denk dat we uiteindelijk daar op uit komen.

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 15:31 schreef Jiver het volgende:
ik denk dat de luchtkoeling helemaal zal verdwijnen. ventilatoren kunnen bijna niet nog meer lucht verplaatsen dan sommigen al doen. waarom denk je dat ze op nieuwste koelers al een 7000 toeren fan op zetten? (cooler master HHC-001). ik denk dat stifstof koeling een optie gaat worden. en uiteindelijk misschien wel standaard. de eerste computers met stikstof koeling zijn er al. dus ik denk dat we uiteindelijk daar op uit komen.
denk eigenlijk niet dat stikstof de standaard wordt, veel te gevaarlijk en t is redelijk duur.

ik denk dat luchtkoeling wel zal blijven en dat er betere heatsinks op de markt komen die meer warmte zullen kunnen afvoeren

• NitroX infinity
nog een theorietje:
In plaats van fans krijg je ringen die een (magnetisch???) veld maken. Dat veld zorgt voor een enorme luchtverplaatsing en koelt de lucht ook nog eens tot ongeveer 0 graden celsius.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 07:15
Op zaterdag 02 maart 2002 16:01 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
nog een theorietje:
In plaats van fans krijg je ringen die een (magnetisch???) veld maken. Dat veld zorgt voor een enorme luchtverplaatsing en koelt de lucht ook nog eens tot ongeveer 0 graden celsius.
lekker zon magnetisch veld met je hdd/diskette en je monitor als die dichtbij staat ;)

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik denk dat we in de toekomst helemaal geen cooling meer hebben dus dat de computer geen warmte meer produceerd en dan kan je eindelijk fatsoenlijk :Z

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Epsilon

Op vrijdag 01 maart 2002 00:00 schreef DAMAGE het volgende:

wet van moore

het gaat steeds harder

2^(aantal jaar /1,5) is de wet voor de complexiteit/megaherzen

• NitroX infinity
Op zaterdag 02 maart 2002 23:46 schreef epsilon het volgende:

[..]

wet van moore

het gaat steeds harder

2^(aantal jaar /1,5) is de wet voor de complexiteit/megaherzen
dat zei ik dus :)
Op vrijdag 01 maart 2002 10:47 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
[..]
Is zo'n leuk regeltje, elke 18 tot 24 maanden verdubbelt de snelheid van de processor.
[..]

Verwijderd

"de toekomst" heeft tot nu toe alleen nog maar een hogere cpu snelheid opgeleverd.

Kweetniet hoeveel jaar is de systeembus (FSB, isa etc.) op een laag pitje gehouden. :(
Dat hiermee forse snelheidswinst valt te behalen is duidelijk, maar tot nu tie heb ik alleen nog maar cpu met factoren als 200x zijn stijgen in hun kloksnelheid. Uitgaande van een 8mhz 80286 naar een 1,6 ghz P4.

De fsb is maar 16 keer versneld (8 mhz tegen 133 mhz voor het amd-platform :) ), d'r is nog een lange weg te gaan. :(

De toekomst ligt em in het opvoeren van de randapparatuur en de fsb en uiteraard een 10 gieg cpu. >:)

Moet je voorstellen een cpu op 2 gieg en een fsb met alle shit erom heen op 1 gieg :9~ dat zal lekker draaien. :P

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
De watercooling zit zeker wat in... Lucht cooling kan bijna niet beter meer... of er moet een gehakt molen in je pc komen... 120x120 ijzeren fan met loei scherpe bladen waar je een finger guard voor moet hebben anders is het chop chop :)

Ik vraag me nu eigenlijk best wel af, wat voor heatsinks zullen er komen? want je hebt ze er nu bij nou die zijn pokke groot, en dus worden de kasten zeker weer groter? vroeger hadden we loeiers van kasten, ze worden naar mate kleiner.. nu gaan we het steeds weer zoals op de oude manier aan pakken, de kasten worden groter (qua diepte) en heatsinks worden groter. wat voor materiaal geleid nou beter warmte dan Cu of Alu? kunnen we binnen kort heatsinks verwachten die uit 25% Au bestaan? en moeten we er 500 euro voor betalen, zijn je sieraden nog goed koper dan je heatsink ? :D goud geleid toch zo goed of was dat juist niet zo? hmm... vaag allemaal..

Heatsinks worden wel steeds beter en je hebt al behoorlijk dure... Zon Swiftech heatsink (ja die heb je ook :)) die ziet er gelikt uit maar zonder fan der op kostie al 120 euro geloof ik... das niet tedoen gewoon... en die kunnen btw ook nog niet op tegen water cooling.. ze moeten eerst maar eens zien voor tezorgen nu nog, dat ze een heatsink gaan ontwikkelen die gelijk gaat staan aan watercooling...

De warmte zal zeker niet veel meer worden wat hier soms gezegt is in dit topic... want de micron wordt al weer een stukje verkleind en dat betekend voor mensen meer snelheid das mooi, maar ook minder warmte... wat ik dus ook al gezegt heb, die micron, stel we zitten in het tijd perk dat het 0.10 of zelfs 0.05 micron is.. die dingen kun je gewoon niet met het bloote oog waar nemen, en eigenlijk, kan het zo klein worden, kan het nog kleiner das toch eigenlijk niet mogelijk?? je zou bijna gaan denken, de proc heeft straks geen micron meer :D

veel vragen en hoop veel antwoorden :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Voordat de FSB op 1 Ghz draait zitten we echt wel over de 3 Ghz :)

FSB RDRAM 400 > 533 > 1066

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:52 schreef DragonLord het volgende:
"de toekomst" heeft tot nu toe alleen nog maar een hogere cpu snelheid opgeleverd.

Kweetniet hoeveel jaar is de systeembus (FSB, isa etc.) op een laag pitje gehouden. :(
Dat hiermee forse snelheidswinst valt te behalen is duidelijk, maar tot nu tie heb ik alleen nog maar cpu met factoren als 200x zijn stijgen in hun kloksnelheid. Uitgaande van een 8mhz 80286 naar een 1,6 ghz P4.

De fsb is maar 16 keer versneld (8 mhz tegen 133 mhz voor het amd-platform :) ), d'r is nog een lange weg te gaan. :(

De toekomst ligt em in het opvoeren van de randapparatuur en de fsb en uiteraard een 10 gieg cpu. >:)

Moet je voorstellen een cpu op 2 gieg en een fsb met alle shit erom heen op 1 gieg :9~ dat zal lekker draaien. :P
lekkere bandbreete idd :) 2x1000 :D :D

[edit] WACHT EENS EVEN!!

Hier zit wel degenlijk wat in!

De voltage wordt nu dus omlaag gebracht, dit zal betekenen dat de warmte ontwikkeling ook zal dalen, of maakt dat niet uit?

Bijvoorbeeld :

2x1000 is kouder

15x133 is warmer

klopt dit of maakt het gewoon geen fuk uit? volgens mij wel degelijk en zal dus de bandbreete verhoogd moeten worden en heel erg ver moeten worden verhoogd... dit betekend dan ook dat we geen voedingen van 1000 watt hoeven teverwachten, omdat als ze met voltage verder gaan verhogen dan moeten we in de toekomst vanzelf sprekend betere voedingen hebben met meer power.. nou is 1000 watt wel overkill voor 3 a 4 gig maar zeg nou zelf... een 10 gig of zelfs al 5 gig mag wel een 1000 a 1200 watt hebben of niet?

zeker die 10 gig mag wel 1600 watt hebben dan.. dat slurpt behoorlijk, als ze nou 2x1000 deden dan kun je zeker gewoon met een voeding van 250 watt of maakt dat geen reet uit?

Verwijderd

Kortom, je kan elke 2 jaar weer investeren in een bak die minimaal 5 keer zo snel is. :P

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 00:33 schreef DragonLord het volgende:
Kortom, je kan elke 2 jaar weer investeren in een bak die minimaal 5 keer zo snel is. :P
inderdaad dat gaat rap en voor meeste mensen niet bij tehouden gewoon.. ken genoeg met oude bakjes :) collegas van me pa bv.. hehe

Verwijderd

Zo vaak gezien, destijds in de pentium 60 / 66 mhz tijdperk.

Kreeg een balie miep een 66 mhz pentium met 32 mb geheugen om wordperfect te draaien AAAAAAAAAAHHH |:(

Dat heb ik nog nooit begrepen en de collega die complexe dingen moest schrijven in c en processen moest simuleren moest het blijven doen met een 486sx25 :? :?

Tja, enig excuus is dat er niets 'anders' meer te bestellen was destijds. Maar ja van ruilen was uiteraard ook geen sprake mogelijk :(

Ik vraag me steeds ook meer af, of er wel mensen zijn die hun systeem voor 100% gebruiken en nodig hebben.

Enige reden is : een nieuw windows os (de zoveelste alweer )

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 00:26 schreef DAMAGE het volgende:

[..]

inderdaad en zijn er al echt programmas of games waar de amd 2100 die nog uit moet komen binnen kort (zie frontpage) het zweterig van krijgt? nee niet echt... ja benchmarks zijn alleen zwaar... daar voor kan je pc niet snel genoeg zijn... maar echt games of progs heb je nogniet voor de zware machines.. ja van die 3d progs enzo... maar dat gebruikt menig pc user nog niet...
klopt helemaal.
die GeForce4 heb je ook nix aan, geen spellen die dat vraagen.

Verwijderd

Tja

als je ziet hoe snel de kloksnelheden omhoog gaan , 2.2 gig inmidels (of meer ?) ...2.2 gek , een "paar" jaar terug was ik helemaal blij met me mmx 200 mhz ...dat was toen HET systeem voor da gamez

en als je dan nu kijkt , zoveel gigahertzen verder ,games die alsmaar mooier worden ,videokaarten die in 5 jaar 500 % sneller zijn geworden enz enz

ik denk btw wel dat luchtkoeling zal blijven bestaan , stikstof is idd te link

kortom , het gaat gewoon te snel ...van mij mag ut best ff duren voordat de 3 ghz gehaalt word , alloewel ik er niet aan twijfel dat intel of amd die snelheid wel eens hebben gehaald met een proto type

waarom ik dat denk ? i kdenk dat intel en amd het spelletje simpel spelen , je brengt een 1gh proc uit , terwijl je al een 1.3 aan het produceren bent , alle mensen kopen de 1ghz , megawinst , vervolgens nieuw speelgoed op de markt ..de 1,3 enz enz enz . daarom denk ik dat intel nu allang de 3.0 ghz af heeft..puur voor de winst die ze kunnen maken door het uitbrengen van nieuwe procs uit te stippelen

...maargoed..ik ken der ook naast zitte ?

GrEEtZ

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op zondag 03 maart 2002 00:42 schreef DragonLord het volgende:
Zo vaak gezien, destijds in de pentium 60 / 66 mhz tijdperk.

Kreeg een balie miep een 66 mhz pentium met 32 mb geheugen om wordperfect te draaien AAAAAAAAAAHHH |:(

Dat heb ik nog nooit begrepen en de collega die complexe dingen moest schrijven in c en processen moest simuleren moest het blijven doen met een 486sx25 :? :?

Tja, enig excuus is dat er niets 'anders' meer te bestellen was destijds. Maar ja van ruilen was uiteraard ook geen sprake mogelijk :(

Ik vraag me steeds ook meer af, of er wel mensen zijn die hun systeem voor 100% gebruiken en nodig hebben.

Mwoah ik gooi voor backups de desbetreffende files in een rar file en met het comprimeren zit ie zeker aan z'n max.
Ik zou m'n schijven graag NOG sneller willen zien ook.
Die lopen echt achter nog.

Op mijn werk kijken we wel degelijk!!! naar wat de gebruiker nodig heeft.
Gelukkig wel!
Maar we hebben het ook niet altijd in de hand.
Als iemand een pc nodig heeft en er ligt toevallig een gloednieuwe P4 kant en klaar op de plank dan krijgt diegenen een gloednieuwe P4 |:(

M'n Collega en ik proberen dan wel ff een oude te fixen maar soms is daar geen tijd voor e.d.

Verwijderd

Op vrijdag 01 maart 2002 12:16 schreef DaBit het volgende:
We blijven gewoon op luchtkoeling zitten. Waterkoeling is te duur voor mainstream.
Denk ik ook. Tegen de tijd dat we 10-20 Ghz halen zijn de processoren ook erg verbeterd in energiegebruik. Daarnaast zullen de processoren ook al een ingebouwde koeling bevatten in de vorm van geïntegreerde heatspreaders en noem maar op.

Verwijderd

Waterkoelingspullen zijn nu het werk van kleine bedrijfjes, en ze worden ook in kleine aantallen geproduceerd.
Stel nu eens dat Intel standaard 'boxed' waterkoeling bij de processor aanbiedt. Dan praat je over miljoenen setjes.

Als zo'n groot bedrijf waterblokjes laat gieten (frezen is te duur) kosten ze evenveel als nu een koperen koeler op de CPU.
Dit is volgens mij mogelijk (kern er later uitpeuteren):
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1015116482

Een goede ventilator kost evenveel als een 12Volt inlinepomp. Eigenlijk zijn het identieke apparaten (motor met schoepen): alleen heeft de pomp een geheel gesloten behuizing! :)

De meerprijs wordt dus gevormd door de slangen, de slangklemmen en de radiator.
En die radiator is weer duur omdat hij in kleine bedrijfjes gemaakt wordt. Maar kachelradiatoren voor auto's zijn nieuw(!) soms opvallend goedkoop omdat ze in grote aantallen geproduceerd worden, dus kan een PC-radiator ook veel goedkoper zijn als er miljoenen van gemaakt worden.
De radiator wordt bijv. gekoeld door de ventilator in de voeding.

Ik denk dat een basissetje voor 100 gulden mogelijk is: net zoveel als een goede luchtkoeler.
En voor 250 gulden heb je dan een TOP waterkoelingset.

• -Sander-
  • Laatst online: 22:23

-Sander-

///M Powerrrrrr

hmm, wat voor blok mag er dan wel niet op een 5 of 10 Ghz proc :P >:)

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
Op zaterdag 02 maart 2002 23:33 schreef artec het volgende:
Ik denk dat we in de toekomst helemaal geen cooling meer hebben dus dat de computer geen warmte meer produceerd en dan kan je eindelijk fatsoenlijk :Z
Laten we iid hopen dat er allemaal soort VIA C3 @ 0,13um (6 watt) met de preformance van een 10GHZ AMD

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Zal wel moeten. Nog meer luchtkoeling dan dit kan een mens niet verdragen. Maar ik denk dat het aantal warmte wel sterk af zal nemen en we gewoon doorgaan qua Hz. Wie zou 5 jaar geleden ook maar de GHz DURVEN denken.

• bartvdl
  • Laatst online: 27-07-2022
op een moment komen er ook wel klokloze cpu's want 33% van de power wordt daardoor opgevreten. En ik heb ook ooit iets gelezen over computers die licht als signaals gebruiken i.p.v. electrische pulzen.

Verwijderd

jah, ik denk dat luchtkoeling gewoon blijft bestaan hoor, binnen enkele jaren worden de processors toch gebakken op de 0.06 micron technologie, en dan zal een 5 GHZ proc. echt niet meer warmte leveren dan een 1 GHz proc van nu.

Het is maar hoe je het bekijkt, want watercooling zal altijd blijven bestaan, misschien zullen meer en meer mensen hierover beschikken, maar de reden hiervoor is gewoonweg dat een watercooling-set meestal wel een paar computers meegaat, en er ook nog altijd mensen bijkomen met watercooling

freon is verboden

stikstof is te gevaarlijk en ook te duur, en wordt tegenwoordig alleen toegepast door enkele compleet geflipte japanners die hun PIV 2 GHZ dan op 3.5 GHz laten draaien

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
op de FP van tweakers stond toch zon nieuwe techniek qua koelen? met micro waaiertjes enzo, die machnetisch werkten..
morgen ff opzoeken

• NitroX infinity
Op dinsdag 19 maart 2002 01:52 schreef agressive het volgende:
op de FP van tweakers stond toch zon nieuwe techniek qua koelen? met micro waaiertjes enzo, die machnetisch werkten..
morgen ff opzoeken
is ook al op het forum langsgeweest. is niet nodig om weer te posten

Verwijderd

Ik weet het, dan heeft iedereen waterkoeling en de Echte die hard tweakers maken dan hun eigen lucht koeling (net als nu maar dan andersom)

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op zondag 03 maart 2002 00:42 schreef DragonLord het volgende:
...

Argh, dit zie je echt vaak! Mensen die aan je komen vragen (buren, kennissen enzo) of een comp de goede prijs heeft. Kijk je het lijstje door.. Dikke 64mb videokaart.. Wat ga je daar mee doen? Sja, Windows, Word, Excel enzo. En patience... HIER, heb nog een 4mb AGP-tje liggen, stamp die er maar in... Als je soms kijkt hoeveel mensen grof geld neerleggen voor pc's waarvan ze het merendeel niet gebruiken, is het om te :'( af en toe.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat alles gewoon op luchtkoeling blijft!
Behalve dan bij de tweakers!
PC's zullen denk ik ook gewoon rustig hun weg vinden en steeds sneller worden!
Maar ik denk wel dat meer op de snelheid van hdd etc moet gelet worden!
Echt meer toeren kunnen ze niet maken!
en de toegangstijd kunnen ze ook niet echt veel verkorten met de huidige techniek!
Maar gelukkig zijn ze al bezig met een nieuwe hd te ontwikkelen door middel van bobbeltjes die worden gesmolten ofzo!
En de toegangstijd word verkort door ipv 1 kop 100 bij 100 koppen te plaatsen op hetzelfde opp

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 09:32 schreef Mephix het volgende:

[..]

Argh, dit zie je echt vaak! Mensen die aan je komen vragen (buren, kennissen enzo) of een comp de goede prijs heeft. Kijk je het lijstje door.. Dikke 64mb videokaart.. Wat ga je daar mee doen? Sja, Windows, Word, Excel enzo. En patience... HIER, heb nog een 4mb AGP-tje liggen, stamp die er maar in... Als je soms kijkt hoeveel mensen grof geld neerleggen voor pc's waarvan ze het merendeel niet gebruiken, is het om te :'( af en toe.
ja inderdaad hehe klopt helemaal wat je zegt...
kopen ze alles het duurste want dat is goed... zulke mensen ken ik wel.. dan kopen ze van alle dingen het duurste en dat moet dan goed voorstellen...

Een dikke geforce 4 beste van het beste wat ga je er mee doen en dan geven ze idd het antwoord surfen office enz enz... niet wetend dat je ook nog games kunt spelen ed, dus totaal computer leeke mensen worden soms door bedrijven zelfs wel opgelicht omdat ze een kaart aangesmeert krijgen die ze niet eens hoeven tegebruiken...

erg jammer is dat

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 01:25 schreef DAMAGE het volgende:

[..]

ja inderdaad hehe klopt helemaal wat je zegt...
kopen ze alles het duurste want dat is goed... zulke mensen ken ik wel.. dan kopen ze van alle dingen het duurste en dat moet dan goed voorstellen...

Een dikke geforce 4 beste van het beste wat ga je er mee doen en dan geven ze idd het antwoord surfen office enz enz... niet wetend dat je ook nog games kunt spelen ed, dus totaal computer leeke mensen worden soms door bedrijven zelfs wel opgelicht omdat ze een kaart aangesmeert krijgen die ze niet eens hoeven tegebruiken...

erg jammer is dat
mwha nVidia heeft hier geen probleem mee, net als intel en amd :7

---

dit jaar zou er toch ook nieuwe proccesoren komen met nog kleinere micron....

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

over een paar jaar heb je geen koeling meer nodig (denk ik)

die van hen is mooi....

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op woensdag 20 maart 2002 02:49 schreef sjorsfeenema het volgende:
over een paar jaar heb je geen koeling meer nodig (denk ik)
een paar jaar geleden had je geen koeling nodig...
dus over een paar jaar zal het wel supergekoeld moeten worden :) tot supergeleiding dan... dan is er nauwelijks warmteproduktie!

Heb een upgrade nodig =/

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tegen die tijd bouwen we niet meer op et spul van nu..

het materiaal waarop ze gebakken worden is in princiepe al verouderd.

de cchips van het leger werkt met supergeavanceerd spul, maar uiterst giftig.. weet niet meer hoe het heet..maar de ghz liggen rond de : 1 terraHerz
nu nog hopen dat et verhaal waar is.. :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1