Toon posts:

100% Linux n00b wil toch Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben dus een volledige linux n00b, en ik zou linux wel graag installeren, omdat ik hier altijd maar hoor hoe stabiel hij is ed. Nu heb ik enkele vraagjes :

1) Welke distro down ik het beste voor een desktop OS?
(Mag groot zijn, haal ik met men kabel zo binen)

2) Kan ik Linux op een Fat 32 partitie zetten?

3) Komt ie dan gewoon bij de standaart bootmanager te staan die je ook krijgt als je bijvoorbeeld Win2K en WinXP naast elkaar zet?

4) Waar vind ik een goede all-in-one messenger (ICQ-MSN) voor Linux?

5) Vertel me absoluut alles wat jullie over linux weten, zodat ik zo vlug mogelijk aan de slag kan

6) Is het moeilijk om van Windows over te schakelen naar Linux?

Wat ik zoek is eigenlijk een beetje een soort walkthrough van het moment waar ik op de link klik om de distro te downen, tot het moment dat ik em soepel draaien heb op mijn sys

(vooral surfen, mail lezen, wat experimenteren, ook als fileserver, deze dingen zijn wat ik er zoal mee wil doen)

Verwijderd

Redhat, mandrake en suse zijn de meest gemakkelijke.
Er zit ook al meteen een hoop tools bij enzo

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

als je echt een noob bent, zuigt het best wel om over te schakelen. Mijn eerste Linux was Red Hat 7.1 :( die niet nemen dus. Ik heb sinds dien nooit meer Linux aangeraakt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

[topic=395099/1/50]
[topic=319439/1/50]
http://gathering.tweakers.net/forum/find

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

Verwijderd

Mandrake is een echte aanrader als newb. Ik vond het erg leuk en makkelijk dus dan kan jij het ook.

Verwijderd

Staat allemaal in de search en in de FAQ. Daarom betwijfel ik ook of Nelske of Jotti m open laat. Jottem :9 dat moeten we maar zien :)

Antwoord op je vragen:

Redhat, Mandrake of Suse voor de wat minder ervaren. Wil je echt goed beginnen en ben je bereid om te leren, dan Debian

2) Kan ik Linux op een Fat 32 partitie zetten?

Nee linux wil een aparte soort partitie (ext2 of ext3)

3) Komt ie dan gewoon bij de standaart bootmanager te staan die je ook krijgt als je bijvoorbeeld Win2K en WinXP naast elkaar zet?

Dat wordt dan lilo of grub

4) Waar vind ik een goede all-in-one messenger (ICQ-MSN) voor Linux?

Kmerlin

5) Vertel me absoluut alles wat jullie over linux weten, zodat ik zo vlug mogelijk aan de slag kan

De mascotte van linux heet tux :P. Gewoon proberen en het is geen kwestie van even aan de slag gaan. Er gaat best wat tijd in zitten om het te begrijpen

Ja als je bedoelt om er mee te werken. Het is best wennen omdat het niet met wizards enzo gaat

Bedoel je het van wisselen tussen OS; Dan is het even in lilo/grub even kiezen welke os je wilt booten

Succes

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik (ook very n00b) kan het beste zeggen:

• Probeer eens wat distro's uit. Op http://www.lwn.net/Distributions kun je wel een boel vinden :Y)
• Probeer ook eens te zoeken naar programma's die je nodig hebt, ik weet zeker dat je er wel vind :)
• Geef nooit te snel op. Ook al is Linux in het begin moeilijk, je moet toch even doorzetten!

Voor de rest: veel plezier :)

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 23:27 schreef Robin Vreuls het volgende:
• Geef nooit te snel op. Ook al is Linux in het begin moeilijk, je moet toch even doorzetten!

Voor de rest: veel plezier :)
Hahaha, je eerst laten ontmaagden door tux. Begin kan ff pijn doen, maar op den duur wordt nog leuk ook!

[niet TE letterlijk nemen he....]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik denk dat mandrake,suse of redhat allemaal leuk zijn

1) distro keuzes zat, redhat en suse denk ik in dit geval maar maakt in principe niet uit wat je kiest, je moet ergens beginnen.

2)ja hoor linux kan je installeren op een fat32 maaruh waarom zou je dat willen ? je verliest een hoop.
uit deze keuze neem ik op dat je een dual boot wilt gaan ?
ik raad je aan beter een aparte 2de hands ervoor te zetten
p300 ofzo .. lagerkan .. is alleen niet lekker in het begin. je neemt tijdens de install/untweaked versie nogal veel bagger mee .. en als je iets wilt doen is compilen en dergelijk lang wachten.
2de pc is makkelijk omdat je op je andere bak kan lezen/werken en met de linux bak gewoon wat je leest doen.
netwerkjes zijn voor deze doeleinden ook nietduur ..

3) lilo of grub idd

4) 2de pc is ook hierom in het begin handig ... en er zijn er meer dan jij op je vingers kan tellen .. http://www.freshmeat.net/ kan je genoeg vinden.

5) rftm <-- read the F***ing manual howto's mans
een goeie om mee te beginen is dos-win-linux-howto
sodemieter de "howto" maar ff in je favo zoekmachine en kies maar 1tje

6) nee van windows is het niet moeilijk om over te schakelen naar windows ... teminste als je een gebruiker bent niet. maar waarom zou je over willen schakelen ?
windows is ideaal als werk station .. beste/meest gebruikte office bv .. als server is linux beter tot zijn recht.

je kan ook solaris voor intel downloaden gratis das misschien beter voor je .. + star office ..

wil je echt dingen gaan doen met linux mag je er rekening mee houden dat je veel gaat lezen

Tja vanalles

Verwijderd

Op donderdag 28 februari 2002 23:24 schreef asmoday het volgende:
[topic=395099/1/50]
[topic=319439/1/50]
http://gathering.tweakers.net/forum/find
Mjah het perfecte rijtje lijkt me zo :o

Ik mis alleen nog [topic=163843] ;)

Lees vooral ook eerst even bovenstaande 1e link door.

Probeer eerst eens zelf wat initiatief te tonen ;)

Wij hoeven je niet volledig te overtuigen en dingen te roepen die hier al vele 100-den keren geroepen zijn ;)

Mocht je nog een echt concrete vraag hebben, waarvan je zeker weet dat je die niet zelf op kan lossen met bovengenoemde links (+wat zelfinitiatief), dan kun je een nieuw topic openen.

Succes :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 28 februari 2002 23:21 schreef carnman het volgende:
(Mag groot zijn, haal ik met men kabel zo binen)
Dit staat in de FAQ, er is zelfs een apart topic over:

[topic=152316/1/100]
zie ook deze reviews:
[topic=395099/1/50] ) :)
Dat ligt eraan wat je moeilijk vindt. Begin eerst maar eens wat howto's/faqs te lezen... dan kun je al een aardige inschatting maken :)

Misschien geen leuke binnenkomer, maar dit zijn allemaal standaarddingen die je vraagt... dit staat ofwel in de FAQ, ofwel ergens in een topic dat je met de search kan vinden. Daarom verzoek ik je eerst eens zelf wat te lezen en experimenteren, als je dan gerichte problemen krijgt, kan je hier gerust terecht om een topic te openen, maar voordat je dat doet, lees dit ook eventjes:

[topic=319439/1/50]

Veel he, dat lezen. Wen er maar vast aan ;) Dat is hard nodig als je aan Linux begint.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.